بررسی کامل وانت کاپرا: مشخصات فنی، قیمت، مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

دوشنبه 1 بهمن 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Bahman-Capra-7
وانت کاپرا گروه بهمن چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟ در چه انواعی تولید شده و با چه رقبایی در بازار قابل‌مقایسه است؟
تبلیغات

درحالی‌که پیکاپ‌ها یکی از مهم‌ترین سگمنت‌های خودرویی هستند و نقش پررنگی را در حمل‌ونقل ایفا می‌کنند، در کشورمان کاملاً مغفول مانده و برای چندین دهه، بازیگران اصلی آن وانت‌های قدیمی مزدا و نیسان بودند که بویی از راحتی و امکانات نبرده و رانندگی‌ها با آن‌ها بیشتر شبیه شکنجه است. بااین‌حال، از اواخر دههٔ 80 شمسی با ورود پیکاپ‌های چینی به بازار کشورمان، رفته‌رفته تصویر وانت در ایران تغییر کرد و پای پیکاپ‌های مدرن‌تر، مجهزتر و راحت‌تر به بازار باز شد. یکی از اولین پیکاپ‌های چینی که به ایران آمد، وانت کاپرا بود. مونتاژ و عرضهٔ این پیکاپ چینی در سال 1389 توسط گروه بهمن آغاز شد و برخلاف گریت وال دیر که حدود دو سال قبل توسط دیار خودرو به‌عنوان اولین وانت چینی در ایران راهی بازار شد و نتوانست موفق عمل کند، کاپرا به لطف توانایی‌های نسبتاً مناسب، امکانات قابل‌قبول و البته بازار تشنه، با استقبال بالایی مواجه شد.

کپی لینک

بررسی کلی و معرفی وانت کاپرا

پیکاپی که با نام کاپرا در ایران عرضه شد، درواقع گرند تایگر نام دارد و محصول شرکت ZX Auto است. این یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان چینی محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال 1949 بازمی‌گردد. ZX Auto همچنین ساخت اولین پیکاپ چینی را در کارنامه دارد و از تجربهٔ زیادی در ساخت وانت برخوردار است. گرند تایگر اولین بار در سال 2012 معرفی شد و با وجودی که حدود 13 سال از عمر آن می‌گذرد ولی با تجربهٔ چند فیس‌لیفت همچنان در حال تولید است. این پیکاپ علاوه بر چین، در بازارهای صادراتی مختلفی مثل آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، روسیه، اروپای شرقی و استرالیا هم عرضه می‌شود.

کپی لینک

وانت کاپرا تک کابین

کاپرا ابتدا در نسخهٔ دو کابین راهی بازار کشورمان شد و توانست جایگزینی ارزان‌تر برای نیسان پیکاپ باشد تا خلأ یک وانت دو کابین نسبتاً مدرن صفرکیلومتر را در بازار پر کند. پس از استقبال بالا از این پیکاپ و تجربهٔ فروش مناسب به لطف بازار تشنه و فقدان رقیب مستقیم، گروه بهمن در سال 1391 نسخهٔ تک کابین کاپرا را هم روی خط تولید برد. برخلاف کاپرا دو کابین که در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل تولید می‌شد، کاپرا تک کابین فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب راهی بازار شد. این نسخه به لطف قیمت ارزان‌تر و فضای بار بیشتر، می‌توانست گزینه‌ای مناسب برای مشاغل و کسب‌وکارها باشد ولی بااین‌وجود، کاپرا تک کابین در بازار هرگز نتوانست خود را به‌اندازهٔ نسخهٔ دو کابین مطرح کند و عرضهٔ بسیار محدودتری داشت. پس از مدت کوتاهی در سال 1394 نیز گروه بهمن به تولید این پیکاپ تک کابین پایان داد تا کاپرا صرفاً به‌صورت دو کابین روی خط تولید بماند.

