بررسی دوچرخههای موجود در بازار: مریدا مَتس 15
کمپانی مریدا ازجمله برندهای معتبر و رده بالایی است که به ارائه دوچرخه در انواع مختلف مانند دوچرخههای کوهستانی و مسابقهای و شهری و ... میپردازد. در این مقاله قصد داریم از سری matts این برند، مدل matts 15 سال 2013 را البته با نیمنگاهی به مقالهٔ قبلی بررسی کنیم تا بهمنظور راهنمایی شما برای انتخاب هرچه بهتر در این زمینه، یک مقایسهٔ کوچکی نیز بین این مدل و مدل بررسی شده قبلی داشته باشیم؛ پس توصیه میکنیم اگر که از مقالهٔ قبلی بازدید نکرده بودید، حتماً سری به آن بزنید تا مطالب این مقاله برایتان نامفهوم نباشد.
در یک بررسی اجمالی و مختصری که در نگاه اول به این دوچرخه انجام میدهیم، دو مورد توجهمان را به خود جلب میکند؛ یکی وجود ظرافتهای موجود در قطعات مختلف که ما را در شهری یا مسابقهای بودن این مدل به شک میاندازد و در ادامه به مزایا و معایب این نکته میپردازیم، دیگری وجود نام کشورهای مونتاژ کننده قطعات این دوچرخه که بر روی تقریباً تمامی قطعات این مدل ثبت شده بود و مسلماً وجود چنین موردی، به خریدار یک حس اطمینان از انتخابی که کرده است میدهد.
بدنهٔ این مدل که مونتاژ کشور تایوان است، از دو میلهٔ افقی و عمودی استوانهای شکل و یک میلهٔ مورب مثلثی شکل تشکیل شده که در هماهنگی کامل با یکدیگر اتصال پیدا کردهاند. همچنین دو جفت میلهٔ انتهایی بدنه که مخصوص نصب سیستم تعویض دنده و ترمزها و چرخ عقب هستند، از ظرافت ویژهای برخوردارند و البته نقصی در استحکام آنها دیده نشده است. درمجموع باید گفت که بدنهٔ این مدل از وزن کمتری نسبت به مدل آزمایششدهٔ قبلی (OVERLORD FIGHTER) بهرهمند بود. رنگ این مدل مات بوده و از ترکیب رنگ بسیار زیبا و کیفیت قابل قبولی برخوردار است.
فرمان این مدل نیز صرفاً دارای نشان مریدا بوده و از سازنده اصلی آن نشانی نیست. این فرمان از ساختاری افقی شکل و با یک انحنای کم در وسط بهره میبرد که پهن بودن آن بهواسطهٔ همین انحنای کم، دقتی بالاتر را برای راندن این مدل در خیابانهای پرترافیک شهری میطلبد. همچنین در محل قرارگیری دستها، از یک جفت پلاستیک با کیفیت پایین استفاده شده که مالک با وجود کارکردی کم، از جنس آن ابراز نارضایتی میکند.
اما یکی از مواردی که در این مدل شاهد آن هستیم و مدل قبلی بررسی شده فاقد آن بود، کمکفنرهای تنظیم شونده در جلو بود که مشابه مدل قبلی، نشان SR SUNTOUR بر روی آن ثبت شده بود؛ هرچند که در روز آزمایش هر چه سعی کردیم نتوانستیم با چرخش دستگیرهٔ کوچک مربوط به تغییر حالت کمکفنر، تغییر محسوسی در عملکرد آن شاهد باشیم که مالک دوچرخه نیز بر این عقیده بود که این سیستم بهکاررفته در این مدل، تقریباً بیهوده است درحالیکه به یمن وجود آن در این مدل، باید مبلغ بیشتری پرداخت کرد.
همچنین رکابهای بهکاررفته در این مدل نیز همانند کمکفنرها، ساخت SR SUNTOUR است که با رنگ سفید خود، اصلاً هماهنگی درخوری با دیگر اجزا برقرار نکرده و از ظاهر بسیار سادهای برخوردار است. البته باید یادآور شد که هیچ ایرادی تا به حال پیدا نکردهاند؛ موردی که در مدل قبلی بررسی شده (OVERLORD FIGHTER) به علت عدم دقت کافی در مونتاژ، مالک را اذیت کرده بود؛ البته با کارکردی بیشتر نسبت به این دوچرخه.
