مقایسهٔ کوپههای چهاردر مرسدس، بامو، آئودی و پورشه
در دنیای ماشین، معمولاً کسانی که خواهان پرفورمنس بالا هستند باید سراغ سوپراسپرتها یا کوپههای اسپرت قدرتمند بروند و کسانی که خودرویی خانوادگی میخواهند باید سدانها را انتخاب کنند؛ اما ممکن است کسانی هردوی این ویژگیها را باهم بخواهند. برای این افراد، برندهای لوکس آلمانی کوپههای چهاردر اسپرت و قدرتمندی را ارائه کردهاند که پرفورمنس یک سوپراسپرت را با کارایی یک سدان خانوادگی ترکیب میکنند. این خودروها آئودی RS7، بامو M8 گرن کوپه، مرسدس AMG GT63 و پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid هستند؛ اما کدامیک از این چهار کوپهٔ چهاردر قدرتمند آلمانی میتواند انتخاب بهتری باشد؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال، این چهار ماشین را در این مطلب باهم مقایسه کردهایم.
آئودی RS7 اسپرتبک
قیمت آئودی RS7 جدید در ایالاتمتحده از 114 هزار دلار آغاز میشود که شاید رقم بالایی به نظر برسد اما باید توجه داشت که آئودی با این قیمت، ارزانترین خودروی این جمع محسوب میشود. از نظر فنی، RS7 به همراه پورشه و مرسدس کوپههای پنجدر هستند نه چهاردر و M8 گرن کوپه تنها خودرویی در این مقایسه است که از طرح لیفتبک استفاده نکرده و یک سدان ناچبک سنتی محسوب میشود اما بهتر است درگیر این موارد معنایی نشویم. کوپهٔ چهاردر آئودی 5,009 میلیمتر طول، 1,950 میلیمتر عرض و 1,424 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,930 میلیمتر است. RS7 با 2140 کیلوگرم وزن، بعد از پانامرا دومین خودروی سنگین این مقایسه محسوب میشود. زیر کاپوت این ماشین هم یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که 600 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. RS7 با این نیرو ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که یعنی کُندترین خودروی این جمع است ولی این واقعاً زمان زیادی نیست. سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو با دیفرانسیل اسپرت بهصورت استاندارد، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و سیستم فرمان گیری چهارچرخ هم از دیگر ویژگیهای این آئودی قدرتمند هستند.
بامو M8 گرن کوپه کامپتیشن
بامو M8 گرن کوپه حتی در نسخهٔ کامپتیشن، با 143 هزار دلار قیمت، دومین خودروی ارزان این جمع محسوب میشود. کسانی که خواهان نسخهٔ معمولی M8 باید نیز باید مبلغ کمتری معادل 130 هزار دلار پرداخت کنند اما کمی از پرفورمنس را از دست خواهند داد. در سینهٔ این کوپهٔ چهاردر باواریایی موتور آشنای 4.4 لیتری V8 توئین توربوی بامو قرار گرفته که در نسخهٔ کامپتیشن 625 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به گفتهٔ بامو، این نیرو میتواند ظرف تنها 3 ثانیه M8 گرن کوپه کامپتیشن را از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند. این یعنی بامو کاملاً آئودی را ضربهفنی میکند اما اگر رقابت در حالت رولینگ آغاز شود، ممکن است RS7 به خاطر گشتاور بیشتر خود بهتر عمل کند. کوپهٔ چهاردر بامو 2055 کیلوگرم وزن، 5,098 میلیمتر طول، 1,943 میلیمتر عرض و 1,420 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با 3,027 میلیمتر است. این یعنی M8 گرن کوپه به عریضی RS7 نیست اما طول بیشتری و ارتفاع کمتری دارد.
