آئودی

بررسی آئودی Q5 جدید؛ شاسی بلند V6 توربوشارژ

در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس و اندازه متوسط خانوادگی، محصولات ساخت بنز و بی‌ام‌و جایگاه ویژه دارند اما آئودی Q5  نیز گزینه‌ای جذاب به نظر می‌رسد.

وب‌سایت موتوروان به تازگی آئودی Q5 جدید را بررسی کرده است. این محصول، توسط زیرمجموعه‌ی فولکس واگن تولید می‌شود و قطعا، هزینه نگه‌داری پایین‌تر نسبت به رقبای ساخت بنز و بی‌ام‌و دارد.

کارشناس موتور وان معتقد است؛ Q5 یکی از آن شاسی‌بلندهایی است که حتی اگر قبلاً آن را نرانده باشید، حس آشنایی به شما می‌دهد. این مدل پرفروش آئودی در اکثر پارکینگ‌های سراسر اروپا و امریکا به راحتی قابل مشاهده است. ترکیبی مناسب از طراحی بی‌آزار در بیرون و لوکس در داخل ارائه می‌دهد که جذابیت را به همراه دارد. برای Q5 مدل ۲۰۲۵، این مفهوم اساسی تغییر نکرده است. تغییرات آئودی در این شاسی‌بلند کامپکت ظریف هستند: کمی فضای بار بیشتر، اندکی فضای پای بیشتر، قدرت بیشتر و نمایشگرهای بزگ‌تر. نتیجه همچنان همان دستور پخت همیشگی است، اما شیرین‌تر و تیزتر از قبل.

بررسی فنی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵

 محرک اصلی که اکثر مدل‌های Q5، همان موتور ۲ لیتر توربوشارژ چهار سیلندر خطی است که قبلاً هم وجود داشت. البته کمی بهبود یافته و حالا ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این ارقام نسبت به مدل قبلی Q5   با ۲۰۱ اسب بخار یا حتی Q5 S  با ۲۶۱ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن‌متر، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن ۹ تا ۱۰ لیتر در صد است.

اگر بیشتر می‌خواهید، مدل SQ5 با موتور ۳ لیتری توربوشارژ V6 عرضه می‌شود که حالا ۳۶۲ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.

هیچ گزینه هیبریدی یا توربوهای الکتریکی پیشرفته‌ برای Q5 ارایه نمی‌شود؛ با این حال، توربوهای جدید با طراحی متفاوت برای کاهش تأخیر توربو و ارقام خروجی بالاتر طراحی شده‌اند. بزرگ‌ترین تغییر اما در انتهای میل‌لنگ رخ داده: SQ5 حالا به یک گیربکس دوکلاچه هفت‌سرعته مجهز شده که ارتقاء خوبی نسبت به گیربکس اتوماتیک نسل قبلی است.

فناوری و سیستم اطلاعات-سرگرمی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵

 نمایشگر OLED در خودروهای دنیا بسیار کم‌یاب است. وقتی پشت فرمان Q5 می‌نشینید، بلافاصله مشخص می‌شود که مهندسان آئودی وقت و هزینه خود را کجا صرف کرده‌اند. مانند Q6 E-Tron، صفحه‌نمایش پشت آمپر و سیستم اطلاعات-سرگرمی توسط دو نمایشگر OLED که در لبه به هم متصل شده‌اند و یک پانل یکپارچه را تشکیل می‌دهند، مدیریت می‌شوند. فناوری OLED رنگ‌های جذاب و کنتراست خیره‌کننده‌ای ارائه می‌دهد و مهم‌تر از همه، سیاهی عمیقی را در شب فراهم می‌کند که نمایشگرهای LCD فقط می‌توانند آرزوی آن را داشته باشند.

پنل پشت فرمان ۱۱.۹ اینچ و صفحه اطلاعات-سرگرمی جدید ۱۴.۵ اینچ است. باز هم بیشتر می‌خواهید؟ با انتخاب گزینه‌های مناسب، یک نمایشگر سوم برای سرنشین جلو اضافه می‌شود که البته وضوح کمتری دارد اما راه دیگری برای تعامل با نرم‌افزار جدید MMI آئودی ارائه می‌دهد.