میرسیم به نقطه قوت این دوچرخه، بخش انتقال قدرت؛ این دوچرخه از یک سیستم تعویض دنده shimano مونتاژ کشور سنگاپور بهره میبرد که از 8 دنده در عقب و 3 دنده در جلو تشکیل شدهاند؛ شانژمان عقب آن مدل Acera بوده و در جلو از مدل Altus استفاده شده است که در هماهنگی کامل با پنلهای تعویض دنده مونتاژ مالزی بهکاررفته در این مدل هستند که به زیبایی فرمان آن کمک شایانی کردهاند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.
یکی از بخشهای مهم دوچرخه که تأثیر بسزایی در سواری آن دارد، لاستیکها هستند. لاستیکهای این مدل که مانند فرمان آن صرفاً از نشان مریدا بهره میبرند، نسبتاً نازک هستند و مالک لاستیک عقب آن را به علت ساییدگی بیشازحد با وجود کارکرد کم، با نمونهٔ سفارش جاینت تعویض کرده است. البته یک مرتبه هم به علت استفاده نادرست، تیوپ یکی از لاستیکها دچار پارگی شده است. لازم به ذکر است که نام کشور تایوان هم بر روی لاستیکهای فابریک این مدل و هم بر روی طوقههای این مدل حک شده است.
علاوه بر لاستیک، یکی از نقاط ضعف این مدل، زین بهکاررفته در آن است که بسیار نازک و سفت و فاقد بهکارگیری هرگونه اسفنج در آن بوده و طراحی آن مخصوص استفاده در پیست است و در مسیرهای شهری تقریباً غیر قابل استفاده است. نکتهٔ جالبتوجه اینکه در هنگام خرید، فروشنده یک روکش اسفنجی را که طبق ادعای خودش 50,000 تومان قیمت دارد، بهعنوان اشانتیون بر روی این دوچرخه و مدلهای دارای زین مشابه ارائه میدهد.
ترمزهای این مدل نیز همانند مدل قبلی آزمایش شده (OVERLORD FIGHTER)، دارای پایههای ساخت PROMAX و از نوع لقمهای آزبست دار بوده که پایهٔ بهکاررفته در عقب آن، بعد مدتی با وجود کارکرد کم دوچرخه حالت ارتجاعی خود را از دست داده و توسط نمایندگی با نمونهٔ TEKTRO که سفارش جاینت است، تعویض شده است. دستههای ترمز نیز همانند مدل قبلی آزمایش شده از نوع V-Brake بوده که هماهنگی ظاهری آن با پنلهای تعویض دنده بسیار خوب است.
اما یکی از نکاتی که تعجب فراوان ما را در پی داشت، نبود لوازم فابریکی همچون جک و قمقمه به همراه پایه آن در این مدل بوده که مالک برای نصب یک جک ساده با قابلیت تنظیم ارتفاع بر روی آن، مجبور به پرداخت 35,000 تومان دیگر شد. برای سفارش یک قمقمهٔ بسیار ساده به همراه پایه آن که تقریباً جزو پایین ردهترین نمونههای بازار بود، بایستی مبلغ 60,000 تومان دیگر نیز پرداخته میشد که مالک از وجود چنین مزیتی بر روی دوچرخهٔ خود بیخیال شد.
اما تجربه سواری با این مدل...
همانطور که گفته شد، برای یک سواری استاندارد با دوچرخه، بایستی زین را تا بالاترین حد ممکن یعنی تا جایی که هنگام قرارگیری رکاب در پایینترین حالت، زانوی سمت رکاب مدنظر کاملاً صاف باشد، بالا آورد؛ اما زین این دوچرخه زاویهٔ نامناسبی با پایه و بدنهٔ آن داشته و وقتی آن را تا حالت استاندارد بالا آوردم، متوجه فشاری غیرعادی در هنگام سواری بر روی کمر شدم که حتی در کوتاهمدت آزاردهنده است، چه رسد به سواری بلندمدت؛ و این مورد بهعلاوهٔ مشکل سفتی زین آن که با وجود پوشش اسفنجی که در تصویر هم آن را مشاهده میکنید برطرف نشد، از لذت سواری آن بهشدت میکاهد و مانع یک دوچرخهسواری با مدت زمان حتی متوسط میشود.
