خداحافظی با پیشرانه پنج سیلندر آئودی، نسل بعدی A3 و RS3 برقی میشوند
منابعی از داخل آئودی فاش کردهاند که نسل بعدی A3 به خودرویی تمام الکتریکی با حداکثر بردی بیش از 650 کیلومتر تبدیل خواهد شد. این یعنی هاچبک محبوب ارباب حلقهها تمام پیشرانههای بنزینی و دیزلی کنونی خود را کنار خواهد گذاشت و از موتورهای الکتریکی و باطریهای فولکسواگن ID.3 استفاده خواهد کرد. نسل پنجم A3 که قرار است در سال 2027 راهی بازار شود، روی پلتفرم جدید SSP ساخته خواهد شد که برای اولین بار در سدان فولکسواگن ID.4 معرفی میشود.
تغییر به سمت قوای محرکۀ الکتریکی بدین معنا است که آئودی A3 برای اولین بار از زمان معرفی در سال 1996 به خودرویی محرک عقب تبدیل خواهد شد هرچند که نسخههای قویتر آن مثل S3 و RS3 دو موتوره و چهارچرخ محرک خواهند بود. این یعنی پرچمدار خانوادهٔ A3 که احتمالاً RS3 E-Tron نام خواهد گرفت، پیشرانهٔ پنج سیلندر جذاب و منحصربهفرد کنونی را کنار خواهد گذاشت. این در حالی است که رقبای آئودی یعنی بامو، مرسدس و حتی فولکسواگن هنوز حرفی در مورد الکتریکیسازی هاچبکهای داغ خود نزدهاند.
در حالی خبر الکتریکی شدن نسل بعدی A3 به بیرون درز کرده است که مدیرعامل آئودی «مارکوس دوسمان» اخیراً اعلام کرده که تمام محصولات جدید آئودی از سال 2026 بعداً صرفاً الکتریکی خواهند بود. به گفتهٔ وی، در نیمهٔ دوم دههٔ جاری گروه فولکسواگن پلتفرم الکتریکی جدید SSP را معرفی خواهد کرد. ارتفاع کمتر کف و قابلیت ماژولار بیشتر برای افزایش تمایز بین مدلهای مختلف ازجمله برتریهای این پلتفرم جدید نسبت به پلتفرم کنونی MEB هستند. پلتفرم SSP همچنین برای پشتیبانی از معماری الکتریکی جدید 800 ولتی طراحی شده که شارژ بسیار سریعتری را نسبت به سیستم 400 ولتی کنونی فراهم میکند. این پلتفرم که میتواند بردی تا 700 کیلومتر را ارائه کند، برای تجهیز به باطریهای حالت جامد طراحی شده اما فعلاً برنامهای برای استفاده از این باطریها در نسل بعدی A3 وجود ندارد.
گفته شده نسل آیندهٔ این هاچبک لوکس آلمانی در نسخههای هاچبک پنجدر و سدان چهاردر ساخته خواهد شد که هردو رشد ابعادی را نسبت به نسل کنونی تجربه خواهد کرد. همچنین کسانی که از طرحهای اولیهٔ طراحی این خودرو مطلع هستند گفتهاند طراحان آئودی از قابلیتهای فضاسازی پلتفرم SSP استفادهٔ کاملی کردهاند و تناسبات جدیدی را برای A3 در نظر گرفتهاند که اوورهنگهای کوتاهتر، خط کاپوت کوتاهتر و کابین کشیدهتر از ویژگیهای آن خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه مدلهای A1 و Q2 پس از پایان عمر فعلی خود جانشینی نخواهند داشت، نسل بعدی A3 به محصول پایهٔ آئودی تبدیل خواهد شد زیرا این شرکت هم مثل مرسدس بنز قصد دارد مدلهای ارزانتر خود را حذف کرده و روی مدلهای بزرگتر و سودآورتر تمرکز کند.