گروه بهمن

رونمایی از پیکاپ بزرگ بهمن G9 در نمایشگاه خودروی اصفهان

اردیبهشت امسال بود که خبر عرضه پیکاپ بزرگ G9 توسط گروه بهمن در کشورمان در رسانه‌های خودرویی منتشر شد ولی این فقط در حد خبر و گزارش بود و این پیکاپ چینی را در ایران ندیده بودیم. حال اما در شانزدهمین دوره نمایشگاه خودروی اصفهان که پس از سه سال وقفه برگزار شده، گروه بهمن برای اولین بار رسماً از G9 رونمایی کرده است تا بتوانیم نگاه دقیق‌تری به این چینی جدید داشته باشیم.

G9 محصول شرکت ZX Auto است یعنی همان سازندهٔ پیکاپ کاپرا که سال‌ها است توسط گروه بهمن در ایران عرضه می‌شود. ZX Auto یکی از خودروسازان قدیمی و باسابقهٔ چینی است که صرفاً به ساخت پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها می‌پردازد. این شرکت سال‌ها پیش اولین پیکاپ چینی را به تولید رساند و در آوریل سال ۲۰۲۱ نیز پیکاپ بزرگ G9 را به‌عنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی معرفی کرد. تا پیش‌ازاین چینی‌ها فقط به ساخت پیکاپ‌های میان سایز می‌پرداختند. هرچند این خودرو در ابتدا با نام G9 معرفی شد اما بعداً به «ویشی ۱۹۴۹» تغییر نام داد که به سال تأسیس ZX Auto اشاره دارد.

بااین‌حال، فعلاً بهمن این پیکاپ را در ایران با نام G9 معرفی کرده است هرچند که احتمالاً هنگام عرضه به بازار کشورمان شاهد نام دیگری برای آن خواهیم بود. این خودرو به‌عنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی، از تمام وانت‌های بازار ایران متمایز خواهد بود و ازاین‌جهت می‌تواند نظر خریداران را جلب کند. در طراحی بیرونی G9 الهام گیری از پیکاپ‌های فول سایز آمریکایی و خصوصاً رم و فورد F150 کاملاً مشخص است.

در جلوی خودرو جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ بزرگی به چشم می‌خورد درحالی‌که چراغ‌ها به فورد F150 شباهت دارند. در عقب خودرو اما شاهد نمای بسیار ساده‌تری با چراغ‌های عمودی معمولی هستیم که زیر آن‌ها سپری پهن با زیر پایی در طرفین قرار گرفته است. به‌طورکلی، G9 علیرغم الهام گرفتن از پیکاپ‌های آمریکایی، ظاهر باابهتی دارد که مشابه آن را تاکنون در بین وانت‌های بازار ایران ندیده‌ایم.

در داخل G9 شاهد کابین نسبتاً مدرنی هستیم که نمایشگر بزرگ ۱۰.۱ اینچی و دریچه‌های تهویهٔ عمودی از ویژگی‌های قابل‌توجه آن هستند. کابین خودرو بسیار عریض و جادار بوده و به همین دلیل بین صندلی‌های جلو کنسول مرکزی بزرگی تعبیه شده است. این ویژگی به همراه ‌تریم مشکی براق روی غربیلک فرمان و نورپردازی داخلی، فضای نسبتاً لوکسی به داخل پیکاپ بخشیده است درحالی‌که کیفیت متریال نیز نسبت به دیگر وانت‌های چینی بهتر بوده و قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

G9 در چین در دو نسخه تجاری و سواری و در مدل‌های کوتاه و کشیده عرضه می‌شود که گروه بهمن برای عرضه در کشورمان نسخه کوتاه سواری را انتخاب کرده است. این نسخه ۵,۳۹۲ میلی‌متر طول، ۲,۰۴۵ میلی‌متر عرض و ۱,۹۶۵ میلی‌متر ارتفاع دارد درحالی‌که این ارقام در نسخهٔ کشیده به ترتیب برابر با ۵,۶۹۲ میلی‌متر، ۲,۰۴۵ میلی‌متر و ۱,۹۱۱ میلی‌متر هستند. تفاوت مهم بین نسخه‌های سواری و تجاری G9 در سیستم تعلیق عقب است زیرا نسخهٔ تجاری از فنرهای شمش استفاده می‌کند اما برای نسخهٔ سواری تعلیق پنج اتصالی با فنرهای پیچشی در نظر گرفته شده که سواری نرم‌تر و راحت‌تری را نسبت به دیگر پیکاپ‌ها فراهم می‌کند. تعلیق جلو اما در هردو نسخه از نوع دو جناقی است.

