زندگی‌نامه میکی تامپسون؛ قهرمان و رکورددار مشهور دنیای موتور اسپرت

شنبه 15 دی 1403 - 13:31
مطالعه 6 دقیقه
30
در این مقاله به زندگی‌نامه میکی تامپسون به عنوان یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای خودرو و موتور اسپرت می‌پردازیم.
تبلیغات

"لطفاً همسر منو نکش"، میکی تامپسون با گفتن این جمله در صبح روز 16 مارس 1988 به مرد مسلحی که روبروی همسرش ایستاده بود التماس می‌کرد. پس از آنکه قاتل به همسر تامپسون شلیک کرد، نوبت به میکی رسید. میکی قبلاً مجروح شده بود و نهایتاً با شلیک‌های قاتل جان او نیز گرفته شد. با اینکه هویت قاتل یا قاتلان میکی تامپسون و همسرش تا به امروز مشخص نشده اما مردی که دستور قتل این دو نفر را داد مایکل گودوین، فعال مسابقات موتوکراس بود که در سال 2007 به خاطر قتل این دو نفر مجرم شناخته شد.

انگیزه گودوین مشخص بود. او و تامپسون در سال 1984 همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند اما پس از شکایت تامپسون و پیروزی حقوقی چند هزار دلاری این همکاری به پایان رسید. گودوین در سال 1986 ورشکست شد و ظاهراً هرگز تامپسون را به خاطر این کار نبخشید. قتل میکی و همسرش داستان چندین مستند و خبر بوده و شاید همین موضوع روی دستاوردهای او در موتور اسپرت سایه انداخته است؛ اما داستان موفقیت‌ها و رکوردهای آن شایسته توجه بیشتری است و به همین خاطر می‌خواهیم به زندگی‌نامه میکی تامپسون بپردازیم. اگر به زندگی‌نامه مشاهیر دیگری همچون فردیناند پورشه، کریستین ون کونیگزگ، هنری فورد و برادران دوج علاقه دارید توصیه می کنیم صفحات مربوط به آنها را نیز مطالعه بفرمایید.

ماریون لی تامپسون در سال 1928 در کالیفرنیا به دنیا آمد. او از همان سنین کودکی به خودروها علاقه داشت و اولین خودروی خود را حتی سال‌ها قبل از آنکه بتواند به‌صورت قانونی براند در سن 14 سالگی خریداری کرد. این خودرو یک دستگاه شورولت 1927 با قیمت 7.5 دلار بود. پدر میکی افسر پلیس سخت‌گیری بود اما او از مدرسه فارغ‌التحصیل شد و به عنوان خبرنگار در لس‌آنجلس تایمز مشغول بکار شد. او به مدت 10 سال در این سمت حضور داشت هرچند علاقه‌اش به خودروها هرگز از بین نرفته بود. تامپسون هر زمان که می‌توانست در رقابت‌های درگ و اوپن رود شرکت می‌کرد. یکی از شاخص‌ترین مسابقات او رقابت لا کررا پانامریکانا مکزیک در سال 1953 است که یک رالی طویل به شمار می‌رود. او در مسابقه تلاش کرد که از برخورد با کودکی که وارد پیست شده بود جلوگیری کند و به همین خاطر خودروی تامپسون منحرف شد و چندین تماشاگر نزدیک به پیست را کشت. این مسابقه به خاطر تصادف تامپسون دیگر برگزار نشد تا اینکه در سال 1988 یعنی همان سال کشته شدن تامپسون مجدداً از سر گرفته شد.

تامپسون در طول زندگی حرفه‌ای خود بیش از 1.6 میلیون کیلومتر را در مسابقات رانندگی کرده و در بیش از 10 هزار مسابقه حضور یافته است؛ اما نکته احساس‌برانگیز درباره میکی تامپسون به حضور او در شش رشته مختلف موتور اسپرت همچون آفرود و درگ مربوط می‌شود. او رکوردهای متنوعی را شکسته است. تامپسون در سال 1955 به اولین راننده درگ تبدیل شد که توانسته به سرعت بیش از 193 کیلومتر در ساعت دست یابد. او همان سال رکورد خودش را با اختلاف 48 کیلومتر در ساعت شکست. تامپسون همچنین در سال 1958 یک رکورد جدید دیگر به دست آورد و با رسیدن به سرعت 312 کیلومتر در ساعت لقب "سریع‌ترین آمریکایی روی چرخ" را به خود اختصاص داد.