مرسدس AMG GT63 S
اگر فقط به اعداد و ارقام نگاه کنیم، حتی در بین رقبای قدرتمندی مثل M8، پانامرا توربو S و RS7، مرسدس یک هیولا است. نسخهٔ بالا ردهٔ GT63 S بهصورت استاندارد با صندلیهای پرفورمنس AMG، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، تعلیق بادی کنترل سواری AMG و... ارائه میشود. البته همهٔ اینها هزینه دارد و باید برای آن حداقل 161 هزار دلار پرداخت کرد. زیر کاپوت این سوپراسپرت چهاردر نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربوی آشنای مرسدس قرار گرفته که 640 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا GT63 S ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. یکی از دلایلی که مرسدس با وجود قدرت بیشتر از M8 کامپتیشن سریعتر نیست، وزن 2120 کیلوگرمی آن است که 65 کیلوگرم از رقیب باواریایی بیشتر است. طول، عرض و ارتفاع GT63 S نیز به ترتیب 5,054 میلیمتر، 1,871 میلیمتر و 1,477 میلیمتر بوده و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,951 میلیمتر است.
پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid
پورشه پانامرا توربو S یک کوپهٔ چهاردر 187,700 دلاری است اما اگر تنها یک یا دو تیک به لیست آپشنهای آن بزنید بهراحتی به خودرویی 200 هزار دلاری تبدیل میشود. البته این کوپهٔ چهاردر آلمانی قیمت بالای خود را با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی توجیه میکند. این سیستم از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده که مجموعاً 680 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پانامرا توربو S در صورت سفارش پکیج Sport Chrono میتواند ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد که این یعنی هرچند آئودی را مغلوب میکند اما در پس مرسدس و بامو قرار میگیرد. به دلیل برخورداری از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی و وجود باطریها، این پانامرا با 2385 کیلوگرم وزن، سنگینترین خودروی این جمع است. این ماشین 5,049 میلیمتر طول، 1,937 میلیمتر عرض و 1,427 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,950 میلیمتر است.
نتیجهگیری
انتخاب میان این چهار خودرو بسیار میتواند دشوار باشد زیرا همهٔ آنها خودروهایی بزرگ، شیک، سریع و گرانقیمت هستند. البته هرکدام از این کوپههای چهاردر آلمانی ویژگیهای خاص خود را هم دارند. مثلاً پورشه از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی برخوردار است ولی بسیار گرانقیمت است درحالیکه آئودی ارزانترین قیمت را دارد اما از سوی دیگر کمترین قدرت و پایینترین پرفورمنس را هم ارائه میکند. پس بنابراین در انتخاب یک خودرو از این جمع چهارتایی بیشتر سلیقهٔ افراد، نیازهای آنها و میزان بودجه میتواند تعیینکننده باشد. بااینحال، شما کدامیک از این چهار ماشین را ترجیح میدهید؟
مشخصات فنی
آئودی RS7 | M8 کامپتیشن | AMG GT63 S | پانامرا توربو S | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 | 4.4 لیتری V8 | 4.0 لیتری V8 | 4.0 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 600 اسب بخار | 625 اسب بخار | 640 اسب بخار | 680 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 900 نیوتن متر | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.5 ثانیه | 3.0 ثانیه | 3.1 ثانیه | 3.2 ثانیه |
وزن | 2140 کیلوگرم | 2055 کیلوگرم | 2120 کیلوگرم | 2385 کیلوگرم |
طول | 5,009 میلیمتر | 5,098 میلیمتر | 5,054 میلیمتر | 5,049 میلیمتر |
عرض | 1,950 میلیمتر | 1,943 میلیمتر | 1,871 میلیمتر | 1,937 میلیمتر |
ارتفاع | 1,424 میلیمتر | 1,420 میلیمتر | 1,477 میلیمتر | 1,427 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,930 میلیمتر | 3,027 میلیمتر | 2,951 میلیمتر | 2,950 میلیمتر |
قیمت پایه | 114,000 دلار | 143,000 دلار | 161,200 دلار | 187,700 دلار |