مقایسه ریسپکت پرایم با رقبای هم قیمت در بازار ایران

دوشنبه 20 اسفند 1403 - 06:30
مطالعه 11 دقیقه
Cars-13
اگر قصد خرید ریسپکت پرایم را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید.
تبلیغات
فهرست مطالب

ریسپکت پرایم یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی در بازار کشورمان محسوب می‌شود. این خودرو که از سال 1401 توسط گروه بهمن در حال مونتاژ است، محصول برند کوین چری محسوب می‌شود و درواقع بر اساس چری آریزو 7 ساخته شده است. ریسپکت هرچند به لطف امکانات قابل‌قبول و قیمت نسبتاً مناسب در قیاس با دیگر خودروها، توانسته نظر برخی خریداران را جلب کند ولی این سدان مونتاژی بهمن موتور در بازار کشورمان با چند رقیب محبوب و نام آشنا مواجه است که می‌توانند تصمیم‌گیری را دشوار کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریسپکت پرایم را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند.

کپی لینک

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با آریزو 5 اسپرت

یکی از اصلی‌ترین رقبای ریسپکت پرایم در بازار، آریزو 5 اسپرت مونتاژ مدیران خودرو است. هرچند پیشینهٔ این سدان چینی در ایران به سال 1395 بازمی‌گردد ولی طی این سال‌ها چند بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. این خودرو از لحاظ قیمت کاملاً با ریسپکت در یک سطح قرار دارد.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

مشخصات فنی و پیشرانه

ازآنجایی‌که این دو خودرو محصول چری هستند، پیشرانه‌های آن‌ها اساساً یکسان است و هردو از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند. این موتور در آریزو 5 اسپرت E4T15B و در ریسپکت E4T15C نام دارد که نسخهٔ مورداستفاده از سدان مونتاژی بهمن کمی قوی‌تر است. آریز 5 اسپرت 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که این ارقام در ریسپکت 154 اسب بخار و 230 نیوتن متر است. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ قوای محرکه تقریباً یکسان هستند و هرچند ریسپکت کمی قوی‌تر است ولی با وزن 1409 کیلوگرم، از آریزو با وزن 1330 کیلوگرم سنگین‌تر است و درنتیجه، این دو سدان چینی از لحاظ شتاب و کشش هم تقریباً در یک سطح هستند.

کپی لینک

طراحی ظاهری و فضای داخلی

هرچند ریسپکت با نام اصلی کوین ژواندو در سال 2021 معرفی شد ولی همان‌طور که گفته شد، این خودرو بر اساس آریزو 7 متعلق به سال 2013 ساخته شده و بنابراین ساختاری قدیمی‌تر از آریزو 5 دارد که اولین بار در سال 2016 معرفی شد. بااین‌وجود، ریسپکت در قسمت جلو و عقب کاملاً نسبت به آریزو 7 قدیمی بازطراحی شده و ظاهر بروزتر و جذاب‌تری پیدا کرده است. این در حالی است که آریزو 5 اسپرت هم به جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری مجهز شده و ظاهری تهاجمی‌تر پیدا کرده است؛ بنابراین، هردو خودرو طراحی نسبتاً بروز و قابل‌قبولی دارند و انتخاب مدل زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. در داخل نیز تقریباً همین شرایط جریان دارد ولی بااین‌وجود، آریزو 5 اسپرت به لطف دریچه‌های تهویه طرح سراسری، کنسول مرکزی مدرن‌تر و تریم مشکی پیانو روی داشبورد، کمی بروزتر از رقیب به نظر می‌رسد.

کپی لینک

امکانات و فناوری‌ها

هرچند هردو خودرو با برخورداری از مواردی مثل شش ایربگ، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی و... از سطح امکانات مناسبی برخوردار هستند ولی ریسپکت از آپشن‌های بیشتری مثل سنسور نور و باران، شارژر بی‌سیم گوشی نورپردازی داخلی و دوربین 360 درجه بهره می‌برد که در آریزو 5 اسپرت وجود ندارد. همچنین این خودرو به صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بزرگ‌تری هم مجهز است.

