تجربه رانندگی با بنتلی کانتیننتال GT هشت سیلندر
خریداران بالقوه یک بنتلی نگرانی خاصی درباره قیمت محصولات این برند نخواهند داشت؛ اما عرضه کانتیننتال GT هشت سیلندر در بریتانیا باعث میشود خریداران 10 هزار پوند را در جیب خود نگه داشته و به مدل پرچمدار 12 سیلندر فکر نکنند. با قیمت 151800 پوندی، این خودرو اصلاً ارزان نیست اما خب ارزانترین عضو خانواده کانتیننتال محسوب میشود.
بجای نیروگاه 12 سیلندر 6 لیتری 626 اسب بخاری، یک پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 542 اسبی در بطن کانتیننتال GT قرار گرفته است. این پیشرانه کاملاً آشناست زیرا در سایر محصولات گروه فولکسواگن همچون پورشه پانامرا توربو، لامبورگینی اوروس و آئودی RS6 نیز بکار رفته است. نیروگاه یاد شده در بنتلی با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک تطبیقی همکاری میکند.
علیرغم حجم و تعداد سیلندرهای کمتر، پیشرانه 8 سیلندر یاد شده باعث ایجاد شتاب فوقالعادهای میشود. بنتلی ادعا میکند کانتیننتال GT هشت سیلندر شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.9 ثانیهای دارد که تنها دو دهم ثانیه بیشتر از نسخه 12 سیلندر میباشد؛ و با وجود باک سوخت 90 لیتری شما میتوانید در روی کاغذ مسافت 756 کیلومتری را طی کنید.
اولین نکتهای که با قدم گذاشتن در کابین جلبتوجه میکند حس اشرافیت و خاص بودن آن است که شما را در برمیگیرد. تمامی سطوح کابین با چرم دوخته شده، آلومینیوم برس خورده و یا چوب اعلا پوشانده شده است. شاید پیشرانه خودرو کوچکتر شده باشد اما همان میزان جزئیات و خاص بودن مدل 12 سیلندر در کابین برادر کمتوانتر هم دیده میشود.
اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم باید به کنسول مرکزی نسبتاً شلوغ آن اشاره کنیم که دکمههای زیادی را در خود جای داده است. به جز این مورد، محصولات معدودی در صنعت خودرو میتوانند چنین سطحی از اشرافیت را عرضه کنند.
پیشرانه 8 سیلندر با روشن شدن صدای بمی تولید میکند. این نیروگاه در حالت اسپورت سرزنده و چالاک بوده ولی در حالت عادی به ندرت دور پیشرانه بالای 2 هزار میرود. آرامش داخل کابین در سرعتهای پایین فوقالعاده خوب بوده و دستاندازها و ناهمواریها نیز به خوبی جذب میشوند.
وقتی سرعت را افزایش دهید پیشرانه 8 سیلندر اصلاً در مضیقه نخواهد بود و به خوبی خودرو را به پیش خواهد برد. قطعاً در مقایسه با نسخه 12 سیلندر هیچ کم و کسریای وجود ندارد.
عبور این خودرو از مسیرهای فنیتر و تنگتر هم احساسبرانگیز است. کانتیننتال GT خودروی بزرگی بوده و 2165 کیلوگرم وزن دارد اما توانایی آن در پنهان کردن چنین جثه و وزنی بسیار احساسبرانگیز است. فرمان خودرو سنگین و دقیق بوده و حرکات بدنه هم به خوبی کنترل میشود و میزان چسبندگی به دست آمده از سیستم چهار چرخ محرک نیز قابلتوجه میباشد.
استون مارتین DB11 از نظر پاسخدهی کمی تیزتر بوده اما کانتیننتال GT انتظار چنین حس ورزشکاری و اسپورت بودن را نداشتیم.
پیشرانه 8 سیلندر قدرت کمتری در مقایسه با نسخه 12 سیلندر داشته اما این موضوع فقط روی کاغذ حس میشود. در دنیای واقعی خودرو فوقالعاده سریع حس میشود. بخش اعظم گشتاور در دور 1900 به دست آمده و تا دور 5 هزار هم کوهی از گشتاور در دسترس راننده است بنابراین همیشه میتوان شتاب گیری خوبی را تجربه کرد؛ و علیرغم داشتن 4 سیلندر کمتر در مقایسه با نسخه پرچمدار، صدای پیشرانه 8 سیلندر بهتر و عمیقتر است.
خودروهای انگشتشماری میتوانند چنین ترکیبی از پرفورمنس، اشرافیت و راحتی بنتلی کانتیننتال GT هشت سیلندر را ارائه کنند. این خودرو فاقد نقطهضعف چندانی بوده و ما تمامی امتیازات ممکن را به آن میدهیم. این خودرو نه تنها بهترین نسخه از کانتیننتال بوده بلکه عضو پایهی عالی از خانواده میباشد. در حقیقت ما با یکی از بهترین بنتلی های مدرن طرف هستیم.
مشخصات بنتلی کانتیننتال GT هشت سیلندر
- قیمت: 151800 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 542 اسب بخار/770 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 318 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 11.8 لیتر در هر صد کیلومتر