مقایسه کی ام سی T9 و بهمن G9، بزرگترین و قویترین پیکاپهای بازار
هماکنون در بازار کشورمان اگر در بازهٔ قیمتی یک تا دو میلیارد تومان به دنبال یک پیکاپ صفرکیلومتر باشید، انتخابی جز مدلهای چینی نخواهید داشت. در بالاترین سطح این بازار، نام دو پیکاپ جدید و بزرگ یعنی کیامسی T9 و بهمن G9 به چشم میخورد که در کنار فوتون G7، گرانترین و قویترین پیکاپهای حال حاضر بازار محسوب میشوند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم این پیکاپهای کرمان موتور و بهمن موتور را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک میتواند انتخاب بهتری باشد.
همچنین بخوانید:
وانت پیکاپ بهمن G9؛ مشخصات فنی، قیمت و بررسی ویدئویی
جک KMC T9 مشخصات و قیمت وانت پیکاپ جدید کرمان موتور
معرفی کلی
پیکاپ G9 محصول شرکت ZX Auto است که سابقهٔ بسیار زیادی دارد و چند دهه پیش اولین پیکاپ چینی را تولید کرد. این شرکت در آوریل سال ۲۰۲۱ پیکاپ G9 را معرفی کرد که اولین پیکاپ فول سایز چینی محسوب میشود. هرچند این خودرو در ابتدا با نام G9 معرفی شد اما بعداً به «ویشی ۱۹۴۹» تغییر نام داد که به سال تأسیس ZX Auto اشاره دارد. گروه بهمن که سالها وانت کاپرا از ZX Auto را تولید کرده بود، در نمایشگاه خودروی اصفهان 1401 پیکاپ G9 را رونمایی و حدود یک سال بعد تولید آن را آغاز کرد.
کیامسی T9 پیکاپی از شرکت جک است و درواقع هانتر نام دارد. این پیکاپ اولین بار در نمایشگاه پکن 2020 رونمایی و از اوایل سال 2021 راهی بازار چین شد. هانتر یا T9 در اصل فیسلیفت بزرگی روی جک T8 محسوب میشود یعنی همان پیکاپی که از سال 1399 با نام کیامسی T8 توسط کرمان موتور در کشورمان عرضه میشود. این شرکت در نمایشگاه خودروی تهران 1402 برای اولین بار از T9 رونمایی کرده تا بخش بالاتری از بازار پیکاپهای کشور را پوشش دهد.
طراحی بیرونی
در طراحی بیرونی G9 الهام گیری از پیکاپهای آمریکایی کاملاً مشهود است. در این پیکاپ، جلوپنجره بزرگ، کاپوت برآمده، گلگیرهای برجسته و سپر عظیم، تا حد زیادی دوج رم را به یاد میآورد و به همین دلیل باابهتتر از رقیب به نظر میرسد. در عقب پیکاپ با چراغهای عمودی معمولی شاهد نمای سادهتری هستیم درحالیکه با یک پانل مشکیرنگ بین چراغها سعی شده نمای این قسمت از یکنواختی خارج شود. بهطورکلی، پیکاپ بهمن با این طراحی از تمام پیکاپهای چینی بازار ایران متمایز خواهد بود و حس و حالی آمریکایی دارد.
در سمت دیگر، T9 طراحی منحصربهفردی دارد که اثری از کپیبرداری فاحشی در آن دیده نمیشود. البته این پیکاپ از ستون A به عقب کاملاً با T8 یکسان است و تغییرات فقط در قسمت دماغه صورت گرفته است. در اینجا شاهد چراغهای دوقسمتی هستیم و دیلایتهای باریک بالا با قابی پلاستیکی که دورتادور جلوپنجره کشیده شده و به سپر ختم میشود احاطه شدهاند. در عقب نیز هرچند چراغهای عمودی با T8 یکسان هستند اما گرافیک داخلی آنها تغییر کرده و بروزتر شدهاند. درمجموع، هردو پیکاپ طراحی قابلقبولی دارند اما G9 به خاطر حال و هوای آمریکایی میتواند بیشتر جلبتوجه کند.
در بخش ابعاد، ازآنجاییکه G9 بهعنوان یک پیکاپ فول سایز معرفی شده است، با 5,393 میلیمتر طول، 2,045 میلیمتر عرض و 1,965 میلیمتر ارتفاع، بزرگتر از T9 با 5,330 میلیمتر طول، 1,965 میلیمتر عرض و 1,880 میلیمتر ارتفاع است. فاصلهٔ محوری 3,230 میلیمتری پیکاپ بهمن نیز به میزان قابلتوجهی با 3,110 میلیمتر رقیب کرمانی بیشتر است.
داخل
طراحی داخل دو پیکاپ در نگاه اول تا حدودی شبیه به هم به نظر میرسد زیرا فرم کلی داشبورد هردو خودرو به هم نزدیک است و هردو از دریچههای تهویه مرکزی عمودی در طرفین یک نمایشگر بزرگ استفاده میکنند. بااینحال، T9 به طراحی مدرنتر داشبورد، غربیلک فرمان و دریچههای تهویه، فضای بروزتری دارد درحالیکه کابین G9 کمی قدیمیتر به نظر میرسد. البته پیکاپ مونتاژی بهمن به لطف عرض بیشتر، در داخل کنسول میانی بسیار پهنی را بین صندلیها قرار داده است تا در اینجا هم حال و هوای آمریکایی از خود نشان دهد. روی داشبورد هردو پیکاپ تریم چرم مصنوعی کار شده اما در T9 به لطف تریم نقرهای شاهد نمای بهتری هستیم. درمجموع در این قسمت باید کیامسی T9 را برتر بدانیم هرچند که G9 هم حسی آمریکاییتر و خشنتر دارد.