پیکاپ جدید بهمن همچنین از تجهیزات زیادی هم برخوردار است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل لغزش، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، سیستم هشدار تصادف جلو، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم پایش باد تایرها، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم صوتی با شش بلندگو، شارژر بی‌سیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، کروز کنترل، سه حالت رانندگی اقتصادی، اسپرت و معمولی، سیستم روشنایی همراه با چرخش فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده و آینه‌های جانبی برقی تاشو با گرم‌کن اشاره کرد.

G9 در چین با دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود که گروه بهمن برای بازار ایران اولی را انتخاب کرده است. موتور دیزلی یک نمونهٔ ۲.۳ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار قدرت ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۲ لیتری توربو GDI (پاشش مستقیم سوخت) است و ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی موتور بنزینی هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF صورت می‌گیرد. ظرفیت بار خالص این پیکاپ بزرگ هم ۴۹۵ کیلوگرم اعلام شده است.

هنوز قیمت و زمان عرضهٔ دقیق G9 در بازار کشورمان مشخص نیست ولی احتمالاً تا پایان امسال بتوانیم این پیکاپ بزرگ چینی را در جاده‌های کشور ببینیم. قیمت این خودرو در چین از ۱۴۲,۹۰۰ یوآن معادل ۲۰ هزار دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به نزدیک ۳۰ هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، با توجه سیاست‌های قیمت‌گذاری گروه بهمن، احتمالاً باید انتظار قیمتی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را برای آن داشته باشیم تا به رقیب مستقیمی برای فوتون ایران‌خودرو و مکث کلوت تبدیل شود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    به نظر من طراحی خیلی شلخته ای داره‌.

    موافقم ۷۸
    مخالفم ۱۱
    1. دیجی

      ۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (202 ديدگاه)

      معلم های چینی تو مدارسشون فقط درس کپی کاری یاد میدن به دانش اموزان

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۶
      1. حمید

        ۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (87 ديدگاه)

        بنظر من که طراحی قابل توجهی داره … دوستان عزیزی که خیلی به کپی بودن گیر میدن به این هم توجه کنن که پیکاپ ماشن آمریکاست و خودروسازای آمریکایی ترند طراحی پیکاپ ها رو تعیین میکنن. چینی ها هم طبق همین ترندها پیش میرن واسه همین خودروهاشون شبیه آمریکاییا هست

        موافقم ۷
        مخالفم ۲۱
  2. Alireza

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    من JAC T8 رو ترجیح میدم … حداقل برند معتبرتری داره و ظاهر شکیل تر

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵۸
    1. SS

      ۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (644 ديدگاه)

      من زباله رو به آشغال و همینطور آشغال رو به زباله ترجیح نمیدم
      امیدوارم نظر بقیه هم همین باشه تا شاید چهار تا ماشین درست حسابی ببینیم

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۱۲
  3. net

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2086 ديدگاه)

    چراغ جلو و جلوپنجره کپی رم و طراحی داخلی کپی فوردf150

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۷
  4. Arshia m3csl

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    از ماشین بی کیفیت و نا شناخته بودن معلومه با پول این پیک آپ جی ۹ چینی خرید تویوتا هایلوکس مدل ۲۰۰۸ خیلی بهتره هم هایلوکس قدرتش بیشتره و هم خیلی محکم و کم استحلاکه و ماشینی هست که تروریست های زیادی ازش استفاده کردن که نشون دهنده قابل اعتماد بودن هایلوکسه جی ۹ وانتیه که هیچ کجای جهان شناخته شده نیست و معلوم نیست چقدر قابل اعتماد و محکم هایلوکس امتحانش رو پس داده ولی پیک آپ های چینی معلوم نیست که چی هست کیفیت و قدرت و موتور و دوامشون

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۱۱
  5. یک کاربر

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    چقد مثل F150 راپتور شده ولی بی کیفیت تر