در مورد نمونهٔ مورد آزمایش باید بگویم که مالک در نگهداری مناسب و رسیدگی به آن بسیار کوشا بوده و همین دو هفتهٔ پیش برای بار دوم اقدام به شستوشوی سیستم انتقال قدرت یعنی زنجیر و چرخدندهها و همچنین گریس مالی ساچمههای چرخهای عقب آن توسط نمایندگی کرده است. این مورد در کنار کارکرد و عمر کم دوچرخه و سیستم انتقال قدرت خوب و با کیفیت باعث شده بود که انصافاً سواری بسیار نرمی را با این دوچرخه تجربه کنیم و دندههای آن نیز با اشارهای به سرعت تعویض میشدند تا با عملکرد بسیار نرم و عالی خود، بخشی از لذتی را که زین این مدل از سواری میکاهد را جبران کنند و در پایان سواری، شما با یک احساس رضایت از آن پیاده شوید. همچنین باید به وزن کمتر این دوچرخه نسبت به مدل آزمایششدهٔ قبلی (OVERLORD FIGHTER) اشاره کرد که سرعت گرفتن با آن راحتتر بود.
در اینجا باید این نکته را یادآور شد که در صورت استفادهٔ متوسط و یا زیاد از دوچرخهٔ خود، سالی یکبار اقدام به شستوشوی زنجیر و چرخدندهها با موادی مانند گازوییل یا بنزین و یا توسط افراد متخصص و روغنکاری مجدد آنها و همچنین اقدام به تنظیم دندهها توسط تعمیرکار نمایید تا از کیفیت سواری و قطعات دوچرخه شما کاسته نشود و با استهلاک کمتر، دوام آن بالا برود.
نتیجهگیری:
مریدا matts 15 هماکنون در نمایندگی قیمتی در حدود 1,600,000 تومان تا 1,700,000 دارد. این دوچرخه همانند سایر مدلهای مریدا بهصورت یک پک قطعات و بدنه اصلی وارد شده و در نمایندگی سرهم میشود. شاید وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش و همچنین 24 دنده بودن و وجود کمکفنرهای قابل تنظیم در این دوچرخه و همچنین وجود مارک MERIDA بر روی بدنه، اختلاف قیمت حدود 800,000 تومانی آن با مدل بررسیشدهٔ OVERLORD FIGHTER که فاقد موارد ذکر شده است را توجیه کند؛ مخصوصاً که نبودن خدمات پس از فروش برای دوچرخههای OVERLORD آزاردهنده است؛ اما موارد قابلتوجهی همچون نقش بیهودهٔ قابلیت تنظیم کمکفنر در عملکرد آن و درواقع نبود تفاوت واقعی در صورت پرداخت مبلغ بیشتر، وجود زین و لاستیک نامناسب برای استفادههای شهری در مقابل زین بسیار نرم و گرانقیمت VELO و همچنین لاستیکهای پهن و قطور و با کیفیت و بادوام KENDA بر روی OVERLORD بررسی شده، نبود جک و قمقمه بهصورت فابریک بر روی آن، همچنین عدم تفاوت کیفیت با رقیب برخلاف آوازهٔ برند مریدا، باعث شود که شما در انتخاب این مدل و دیگر برادران مریدایی اش مردد شوید و برای خرید، خود را محدود به برند نکنید. عاملی که در مورد انتخاب و خرید یک خودرو از بین رقبای همردهاش هم صدق میکند.
در پایان جا دارد از جناب آقای مهدی نکونام، به علت در اختیار قرار دادن دوچرخه خود و همچنین همکاری با ما در تهیهٔ این گزارش تشکر و قدردانی کنیم.
نویسنده و آزمایشگر: علی ستوده نیا