فیدلیتی XB1 هیبرید؛ مشخصات و قیمت قوی‌‌ترین شاسی‌بلند چینی ایران

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 16:40
مطالعه 11 دقیقه
Fidelity XB1 Jetour dasheng (15)
مونتاژ فیدلیتی XB1 توسط گروه بهمن قطعی است و مدل هیبریدی با قدرت 321 اسب بخار، شرایط مناسب برای ورود به ایران دارد.
تبلیغات

جدیدترین تبلیغات گروه بهمن در سال 1402 به معرفی دو کراس‌اور چینی به نام‌های فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی XB1 پرداخته است. این خودروها مجهز به پیشرانه 1/6 لیتر توربوشارژ، 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور دارند؛ اما در کشور چین با نسخه‌ هیبرید و توانایی‌های بالاتر نیز تولید می‌شوند.

رقابت بین شرکت‌های واردکننده خودروهای چینی در ایران، با تنوعی بی‌سابقه‌ در سال 1401 همراه بود. هرچند که عرضه مدل‌های مختلف، به شکلی سوال‌برانگیز، بسیار کمتر از نیاز کشور بود و قیمت نهایی در بازار آزاد را به شدت افزایش داد؛ همچنان سیل جمعیت برای خرید کراس‌اورهای ساخت چین با قیمت بیش از 2 میلیارد تومن وجود دارد.

تابستان سال قبل، مدیران خودرو پیش‌فروش تیگو 8 را آغاز کرد و برخلاف انتظار عامه مردم موفق شد تعداد قابل توجهی از این خودرو را به قیمت 1/7 میلیارد تومان بفروشد. اواسط سال، تیگو 8 پرومکس با موتور 2 لیتر توربوشارژ رونمایی شد تا قدرت 254 اسب بخار و امکان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 7/8 ثانیه را آگهی کند. همچنین اخبار غیررسمی از احتمال مونتاژ چانگان یونی T موتور 2 لیتر توربوشارژ توسط سایپا شنیده می‌شود که قدرت ۲۳۳ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر  دارد.

هنوز مشخص نیست گروه بهمن، فیدلیتی XB1 را با پیشرانه 197 اسب بخار در ایران عرضه می‌کند یا نسخه‌ی پلاگین هیبرید 326 اسب بخار را به خط مونتاژ می‌ساند؛ اما چنانچه شرایط ورود مدل هیبریدی فراهم شود، قدرتمندترین خودروی صفر کیلومتر بازار کشورمان، محصولی از چری خواهد بود.

فیدلیتی XB1 توسط برند جتور (Jetour) زیرمجموعه چری در چین تولید می‌شود. این خودرو با نام داشینگ (Jetour Dashing) یا X-1 در سال 2022 رونمایی شده و یکی از جدیدترین کراس‌اورهای شرکت سازنده محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست؛ چرا گروه بهمن از کد XB1 برای معرفی جتور داشینگ استفاده می‌کند و کد بین‌المللی X-1 را نمی‌پسندد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی فیدلیتی XB1

ظاهر داشینگ نه‌تنها نسبت به خودروهای چینی موجود در بازار ایران، متفاوت و عجیب جلوه می‌کند؛ بلکه شباهت چندانی با مدل‌های مختلف چری و برند جتور نیز ندارد. هاکان ساراکوگلو (Hakan Saraçoğlu) مدیر طراحی  خودروهای جتور، هدف از ساخت داشنگ را، جذب مشتریان جوان می‌داند. او قبل از پیوستن به گروه چری و برند جتور، سابقه کار برای پورشه و همکاری در پروژه 918 دارد.

چراغ‌های باریک روی کاپوت جلو برای فیدلیتی XB1  هم‌سطح بدنه هستند. مه‌شکن‌ها داخل سپر نصب شده‌اند و روشنایی اصلی در شب، از چراغ‌های LED طرفین سپر تامین می‌شود. ساختار جلوپنجره و سپر، حالت مجزا ندارد. این بخش، نمای سه‌بعدی و پیوسته در نمای اصلی را شکل می‌دهد.

مشابه چانگان یونی T، لاماری ایما و دیگر کراس‌اورهای اسپرت چینی،  سقف خمیده و حالت شبیه به کوپه برای فیدلیتی XB1 نیز وجود دارد. دستگیره‌های مخفی‌شونده داخل بدنه، حس یک خودروی مدرن را به جتور داشینگ می‌دهند اما حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در نمای جانبی و سپر عقب، شدیدا توی ذوق می‌زند. طراحی قسمت پشت فیدلیتی XB1 چندان متفاوت از فیدلیتی معمولی (مونتاژ بهمن) نیست؛ اما حجم‌دهی جذاب‌تر با جایگاه مناسب پلاک دارد. طرح LED داخل چراغ‌های عقب نیز، چشم‌نواز است.