کپی لینک

قیمت و ارزش خرید

در حال حاضر، آریزو 5 اسپرت قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 291 میلیون تومانی دارد درحالی‌که این رقم در بازار به نزدیک 1.5 میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، ریسپکت پرایم توسط گروه بهمن با قیمت یک میلیارد و 379 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار قیمت یک میلیارد و 460 میلیون تومانی دارد؛ بنابراین، در بازار دو خودرو هم‌قیمت هستند و با توجه به امکانات بیشتر، موتور کمی قوی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر، ارزش خرید ریسپکت کمی بالاتر خواهد بود.

کپی لینک

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: امکانات بیشتر، کیفیت قابل‌قبول، پیشرانهٔ قدرتمند

معایب: پلت‌فرم قدیمی‌تر، بازار دست‌دوم ضعیف‌تر، طراحی داخلی قدیمی‌تر

آریزو 5 اسپرت

مزایا: طراحی بیرونی جذاب، بازار دست‌دوم مناسب، طراحی داخلی بروز

معایب: امکانات کمتر، ساختار سادهٔ سیستم تعلیق، عدم تغییر طراحی عقب

کپی لینک

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با کی‌ام‌سی J7

یکی دیگر از رقبای ریسپکت پرایم در بازار، کی‌ام‌سی J7 مونتاژ کرمان موتور است که البته در بازار چند صد میلیون تومان قیمت گران‌تری دارد ولی یکی از گزینه‌هایی است که خریداران ریسپکت می‌توانند در نظر بگیرند.

همچنین بخوانید: بررسی تخصصی کی ام سی J7 ؛ نظرات کاربران و ویدیو رانندگی

کپی لینک

مشخصات فنی و پیشرانه

کی‌ام‌سی J7 هم مثل ریسپکت به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است ولی این موتور از سیستم تزذیق مستقیم سوخت یا GDI بهره می‌برد و به همین دلیل، خروجی بالاتری برابر با 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، برخلاف دو سدان قبلی، انتقال نیرو هم در J7 توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد؛ بنابراین، سدان مونتاژی کرمان موتور قوای محرکهٔ هیجان‌انگیزتری نسبت به ریسپکت و آریزو 5 اسپرت دارد ولی از سوی دیگر، موتور توربو GDI حساسیت بیشتری نسبت به بنزین دارد و هزینه‌های نگهداری گیربکس دوکلاچه هم می‌تواند از گیربکس‌های CVT دو خودروی دیگر بیشتر باشد.

کپی لینک

طراحی ظاهری و فضای داخلی

خودرویی که با نام J7 در ایران می‌بینیم، درواقع محصول شرکت جک است و A5 پلاس نام دارد. این خودرو اولین بار در سال 2019 معرفی شد و سپس دو سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که طراحی جذاب‌تری را به همراه داشت. ازاین‌رو، J7 با چراغ‌های باریک جلو، ورودی هوای بزرگ روی سپر، فرم فست‌بک مانند و چراغ‌های سراسری عقب، ظاهر جذاب‌تری نسبت به آریزو و ریسپکت دارد. این سدان چینی در داخل نیز با غربیلک فرمان چهار پره، نمایشگر عمودی بزرگ در میانهٔ داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی مدرن کنسول مرکزی، یک سر و گردن بهتر از ریسپکت به نظر می‌رسد. همچنین درب صندوق J7 هم به شکل لیفت‌بک باز می‌شود که دسترسی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

کپی لینک

امکانات و فناوری‌ها

کی‌ام‌سی J7 در بخش امکانات تقریباً هم‌سطح ریسپکت است و صرفاً از چند آپشن بیشتر مثل کول باکس، در صندوق برقی و ترمز اضطراری بهره می‌برد و دیگر آپشن‌های این سدان مونتاژی کرمان موتور را در ریسپکت با وجود قیمت کمتر می‌بینیم.

کپی لینک

قیمت و ارزش خرید

هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای کی‌ام‌سی J7 کرمان موتور یک میلیارد و 560 میلیون تومان است درحالی‌که این خودرو در بازار با قیمتی در حدود 1.8 میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، J7 در بازار حدود 350 میلیون تومان گران‌تر از ریسپکت است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما این به سلیقه و نیاز شما بازمیگردد که آیا طرحی جذاب‌تر و پیشرانهٔ قوی‌تر ارزش این اختلاف قیمت را دارد یا نه.

