بررسی کشنده امپاور DB500؛ مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

پنج‌شنبه 17 اسفند 1402 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
bahman-empower
یکی از کشنده‌های شاخص چینی در کشورمان امپاور DB500 بهمن دیزل است که می‌خواهیم آن را به‌طور کامل بررسی نماییم.
تبلیغات

وسایل نقلیه سنگین یا به عبارتی کامیون‌ها و کشنده‌ها جزو حیاتی‌ترین تجهیزات لجستیکی و حمل‌ونقل یک کشور محسوب می‌شوند چراکه گزینه اول برای حمل کالاها و وسایل به شمار می‌روند و به همین خاطر کشورهای تراز اول جهان از زیرساخت‌های مدرنی در این زمینه برخوردار هستند. بازار کشنده‌ها و کامیون‌های کشورمان نیز در چند سال اخیر به لطف واردات مدل‌های کارکرده و صفرکیلومتر کاملاً دگرگون شده و هم‌اکنون شاهد تردد محصولاتی مدرن از کمپانی‌هایی همچون ولوو، داف، رنو و... هستیم. در کنار کشنده‌های اروپایی، شرکت‌های چینی نیز از طریق مونتاژکاران داخلی در بازار حضور یافته‌اند و سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از برجسته‌ترین محصولات چینی در این زمینه را می‌توان امپاور DB500 دانست که شرکت بهمن دیزل آن را عرضه می‌نماید. برای آنکه بدانید این کشنده چه مشخصات و قیمتی دارد همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: فروش بهمن دیزل – اسفند 1402

گروه بایک (BAIC) یکی از غول‌های خودروسازی چین، مالک شرکت فوتون است. فوتون سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتاً در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی‌بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شوند. این برند چینی در سال‌های اخیر، مدل‌های متنوعی از اتوبوس‌های درون‌شهری با پیشرانه‌ برقی نیز تولید کرده است. کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین فوتون با نام تجاری اومان (Auman) در چین تولید می‌شوند. امپاور بهمن دیزل، محصول پرچم‌دار کامیون‌های فوتون با نام Auman East A خواهد بود.

کپی لینک

بررسی کشنده امپاور DB500

کپی لینک

طراحی ظاهری

اگرچه برای اکثر رانندگان خودروهای سنگین ویژگی‌هایی همچون توانایی حمل بار و امکانات درون کابین اهمیت بیشتری دارند اما طراحی ظاهری نیز امری مهم خواهد بود. امپاور DB500 در این زمینه خوب عمل کرده و اکثر کارشناسان معتقدند طراحی آن از محصولات سری XF داف الهام گرفته است. چراغ‌های اصلی این خودرو حس و حالت خمیده و تهاجمی دارند هرچند مدل‌های تولیدی از چراغ‌های اصلی و متفاوت نسبت به تصاویر اولیه منتشر شده استفاده کرده‌اند. در مجموع طراحی کشنده امپاور را می‌توان برای این برند قابل‌قبول دانست هرچند با برندهای مشهور دنیا فاصله نسبتاً زیادی دارد.

کپی لینک

طراحی داخلی

همان‌طور که گفته شد کابین کشنده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه رانندگان مدت زیادی را در این بخش سپری می‌کنند. یک کشنده ایده آل می‌بایست فضای استراحت و صندلی‌های نرمی داشته باشد تا در درازمدت راننده را دچار خستگی نکند. همچنین عایق‌بندی کابین هم باید به خوبی صورت گرفته باشد. با نگاهی به کابین امپاور بهمن دیزل می‌توان گفت تقریباً اکثر بخش‌های داشبورد از پلاستیک ساخته شده‌اند که اگرچه شاید باعث افزایش طول عمر کابین شوند اما شاید کیفیت ایده آلی نداشته باشند.

نمای کلی داشبورد از طرحی منحنی سود برده که جذاب است و سایر کلیدها و ادوات نیز ارگونومی خوبی دارند و راننده دسترسی سریعی به آن‌ها خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های مثبت کشنده امپاور DB500 را می‌توان نمایشگر لمسی با سیستم رهیاب ماهواره دانست. صندلی‌های این کشنده چینی نیز از طراحی خوبی سود می‌برند و راحت هستند. صندلی راننده از گرم‌کن برخوردار شده است. از دیگر امکانات امپاور می‌توان به آفتاب‌گیر داخلی در بالای شیشه جلو، تخت خواب دوم برای سرنشین دیگر، یخچال زیر تخت خواب اول و کف تخت کابین اشاره کرد.

کپی لینک

قوای محرکه

امپاور DB500 بهمن دیزل از نظر قوای محرکه و مشخصات فنی جزو بهترین محصولات مونتاژی چینی در کشورمان به شمار می‌رود. این محصول سنگین‌وزن به پیشرانه 11.8 لیتری ISGe5 شرکت مشهور کامینز مجهز است. به لطف استفاده از توربوشارژر و اینترکولر، خروجی پیشرانه به 490 اسب بخار در دور 1900 و گشتاور نیز به 2300 نیوتون متر در دور 1100 می‌رسد. گیربکس کشنده هم از نوع اتوماتیک 12+2 ساخت ZF آلمان است.

