بهمن موتور در سال جاری، علاوهبر کراساورهای دیگنیتی و فیدلیتی، یک سدان خانوادگی اندازه متوسط به نام ریسپکت هم عرضه خواهد کرد. این مدل در چین، توسط شرکت Cowin با استفاده از پلت فرم چری (آریزو) تولید میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
خودروسازی کووین (Cowin) سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده است و در صنعت چین، جایگاه ویژهای ندارد. این شرکت، تحت مالکیت چری محسوب میشود و نوعی زیرمجموعه با محصولات ارزانتر است. سدان ریسپکت که توسط بهمن موتور در ایران عرضه خواهد شد نیز، براساس چری آریزو ۷ در چین تولید شده و از نظر فنی تفاوتی ندارد.
کووین ژواندو (Cowin Xuandu) سال ۲۰۲۱ در چین رونمایی شده است و فقط با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ تولید میشود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی ریسپکت بهمن موتور
جدیدترین سدان چینی بازار ایران، الهامگرفته از نسلهای قدیمی کیا اپتیما و کیا سراتو است. در نمای اصلی، چراغهای اسپرت هماهنگ با ابعاد جلوپنجره وجود دارد. خط لبهی کاپوت تا جلوپنجره کشیده نشده و به وضوح دیده میشود. طراحی سپر با اجتناب از نصب ادوات ارزانقیمت پلاستیکی، راضیکننده به نظر میرسد و محل خوبی برای نصب روشنایی روز دارد.
در نمای جانبی، خطوط واضح روی بدنه اضافه شده است تا حس اسپرت ریسپکت تقویت شود. فریم پنجرهها مشابه بسیاری دیگر سدانهای کامپکت دنیا، پلاستیک سیاهرنگ دارد؛ اما داخل گلگیرها و رکاب، از فلز همرنگ بدنه استفاده شده است. در تصاویر موجود از ریسپکت بهمن موتور، رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ دیده میشوند.
در نمای پشت نیز، الگوبرداری از کیا اپتیما وجود دارد؛ اما ترکیب المانهای مختلف با حجمدهی بدنه، جذاب و چشمنواز به نظر میرسد. علاوه بر این نشان پرایم در پشت رسپکت بیانگر این موضوع است که احتمالاً در آینده مدلهای بالاتری مثلاً پرستیژ نیز از آن ارائه خواهند شد. چراغهای باریک در فرو رفتگی داخل صندوق نصب شدهاند و لبهی کاپوت عقب نیز برآمدگی شبیه اسپویلر دارد. سپر پشت ریسپکت نیز، دارای خطوط برجستگی با حجمدهی مناسب و جایگاه ویژه برای پلاک است. این خودرو نیز مشابه دیگر سدانهای چینی، ادوات پلاستیکی و حفرههای تزئینی بلااستفاده در سپر عقب دارد.
ریسپکت با ابعادی به طول ۴۶۷۰ میلی متر، عرض ۱۸۲۵ میلی متر، ارتفاع ۱۴۸۳ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی متر تولید میشود تا مشابه هیوندای النترا و تویوتا کرولا سدان باشد.
طراحی داخلی و نمای کابین ریسپکت بهمن موتور
داشبورد ریسپکت، ترکیب مرسوم در خودروهای بیامو را یادآوری میکند. نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچ فراتر از انتظار برای یک سدان چینی است و مجموعهی ادوات موجود در کابین، جذاب به نظر میرسند.
علاوهبر صندلیها، داخل تودری نیز دارای چرم مصنوعی باکیفیت متوسط و راضیکننده است. طراحی داشبورد با ظرافت انجام شده و پلاستیک سخت آنرا کماهمیت جلوه میدهد. چیدمان کلیدها و دکمهها در محل نزدیک دسته دنده نیز، دسترسی مناسبی برای راننده فراهم میکنند.
ظاهرا فضای مناسب برای چهار سرنشین بالغ در ریسپکت وجود دارد. طراحی و راحتی صندلیها به عنوان یک سدان چینی مدرن، راضی کننده است صندوق عقب نیز، نیازهای یک خانواده را برای سفر پاسخ میدهد اما بهاندازهی سمند جا ندارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی ریسپکت بهمن موتور
کووین ژواندو در چین فقط با پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ و دو نوع جعبهدندهی دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک CVT 9 سرعته تولید میشود. بهمن موتور ریسپکت را با گیربکس اتوماتیک در ایران عرضه میکند. موتور این خودرو احتمالا ساخت چری است؛ چراکه از نظر فنی مشابهت زیادی با آریزو ۵ دارد.