کپی لینک

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: قیمت ارزان‌تر، فراوانی بیشتر قطعات فنی، استهلاک پایین‌تر قوای محرکه

معایب: پیشرانهٔ ضعیف‌تر، طراحی داخلی قدیمی‌تر، ظاهر ساده‌تر

کی‌ام‌سی J7

مزایا: پیشرانهٔ توربو GDI قدرتمند، طراحی جذاب، کابین مدرن، امکانات بیشتر

معایب: حساسیت بیشتر موتور به کیفیت بنزین، قیمت گران‌تر، هزینه‌های نگهداری بالاتر

کپی لینک

مقایسهٔ ریسپکت پرایم با نیسان سانی

در بازهٔ قیمتی ریسپکت پرایم اگر علاقه‌ای به خودروهای چینی ندارید و به دنبال یک خودروی وارداتی با برند معتبر هستید، تنها انتخاب نیسان سانی وارداتی شرکت جهان نوین آریا خواهد بود. این خودرو هرچند در سگمنتی پایین‌تر از ریسپکت قرار دارد ولی از لحاظ قیمت کاملاً به سدان مونتاژی بهمن موتور نزدیک است.

همچنین بخوانید: نیسان سانی وارداتی 2024: بررسی کامل، مشخصات فنی و مقایسه با رقبا

کپی لینک

مشخصات فنی و پیشرانه

سانی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها 108 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور دارد و طبیعتاً بسیار از موتورهای توربوشارژ رقبای چینی ضعیف‌تر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی صورت می‌گیرد که سال‌ها است در صنعت خودروسازی منسوخ شده است. بااین‌وجود، مزیت اصلی این قوای محرکه، استهلاک پایین و برخورداری از کیفیت ثابت‌شدهٔ نیسان است. علاوه بر این، پیشرانهٔ تنفس طبیعی سادهٔ سانی نسبت به ریسپکت هزینه‌ها و دردسرهای نگهداری کمتری هم خواهد داشت. این خودرو همچنین بسیار کم‌مصرف است و در هر صد کیلومتر 6.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

کپی لینک

طراحی ظاهری و فضای داخلی

نیسان سانی همان خودرویی است که در بازار آمریکا با نام ورسا عرضه می‌شود. هرچند جدیدترین نسل این خودرو در سال 2019 راهی بازار شد ولی تولید نسل قبلی همچنان در مصر ادامه دارد و نمونه‌ای که توسط جهان نوین آریا وارد شده هم از همین نسل قبلی است. به همین دلیل، نیسان سانی وارداتی طراحی بسیار قدیمی و سالخورده‌ای دارد که پیشینهٔ آن به پانزده سال پیش یعنی سال 2010 بازمی‌گردد. درنتیجه، سانی با فرم تخم‌مرغی و قدیمی، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن نخواهد داشت. همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق می‌کند و طراحی داخلی کاملاً قدیمی سانی به وضوح نشان می‌دهد که با خودرویی متعلق به یک نسل قبل طرف هستیم. این سدان اقتصادی با غربیلک فرمان ساده، نمایشگر کوچک و کنسول قدیمی با دسته دنده بزرگ، قطعاً نمی‌تواند در برابر خودروهای چینی جدیدتر بازار عرض‌اندام کند هرچند که از لحاظ دوام طولانی‌مدت شرایط بهتری خواهد داشت.

کپی لینک

امکانات و فناوری‌ها

همان‌طور که از یک سدان اقتصادی ارزان‌قیمت انتظار می‌رود، سانی در بخش امکانات هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد و حتی از کروز کنترل هم بی‌بهره است. لیست امکانات این خودرو صرفاً به موارد پیش‌پاافتاده‌ای مثل دو ایربگ، نمایشگر لمسی 6 اینچی، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب محدود می‌شود و حتی ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند.

کپی لینک

قیمت و ارزش خرید

نیسان سانی از سوی جهان نوین آریا با قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان به فروش رسید و در بازار هم‌اکنون حدود یک میلیارد و 560 میلیون تومان قیمت دارد که هم‌سطح ریسپکت است. با این حال، همان‌طور که گفتیم این خودرو با طراحی قدیمی، امکانات اندک و پیشرانهٔ ضعیف، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن ندارد و خیلی ارزش خرید بالایی نخواهد داشت. همچنین این خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هم شرایط چندان مناسبی ندارد.

