بررسی بنتلی بنتایگا V8 جدید، اسب تک‌شاخ بریتانیا

پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 11:30
مطالعه 8 دقیقه
بنتلی بنتایگا V8 جدید
بنتلی روش مناسبی برای گسترش تعداد اعضای خانواده بنتایگا در پیش گرفته است. نسخه 12 سیلندر در ابتدا تنها گزینه قابل انتخاب بود اما پس از آن شاهد...
تبلیغات

بنتلی روش مناسبی برای گسترش تعداد اعضای خانواده بنتایگا در پیش گرفته است. نسخه 12 سیلندر در ابتدا تنها گزینه قابل انتخاب بود اما پس از آن شاهد عرضه نسخه 8 سیلندر دیزلی این شاسی‌بلند فوق‌العاده لوکس نیز بودیم. هم‌اکنون نیز بنتایگا با پیشرانه 8 سیلندر بنزینی و برچسب قیمت 136200 پوندی عرضه شده تا در جایگاهی بین دو نسخه یاد شده قرار بگیرد. شایان ذکر است نسخه هیبریدی بنتایگا نیز اواخر سال جاری به برادران خود ملحق خواهد شد.

پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی بنتایگا با پورشه کاین توربوی جدید مشترک بوده و علیرغم برخی بازنگری‌های صورت گرفته توسط مهندسان بنتلی، این پیشرانه توربوی توئین اسکرول قدرت و گشتاور یکسانی را از طریق گیربکس 8 سرعته ZF به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌کند. شایان ذکر است پیشرانه مورد بحث قدرت 543 اسب بخاری و گشتاور 770 نیوتون متری داشته و باعث می‌شود این هیولای 2388 کیلوگرمی تنها در 4.4 ثانیه از زمین کنده شده و به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. این عملکرد در مقایسه با نسخه 12 سیلندر 600 اسبی تنها 4 دهم ثانیه کندتر است.

اما تنها تفاوت بنتایگای 8 و 12 سیلندر به خط مستقیم خلاصه نمی‌شود. حداکثر گشتاور نسخه 8 سیلندر در دور زیر 2 هزار پیشرانه حاصل می‌شود بنابراین پاسخ پدال گاز آن اگر تیزتر از برادر بزرگ‌تر نباشد قطعاً با آن برابر است. مهندسان کمپانی سعی در استخراج آخرین قطره‌های پرفورمنس از این پیشرانه داشته و برخلاف پیشرانه 12 سیلندر، این نسخه بنتایگا برای رسیدن به دورهای بالاتر مشتاق‌تر نشان می‌دهد و البته شما را برای این کار تشویق می‌کند. شاید این پیشرانه توئین توربو ابهت و گیرایی مدل 12 سیلندر را نداشته باشد اما در دیگر بخش‌های کلیدی موردنظر عملکرد درخشانی را بر جای می‌گذارد.

اما بخشی که بنتایگای 8 سیلندر از برادر بزرگ‌تر پیشی می‌گیرد چگونگی فرمان‌پذیری و رفتار در جاده است. اگرچه بنتایگا هنوز هم در پنهان کردن وزن بالای خود به تقلا افتاده و کیفیت سواری آن نیز در حد انتظارات نمی‌باشد اما نسخه 8 سیلندر چابک‌تر بوده و پاسخ‌های بهتری به دستورات راننده می‌دهد. مهندسان شرکت تلاش دوچندانی برای برجسته کردن دینامیک بنتایگای 8 سیلندر داشته‌اند.

برای بهره بردن از حداکثر دینامیک سواری این کراس اوور بزرگ به جاده‌ای ایده‌آل نیاز دارید اما زمانی که چنین مسیری را پیدا کنید قطعاً شاهد توانایی‌های فوق‌العاده آن خواهید بود. بله احساس بیشتری در فرمان وجود داشته و هنوز هم می‌توانید موقعیت دقیق خود روی صندلی را پیدا کرده و از پرفورمنس فوق‌العاده خودرو لذت ببرید. عملکرد بنتایگا در سر پیچ‌ها نسبت به ابعاد خود فوق‌العاده احساس‌برانگیز است. ترمزهای سرامیک کربنی این خودرو به‌صورت سفارشی در دسترس بوده و البته برای اولین بار در دسترس مشتریان بنتایگا هستند.

نکته دیگری که یک نمره منفی در کارنامه بنتایگا ثبت می‌شود کیفیت سواری ناپایدار آن است. لاستیک‌های زمستانی نصب شده در خودروی حاضر در تست این مشکل را بیشتر نمایان می‌کند اما خب این کیفیت سواری را قبلاً در تمامی بنتایگاها تجربه کرده‌ایم و اگر لاستیک‌های تابستانی باعث محو این خصیصه شوند کاملاً تعجب خواهیم کرد. بنتایگا در این بخش هنوز به پای رنجروور نمی‌رسد. علیرغم اینکه مهندسان بنتلی تلاش بی وقفه‌ای برای کم کردن تکان‌های بدنه داشته‌اند اما خب نمی‌توان کیفیت سواری نه چندان جالب بنتایگا را نادیده گرفت.

این نسخه تیزتر و پاسخگوتر از بنتایگا با قیمت بالاتر نیز همراه می‌شود. پیشرانه 8 سیلندر بنزینی این خودرو شاید حدود 1000 پوند گران‌تر از مدل دیزلی باشد اما مصرف سوخت آن نسبت به مدل دیزلی بیشتر بوده و بنابراین هزینه‌های درازمدت آن بیشتر خواهد بود. البته از نظر ما سر زدن بیشتر به پمپ‌بنزین‌ها ارزشش را دارد زیرا بنتایگا 8 سیلندر انتخاب مناسبی بین دیگر اعضای خانواده است.

بنتلی بنتایگا در دنیای شاسی بلندهای فوق لوکس شاید نتواند با رنجروور SV اتوبیوگرافی برابری کند اما پیشرانه 8 سیلندر توئین توربوی جدید این خودرو کیفیت و آرامش مورد انتظار از یک بنتلی را ارائه می‌کند. این ویژگی‌ها با تجربه سواری تیزتر و لذت‌بخش‌تری ترکیب شده و از نظر ما تنها نقطه‌ضعف آن قیمت اعلام شده توسط کمپانی می‌باشد.

کپی لینک

مشخصات بنتلی بنتایگا 8 سیلندر

  • قیمت: 136200 پوند
  • پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
  • گیربکس: 8 سرعته ZF اتوماتیک
  • قدرت/گشتاور: 543 اسب بخار/770 نیوتون متر
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 290 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 11.4 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.