هاوال H9 بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی
شاسیبلندهای پهنپیکر چینی، به تازگی وارد ایران شدهاند. اکستریم VX تانک 500 و هاوال H9 مدلهای بزرگ و دو دیفرانسیل هستند که البته با هدف رانندگی آفرود ساخته نمیشوند. سازندگان این مجموعه، تلاش میکنند محصولی با ابعاد تویوتا لندکروزر و پرادو؛ اما با نصف قیمت رقیب ژاپنی ارایه دهند.
گریت وال، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و از سال ۲۰۱۳، کراساورهای خود را با نام هاوال تولید میکند. گریتوال معمولا در رتبهی هفتم تا دهم بزرگترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما یکی از قدیمیترین شرکتهای این کشور در زمینهی صادرات خودرو محسوب میشود. این مجموعه همچنین، بزرگترین تولیدکنندهی خودروهای کلاس وانت و کراساور در این کشور محسوب میشود. آمار فروش گریتوال و زیرمجموعههایش سالانه حدود دو میلیون دستگاه است که بخش عمدهی آن، مربوط به بازار داخلی چین و کشورهای تایلند، مالزی، روسیه، برزیل و شمال آفریقا میرسد.
در سالهای اخیر، ابتدا سدان ولکس ساخت گریت وال وارد ایران شد که فروش چندانی نداشت. مدتی بعد شاهد واردات ۲ مدل وانت پکاپ با نامهای وینگل 3 و وینگل 5 بودیم که البته توانایی فنی و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به ولکس داشتند. اخیرا کراساور پلاگین هیبرید هاوال H6 هم توسط بهمن وارد ایران شده و با قیمتی گرانتر از فونیکس تیگو 7 مدیران خودرو، پیشفروش شده است.
اولین هاوال H9 سال 2014 تولید شد و 10سال بعد، نسل دوم را ارایه کرد. این محصول برخلاف H6 نسخهی هیبرید یا پلاگین هیبرید ندارد. هاوال H9 جدید، فقط با دو نوع پیشرانهی تمام بنزینی و دیزلی، در چین تولید میشود. این مدل، امسال برای بازار استرالیا نیز عرضه شده است.
طراحی بیرونی هاوال H9 وارداتی بی ام کارز
سبک طراحی H9 با چراغهای گرد و ترکیب ساده، اصطلاحا سگ بزرگ (Big Dog) نام دارد. هرچند که از تمام زوایا، خصوصا نمای جانبی و پشت، شاسیبلند هاوال به شدت تحت تاثیر لندرور دیفندر دیده میشود؛ ظاهری عامهپسند ارایه میکند.
نمای روبروی هاوال H9 با جلوپنجره بزرگ کرومی و خطوط عمودی، در نگاه اول حس قدرت را القا میکند. چراغهای جلو با قاب چهارگوش و اتصال مستقیم به جلوپنجره، پهنای خودرو را بیشتر نشان میدهند و حالت جدی و رسمی میدهند. سپر جلو با ورودیهای هوا و مهشکنهای برجسته، علاوه بر زیبایی، کاربردی بودن خودرو در شرایط آفرود را تقویت میکند. برخلاف بسیاری از خودروهای چین، نمای روبروی H9 فاقد حجمدهی پیچیده است و بیشتر بر استحکام و وقار تأکید دارد تا نوآوری و جلب نظر مخاطب.
در نمای جانبی، فرم کلی بدنه حالت جعبهای دارد که بیشتر به SUVهای کلاسیک و آفرودی شبیه است. خط شانهای ساده و مستقیم از جلو تا عقب امتداد یافته و حجمدهی زیر درها کمی حس پویایی به بدنه میدهد. گلگیرهای برجسته به همراه رینگهای بزرگ هجده اینچ، حالت عضلانی ایجاد کردهاند و فریم سیاه پنجرهها به ظاهر اسپرت خودرو کمک میکند. در عین حال، ستونهای ضخیم، بهویژه در قسمت عقب، شباهت زیادی به دیفندر دارند.
نمای پشت کاملا ساده و قدیمی است. چراغهای عقب مستطیلی و کشیده، هماهنگی خوبی با فرم بدنه دارند و در کنار درب صندوق بزرگ، حس یک SUV خانوادگی و کارآمد را منتقل میکنند. قرارگیری لاستیک زاپاس روی درب صندوق چندان خوشایند نیست و نیاز به فضای زیاد برای گشودن دارد. سپر عقب نسبتاً برجسته طراحی شده تا جا پایی برای دسترسی به سقف و محلی برای نشستن، فراهم کند. در کل، نمای عقب اگرچه خلاقیت ویژهای ندارد، اما پایبندی شاسیبلندهای سنتی را نشان میدهد.
هاوال H9 با طول ۵٬۰۷۰ و عرض ۱٬۹۷۶ و ارتفاع ۱٬۹۳۰ و فاصله محوری ۲٬۸۵۰ میلیمتر، حتی از تویوتا لندکروزر موجود در ایران نیز بزرگتر است. به کمک جدول ادامه مطلب میتوانید ابعاد این خودرو را با دیگر شاسیبلندهای بازار مقایسه کنید.