کپی لینک

نقاط قوت و ضعف دو خودرو

ریسپکت پرایم

مزایا: پیشرانهٔ توربوشارژ قوی‌تر، امکانات بیشتر، طراحی بروزتر

معایب: استهلاک بیشتر قوای محرکه، هزینه‌های نگهداری بالاتر، برند ضعیف‌تر

نیسان سانی

مزایا: برند نیسان، استهلاک پایین قوای محرکه، مصرف سوخت پایین

معایب: طراحی قدیمی، امکانات بسیار اندک، پیشرانهٔ ضعیف، وضعیت نامعلوم خدمات پس از فروش

کپی لینک

مقایسهٔ امکانات

ریسپکت پرایم

آریزو 5 اسپرت

کی‌ام‌سی J7

نیسان سانی

تعداد ایربگ

6 عدد

6 عدد

6 عدد

2 عدد

ترمز کمکی اضطراری

ندارد

ندارد

دارد

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

دارد

دارد

ندارد

اتوهلد

دارد

دارد

دارد

ندارد

کروز کنترل

دارد

دارد

دارد

ندارد

سیستم ورود بدون کلید

دارد

دارد

دارد

ندارد

چراغ‌های خودکار

دارد

ندارد

دارد

ندارد

سنسور باران

دارد

ندارد

دارد

ندارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

دارد

دارد

تنظیم صندلی راننده

برقی

برقی

برقی

دستی

تنظیم صندلی سرنشین

دستی

دستی

دستی

دستی

گرم‌کن صندلی‌های جلو

دارد

دارد

دارد

ندارد

نورپردازی داخلی

دارد

ندارد

دارد

ندارد

نمایشگر لمسی

10.25 اینچی

8.0 اینچی

10.4 اینچی

6.0 اینچی

صفحه آمپر

دیجیتالی 7 اینچی

آنالوگ

دیجیتالی 7 اینچی

آنالوگ

دوربین 360 درجه

دارد

ندارد

دارد

ندارد

شارژر بی‌سیم گوشی

دارد

ندارد

دارد

ندارد

حالات رانندگی

اقتصادی و اسپرت

اقتصادی و اسپرت

راحت، اسپرت، استاندارد

ندارد

استارت از راه دور

دارد

دارد

ندارد

ندارد

سانروف

دارد

دارد

دارد

ندارد

آینه‌های جانبی

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

 تاشو برقی

سیستم تهویه

دیجیتالی

دیجیتالی

دیجیتالی اتوماتیک

دستی

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

دارد

ندارد

کنترل کشش

دارد

دارد

دارد

ندارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

دارد

دارد

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

دارد

دارد

دارد

ندارد

در صندوق برقی

ندارد

ندارد

دارد

ندارد

کول باکس

ندارد

ندارد

دارد

ندارد

سنسور پارک

عقب

عقب

عقب

عقب

کپی لینک

مقایسهٔ مشخصات فنی

ریسپکت پرایم

آریزو 5 اسپرت

کی‌ام‌سی J7

نیسان سانی

پیشرانه

E4T15C

E4T15B

HFC4GC1.6E

HR15DE

نوع موتور

1.5 لیتری توربو

1.5 لیتری توربو

1.5 لیتری توربو GDI

1.5 لیتری

قدرت

154 اسب بخار

147 اسب بخار

172 اسب بخار

108 اسب بخار

گشتاور

230 نیوتن متر

210 نیوتن متر

280 نیوتن متر

134 نیوتن متر

گیربکس

CVT

CVT

6 سرعته دوکلاچه

4 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

جلو

جلو

مصرف سوخت

7.5 لیتر ترکیبی

-

-

6.7 لیتر ترکیبی

وزن خالص

1409 کیلوگرم

1330 کیلوگرم

1485 کیلوگرم

1020 کیلوگرم

طول

4,670 میلی‌متر

4,532 میلی‌متر

4,770 میلی‌متر

4,425 میلی‌متر

عرض

1,825 میلی‌متر

1,814 میلی‌متر

1,820 میلی‌متر

1,695 میلی‌متر

ارتفاع

1,483 میلی‌متر

1,487 میلی‌متر

1,492 میلی‌متر

1,500 میلی‌متر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.