کپی لینک

وانت کاپرا 2

پس‌ازاینکه کاپرا حدود هفت سال تولید شد، هرچند هنوز هم رقیب مستقیمی را در بازار کشورمان در مقابل خود نمی‌دید ولی بااین‌وجود، در سال 1396 گروه بهمن نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با نام کاپرا 2 به بازار فرستاد تا چهرهٔ تکراری این پیکاپ کمی بروزتر شود. این نسخهٔ جدید در طراحی جلوپنجره و سپر جلو اصلاحاتی را تجربه کرد و به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و دی‌لایت مجهز شد. کاپرا 2 اما بزرگ‌ترین تغییر را در داخل تجربه کرد یعنی جایی که داشبورد قدیمی قبلی جای خود را به داشبورد کاملاً جدید داد که هرچند همچنان کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت است ولی طراحی به‌مراتب مدرن‌تری دارد و به لطف طراحی جدید دریچه‌های تهویه، خطوط داشبورد، غربیلک فرمان و کنترل‌های سیستم تهویه، حس کاملاً مدرن‌تری نسبت به نسخهٔ قبلی دارد. کاپرا 2 همچنین از امکانات بیشتری هم بهره می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگر لمسی با ناوبری است.

کپی لینک

وانت کاپرا 2 جدید

حدود پنج سال پس از عرضهٔ کاپرا 2 به بازار، گروه بهمن نسخهٔ بروز شدهٔ این پیکاپ چینی را معرفی کرد که سومین چهرهٔ کاپرا در بازار ایران به‌حساب می‌آید. این نسخه که با نام کاپرا 2 جدید شناخته می‌شود، اولین بار در شهریور 1401 در نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شد. حجم تغییرات در این نسخه اما اندک بوده و صرفاً شامل جلوپنجره و سپر جلوی جدیدی می‌شود. علاوه بر این، با الگوبرداری از طراحی خودروهای میتسوبیشی، خطوطی کرومی هم از زیر چراغ‌های جلو روی سپر کشیده شده است. تکمیل‌کنندهٔ تغییرات کاپرا 2 جدید هم رینگ‌های آلومینیومی متفاوت است و در دیگر قسمت‌ها مثل داخل و قوای محرکه هیچ تفاوتی با کاپرا 2 قبلی ندارد.

کپی لینک

مشخصات فنی وانت کاپرا

وانت کاپرا از همان ابتدا با یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی به ایران آمد که با کد 4G69S4N شناخته می‌شود و ریشه‌های آن به موتورهای میتسوبیشی بازمی‌گردد ولی طبیعتاً انتظار کیفیت موتورهای اصلی ژاپنی را نباید از آن داشت. این موتور 125 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند نشان از بازدهی پایینی دارد ولی پیشرانهٔ کاپرا به لطف گشتاور مناسبی که از دور 2,500 rpm ارائه می‌شود، ساختار تنفس طبیعی و نسبت تراکم پایین 9.8، موتوری ساده و کم‌استهلاکی است که با عدم حساسیت به کیفیت بنزین و دوام بالا، برای نیازهای یک پیکاپ مناسب خواهد بود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. تمام نسخه‌های کاپرا از ابتدا تاکنون از همین قوای محرکه استفاده می‌کنند و تغییری را تجربه نکرده‌اند.

البته همان‌طور که اشاره شد، کاپرا دو کابین در ابتدا در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل عرضه می‌شد اما در کاپرا 2، گروه بهمن به تولید نسخهٔ دیفرانسیل عقب پایان داد و ازآن‌پس، پیکاپ چینی گروه بهمن فقط به‌صورت دو دیفرانسیل تولید می‌شود. ترمزهای کاپرا در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند که هنگام بار زدن عملکرد خیلی خوبی ندارند و ضعف نشان می‌دهند. سیستم تعلیق کاپرا در جلو دو جناقی و در عقب فنر شمش است که برای یک پیکاپ عملکرد قابل‌قبولی دارد. اتاق بار کاپرا با 1,610 میلی‌متر طول و 1,395 میلی‌متر عرض، هرچند خیلی بزرگ نیست ولی اکثر نیازهای خریداران چنین خودرویی را برطرف می‌کند. ظرفیت بار این پیکاپ هم 480 کیلوگرم اعلام شده است.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات وانت کاپرا

