دوچرخه

جعبه‌دنده انقلابی دوچرخه؛ سیستمی که با تا شدن دنده‌ها کار می‌کند!

شرکت پراکسیس با معرفی پروتوتایپ سیستمی بنام HiT، روشی نوآورانه برای تعویض دنده دوچرخه معرفی کرده است که به‌جای جابه‌جایی زنجیر، دنده‌ها را تا می‌کند. این فناوری وعده تعویض دنده‌ای سریع و نرم را می‌دهد.

اگر تجربه دوچرخه‌سواری داشته باشید، حتماً هنگام تعویض دنده با مشکلاتی مواجه شده‌اید و لحظه‌ای که انتظار یک تغییر دنده نرم را دارید با صدای فلزی آزاردهنده و مقاومت زنجیر روبه‌رو می‌شوید. تولیدکنندگان دوچرخه میلیون‌ها دلار برای حل این مشکل هزینه کرده‌اند و راه‌حل‌هایی مانند تعویض دنده الکترونیکی و حتی دوچرخه‌های تسمه‌ای را ارائه داده‌اند اما شرکت پراکسیس (Praxis) معتقد است که با سیستم HiT خود راه‌حلی بهتر طراحی کرده است. این سیستم، برخلاف روش سنتی جابه‌جایی زنجیر بین دنده‌ها، با تا کردن دنده‌ها به داخل یا خارج از مسیر زنجیر کار می‌کند. هر دنده از چهار بخش مجزا تشکیل شده که حول محوری نزدیک به مرکز دنده می‌چرخند. این بخش‌ها با زمان‌بندی دقیق حرکت می‌کنند تا بدون تداخل با زنجیر، تعویض دنده‌ای روان را ایجاد کنند. شروع فرآیند تعویض دنده به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود اما همگام‌سازی تا شدن دنده‌ها کاملاً مکانیکی است. این ترکیب الکترونیکی-مکانیکی امکان تعویض دنده تقریباً آنی را حتی در سرعت چرخش ۱۰۰ دور در دقیقه فراهم می‌کند.

HiT اساساً ترکیبی عجیب از سیستم شانژمان سنتی (قطعه‌ای در دوچرخه‌های معمولی که جابجایی زنجیر روی چرخ‌دنده‌ها را انجام می‌دهد) و گیربکس است. این سیستم نه از کلاچ برای تغییر دنده استفاده می‌کند و نه مانند دوچرخه‌های قدیمی هوندا از گیربکس CVT بهره می‌برد. پروتوتایپ سیستم پراکسیس در دو نسخهٔ چهار یا شانزده سرعته قابل تنظیم است که نسخهٔ چهار سرعته به دو دنده تاشو مجهز است که توسط یک زنجیر متصل شده‌اند درحالی‌که نسخهٔ شانزده سرعته دو دندهٔ تاشوی اضافی دارد. خروجی این سیستم می‌تواند هم‌محور با ورودی یا بالاتر از آن (برای دوچرخه‌های کوهستان خاص) باشد. البته با وجود این طراحی پیشرفته، HiT هنوز در مرحله پروتوتایپ است و پراکسیس در حال توسعه بیشتر آن است. علاقه‌مندان به فناوری‌های نوین دوچرخه‌سواری بی‌صبرانه منتظر گام‌های بعدی این شرکت هستند. در همین حال، می‌توانید نگاهی به دوچرخه‌های برقی بدون زنجیر نیز بیندازید که نمونه دیگری از نوآوری در این صنعت هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (541 ديدگاه)

    فکر میکنم زیادی پیچیده شده
    اگه قرار باشه هزینه تعمیرات و نگهداریش بالا باشه که دیگه توجیح اقتصادی نداره

    موافقم 62
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (166 ديدگاه)

      خب همچین سیستم دنده حرفه ای برای دوچرخه های حرفه گرون قیمت هست ، نه اقتصادی ها

      موافقم 44
      مخالفم 2
      1. هومن توسکی

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (11 ديدگاه)

        در دوچرخه های حرفه ایی حتی ۱۰۰ گرم وزن بسیار مهم هست
        باید اختلاف وزن هم بررسی بشه

        موافقم 16
  2. KAIZEN

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (428 ديدگاه)

    گیربکس cvt برای دوچرخه نشنیده بودم
    باید جالب باشه و کم دردسر

    موافقم 26
    مخالفم 7
  3. کاظم پیران هریس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    باید بر طبق بیلبورد آلودگی مالیاتی ایران و انگلیس بکار رود
    هوایی شهرداری میان هوای پاک و هوای ناپاک
    لندسکوپ

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. پیمان

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گاهی اوقات پیشرفت تکنولوژی دردسرهای خاص خودشم داره . در مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری کوهستان ایران که در آسیا برگزار شد فراز شکری قهرمان و نماینده کشورمان زمانیکه که نقطه استارت مسابقه ایستاد تا مسابقه را شروع کند متاسفانه سیستم بلوتوثی تعویض دنده کار نکرد و از مسابقه در همان ابتدا باز ماند . پس گاهی اوقات پیشرفت تکنولوژی خیلی هم نمیتونه جالب باشه .

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا