کامیون امپاور بهمن دیزل؛ مشخصات فنی امکانات و قیمت در ایران

چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
بهمن دیزل امپاور BD500
شرکت بهمن موتور، به‌زودی پیش‌فروش یک کامیون چینی مونتاژ ایران را با قیمت سه میلیارد تومان آغاز می‌کند. این مدل 18 تنی، براساس محصولی از شرکت فوتون...
تبلیغات

شرکت بهمن موتور، به‌زودی پیش‌فروش یک کامیون چینی مونتاژ ایران را با قیمت سه میلیارد تومان آغاز می‌کند. این مدل 18 تنی، براساس محصولی از شرکت فوتون عرضه می‌شود و امپاور نام خواهد داشت.

اولین کامیون‌های چینی بازار ایران، مدل‌هایی از دانگ فنگ مونتاژ سایپا دیزل بودند. شرکت سیبا هم در سال‌های اخیر، چند مدل کشنده، کامیون و کامیونت ساخت فاو (FAW) را در ایران عرضه کرده است. بهمن دیزل، یکی از سهام‌داران اصلی سیبا موتور محسوب می‌شود؛ اما محصولاتی از فوتون را مونتاژ خواهد کرد.

تنوع محصولات بهمن دیزل در سال‌های اخیر، افزایش داشته است؛ اما عمده‌ی این خودروها، مینی‌بوس، ون و کامیونت بوده‌اند. این مجموعه با مونتاژ کامیون امپاور BD 500، سال آینده وارد کلاس کشنده‌های تریلی با قدرت 500 اسب بخار می‌شود و احتمالا، عرضه‌کننده‌ی قدرتمندترین کامیون ایران خواهد بود. با این روند، ممکن است محصولات تجاری فوتون در کلاس اتوبوس هم توسط بهمن دیزل عرضه شود.

گروه بایک (BAIC) یکی از غول‌های خودروسازی چین، مالک شرکت فوتون است. فوتون سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شوند. این برند چینی در سال‌های اخیر، مدل‌های متنوعی از اتوبوس‌های درون شهری با پیشرانه‌ی برقی نیز تولید کرده است.

کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین فوتون با نام تجاری اومان (Auman) در چین تولید می‌شوند. امپاور بهمن دیزل، محصول پرچمدار کامیون‌های فوتون با نام  Auman East A خواهد بود..

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای ظاهری بهمن امپاور BD 500

مسلما عملکرد فنی و توانایی‌های مرتبط با حمل بار، بیش از ظاهر بدنه برای خریدار کامیون‌ها و کشنده‌ها اهمیت دارد؛ اما طراحی بیرونی و نمای کابین نیز برای استفاده‌ی طولانی‌مدت توسط راننده‌ها مهم است.

امپاور BD 500، ظاهری الهام گرفته از کشنده‌های داف خصوصا سری DX دارد. چراغ‌های نصب شده در پایین بدنه، حس تهاجمی با خطوط خمیده دارند. کامیون جدید بهمن دیزل، در جلو پنجره و سپر اصلی، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است. البته ادوات فلزی هدایت‌کننده‌ی هوا در طرفین بدنه نزدیک شیشه‌ی جلو، هم‌رنگ بدنه هستند و ظاهر کامیون را بهبود می‌دهند؛ اما در مجموع نمی‌توان طراحی بدنه‌ی BD 500 را هماهنگ با کلاس جهانی دانست.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی بهمن امپاور BD 500

تقریبا تمام ادوات مرتبط با داشبورد و فرمان، از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند. این شرایط می‌تواند طول عمر تجهیزات در سال‌های کار را افزایش دهد اما کیفیت مواد استفاده شده در آب و هوای گرم و مربوط نواحی جنوب ایران، به مرور زمان مشخص خواهد شد.

طرح کلی داشبورد با انحنای چشم‌نواز سرتاسری، حس خوبی به راننده می‌دهد. چیدمان کلیدها برای بهبود دسترسی نیز، راضی‌کننده به نظر می‌رسند. پشت فرمان، ساختار تخت با نمایشگر بزرگ برای کامپیوتر سفر وجود دارد که اطلاعات فنی را با وضوح مناسب به اطلاع راننده می‌رساند. دیگر مورد جذاب برای امپاور BD 500، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای است.

