اعلام رسمی ورود پورشه و آئودی به فرمول یک
مدیرعامل گروه فولکسواگن «هربرت دیس» با تأیید شایعات ورود پورشه و آئودی به فرمول یک، رسماً اعلام کرده است که این دو برند لوکس وارد بالاترین سطح موتوراسپرت خواهند شد. البته وی با رد استفاده از نام فولکسواگن در فرمول یک گفته است: «مناسب نیست و این برند شرکت نخواهد کرد». در عوض، پورشه و آئودی بهطور مجزا و با نام خود وارد این رقابتها خواهند شد. به گفتهٔ دیس، تغییر قوانین فرمول یک در سال 2026 فرصت مناسبی برای ورود به این مسابقات خواهد بود. هردو برند پورشه و آئودی قصد دارند از سال 2026 وارد مسابقات فرمول یک شوند یعنی زمانی که پیشرانههای درونسوز با استفاده از سوختهای مصنوعی کاملاً پایدار کار خواهند کرد.
به گفتهٔ مدیرعامل گروه فولکسواگن، توسعهٔ یک پیشرانهٔ فرمول یک سه تا چهار سال طول میکشد و بنابراین باید زودتر این تصمیم گرفته میشد تا برای سال 2026 آماده شود؛ اما چرا این غول خودروسازی دنیا تصمیم گرفته وارد فرمول یک شود و مسابقات موتوراسپرت دیگری را انتخاب نکرده است؟ دیس در پاسخ به این سؤال گفته است که این رقابتها «بهطور بسیار مثبتی در سرتاسر جهان در حال گسترش است». به اعتقاد این مدیر 63 ساله، مشاهدهٔ فرمول یک در ایالاتمتحده بشدت افزایش پیدا کرده درحالیکه در آسیا هم مردم بیشتری در حال تماشای فرمول یک هستند.
هربرت دیس در این رابطه گفته است:
اگر به رویداد یا رویدادهای ورزشی مهم جهان نگاه کنید، در موتوراسپرت فقط فرمول یک است که اهمیت دارد. اگر موتوراسپرت را میخواهید باید فرمول ک را انتخاب کنید زیرا در آنجا بیشترین تأثیر را دارید. علاوه بر این، نمیتوانید وارد فرمول یک شوید مگر اینکه یک پنجرهٔ تکنولوژی باز شود که این یعنی برای ورود باید یک قانون تغییر کند بهگونهای که همه دوباره از یک جا شروع کنند
به گفتهٔ دیس، اگر پورشه و آئودی زمانی که تغییرات اساسی در قوانین فرمول یک رخ نداده بود وارد این مسابقات میشدند، پنج تا ده سال طول میکشید تا گروه فولکسواگن بتواند برای قهرمانی رقابت کند اما از سال 2026 یعنی زمانی که خودروها از پیشرانههای کاملاً جدیدی استفاده خواهند کرد، زمین بازی هموار میشود. هردو برند توسعهٔ پیشرانه را آغاز کردهاند اما هنوز نحوهٔ ورود این دو شرکت به فرمول یک مشخص نیست.
به گفتهٔ رئیس گروه فولکسواگن، پورشه در این زمینه پیشرفت بیشتری داشته است. طبق آخرین شایعات، پورشه برای ورود به فرمول یک با ردبول همکاری خواهد کرد. همچنین گمانهزنیهایی هم در مورد خرید مکلارن توسط آئودی وجود داشت ولی مدیر روابط عمومی مکلارن این شایعات را رد کرده است. به گفتهٔ دیس، همهٔ اعضای هیئتمدیرهٔ گروه فولکسواگن موافق ورود پورشه و آئودی به فرمول یک نبودهاند. وی در این رابطه گفته است:
بحث در هیئتمدیره با اتفاق آراء نبود. ما قطعاً از نظر استراتژیک اولویتهای دیگری داریم. خودروهای ما باید از لحاظ فنی بروز باشند، ما باید قابلیت رانندگی خودکار داشته باشیم، ما به تواناییهای نرمافزاری نیاز داریم، ما به باطری برای خودروهای برقی خود نیاز داریم. ما بهاندازهٔ کافی کار برای انجام دادن داریم و واقعاً نیازی به فرمول یک نداریم
بااینحال، درنهایت همهٔ اعضای هیئتمدیره متقاعد شدند که پیوستن به فرمول یک به تقویت ارزش برند هردو برند پورشه و آئودی کمک خواهد کرد و به همین دلیل رأی مثبت دادند.