بنتلی کانتیننتال، محبوبترین کوپهٔ بزرگ لوکس به انتخاب مخاطبین پدال
در سری مطالب معرفی برندگان دوئلهای پدال به آخرین گروه کوپهها یعنی گروه کوپههای بزرگ لوکس رسیدیم. اینها بزرگترین، راحتترین، لوکسترین و گرانترین کوپههای دنیا هستند. این کوپههای بزرگ که به آنها گرند تورر گفته میشود، توانایی حمل 2+2 نفر را درنهایت راحتی دارند و بیشتر برای پیمودن مسافتهای طولانی استفاده میشوند. در گروه کوپههای بزرگ لوکس در رقابتهای پدال 10 شرکتکننده حضور داشتند که عبارتاند از:
مازراتی گرن توریزمو
بامو سری 8
مرسدس بنز S کلاس کوپه
رولزرویس ریث
آستونمارتین ونکوئیش
فراری GTC4
لکسس LC
مرسدس بنز SL
آستونمارتین DB11
بنتلی کانتیننتال
این 10 گرند تورر لوکس در مرحلهٔ مقدماتی طی پنج دوئل باهم به رقابت پرداختند و بدین ترتیب از بین آنها پنج شرکتکنندهٔ مستقیماً جواز حضور در مرحلهٔ یکچهارم نهایی را دریافت کردند اما چون تعداد آنها فرد بود، مرسدس بنز S کلاس کوپه هم بهعنوان خودرویی که با کمترین اختلاف شکست خورده بود به آنها اضافه تا این شش کوپهٔ بزرگ به مرحلهٔ یکچهارم نهایی برسند:
بامو سری 8
مرسدس بنز S کلاس کوپه
رولزرویس ریث
بنتلی کانتیننتال
فراری GTC4
مرسدس بنز SL
در این مرحله سه دوئل برگزار شد و از این طریق سه خودروی بامو سری 8، بنتلی کانتیننتال و فراری GTC4 مستقیماً راهی مرحلهٔ نیمهنهایی شدند اما اینجا هم تعداد این خودروها فرد بود و باید خودرویی که با کمتری اختلاف شکست خورده بود به آنها اضافه میشد. پس از بررسی معلوم شد بازهم شانس با S کلاس کوپه یار بوده و در مرحلهٔ یکچهارم نهایی هم با کمتری اختلاف شکست خورده است. بدین ترتیب این گرند تورر آلمانی برای دومین بار توانست از این طریق خود را به مرحلهٔ نیمهنهایی برساند. در آن مرحله نیز S کلاس کوپه پیروز شد تا خودرویی که دو بار تا مرز حذف شدن پیش رفته بود به یک پای فینال تبدیل شود. طرف دیگر این رقابت هم بنتلی کانتیننتال بود که با پیروزی در مرحلهٔ نیمهنهایی به فینال رسید.
در آخرین دوئل گروه کوپههای بزرگ مجموعاً تعداد 1908 رأی به ثبت رسیده که کانتیننتال با دریافت 1305 از آنها و کسب 73 درصد از کل آراء پیروز شده و قهرمان این گروه شد درحالیکه S کلاس کوپه که بهسختی به فینال رسیده بود با دریافت 603 رأی نایبقهرمان شد. بنتلی کانتیننتال اما برای اینکه به این عنوان دست پیدا کند در مرحلهٔ مقدماتی هموطن خوش استایل خود یعنی آستونمارتین DB11 را مغلوب کرد، در مرحلهٔ یکچهارم نهایی یکی دیگر از هموطنان قدرتمند خود یعنی رولزرویس ریث را از سر راه برداشت و در مرحلهٔ نیمهنهایی به مصاف رقیبی آلمانی یعنی بامو سری 8 رفت.
رقبای بنتلی کانتیننتال در مراحل مختلف رقابتها
مرحله | رقیب | درصد آراء |
مقدماتی | آستونمارتین DB11 | 73 |
یکچهارم نهایی | رولزرویس ریث | 75 |
نیمهنهایی | بامو سری 8 | 59 |
نهایی | مرسدس بنز S کلاس | 73 |
چند سال بعدازاینکه بنتلی به تملک گروه فولکسواگن درآمد، این برند لوکس بریتانیایی با استفاده از تکنولوژی و پلتفرم غول آلمانی اولین نسل از کانتیننتال GT را در سال 2003 بهعنوان جایگزین کوپهٔ کانتیننتال R معرفی کرد. این خودرو که بر اساس پلتفرم D1 فولکسواگن ساخته شده و از پیشرانهٔ 6 لیتری W12 این شرکت استفاده میکرد، استایل متفاوت و اسپرتتری نسبت به کانتیننتال R سنتی داشت. کانتیننتال GT اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در نمایشگاه فرانکفورت 2017 برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد. این نسل روی پلتفرم MSB گروه فولکسواگن مشترک با پورشه پانامرا ساخته شده و همچنان از همان پیشرانهٔ 6 لیتری W12 توئین توربو استفاده میکند اما حالا خروجی آن به 635 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور رسیده است. البته در کنار این موتور دوازده سیلندر، یک نمونهٔ کوچکتر 4 لیتری V8 توئین توربو هم برای کانتیننتال ارائه میشود.
مشخصات فنی
پیشرانه | 6.0 لیتری W12 توئین توربو |
قدرت | 635 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 3.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 335 کیلومتر/ساعت |
طول | 4,850 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 1,954 میلیمتر |
وزن | 2290 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر ترکیبی |
قیمت | 220,000 دلار |