مدل‌های پرمیوم پلاس و پرستیژ همچنین به یک نمایشگر هدآپ جدید، بزرگ‌تر و روشن‌تر مجهز شده‌اند که با عینک‌های پلاریزه بهتر کار می‌کند و داده‌های تله‌متری زیادی ارائه می‌دهد تا حتی عاشقان داده را هم راضی نگه دارد. سیستم نظارت بر راننده استاندارد هم در صورت حواس‌پرتی، زود و مکرر هشدار می‌دهد.

نمایشگر هدآپ ارتقاء خوبی است، اما نرم‌افزار پنل پشت آمپر ناامیدکننده است. گزینه‌های زیادی برای نمایش داده‌ها دارد، اما به اندازه بی‌ام‌و یا مرسدس‌بنز قابل شخصی‌سازی یا جذاب نیست. دکمه‌های لمسی خازنی روی فرمان هم آزاردهنده هستند. هنکام آزمایش تا پایان روز، بارها به‌طور ناخواسته با لمس ناحیه حساس به لمس، صدا زیاد و کم می‌شد!

طراحی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵

شکل و شخصیت کلی Q5 در سال ۲۰۲۵ تغییر چندانی نکرده، اما جزئیات متفاوت هستند. جلوپنجره بزرگ‌تر شده و ظاهر کلی باوقارتر و پیچیده‌تر است، هرچند من شکل باریک و جذاب نسل قبلی را ترجیح می‌دهم.

چراغ‌های جلو و عقب تغییر چشمگیری داشته‌اند و با روند مدرن، باریک‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند. در جلو با بخش‌های LED و عقب با ساختار کریستالی OLED قابل شخصی‌سازی از طریق اپ یا سیستم اطلاعات-سرگرمی، جذابیت بصری را افزایش داده‌اند.

در داخل، بزرگ‌ترین تغییر همان نمایشگرهای OLED هستند، اما تغییرات ظریف دیگری هم وجود دارد، از جمله تعویض دنده کوچک‌تر که فضای بیشتری برای جا لیوانی و محفظه‌های ذخیره‌سازی فراهم کرده. فضای بار عقب ۲۷.۶ فوت مکعب با صندلی‌های بالا و ۵۶.۹ با صندلی‌های پایین است. فضای پا هم افزایش یافته، به لطف افزایش ابعاد نسبت به مدل قبلی. Q5 مدل ۲۰۲۵ حدود ۱.۵ اینچ بلندتر و نیم اینچ عریض‌تر است.

تجربه رانندگی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵

 رانندگی با Q5 جدید در شهر به همان آسانی همیشگی است. گیربکس دوکلاچه جدید برای تعویض‌های سریع و آنی تنظیم نشده، بلکه مانند یک اتوماتیک، به‌آرامی بین دنده‌ها جابه‌جا می‌شود و شتاب‌گیری ملایمی ارائه می‌دهد. فرمان‌ بسیار سبک است و برای دور زدن فقط به یک انگشت نیاز دارید.

با تغییر حالت‌های رانندگی، فرمان سنگین‌تر می‌شود و حس خوبی منتقل می‌کند. در حالت دینامیک، Q5 مدل S تیزتر و گیربکس مشتاق‌تر می‌شود، هرچند همچنان آرام است. تعویض دنده با پدال‌های پشت فرمان با تأخیر انجام می‌شود که با تأخیر توربو تشدید می‌شود.

آئودی Q5 در شهر تجربه مشابهی ارائه می‌دهد، اما در جاده‌های پیچ‌دار با انتخاب حالت دینامیک، حس متفاوتی دارد. Q5  مدل S قدرت و صدای بیشتری ارائه می‌دهد. صدای اگزوز چه در ترافیک و چه در دور بالا، جذاب‌تر است. گیربکس دوکلاچه هم با نیت بیشتری عمل می‌کند و سریع‌تر تعویض می‌کند.

حس فرمان به لطف اتصالات محکم‌تر زیرساخت جلو به شاسی بهتر شده است. این تغییر کیفیت سواری را کمی کاهش داده، به‌خصوص در دست‌اندازهای کوتاه، اما سیستم تعلیق بادی اختیاری در هر دو مدل Q5 و SQ5 کیفیت سواری بسیار خوبی ارائه می‌دهد، حتی با رینگ‌های بزرگ‌تر. متأسفانه فرصتی برای تست مدل با فنرهای فولادی نداشتم.