از جمله ویژگی‌های برجسته امپاور سیستم تعلیق چهار بالنی آن خواهد بود که باعث بهبود سواری کشنده شده است. ریتاردر پنج سرعته و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب حس اطمینان خوبی را در راننده ایجاد می‌کنند. همچنین قفل دیفرانسیل هم در امپاور بهمن دیزل وجود دارد. محصول موردبحث در کلاس کشنده‌های 18 تن قرار دارد و وزن خالصش 7300 کیلوگرم اعلام شده است. باک آلومینیومی امپاور نیز با گنجایش 940 لیتری خود شعاع حرکتی مناسبی را فراهم خواهد کرد. در جدول زیر مشخصات فنی کشنده امپاور BD500 ذکر شده است.

پیشرانه

6 سیلندر خطی توربودیزل کامینز

حجم و کد موتور

11.8 لیتر- ISGe5-490

حداکثر قدرت

490 اسب بخار در دور 1900

حداکثر گشتاور

2300 نیوتون متر در دور 1100

حداکثر سرعت

110 کیلومتر در ساعت

گیربکس

12+2 سرعته اتوماتیک به همراه دو دنده کرال

ریتاردر

5 حالته ساخت ZF آلمان

فرمان

هیدرولیک

ترمز

جلو دیسکی خنک شونده/عقب دیسکی

باک سوخت

آلومینیومی با حجم 550+390 لیتر

وزن خالص

7300 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

44000 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور جلو/عقب

7000/13000 کیلوگرم

شعاع گردش

7.3 متر

طول/عرض/ارتفاع

6085/2500/3900 میلی‌متر

فاصله بین محورها

3600 میلی‌متر

سیستم تعلیق جلو و عقب

فنر تخت چندلایه پارابولیک – بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع

کپی لینک

تجهیزات ایمنی و رفاهی

امپاور با دست پر در این بخش حاضر شده و جزو ایمن‌ترین کشنده‌های چینی بازار است. با عنایت به مهندسی صورت گرفته، کابین این کشنده در صورت تصادف کمترین آسیب را متحمل خواهد شد چراکه انرژی حاصل از برخورد را به خوبی جذب می‌کند. از جمله تجهیزات ایمنی DB500 می‌توان به ترمز ضد قفل دیسکی پنوماتیک به همراه سیستم‌های ESC، ASR، EBS، ترمز دستی پنوماتیک، سیستم حرکت بین خطوط، کمک به حرکت در سربالایی، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری هوشمند، قفل دیفرانسیل، کروز کنترل و ریتاردر اشاره داشت. در بخش امکانات رفاهی هم کمبود خاصی وجود ندارد و امپاور بهمن دیزل با مواردی همچون جک برقی کابین، صندلی پنوماتیک راننده با گرم‌کن و تنظیم در 6 جهت، یخچال، نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع خودکار، بخاری درجا، فرمان هیدرولیک بوش و... خریداران را راضی خواهد کرد.

کپی لینک

قیمت و رقبا

در حال حاضر بازار خودروهای سنگین کشورمان پر از محصولات مدرن اروپایی است که البته قیمت و کلاس بالاتری دارند. در این میان کشنده امپاور DB500 با قیمت حدود 4.9 تا 5.5 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. با عنایت به اینکه این کشنده فاصله قیمتی قابل‌توجهی با رقبای اروپایی دارد قطعاً موردتوجه بخش زیادی از رانندگان قرار خواهد گرفت.

از جمله رقبای امپاور DB500 نیز می‌توان به دیما، پیلسان 480، ویرا 490 شاکمن و... اشاره کرد که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال کشنده دیما از همان قوای محرکه مشابه امپاور استفاده می‌کند، پیشرانه‌ای که در شاکمن هم بکار رفته است؛ بنابراین از نظر قوای محرکه و مشخصات فنی نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست. در واقع تفاوت‌ها بیشتر به طراحی ظاهری و کابین مربوط می‌شود که این عوامل را می‌توان سلیقه‌ای دانست. البته از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات برندهای قدیمی‌تر همچون ایران‌خودرو دیزل و بهمن دیزل وضعیت بهتری خواهند داشت و خریداران باید این نکته را مدنظر قرار دهند.

همچنین در این بازه قیمتی انواع و اقسام کشنده‌های خارجی کارکرده و دست‌دوم نیز حضور دارند که شاید این یک دوراهی برای خریداران باشد. برخی افراد خرید یک کامیون کشنده اروپایی ولو کارکرده را به مدل‌های چینی صفرکیلومتر ترجیح می‌دهند درحالی‌که برخی افراد نیز از مشکلات خاص خودروهای کارکرده و دست‌دوم هراس دارند و انتخاب کامیون چینی صفرکیلومتر را معقول‌تر می‌دانند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.