قدرت ۱۵۶ اسب بخاردر ۵۵۰۰ دور بردقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بردقیقه، محرک ریسپکت است. وزن خالص این خودرو، ۱۴۰۸ کیلوگرم اعلام شده و از این نظر، حدود ۱۳۰ کیلوگرم سنگینتر از چری آریزو ۵ توربو خواهد بود؛ درحالیکه قدرت و گشتاور مشابه دارد.
با شرایط فوق، میتوان احتمال داد که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ریسپکت بهمن موتور با گیربکس اتوماتیک CVT، حدود ۱۱ ثانیه باشد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه دهد. نهایت سرعت این خودرو در بروشورهای شرکت سازنده، ۲۱۰ کیلومتر برساعت عنوان شده است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ریسپکت بهمن موتور
طبق اطلاعات دریافتی از نمایندگان بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱، ریسپکت با چهار کیسههوای اصلی برای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پردهای برای طرفین کابین در ایران عرضه خواهد شد. ترمزهای ABS مجهز به EBD با سیستم کمکی BA، فناوری کنترل پایداری ESP و TCS، سیستم حفظ خودرو در شیب (اتوهلد)، مهمترین تجهیزات ایمنی ریسپکت بهمن موتور هستند.
علاوهبر نمایشگر لمسی و دوربین پارک، ناوبری ماهوارهای، دید ۳۶۰ درجه، حسگر عقب، سانروف، کروزکنترل، دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، شارژر بیسیم تلفن همراه، رابط USB و خروجی ۱۲ ولت، ارتباط بلوتوث و برقراری تماس تلفنی از روی فرمان، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، نور ملایم داخل کابین با قبلیت تغییر رنگ، روشن و خاموش خودکار چراغهای جلو (اتولایت)، آینههای جانبی برق تاشو مجهز به گرمکن، صندلی و فرمان چرم، صندلی راننده برقی ۶ جهت همراه با گرمکن، صندلی کنار راننده با گرمکن و تنظیمات دستی، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، مهمترین امکانات رفاهی ریسپکت بهمن موتور هستند.
قیمت ریسپکت در ایران و مقایسه با رقبا
بهمن موتور برای سدان جدید خود، فهرست جذابی از امکانات متنوع فنی و رفاهی فراهم کرده است. این شرایط، قطعا به افزایش قیمت برای خریدار منتهی میشود و البته ریسپکت را برتر از رقبا، مثل آریزو ۵ توربو و فردا ۵۱۱ نشان میدهد.
در بازار چین، قیمت کووین ژواندو (ریسپکت بهمن موتور) حدود ۱۱ تا ۱۵ هزار دلار است. باتوجه به امکانات این خودرو در نسخهی مونتاژ ایران و ارزش فعلی دلار و همچنین سیاستگذاری بهمن موتور در تیراژ بالا و داخلی سازی حداکثری، قرار بود قیمت نهایی ریسپکت را حدود ۱۵ درصد پایینتر از چری آریزو ۵ جدید باشد. اما در عمل بهمن موتور قیمتی مشابه با اریزو ۵ را برای ریسپکت اعلام کرد. قیمت ریسپکت در اولین طرح فروش آن از طریق قرعهکشی، ۷۷۰ میلیون تومان اعلام شد.
هماکنون چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک در بازار آزاد، ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و توسط شرکت مدیران خودرو، به قیمت ۷۶۰ میلیون تومان پیشفروش میشود. فردا ۵۱۱، با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، گیربکس اتوماتیک و امکانات کمتر نسبت به ریسپکت بهمن موتور، حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
HR3
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱دریچه های تهویه یاد آور سانتافه 2019 هست تا ب ام و
کافر مقدس
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱چینی ها اخیرا در طراحی خارجی و داخلی از هرنوع المان روز دیگر کمپانی ها استفاده میکنن .شما المان چراغ عقب و خطوطی که در جلو قرار دارن به سادگی میتونی در گوگل بین محصولا هیوندا و کیا پیدا کنی خوده عکس رو آپلود کنی گوگل ایمیج طراحی های مشابه رو نشون شما میده . کابین رو آپلود کنی گوگل به شما کابین بی ام و . اون مهه شکن ها رو میتونی در محصولات رنو و پژو مشابه ش رو ببینی
cowin در روسیه محصولاتش در واقع همون محصولات چری و ام وی ام هایی هست که داخل ایران میبینیم
http://chery-avto.ru/en/product/car.html
این هزار نو برند سازی و هزار نوع اسم چیزی به برندینگ اضافه نمیکنه و فقط لوگو ماشین ها عوض میشه . بهمن هم ثابت کرده چیزی که نشون میده با چیزی که تولید میکنه متفاوته. دیگینیتی م رفت تیراژ دیگه خبری از اون به ظاهر دوخت های داخل ماشین نبود
دکتر استاپ
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱من کرولا sمدل2018سفارش آمریکا دیدم دریچه های کولر سمت در ها کپی بنز بود
من از ماشین چینی ها بدم میاد ولی کلا گفتم بعضی تشابه ها اونقدرام مهم نیست
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱از دوستان خواهشمندم سرچ کنند کرولا S مدل ۲۰۱۸ سفارش آمریکا ؟!!!