قیمت و جمع‌بندی آئودی Q5 مدل ۲۰۲۵

 هزینه خرید Q5 در امریکا از ۵۲,۲۰۰ دلار شروع می‌شود، افزایش چشمگیری نسبت به قیمت حدود ۴۰,۰۰۰ دلاری مدل ۲۰۲۴. برای امکاناتی مثل تعلیق بادی و نمایشگر مخصوص سرنشین در مدل پرستیژ، باید ۸,۴۰۰ دلار دیگر بپردازید. مدل پرستیژ Q5 در امریکا ۶۳,۲۹۰ دلار  شامل ۱,۲۹۵ دلار هزینه حمل، قیمت دارد. آئوی  Q5 مدل S از ۶۴,۸۰۰ دلار شروع می‌شود، اما تعلیق بادی به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند. اگر به Q5 فکر می‌کنید، هزینه اضافی برای SQ5 ارزشش را دارد. تغییرات شاسی حس بهتری ایجاد کرده و قدرت و تهاجمی بودن موتور و گیربکس، رانندگی جذاب‌تری بدون افت کیفیت ارائه می‌دهد. به هر حال، Q5 جدید انقلابی نیست، اما قدرت و امکانات جدید کافی برای رقابت با بی‌ام‌و X3 و مرسدس GLC دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. گاس فرینگ

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (719 ديدگاه)

    طراحیش باحال شده، یه جورایی وایب مدل های ده سال پیش ب ام و رو میده که از مدل های الانش خیلی بهتر بودن از منظر طراحی

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3516 ديدگاه)

      من آئودی Q5 و Q3 بنزینی از نزدیک دیدم و خیلی لذت بردم
      خصوصا رنگ های متالیک سیز و قرمز و آبی خاصی داره که بی نهایت زیباست
      مدل برقی Q5 هم الان داخل ایران هست و چند مرتبه توی ترافیک دیدمش
      طراحی آئودی های 2025 به نظرم خیلی از غالب محصولات بنز و بی ام و 2025 بهتره
      قدیم این طوری نبود

      موافقم 40
      مخالفم 1
      1. ۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6705 ديدگاه)

        خودروهای آئودی همیشه خوشگل بودن بشخصه طراحی بیشتر ماشین های آیودی رو جزو بهترین طراحی های جهان میدونم البته حیف ماشینای بچه خشگلاس وگرنه منم پولشو داشتم و میخریدم

  2. امین

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خیلی خوب شده

    موافقم 14
  3. ARBT86

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تو دنیای خودرو سازی امروز که بعضی از خودروساز ها واقعا طراحی های زشتی رو ارائه میدن آئودی همچنان طراحی های زیبایی داره واقعا👌🏻

    موافقم 20
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    با ابهت و زیبا، بی نقصه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. ایمان

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    برام سواله نویسندگان سایت پدال به اینترنت آزاد دسترسی دارن؟ اگه نه چجوری این مقاله ها و عکس‌ها رو گیر میارن؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3516 ديدگاه)

      شاید باورتون نشه
      ما ساعت ها می شینیم پای اینترنت تا بعضی ساعات روز در بعضی مناطق ایران، دسترسی به سایت های خارجی برامون فراهم بشه
      در همون لحظه سعی می کنیم سریع متن اخبار خارجی در جایی ذخیره کنیم و بعدا شروع به نوشتن کنیم
      مثلا امروز از صبح تا ظهر تونستیم کار کنیم، الان باز درگیر عدم ارتباط با سایت های Com. هستیم
      مشکل اصلی عکس برای مطالب هست که به سختی دانلود می شه
      ویدئو که دیگه هیچ، آپارات هم الان ویدئو جدید قبول نمی کنه

      موافقم 12
      1. ۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6705 ديدگاه)

        آقای اشتری درکتون میکنم منو شماها مقدمون یه سایت خارجیه که آخرش پسوند .com داره اما این کجا و آن کجا
        الانم چند روزه نرفتم اونجا

      2. بهراد

        ۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (47 ديدگاه)

        با نت خانگی یه ربع سی فون رو باز بزارید وصل میشه به لندن و هر سایتیو بالا میاره.

        روی گوشی هم نسخه ی مود شدش هست.
        خواستین آیدی تل بزارین بفرستم براتون.