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۹
  6. احمدرضا

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (462 ديدگاه)

    به جای وانت های فورد و رم و شورولت و انواع تویوتا باید هر روز شاهد معرفی این ماشین های بی کیفیت و بی اصل و نسب چینی باشیم

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۷
  7. mahdi-es17

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (305 ديدگاه)

    وای چه ماشینی عالی زیبایی ماشین بسیار زیبا جادار برای افرود نرفتن و نخریدن 😂😂😂

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۵
  8. matin

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (247 ديدگاه)

    خود چینی ها هم اینارو سوار نمیشن

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
  9. matin

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (247 ديدگاه)

    فرض بگیریم اصلا قیمتش بشه ۱ میلیارد (که البته بیشتر هم میشه) که با دلار ۳۰ هزار تومن میشه یه چیزی بیشتر از ۳۰ هزار دلار حالا با ۳۰ هزار دلار توی کشور های اروپایی و امریکا چی میدن اینجا چی میدن
    انصافا قیمت گذاری اینا چه توجیهی داره؟؟

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳
  10. TML BN

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (908 ديدگاه)

    پهلوون پنبه ای دیگر
    بیرونش که خیلی جواده فقط یک کوچولو کنسولش خوبه

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  11. Regra loaded

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    ۱۶۰ اسب بخار اصن میتونه اینرو تکون بده؟!!

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
  12. مجید

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خیلی خوبه خدایی نداشتیم چنین پیکاپی تو بازار چه عجب یه چینی خفن اوند

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۵
  13. فرامرز

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1582 ديدگاه)

    سپرش رو نگاه! جاهای خالی و کیفیت بد پلاستیک حال آدم رو به هم میزنه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
  14. امیرحسین

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (270 ديدگاه)

    ماشینی با دو برابر قیمت واقعی اونم چینی
    بساز بنداز از مسکن سازی ب صنعت خودرو سازی کشیده شده
    حرفی نیست
    تا توانی بتاز ک آخر خط رسیده

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲
  15. ممد ژانگولر

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2717 ديدگاه)

    همه چیش عالیه ولی کیفیت پخش مانیتورش خیلی پایینه در حد سامسونگ نیست

    موافقم ۳
    مخالفم ۸
  16. کاوه

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فقط عاشق این چینیهام که میلیمتر میلیمتر از محصولاتشون میزنن که ارزونتر پاشون بیوفته،فلز کمتری ببره،مثلا میان عرض محصولاتشون رو کم میکنن،رینگو لاستیکها روی ماشین زار میزنه بس کوچیکه،جوری که تو خیابون کاملا میتونی تشخیص بدی ماشین چینیه.کلا دوستمون حرفش درسته،بخاطر بی لیاقتی و خیانت یک عده بجای تولید و مونتاژ و واردات خودروهای درجه یک و بروز جهان و عرضه اونها با قیمت متعادل شاهد مونتاژیک مشت کپی ناقص چینی و عرضه اونها به قیمت خودروهای درجه یک و اصلی هستیم.جالبه این خودروهای چینی فقط کمی قیافه و خیلی قیمتشون با هم فرق داره،در باطن همه یکی هستند.

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  17. بنده خدا

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظرات دوستان منفی بوده
    ولی بنده از نزدیک دیدم و با بچای تست ماشین هم صحبت کردم
    کیفیت خوب داشبورد خووب و ظاهری تقریبا جذاب
    البته همه تعاریف در حد چینی های موجود در ایران هستش!
    کپی چینی جیپ هم توسط دیار خودرو امده که اونم خیلی جذاب بود

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  18. A1

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    رادار تصادف داره اما ایربگ پرده ای نداره شگفتا وقتی میری چین ماشین فروشا سلف سرویس میزارن جلوت اگه بگی فرمونم نمیزارن

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  19. مهردادکمال

    ۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1348 ديدگاه)

    از حق نگذریم یه کپی احمقانه اما پر ابهته

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  20. پارسا

    ۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهر حال پیشرفت و تکنولژی و اپشناشون خیلی سر تر از اشغالای گرون وطنیست
    کاش ما که ادعامون میشه چینی اشغاله
    لاعقل بتونیم به پای چینیها برسیم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا