جدال بنتلی بنتایگا و رنجروور در آفرود گرانقیمت!
این روزها برای بسیاری از خریداران خودروهای لوکس و گرانقیمت، شاسیبلندها به انتخاب اول تبدیل شدهاند. به همین دلیل، خودروسازان بزرگ و کوچک روی این بخش سودآور تمرکز کردهاند و رولزرویس، بنتلی، لامبورگینی، آستونمارتین و... وارد این فضا شدهاند. بااینحال، هرچند این شاسیبلندها همگی قیمت گران و قدرت فراوانی دارند اما در تواناییهای آفرود هرگز در یک سطح نیستند.
برای نشان دادن این موضوع، کارواو در یک نبرد آفرود، بنتلی بنتایگا را در برابر رنجروور قرار داده است. این دو شاسیبلند لوکس و گرانقیمت در اینجا با یک سری چالشهای آفرود مواجه میشوند که تواناییهای بیراهه نوردی آنها را میسنجد. در سینهٔ رنجروور یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت بامو قرار دارد که 530 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، بنتایگا به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی کمحجمتر مجهز است که خروجی بالاتری برابر با 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور دارد.
بنتلی با وزن 2415 کیلوگرمی از رنجروور 2510 کیلوگرمی سبکتر است اما این شاسیبلند مجلل گروه فولکسواگن در جایی که برای خودروهای آفرودی بسیار مهم است یعنی فاصله از زمین مغلوب رنجروور میشود زیرا تنها 247 میلیمتر از زمین فاصله دارد که بسیار از فاصلهٔ 295 میلیمتری رقیب کمتر است. همچنین بنتایگا در زوایای حمله، فرار و شکست هم مغلوب رنجروور میشود.
این موضوع برای بنتلی مشکلسازی میشود و نمیتواند دو چالش پایانی را تکمیل کند. اوورهنگهای بنتایگا خیلی کشیده هستند که این در کنار فاصلهٔ بسیار اندک از زمین باعث میشود نتواند به شکل ایمن و بدون احتمال آسیبدیدگی در چالشهای نهایی کارواو شرکت کند. از سوی دیگر اما رنجروور همهٔ چالشها را به پایان رساند و با قاطعیت شاسیبلند بنتلی را مغلوب کرد. تنها برد بنتایگا در این رقابت در اولین چالش رقم خورد که مسابقهٔ درگ در بالا رفتن از تپه بود. این خودرو در چالش مانور پذیری هم آسیب دید یعنی جایی که سیستم فرمان گیری چرخهای عقب رنجروور به آن کمک کرد تا پیچهای تند را پشت سر بگذارد. شاسیبلند مجلل لندروور در چالش پایین رفتن از سراشیبی هم رقیب را شکست داد.
هردوی این خودروها شاسیبلندهای مجلل و گرانقیمتی هستند که بهندرت برای آفرود استفاده میشوند اما اگر مجبور باشید یکی از آنها را برای تفریحهای آخر هفته در مسیرهای خارج جادهای انتخاب کنید رنجروور عالی خواهد بود. اوورهنگهای کوتاه، قفلهای دیفرانسیل و فاصلهٔ زیاد از زمین، این ماشین را به یک ستارهٔ درخشان در آفرود تبدیل کردهاند حتی اگر قیمت بالای آن بسیاری از خریداران را از خروج از مسیرهای آسفالت منصرف کند.
مقایسه مشخصات فنی
رنجروور P530 | بنتلی بنتایگا S | |
پیشرانه | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 530 اسب بخار | 550 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر | 770 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2510 کیلوگرم | 2415 کیلوگرم |
قیمت | 115,000 دلار | 222,525 دلار |