دوچرخه

جریمه‌های عجیب برای دوچرخه‌های الکتریکی تیون شده در فرانسه!

در سال‌های اخیر استقبال خوبی از دوچرخه‌های الکتریکی در برخی کشورها به عمل آمده اما اگر شما صاحب یکی از این دوچرخه‌ها در فرانسه باشید شاید با جریمه‌های سنگینی روبرو شوید!

هفته پیش بود که قانونی در فرانسه تصویب و عملیاتی شد و طی آن اگر فردی با دوچرخه‌ی الکتریکی سرعتی بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت داشته باشد با جریمه‌ی ۳۰ هزار یورویی، ثبت سه نمره منفی در گواهینامه و حتی تا یک سال زندان روبرو خواهد شد.

این قانون جدید نه تنها شامل مالکان شخصی دوچرخه‌های اصلاح شده بوده بلکه فروشگاه‌ها و سازندگان را نیز در بر می‌گیرد. اگر فردی اقدام به فروش یا تجهیز دوچرخه‌های الکتریکی تیون شده بکند جریمه‌ی ۳۰ هزار یورویی یا حداکثر زندان ۲ ساله نیز در انتظارش خواهد بود.

BMW M Cruise Bike

احتمال اینکه جریمه‌های یاد شده به‌صورت کامل اعمال شوند کم است اما گفته می‌شود قانون‌گذاران به دنبال ایجاد قوانین بازدارنده به‌منظور جلوگیری از تیونینگ دوچرخه‌های الکتریکی بوده‌اند.

گفته می‌شود سازندگان دوچرخه‌های الکتریکی در اروپا می‌خواهند با این قانون همراه شوند. بوش اخیراً تکنولوژی ضد تیونینگ را روی سیستم‌های موتور ۲۰۲۰ خود معرفی کرده است. اگر یک حسگر تشخیص دهد که دوچرخه تیون شده، کد خطایی به نمایش درخواهد آمد و دوچرخه قدرت استاندارد خود را تولید خواهد کرد. اگر سیستم سه بار این خطا را تشخیص دهد دوچرخه کاملاً از کار خواهد افتاد و نمایندگی باید مشکل را حل کند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. کامیاب

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (494 ديدگاه)

    احتمالا چون در کشور های اروپایی دوچرخه ها مسیر مشخص خودشونو دارن و از موتورسیکلت ها سوا هستن،این قوانین ب تصویب رسیدن
    باز دمشون گرم،هرچند اصلا از فرانسه خوشم نمیاد
    یکی دوبار روح صادر کردن،یبار پژو آشغالی،ی چن بار خون ایدزی،همیشه هم زیرآبی کار کردن تو شرایط سخت گذاشتن رفتن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. علیx76

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1018 ديدگاه)

      البته اینم در نظر بگیر که ایران چطور زد زیر قرارداد با رنو
      وقتی که قرار بود یه سایت تولیدی تو ایران بهش بدن و قرار بود مبلغی حدود ۱ میلیارد دلار ، آورده رنو باشه
      ضمن اینکه فک کردی چطور همین الان پژو ۲۰۶ داره تو ایران تولید میشه؟
      اینا همکاری های غیر رسمی خودرو ساز هاست تا تحریم ها ، دامن پژو رو نگیره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. فرامرز حسنی

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دلایلش قانونیه و تنها مختص فرانسه نیست. تمام کشورای اروپایی دسته بندی واحدی برای وسایل نقلیه داره.
      بعدم اینکه تنها اروپا نیست اینطوریه. همین ایران خودمون دسته بندی داره. بروشورشو تو اینترنت میتونی پیدا کنی. حتی تراکتور تو ایران گواهینامه میخواد. اما تو روستا خودم بارها دیدم طرف ۱۰ سالش نشده ولی با تراکتور داره تو خیابونا ویراژ میده
      تو اروپا وسیله ی موتوری سه نوعه؛ ماشین یا اتوموبیلها موتورسیکلت و موپد.