امکانات و تجهیزات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات دو پیکاپ را باهم مقایسه میکنیم:
بهمن G9 | کیامسی T9 | |
نمایشگر | 10.1 اینچی | 10.4 اینچی |
صفحه آمپر | دیجیتالی 12 اینچی | دیجیتالی 7 اینچی |
کروز کنترل | دارد | دارد |
ایربگ | 6 عدد | 6 عدد |
آینههای جانبی | تاشو برقی با گرمکن | تاشو برقی با گرمکن |
سانروف | ندارد | دارد |
سیستم صوتی | 6 بلندگو | 6 بلندگو |
ورود بدون کلید و استارت دکمهای | دارد | دارد |
پدالهای تعویض دنده پشت فرمان | دارد | دارد |
صندلی راننده | 6 جهته برقی | 6 جهته برقی |
صندلی سرنشین جلو | 4 جهته برقی | 4 جهته برقی |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | دارد |
کول باکس | ندارد | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
اتوهولد | دارد | دارد |
ترمز کمکی اضطراری | ندارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل حرکت در سراشیبی | دارد | ندارد |
سیستم کنترل پایداری ESC | دارد | دارد |
سیستم کنترل کشش TCS | دارد | دارد |
پایش باد تایرها | دارد | دارد |
هشدار حرکت بین خطوط | دارد | ندارد |
هشدار برخورد جلو | دارد | ندارد |
سنسور پارک | عقب و جلو | عقب و جلو |
دوربین 360 درجه | دارد | دارد |
دوربین ثبت وقایع | دارد | ندارد |
سنسور نور و باران | دارد | دارد |
شارژر بیسیم گوشی | دارد | دارد |
نورپردازی داخلی | دارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، دو پیکاپ از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند هرچند که در بخش سیستمهای ایمنی، G9 کمی برتری دارد درحالیکه T9 این کمبود را با سانروف جبران میکند.
پیشرانه
هردو پیکاپ از پیشرانههای 2 لیتری چهار سیلندر توربو با تزریق مستقیم سوخت استفاده میکنند و همانطور که اشاره شد، از قویترین پیکاپهای حال حاضر بازار کشور هستند. بااینحال، T9 با 221 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور، به میزان قابلتوجهی از G9 با 195 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور قویتر است. انتقال نیرو در هردو خودرو توسط گیربکسهای هشت سرعته اتوماتیک صورت میگیرد اما این گیربکس در G9 ساخت ZF و در T9 ساخت DAE است. همچنین هردو پیکاپ به سامانه چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل عقب مجهز هستند و از حالات دوچرخ سبک، چهارچرخ سبک و چهارچرخ سنگین بهره میبرند.
حمل بار
هرچند G9 پیکاپ بزرگتری است اما طول اتاق بار آن با 1,530 میلیمتر تقریباً با T9 با 1,520 میلیمتر یکسان است هرچند که با 1,700 میلیمتر، عرض بسیار بیشتری نسبت به رقیب با 1,590 میلیمتر دارد. عمق اتاق بار پیکاپ بهمن نیز با 515 میلیمتر از 470 میلیمتر T9 بیشتر است. بااینوجود، درحالیکه پیکاپ کیامسی ظرفیت حمل 1000 کیلوگرم بار را دارد، ظرفیت بار G9 تنها 495 کیلوگرم اعلام شده که کمتر از نصف رقیب است. این در حالی است که پیکاپ بهمن با 2060 کیلوگرم وزن، کمتر از 100 کیلوگرم از کیامسی 1970 سنگینتر است.
جمعبندی
هماکنون پیکاپ G9 قیمت کارخانهای یک میلیارد و 980 میلیون تومانی دارد که این رقم در بازار به بیش از 3.3 میلیارد تومان رسیده است. قیمت کارخانهای T9 هم با یک میلیارد و 979 میلیون تومان، دقیقاً با رقیب بهمنی یکسان است اما این پیکاپ هنوز وارد بازار نشده و قیمت بازار آن مشخص نیست. درمجموع، پیکاپ کیامسی با توجه به پیشرانهٔ قویتر، ظرفیت بار بیشتر و حضور نسبتاً موفق پیکاپ T8 در بازار کشورمان، میتواند خودروی برتر این مقایسه باشد اما G9 هم با ابعاد بزرگتر و ظاهر باابهتتر، میتواند نظرها را به خود جلب کند.
برای آگاهی از آخرین اطلاعیه های فروش بهمن موتور این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بهمن G9 | کیامسی T9 | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر توربو | 2 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 195 اسب بخار | 221 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 390 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
ظرفیت باک | 80 لیتر | 74 لیتر |
وزن | 2060 کیلوگرم | 1970 کیلوگرم |
طول | 5,393 میلیمتر | 5,330 میلیمتر |
عرض | 2,045 میلیمتر | 1,965 میلیمتر |
ارتفاع | 1,965 میلیمتر | 1,880 میلیمتر |
فاصله محوری | 3,220 میلیمتر | 3,110 میلیمتر |
طول اتاق بار | 1,530 میلیمتر | 1,520 میلیمتر |
عرض اتاق بار | 1,700 میلیمتر | 1,590 میلیمتر |
ارتفاع اتاق بار | 515 میلیمتر | 470 میلیمتر |
ظرفیت بار | 495 کیلوگرم | 1000 کیلوگرم |
قیمت کارخانه | 1 میلیارد و 980 میلیون | 1 میلیارد و 979 میلیون |