کاپرا 2 حتی در جدیدترین نسخه از امکانات چندان زیادی برخوردار نیست و صرفاً با تجهیزاتی بسیار معمولی و ضروری خودروهای امروزی ارائه می‌شود ولی بااین‌وجود، حداقل از وانت‌های فرتوت داخلی شرایط بهتری دارد. لیست امکانات کاپرا 2 شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمایشگر لمسی 7 اینچی
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • سیستم تهویه
  • دی‌لایت
  • قفل مرکزی با ریموت
  • آینه‌های جانبی برقی
  • دو ایربگ
  • قطب‌نما
  • رکاب آلومینیومی
  • دوربین دید عقب
کپی لینک

تفاوت کاپرا دو کابین با تک کابین

کاپرا تک کابین از لحاظ پیشرانه و گیربکس تفاوتی با نسخه دو کابین ندارد ولی فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب بین سال‌های 1391 تا 1394 تولید شد و نسخهٔ دو دیفرانسیل ندارد.

کپی لینک

تفاوت کاپرا با کاپرا 2

کاپرا 2 نسخهٔ فیس‌لیفت کاپرا است که در سال 1396 معرفی شد و از تغییراتی در طراحی جلوپنجره و چراغ‌های جلو، داشبورد جدید و امکانات بیشتری مثل نمایشگر لمسی برخوردار است.

کپی لینک

تفاوت کاپرا 2 با کاپرا 2 جدید

این جدیدترین نسخهٔ کاپرا است که از سال 1402 به بازار آمد و صرفاً در طراحی جلوپنجره و سپر جلو مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و در داخل و امکانات با کاپرا 2 قبلی تفاوتی ندارد.

کپی لینک

قیمت وانت کاپرا 2

گروه بهمن حدود یک سال است که اقدام به عرضهٔ وانت کاپرا نکرده و آخرین نمونه‌های صفرکیلومتری که می‌توان در بازار پیدا کرد مدل 1402 هستند. درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای این پیکاپ برای سال 1403 مشخص نیست ولی نمونه‌های صفرکیلومتر مدل 1402 در حال حاضر در بازار بیش از 1.5 میلیارد تومان قیمت دارند. هرچند کاپرا 2 با این قیمت از دسترس خیلی از خریداران وانت خارج است ولی هنوز هم ارزان‌ترین وانت چینی در بازار کشورمان محسوب می‌شود.

کپی لینک

مقایسهٔ وانت کاپرا با رقبا

همان‌طور که اشاره کردیم، وانت کاپرا در بازار رقیب مستقیمی را در مقابل خود نمی‌بیند زیرا وانت‌های داخلی ارزان‌تر هستند و دیگر وانت‌های چینی بازار هم قیمت گران‌تری دارند. ازاین‌رو، گروه بهمن به‌خوبی از این خلأ بازار استفاده کرده و کاپرا را در بازهٔ قیمتی بدون رقیبی قرار داده است. در بین وانت‌های داخلی، نزدیک‌ترین رقیب به کاپرا، وانت کارون زامیاد است که درواقع بر اساس همان نیسان آبی قدیمی ساخته شده و با قیمت 860 میلیون تومان، بسیار ارزان‌تر است. در بین پیکاپ‌های چینی هم از کی‌ام‌سی T8 می‌توان به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب کاپرا 2 نام برد که قیمت گران‌تری در حدود 1.8 میلیارد تومان دارد. اگر با قیمت کاپرا 2 صفرکیلومتر به دنبال وانت ژاپنی کارکرده باشید هم یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها، نیسان پیکاپ خواهد بود که البته بیش از 10 سال از زمان خاتمهٔ تولید آن می‌گذرد.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی وانت کاپرا

پیشرانه

4G69S4N

نوع موتور

2.4 لیتری 4 سیلندر

تعداد سوپاپ

16

نسبت تراکم

9.8

قدرت

125 اسب بخار

گشتاور

200 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

چهارچرخ

طول

5,330 میلی‌متر

عرض

1,810 میلی‌متر

ارتفاع

1,775 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,100 میلی‌متر

طول اتاق بار

1,610 میلی‌متر

عرض اتاق بار

1,385 میلی‌متر

ظرفیت بار

480 کیلوگرم

وزن خالص

1765 کیلوگرم

ظرفیت باک

68 لیتر

رینگ و لاستیک

16 اینچی 225

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.