        آقای اشتری قضیه زومیت یا بعضی اشخاص چیه وصلن؟

  6. عمو مایک

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    طراحیش در عین حال که مدرن و جذاب هست میشه گفت محافظ کارانه هست و ریسک زیادی تو تغییر ش ندادن که خوبه
    مشخصات فنیش هم واقعا لذت بخش هستش

    امکانات ش هم واقعا خوب به نظر میاد

    فقط میتونست طراحی داخلی ش یکم کمتر شلوغ باشه

    در کل مبارک صاحب ش
    ما هم عکسش رو دانلود کنیم

  7. net

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3959 ديدگاه)

    چند سال پیش کامنت گذاشتم و میگفتم اگر سامسونگ و الجی برای ماشین های لوکس و فوق لوکس صفحه نمایش oled 8k تولید کنند جالب میشه و کاربران تعجب میکردند از کامنتم و دیدیم در نمایشگاه ces 2025 لاس وگاس یه ماشین رونمایی شد با صفحه نمایش 8k

    رنگ مشکی عمیق صفحه نمایش oled جذابه

    طراحی و جایگاه صفحه نمایش این ماشین جالب نیست اگر از صفحه نمایش عمود با حاشیه کم مثل فورد رنجر ۲۰۲۲ استفاده کرده بود روی کنسول زیبا میشد

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. SepehrV10

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    🔥🔥This is Audi

  9. مردیم از خوشی

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1509 ديدگاه)

    تنها مشکل این خودرو نمایشگر دومش هست که فکر کنم اونم سفارشی باشه

    متاسفانه فولکس هرگز از توانایی های آئودی به شکل کامل استفاده نکرد و همیشه سعی کرد آئودی را زیر سایه پورشه نگه داره شاید اگر برند مستقل بود بهتر می شد

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3516 ديدگاه)

      آئودی توسط فولکس از ورشکستگی نجات پیدا کرد و الان سودآوری بسیار خوبی داره
      برعکس اوپل که چند دهه زیردست امریکایی ها بود و بعد هم فیات -کرایسلر که در نتیجه حدود 30 ساله نتونسته ازجاش بلند بشه
      ————————
      هر برند خودروساز با یک شخصیت خاص در بازار جهانی شناخته می شه، به همین دلیل نباید توقع سوپراسپرت از آئودی داشته باشیم

      بی ام و سوپراسپرت نمی سازه و مرسدس هم بعد از ابرخودروی AMG one فعلا دنبال مدل های خاص نرفته
      لامبورگینی به عنوان زیرمجموعه آئودی فعالیت می کنه و نیازی نیست با لوگوی آئودی هم ماشین سوپراسپرت مشابه لامبورگینی تولید بشه،
      در مواجهه با بی ام و M5 و M4 و انواع مرسدس AMG هم آئودی محصول رقیب داره، ولی نمی‌تونه مشابه بی‌ام‌و و مرسدس، از این مدل خودروها کسب درآمد کنه
      از طرف دیگه، استیشن‌ واگن‌های اسپرت آئودی، مشتری‌پسندتر از بنز و بی‌ام‌و هستند
      دیدیم که در مجموع، R8 نتونست فروش بالا ثبت کنه اما برای گالاردو و هوراکان که گران تر از R8 بودند، مشتری صف کشید
      این‌ها همه بحث شخصیت و ارزش برند هست که باید توسط مدیران رده بالا، مد نظر قرار بگیره تا باعث تولید خودروی بدون مشتری نشه
      بازار یابی و سرمایه گذاری درست روی چیزی که بعدا قراره مشتری جذب کنه، خیلی پیچیده است

  10. net

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3959 ديدگاه)

    فرمون مربعی ماشین بد هست کی فرمون مربعی اختراع کرده

    فرمون دایره ای خوب و قشنگتره و فرمون مربعی راننده درست نمیتونه فرمون رو بچرخونه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6705 ديدگاه)

      داداش اینا فرمون کامیونه گذاشتن رو این ماشینا رانندشون حس راننده کامیون بگیره قبول دارم حرفتو

  11. Mahan

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    الحق که طراحیش قشنگه جلو عقب و کنارش باهم میخونه👌👌

  12. عباس cg125

    ۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا رینگاش توی دوتا عکس بالا فرق میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا