هرچند این روزها بسیاری از خودروسازان در حال آماده شدن برای آیندهای تمام الکتریکی هستند اما موتورهای V8 همچنان در برابر آزمون زمان ایستادگی کردهاند خصوصاً پیشرانهٔ V8 بنتلی که هماکنون جشن شصتسالگی آن برگزار شده است. این موتور که بهعنوان قدیمیترین موتور V8 در حال خدمت دنیا شناخته میشود، ریشههای آن به دههٔ 50 میلادی بازمیگردد یعنی زمانی که بنتلی به دنبال جایگزینی برای پیشرانهٔ شش سیلندر مورداستفاده در مدلهای R تایپ، مارک VI و S1 بود.
این وظیفه بر عهدهٔ طراح ارشد موتور بنتلی «جک فیلیپس» گذاشته شد و به وی گفته شد که موتور جدید باید حداقل 50 درصد قویتر از موتور شش سیلندر باشد اما هرگز بزرگتر یا سنگینتر از آن نشود. وی تصمیم گرفت سراغ موتور V8 برود و ظرف تنها 18 ماه این پیشرانهٔ جدید ساخته شد. پس از تکمیل فرایند توسعهٔ این پیشرانه، برای اولین بار زیر کاپوت بنتلی S2 مدل 1959 قرار گرفته و به بازار معرفی شد. این موتور V8 جدید با 6.2 لیتر حجم، بیش از 13 کیلوگرم سبکتر از موتور شش سیلندر قبلی بود و به میزان قابلتوجهی قدرت بیشتری ارائه میکرد.
این موتور طی سالهای بعد مورد بهروزرسانی قرار گرفت و اولین نسخهٔ بازطراحی شدهٔ آن در سال 1965 معرفی شد. در آن زمان موتور به دلیل بهبود پرفورمنس و اندازهٔ کوچکتر بازطراحی شد تا امکان قرارگیری آن در زیر کاپوت بنتلی سری T فراهم گردد. در سال 1971 نیز این موتور دوباره بروز شد و حجم آن به 6.75 لیتر افزایش یافت که این حجم تا به امروز دستنخورده باقیمانده است. طی این بهروزرسانی مهندسین بنتلی همچنین طول مسافت پیمایش پیستون را از 9.1 سانتیمتر به 9.9 سانتیمتر افزایش دادند تا گشتاور بیشتری به دست آورند.
سپس در سال 1980 بهروزرسانیهای دیگری در این موتور برای استفاده در نسل اول مولسان صورت گرفت که این بهروزرسانیها بر ایمنی و آلایندگی متمرکز بودند؛ اما بهروزرسانی قابلتوجهتر این موتور در زمان معرفی مولسان توربو صورت گرفت و پیشرانهٔ V8 بنتلی به یک توربوشارژر مجهز شد. بدین ترتیب مولسان توربو به اولین محصول پرخوران بنتلی از زمان مدل بلاور دههٔ 20 میلادی تبدیل شد. این اقدام مهم مهندسان بنتلی راهی را باز کرد که بعدها منجر به ساخت نسخهٔ توئین توربوی این موتور با بیش از 500 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور شد.
امروزه همچنان همین موتور 6.75 لیتری V8 توئین توربو در سینهٔ سدان فوق لوکس مولسان در حال تپیدن است و برای ساخت آن 15 ساعت زمان نیاز است. نسخهٔ کنونی این موتور در مولسان اسپید 530 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف این نیرو، سدان فوق لوکس بنتلی ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت را دارد.
رئیس مهندسی بنتلی «دکتر ورنر تیتز» در مورد این پیشرانه میگوید:
نسخهٔ اولیهٔ این موتور V8 بهمنظور ایجاد تغییر بزرگی در پرفورمنس به همراه عملکرد روان، قابلیت اطمینان و پالودگی طراحی شده بود. این موتور بیش از صدها هزار کیلومتر در سختترین شرایط و همینطور به مدت 500 ساعت در حالت تخت گاز مورد آزمایش قرار گرفت. امروز موفقیت قابلتحسین موتور 6.75 لیتری V8 بنتلی در مولسان مدیون این ویژگیها است