تامپسون اولین بار در سال 1950 راهی دریاچه نمک بونویل شد و پشت فرمان فورد کوپه 1936 ارتقا یافته نشست. در سال‌های 1951 و 1952 او با دو پیشرانه پرقدرت نصب شده روی خودروی بانتام به بونویل بازگشت و سپس با یک درگستر 4 سیلندر پونتیاک اقدام به رکوردگیری کرد. بی‌شک بزرگ‌ترین دستاورد تامپسون در بونویل در سال 1960 به دست آمده یعنی زمانی که توانست عنوان سریع‌ترین مرد دنیا را کسب کند. با استفاده از خودروی مسابقه‌ای چلنجر 1 که به چهار پیشرانه سوپرشارژردار پونتیاک مجهز بود، این چهره مشهور به سرعت 654 کیلومتر در ساعت دست یافت و رکورد قبلی متعلق به جان کب را شکست. بد نیست بدانید با بررسی زندگی‌نامه میکی تامپسون می‌فهمیم که او 295 رکورد را در بونویل شکسته است.

میکی تامپسون علاوه بر رکوردهای سرعت خود یک کارآفرین نیز بوده است. زمانی که تامپسون آماده شکستن رکورد سرعت می‌شد، در یافتن شرکت لاستیک‌سازی مناسب برای تولید لاستیکی که بتواند در سرعت‌های بسیار بالا دوام بیاورد با مشکل مواجه شد و به همین خاطر با جین مک منیس برای تأسیس شرکت لاستیک میکی تامپسون همکاری کرد. این کمپانی رفته رفته رشد کرد و تأثیر زیادی روی صنعت خودروسازی و به ویژه مسابقات آفرود گذاشت. لاستیک‌های تامپسون به حدی برتر از رقبا بودند که نیروی دریایی آمریکا استفاده از آن‌ها برای خودروهای حملات سریع در زمان جنگ خلیج‌فارس را متوقف کرد.

در اوایل دهه 60 میلادی تامپسون شرکتی را تأسیس کرد که به فروش تجهیزات سرعت پونتیاک می‌پرداخت. او به همراه همسرش گروه سرگرمی میکی تامپسون را نیز بنا نهاد که مسابقات آفرود را در استادیوم‌های بزرگ آمریکا برگزار می‌کرد. این چهره مشهور دنیای خودرو همچنین مؤسس سازمان بین‌المللی طرفداران آفرود کالیفرنیا جنوبی نیز بوده است، سازمانی که بیشتر به خاطر مسابقات باجا شناخته می‌شود. با عنایت به چنین تاریخچه‌ای تأثیر تامپسون روی موتور اسپرت و صنعت خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت. او یک پیشرو، مخترع، تاجر و کارآفرین بوده و تأثیر کارش را همچنان نیز می‌توان در موتور اسپرت، تکنولوژی لاستیک، مسابقات آفرود و درگ و... مشاهده کرد. او حتی در سال 1964 در فیلم Lively Set نیز بازی کرد.

تامپسون یکی از برجسته‌ترین اعضای موتور اسپرت آمریکا بوده و در سال 2007 به عضویت تالار مشاهیر موتور اسپرت آفرود و همچنین صنعت خودرو درآمده است. باید دانست شرکت لاستیک‌سازی میکی تامپسون هم‌اکنون زیرمجموعه گودیر است درحالی‌که گروه سرگرمی آن در سال 1996 ورشکست شده است. میکی تامپسون از ازدواج اولش دو فرزند با نام‌های لیندی و دنی داشته است. لیندی علاقه‌ای به حضور در رسانه‌ها ندارد اما دنی راننده مسابقات است و در جامعه موتور اسپرت حضوری فعال دارد؛ اما شاید در پایان از خود بپرسید سرنوشت مردی که دستور قتل تامپسون را داد چه شد؟ باید گفت مایکل گودوین در حال گذراندن حکم حبس ابد خود در مرکز اصلاح و تربیت ریچارد جی دونووان در سن‌دیه‌گو است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.