مدل خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
هاوال H9 (با زاپاس بیرنی) | ۵٬۰۷۰ | ۱٬۹۷۶ | ۱٬۹۳۰ | ۲٬۸۵۰ |
تانک ۵۰۰ | ۵٬۰۷۸ | ۱٬۹۳۴ | ۱٬۹۰۵ | ۲٬۸۵۰ |
BAW 212 | ۴٬۷۰۵ | ۱٬۸۹۵ | ۱٬۹۳۶ | ۲٬۸۶۰ |
تویوتا پرادو ۲۰۱۷ (چهاردر) | ۴٬۹۳۰ | ۱٬۸۸۵ | ۱٬۸۹۰ | ۲٬۷۹۰ |
تویوتا لندکروزر ۲۰۱۷ | ۴٬۹۵۰ | ۱٬۹۷۰ | ۱٬۹۰۵ | ۲٬۸۵۰ |
اکستریم VX | ۴٬۹۵۰ | ۱٬۹۴۰ | ۱٬۷۹۲ | ۲٬۹۰۰ |
طراحی داخلی هاوال H9 وارداتی بی ام کارز
شاسیبلند پهنپیکر هاوال، برای حضور در کلاس لوکس ساخته شده و به همین دلیل، مواد نرم روی داشبورد و تودری ارایه میکند. کیفیت چرم صندلیها بسیار خوب است و نمایشگر لمسی بزرگ، حضور فناوریهای دیجیتال در H9 را نوید میدهند.
در بازار جهانی، به زحمت میتوان خودرویی با مانیتور 14/6 اینچ پیدا کرد اما هاوال H9 چنین تجهیزی دارد. این مدل، برای پشت فرمان هم از پنل دیجیتال تمام رنگی استفاده میکند؛ اما کلیدهای پلاستیکی و طرح قدیمی برای خروجیهای هوا، حس یک خودروی مدرن را از H9 میگیرد. این ترکیب تا حد زیادی تحت تاثیر هامر EV به نظر میرسد که البته فاقد مواد درجه یک است.
کیفیت صندلیها با راحتی بسیار خوب برای سرنشینان، مهمترین نکته مثبت H9 محسوب میشوند. این خودرو با چرم نارنجی وارد ایران شده و حس بسیار خوبی به مخاطب میدهد. فاصله محوری ۲٬۸۵۰ میلیمتر هاوال، تفاوتی با تویوتا لندکروزر ندارد و به همین دلیل، مناسب سفرهای بین شهری چهار سرنشین بلندقد است. صندوق عقب H9 از کف تا سقف، 790 لیتر فضای حمل بار دارد و از این نظر، یکی از جادارترین خودروهای بازار ایران محسوب میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی هاوال H9 وارداتی بی ام کارز
نسخهی وارداتی بهمن موتور، پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ TGDI با ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این شاسیبلند دو دیفرانسیل از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان استفاده میکند و در زمان 10 تا 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.میانگین مصرف سوخت 11 تا 12 لیتر در صد کیلومتر، همراه با نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات این خودروی 2300 کیلوگرمی هستند.
هنوز کاتالوگ رسمی هاوال H9 وارداتی توسط شرکت بی ام کارز منتشر نشده اما از نمونههای موجود در بازار جهانی، میتوان مشخصات ذیل را نتیجه گرفت:
سیستم تهویه
- تماماتوماتیک
- کنترل سه منطقهای
- مسیر و کنترل جداگانه برای ردیف عقب
تجهیزات ایمنی:
- کیسههوا: ۶ عدد
- فعالسازی چراغ ترمز هنگام خطر
- ترمز اضطراری خودکار
- ترمز در سرعت پایین: محور جلو
- پایش هشیاری راننده
- تشخیص احتمال برخورد با عابر و دوچرخهسوار
- هشدار خروج از خط با لرزش فرمان
- نمایشگر فشار تایرها
- قفل مرکزی با شیشهبالابر برقی
- فرمان برقی با عملکرد متناسب با سرعت خودرو
سیستمهای کمک رانندگی و خودران
- کنترل فعال خط حرکت
- سطح: ۲ (اتوماسیون جزئی)
- پایش نقاط کور فعال بدون نیاز به راهنما
- هشدار برخورد با بوق
- کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- عملکرد توقف/حرکت (Stop & Go) در شیب
فناوری چراغهای جلو
- نور بالا: بیزنون (Bi-Xenon)
- نور پایین: بیزنون (Bi-Xenon)
- نوع لنز: بیضوی
- سنسور نور (تشخیص تاریکی)
- تنظیم ارتفاع: اتوماتیک
هشدار ترافیک عقب
- سنسور عقب
- دوربین پارک
- دید پرنده
درب عقب
- نوع: تکلنگه (Single Hinged)
- شیشه الکتروکرومیک (ضدتابش خودکار)
- زاپاس فولادی سایز کامل
- تعداد بلندگوهای سیستم صوتی: ۱۰ عدد به علاوه ساب ووفر
فرمان
- تنظیم ارتفاع
- چندمنظوره
- تنظیم تلسکوپی
- جنس: چرمی
- رکاب اتوماتیک با سکو (Platform)
- سانروف دو بخشی برای جلو و عقب
- سنسور باران
پیشبینی قیمت هاوال H9 وارداتی بی ام کارز در ایران
آنچه خرید هاوال H9 را در کشورهایی مثل استرالیا که دسترسی به لندکروزر و پاترول مدرن دارند، جذاب نشان میدهد، قیمت جالب توجه معادل 30 هزار دلار امریکا است. این شرایط، یعنی خودروی بزرگ و پهنپیکر چینی که تقریبا هزینهی خرید معادل تویوتا راوفور استاندارد دارد. اگر بخواهیم پیشبینی قیمت برای هاوال H9 وارداتی داشته باشیم، احتمالا با توجه به نرخ ارز صد هزار تومانی، بودجهای در حدود 4/5 میلیارد تومان برای مشتری ایرانی، لازم خواهد بود.