راستی این هم بگو شبیه کدوم یکی از مدلهای بنزِ 😂 !
آخه اگه حرف نزنید کسی شک نمیکنه چیزی نمیدونیدا 😂 !
Mad.z.Max
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱داداشی شما که خودت پروردگار سوتی هستی! وقتی هم بهت میگن، جدیدا خیلی یوااااش سکوت اختیار میکنی، انگار که مثلا ندیدی داستانو :))
Reza Waffen SS
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱بدک نیست
مهرانیان
۱۰ مرداد ۱۴۰۱دوستان درسته و این خودرو همان چری است. ولی طبق اعتراف شرکت کویین، این محصول توسعه یافته از آریزو 7 است . آریزو 7 خودش توسعه یافته از آریزو 3 است.
Sina
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱زباله مونتاژی تازه دوبرابر قیمت جهانی!
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱۱/۵ توربو شارژ ، CVT !!! عادیه ، برامون جا افتاده !
جناب ایکس
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱تو عنوان نوشتین ریس کپت (rescept)
در ضمن بنظرم خیلی گرونه ۱۱ تا ۱۵ هزار دلار… ۹۰۰ تا ۱ میلیااااااررددد؟؟؟؟
kastech
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱توجیح نداره شکست میخوره
بی نام
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اول توش دیدم یاد ب ام و افتادم.
دستشو دیدم یاد کیا افتادم.
قشنگه
حتی به نظر من قشنگ تر از آریزو 5
ولی قیمتو…
ممد ژانگولر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱جلوش از پژو ۵۰۴ اسکی رفته عقبشم از آلفارومئو داخل هم بی ام و
بخرید ۹۰۰میلیون کی به کیه تاریکیه و ک…***
چراغ قوه بدم خدمتتون 😂
TML BN
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱یک کپی گران از سرزمین چین
حسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱خوشگل اما بی کیفیت و به درد نخور و گران ،دیگه از خودروهای چینی با موتور ۱/۵ لیتر و جعبه دنده C.V.T حالم بهم میخوره.
محمد
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱فرمول ساخت ماشین چینی
موتور 1.5 لیتری توربو با cvt
lcd بزرگ و کوچک به میزان لازم
رینگ و لاستیک
قیمت نجومی و
اسم هایی که بی ام و نمیتونه رو محصولاتش بزاره چون در حد اون اسم ها توان فنی و مهندسی نداره مثل دیگنیتی که میشه وقار یا این که میشه احترام
al-ml-kh
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱نمیفهمم چرا اینا انقد پیله کردن به cvt
موتور جونش کمه ،وزنش هم به نسبتش زیاده اونوقت اومدن یباره کردن کارو cvt گذاشتن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱گیربکس های CVT خیلی ارزان تر هستند و حدود ۵ درصد روی قیمت کل ماشین تاثیر دارن
شتاب ماشین با CVT کم می شه و موقع سبقت گیری، برای راننده دردسر داره، اما برای رانندگی شهری، خیلی آرام و کم صدا کار می کنه، تاثیر بسیار زیادی هم روی مصرف سوخت می گذاره
حتی خودروسازان ژاپنی مثل نیسان و هندا و تویوتا هم، برای مدل های اقتصادی و خانوادگی، CVT استفاده می کنن
محسن
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱هورررا یه آ…شغال دیگه از چین با قیمت میتسوبیشی خیییلی هم عالییی
Jdm باز
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱باز زباله ای دیگر
پدرام
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اون طور که بهمن گفته ظاهرا از آریزو 5 ارزون تره
پارسا
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی آریزو ۵ ۸۰۰ میدن این ۷۲۰ همچین هم بد نیست البته طراحیش خوشم نیومد به غیر از پشتش
به امید واردات بشینیم ببینیم اینا ۲ ریال ارزون تر میشن یا نه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱حدود ۱۵ درصد پایینتر از چری اریزو ۵ جدید که در متن نوشته شده، ادعای بهمن موتور هست
خدا می دونه بعد از پیش فروش محدود، با چه قیمتی در بازار آزاد به دست مشتری واقعی برسه
Lione
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱قیمت اعلامی شرکت امکان داره که کمتر از آریزو باشه ولی صددرصد تو بازار و قیمت در دسترس عموم مردم بیشتر میشه تنها دلیلی که مدیران با قیمت بیشتر از بقیه ماشین میفروخت همیت بود که حالا نمیدونم با این فروش جدید که وزارت گذاشته هم ماشینای مدیران رو میشه راحت خرید یا نه