پیش نمایش اولین خودروی برقی بنتلی EXP 15 با هدف گیری رولزرویس
بنتلی EXP 15، که یکی از عجیبترین خودروهایی است که تا کنون از این خودروساز بریتانیایی دیدهایم. یک سوپرلوکس برقی بلند قامت با سه صندلی و طراحی نامتقارن است به شکل دو در سمت چپ و یک در سمت راست!
طراحان بنتلی برای این مدل از خودروی سهنفره Speed Six ساخت ۱۹۳۰ الهام گرفتهاند که با نام "قطار آبی" (Blue Train) شناخته میشود؛ نامی برگرفته از رقابتی مشهور که در آن "وولف بارناتو" (Woolf Barnato)، رئیس وقت بنتلی، با یک قطار لوکس فرانسوی مسابقه داد. بنتلی EXP 15 را یک "سدان" مینامد، هرچند طراحی آن بیشتر شبیه به کوپههای Continental GT است و البته شبیه همان Speed Six دهه ۳۰ میلادی.
در پشت صندلی راننده (که در سمت راست قرار دارد) یک صندلی نصب شده و دیگری در قسمت عقب سمت چپ خودرو است. در رندرهای منتشرشده، حتی یک تخت مخصوص سگ نیز دیده میشود که در جلوی صندلی سرنشین سمت چپ قرار دارد. در قسمت عقب خودرو نیز دریچهای با صندلیهای پیکنیکی تعبیه شده که احتمالاً برای تماشای طبیعت یا مسابقات فضای باز مثل چوگان طراحی شدهاند.
از آنجایی که خودروهای برقی به شبکه تهویه بزرگ در جلو برای خنک کردن موتور نیاز ندارند، بنتلی بهجای آن از یک عنصر نورپردازی تزئینی استفاده کرده که به گفته طراح ارشد بنتلی، رابین پیج، نوعی "هنر دیجیتال" است. مانند بنتلیهای مجهز به موتور احتراق داخلی، کاپوت این خودرو نیز بسیار بلند است، اما بدون وجود موتور، فضای کافی برای طراحی دو محفظه حمل بار فراهم شده که از طریق درهایی با لولای مرکزی قابل دسترسی هستند.
داخل کابین، صفحهنمایشهای مورد انتظار در داشبورد دیده میشوند، اما بنتلی تاکید دارد که عناصر سنتی زیادی نیز حفظ شدهاند؛ از جمله دکمههای فیزیکی برای تهویه مطبوع، کنترلهای فرمان و استفاده از منسوجات تولیدشده توسط یک شرکت انگلیسی با سابقه ۲۵۰ سال.
بنتلی میگوید این کانسپت در جایی میان مدلهای فعلیاش، یعنی Continental GT (کوپه)، Flying Spur (سدان)، و Bentayga (شاسیبلند) قرار دارد. رابین پیج در بیانیهای گفت:
«زیبایی یک خودروی مفهومی این است که نهتنها زبان طراحی جدیدمان را معرفی میکنیم، بلکه میتوانیم جهتگیری بازار را نیز آزمایش کنیم. واضح است که شاسیبلندها بخش در حال رشد هستند و بازار GT را نیز به خوبی میشناسیم؛ چرا که چهار نسل از Continental GT تولید کردهایم. اما سختترین بخش، سگمنت سدانهاست چون در حال تغییر است. برخی مشتریان هنوز بدنه کلاسیک سهجعبهای را میخواهند، برخی طراحی یکجعبهای، و بعضیها هم چیز متفاوت و مرتفعتری میخواهند. بنابراین این کانسپت فرصتی برای گفتگو با مردم و دریافت بازخورد بود.»
در ابتدا ممکن است EXP 15 نوعی انحراف از مسیر سنتی بنتلی به نظر برسد، اما در واقع با گذشته و حال برند هماهنگی دارد. «اتوره بوگاتی» روزی درباره بنتلی 3-Litre گفته بود که "سریعترین کامیون جهان" است! در مقایسه با خودروهای بوگاتی، بنتلیها عظیمالجثه بودند، اما در مسابقات موفق بودند و توسط علاقهمندان مورد تحسین قرار میگرفتند. این خودروی بزرگ و نامتقارن، گرچه برقی است، اما بدون شک یک بنتلی است.
در طراحی داخلی، همکاری عمیقی با تامینکنندگان سنتی بریتانیایی شکل گرفته تا از پارچههای لوکس کلاسیک در خودرو استفاده شود. لوگوی جدید "B بالدار" طراحی شده تا روح لوگوی اولیه سال ۱۹۱۹ را زنده کند و الگوی لوزیشکل معروف در تودوزی بنتلی، در کاربردهای جدید داخلی و خارجی بازطراحی شده است.