طراحی صندلی‌ها برای جدیدترین محصول بهمن موتور، مناسب رانندگی در مسیرهای طولانی‌مدت به نظر می‌رسد و ظاهرا تفاوت چندانی با مدل‌های اروپایی ندارد؛ هرچند که این مورد باید در درازمدت توسط راننده‌های حرفه‌ای قضاوت شود. دسته‌دنده‌ی کوتاه و نزدیک صندلی، هماهنگ با فرم کلی داشبورد جا‌ی‌گذاری شده است و مسیر حرکت در کابین برای راننده را ساده می‌کند. امپاور BD 500، اتاق جادار با فضای راحت برای خواب دو نفر دارد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی بهمن امپاور BD 500

موتور کامینز (طراحی شرکت امریکایی CUMMINS) روی امپاور نصب می‌شود. این پیشرانه‌ی 6 سیلندر توربودیزل 11/8 لیتر حجم دارد و 490 اسب بخار در 1900 دور بردقیقه تولید می‌کند. نهایت گشتاور امپاور، 2300 نیوتن‌متر است که در 1100 دور بردقیقه ارائه می‌شود. سیستم سوخت رسانی این مدل، طراحی بوش آلمان و گیربکس اتوماتیک 12+2 نیز توسط ZF آلمان تامین شده است. فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی هم طراحی بوش آلمان خواهد بود.

امپاور BD 500 در کلاس کشنده‌های 18 تن ساخته می‌شود و 7300 کیلوگرم وزن خالص دارد. باک سوخت آلومینیومی این خودرو، 940 لیتر شامل دو بخش 550 و 390 لیتری با مخزن ادبلو 85 لیتری خواهد بود.

ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) که در ایران و اروپا به نام ادبلو (Adblue) معروف شده، براساس استاندارد ISO 22241 محلولی با ترکیب اوره است که به‌طور گسترده در خودروهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ استفاده می‌شود. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست خودروهای دیزل است و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار زیاد کاهش می‌دهد.

امپاور بهمن دیزل، یکی از معدود کشنده‌های مونتاژ ایران مجهز به ریتاردر خواهد بود.  ریتاردر نصب شده روی امپاور BD500 ساخت ZF آلمان است و پنج حالت مختلف دارد.

ریتاردر تجهیزی مهم برای کمک به ترمزگیری کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین یا خودروهای دارای وزن بالا است. وقتی ریتاردر عمل می‌کند، صدایی شبیه به تخلیه‌ی باد شنیده می‌شود. این بخش با نام ترمز کمکی نیز معروف است، چراکه مرتبط با لنت‌ها نیست و از طریق اعمال نیروی بازدارنده روی قسمت‌های فنی (مثل گیربکس) کار می‌کند. ریتاردر در کاهش سرعت نقش  دارد و برای توقف کامل طراحی نشده‌ است.

کپی لینک

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بهمن امپاور BD 500

ترمز ضد قفل دیسکی پنوماتیک همراه با سیستم‌های EBS و ASR و ESC، ترمز دستی پنوماتیک، فناوری هشدار حرکت بین خطوط LDWS، حفظ خودرو در سربالایی HAS، هشدار برخورد با اجسام در جلو FCWS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، قفل دیفرانسیل، کروز کنترل و ریتاردر مهم‌ترین آپشن‌های فنی امپاور BD 500 هستند.

در بحث امکانات، جک برقی کابین، صندلی پنوماتیک راننده با قابلیت تنظیم 6 جهت و گرم‌کن داخلی، یخچال، نمایشگر لمسی مولتی مدیا با رابط بلوتوث و USB، تهویه مطبوع خودکار، استارت بیرون کابین، بوق شهری و جاده‌ای، آینه‌بغل دارای گرم‌کن، سیتم بخاری درجا و فرمان هیدرولیک بوش، روی امپاور BD 500 نصب می‌شوند. خریدار می‌تواند برای این کشنده، سیستم کولر درجا و نمایش‌دهنده‌ی فشار باد تایر هم سفارش دهد.

کپی لینک

قیمت بهمن امپاور BD 500 در ایران

جدیدترین قیمت و شرایط فروش کشنده بهمن امپاور را از اینجا بخوانید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.