      موپد اروپایی خودش دو دسته میشه. کلاس ۱ و کلاس ۲.

      موپد کلاس ۱ وسیله های نقلیه ی دو چرخ سه چرخ یا چهار چرخی هستن که حداکثر ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعتشونه و حجم موتورششون حداکثر۵۰ سی سی یا اگه الکتریکی باشه حداکثر ۴ کیلووات توان داره. برای این کلاس فرد نیاز به گواهینامه داره. و قوانین این کلاس مثل قوانین موتورسیکلت هست. یعنی تو خطوط اتوبس حق نداره بره. تو لاین دوچرخه حق نداره بره و مهمتر اینکه نیاز به پلاک و ثبت شدن داره و باید سند داشته باشه.

      اما موپد کلاس ۲ وسیله نقلیه ی دارای دوچرخ یا سه چرخ یا چهار چرخ هست و حداکثر ۲۵ کیلومتر سرعتشونه. بیشتر از این نباید بره و نباید طوری ساخته شده باشه که سرعتی بالاتر از ۲۵ ک.م رو ارائه بده. و توان خروجیش چه درونسوز چه الکتریکی نباید بیشتر از ۱ کیلووات باشه. نیاز به گواهینامه نداره. اما بعضی کشورا تست گذاشتن. تنها یه تست کتبی هست. بعضی کشورا تست ندارن ولی فرد باید چندساعت کلاس اموزشی بره. موپد کلاس ۲ نیاز به ثبت و سند نداره. نیاز به پلاک نداره. موپد اروپایی کلاس ۲ میتونه از لاین دوچرخه بره. میتونه وارد لاین اتوبوس بشه. میتونه تو پارکینگ دوچرخه پارکش کرد.

      البته فرانسه دیر اقدام کرده. خیلی از کشورا مثل المان دانمارک سوئد هلند اتریش اسپانیا خیلی وقته قوانینشو تصویب کردن و برا تیونینگ موپدها جریمه گذاشتن.

      بعدم فرانسه مشکل نیست.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. آرش وان

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    دولت ها و نظام های مبتنی بر علم و دانش ?

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. علیرضا

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (425 ديدگاه)

      همین نظامهای مبتنی بر علم و دانش در کار یه ویروس فسقلی موندند . نمیگم پیشرفته تر از ما نیستن ولی تا وقتی در مقابل اونها احساس ضعیف بودن بکنیم اونام همیشه سوار ما میشن . کامنت اول واقعا درست نوشته که به ما خون آلوده دادن یا هر لگنی رو بهمون انداختن چرا ؟ چون همش به خودمون میگیم از ما بالاترن . چرا به انگلیس یا آلمان خون آلوده ندادن ؟ به قول با تجربه ها که میگن اگه با کسی نشستی معامله کنی جلوش پر بیا تا حس نکنه از تو بالاتره و به خودش جرئت بده که سرت کلاه بزاره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. هادی 8 سیلندر

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (371 ديدگاه)

    با دوچرخه بری تو سرازیری راحت ۶۰ تا میشه رفت این چه قانونیه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Hamid

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (38 ديدگاه)

      خب نرو چه کاریه??

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. Hamid

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    دوچرخه توینینگ شده!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. آرین

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (183 ديدگاه)

    چون اونجا از دوچرخه زیاد استفاده میشه برای اینکه خطری برای عابرای پیاده و خود دوچرخه سوار نداشته باشه منطقیه
    اما ۲۵ سرعت کمیه
    حالا باز خوبه برای دوچرخه های عادی اینطوری نیست

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. Hadi

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2203 ديدگاه)

    دوچرخه عادی هم راحت تا ۵۰ تا میره
    دوچرخه برقی که جای خود داره…
    ۳۰هزار یورو جریمه!!!؟؟؟
    مگه جنگه…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. Khosrow

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1989 ديدگاه)

    جریمه ش از ادم ربایی و جنایت بیشتره / یه خبرایی هست – میترسن ..

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا