بنتلی بنتایگا دیزلی معرفی شد؛ قلب آئودی SQ7 در سینهٔ بنتایگا
هنگامیکه بنتلی بنتایگا بهعنوان سریعترین SUV دنیا و یکی از لوکسترین SUVهای دنیا در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته رونمایی شد، از همان پیشرانهٔ معروف W12 بنتلی استفاده میکرد؛ اما حالا بنتلی نسخهٔ دیزلی بنتایگا را نیز رونمایی کرده که قلب آن از آئودی SQ7 قرض گرفتهشده است. بنتایگا مجهز به همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 دیزل آئودی SQ7 شده که با استفاده از دو توربوشارژر معمولی بهعلاوهٔ یک توربوشارژر الکتریکی 430 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این گشتاور عظیم بهطور کامل در دور موتور تنها 1000 rpm در دسترس است. این خودرو اولین محصول دیزلی تاریخ بنتلی بشمار میرود.
هرچند آئودی SQ7 با قیمت 70,970 پوند هرگز خودروی ارزانی نیست اما وقتی آنرا با بنتایگا دیزلی که از موتوری مشترک استفاده میکند و قیمت گزافی برابر با 135,800 پوند دارد مقایسه میکنیم، SQ7 کاملاً انتخابی مقرونبهصرفه بشمار میرود چراکه باوجود موتورهای یکسان، بنتایگا تقریباً دو برابر SQ7 قیمت دارد.
نسخهٔ دیزلی بنتایگا درست مانند پسرعموی آلمانی ارزانقیمت خود، ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد؛ اما درحالیکه حداکثر سرعت SQ7 بهصورت الکترونیکی بر روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است، بنتایگا دیزلی این محدودیت را نداشته و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعت را دارد. این اعداد برای یک SUV بزرگ لوکس با وزن 2390 کیلوگرم بسیار شگفتانگیز است و طبق اعلام سازنده «سریعترین SUV دیزلی جهان» محسوب میشود. همچنین بازهم مانند SQ7، نیروی پیشرانه توسط یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ انتقال میابد.
جالب است که پیشرانهٔ V8 دیزلی 3 کیلوگرم سنگینتر از پیشرانهٔ 6 لیتری W12 بایتوربوی بنزینی بنتایگا است. برای مقایسه بد نیست بدانید پیشرانهٔ بنزینی بنتایگا 600 اسب بخار قدرت دارد درحالیکه گشتاور آن با گشتاور 900 نیوتن متری موتور دیزلی کاملاً یکسان است اما دسترسی کامل به تمامی این گشتاور از دور موتور کمی بالاتر 1350 rpm امکانپذیر خواهد بود. همچنین بنتایگا بنزینی هنوز بهطور قابلتوجهی سریعتر از نسخهٔ جدید دیزلی است بهگونهای که تنها در 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و حداکثر سرعتی معادل 300 کیلومتر در ساعت دارد.
اما درحالیکه پیشرانهٔ تشنهٔ W12 در سیکل ترکیبی نیاز به 13.1 لیتر بنزین دارد، بنتلی گفته است که پیشرانهٔ V8 توربودیزل تنها 7.3 لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر مصرف میکند و در هر کیلومتر نیز 210 گرم دیاکسید کربن تولید میکند. این ارقام برای یک SUV با این وزن بسیار چشمگیر است و به همین دلیل بنتایگا دیزلی با یک باک 85 لیتری پُر گازوئیل میتواند حداکثر تا 1000 کیلومتر را بپیماید.
برخلاف خودروهای جدیدی که این اواخر رونمایی شدهاند، امکان دیدن بنتایگا دیزلی در نمایشگاه پاریس امسال وجود نخواهد داشت چراکه بنتلی تصمیم گرفته امسال در این نمایشگاه شرکت نکند. بااینحال فروش این SUV در اروپا قبل از پایان امسال با قیمت پایهٔ 135,800 پوند آغاز خواهد شد که هرچند 30 هزار پوند کمتر از نسخهٔ بنزینی W12 است اما همانطور که گفته شد تقریباً دو برابر آئودی SQ7 قیمت دارد.
تحویل نسخهٔ دیزلی بنتلی بنتایگا به خریداران اروپایی در اوایل سال آینده برنامهریزی شده است درحالیکه سپس در ادامهٔ سال 2017 در استرالیا، روسیه، نیوزلند، آفریقای جنوبی و تایوان نیز تحویل داده خواهد شد اما در حال حاضر هیچ صحبتی مبنی بر احتمال عرضهٔ این نمونه در ایالاتمتحده عنوان نشده و حداقل در آیندهٔ نزدیک خبری از عرضهٔ آن در ایالاتمتحده نخواهد بود.