ابعاد فیدلیتی XB1 شامل 4,590 میلی‌متر  طول، 1,900 میلی‌متر  عرض و 1,685 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 2,720  میلی‌متر است. این خودرو در چین با چرخ‌های 20 اینچ و تایرهای برند گیتی به پهنای 255 میلی‌متر عرضه می‌شود.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی فیدلیتی XB1

داشبورد و ادوات اصلی در جتور داشینگ، با الگوبرداری از خودروهای تسلا طراحی شده است. نمایشگر بزرگ 15/6 اینچ در مرکز قرار دارد و پشت فرمان، مانیتور دیجیتالی کوچک برای نمایش اطلاعات فنی استفاده می‌شود.

فیدلیتی XB1 تلاش می‌کند تا بسیار مدرن و آینده‌نگر باشد. به همین دلیل کلیدهای فیزیکی روی داشبورد حذف شده‌اند و صرفا روی فرمان، دکمه‌های مرتبط با سیستم سرگرمی و کروز کنترل وجود دارند. حتی در فضای بین صندلی‌ها، فقط شارژر بی‌سیم و جا لیوانی تعبیه شده است. بسیاری از امکانات رفاهی، مثل تهویه مطبوع و گرم‌کن داخل صندلی، از طریق صفحه لمسی زیر مانیتور اصلی، کنترل می‌شود.

جتور داشنگ در چین، با رنگ داشبورد و صندلی خاکستری تیره یا سفید (کرم روشن) قابل خرید است. همچنین طرح چهارگوش مدور برای فرمان، دیگر نکته‌‌ای است که به‌ندرت برای خودروهای چینی دیده‌ایم. این کراس‌اور در تمام مدل‌ها سقف پانورامیک دارد.

کپی لینک

پیشرانه مشخصات فنی فیدلیتی XB1

ارزان‌ترین مدل جتور داشینگ در چین، موتور 1/5 لیتر توربوشارژ با قدرت 156 اسب بخار دارد. این نسخه، مجهز به گیربکس دنده دستی است و ظاهرا وارد ایران نخواهد شد. دیگر نمونه که احتمالا برای مونتاژ توسط گروه بهمن انتخاب شده، پیشرانه 1/6 لیتر توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر خواهد داشت تا همراه گیربکس 7 سرعته دبل کلاچ اتوماتیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 تا 9 ثانیه فراهم کند.

آنچه فیدلیتی XB1 را به خودرویی بی‌رقیب در بازار ایران تبدیل خواهد کرد؛ پیشرانه پلاگین هیبرید با قدرت 326 اسب بخار و گشتاور 565 نیوتن‌متر است. این خودرو می‌تواند در زمانی حدود 7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد اما فراتر از شتاب بالا، قابلیت‌های بسیار خوب در مصرف سوخت و حرکت برقی دارد. جتور داشینگ پلاگین هیبرید، پس از شارژ باتری‌ها به وسیله‌ی برق شهری، تنها یک لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو می‌تواند، مسافتی حدود 100 کیلومتر را بی‌نیاز از سوخت فسیلی و صرفا با تکیه بر شارژ باتری، طی کند.

مدل پلاگین هیبرید، صرفا دیفرانسیل جلو است و گیربکس 3 سرعته هیبریدی (DHT) دارد. موتور بنزینی این خودرو، 1/5 لیتر توربوشارژ است و بیشتر اوقات برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود. ظرفیت باتری جتور داشینگ پلاگین هیبرید، 19.27 کیلووات ساعت است و ظاهرا برای 100 درصد ذخیره انرژی، نیاز به 7 تا 8 ساعت اتصال برق شهری دارد.

کپی لینک

قیمت XB1 بنزینی و هیبریدی در چین و قیمت احتمالی در ایران

مدل پایه از جتور داشینگ با پیشرانه 1/5 لیتر 156 اسب بخار، آستانه قیمت جالب توجه 15 هزار دلار دارد. این خودرو، همراه پیشرانه قوی‌تر، گیربکس اتوماتیک و امکانات اضافی مثل ترمز خودکار، دوربین 360 درجه، کروزکنترل تطبیقی و 6 کیسه هوا، به قیمت 17 تا 18  هزار دلار فروخته می‌شود. بنابر اطلاعات موجود در منابع خبری چینی، مدل پلاگین هیبرید جتور X-1 با امکانات کامل، 24 هزار دلار قیمت دارد و برای صادرات به اروپا آماده شده است.

اگر ارزش دلار بازار آزاد ایران را حدود 50 هزار تومان فرض کنیم؛ فیدلیتی XB1 مجهز به پیشرانه 1/6 لیتر 197 اسب بخار واردشده به کشورمان، نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. نسخه پلاگین هیبرید نیز با قیمت 2/5 تا 2/7 میلیارد تومان به مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.