نقد و آزمایش فنی ب‌ام‌و X4

پنج‌شنبه 22 خرداد 1393 - 15:27
مطالعه 11 دقیقه
2014 BMW X4
درک این مطلب که چرا X4 در رده خودروهایی است که BMW آن را "کوپه با عملکرد اسپرت(SAC)" می نامد کار سختی نیست.
تبلیغات

اولین خودرو SAC این کمپانی(X6)، در زمان معرفی در سال ۲۰۰۸ هیاهوی فراوانی را به راه انداخت. چرا که خودرویی با شیب سقف بسیار تند، گرانتر اما با کارایی محدودتر نسبت به مدل X5 که بر روی پلت فرم آن ساخته شده بود به جهانیان معرفی شد. لیکن فروش دویست و پنجاه هزار دستگاه از این خودرو، حضور مدل X4 بر روی پلت فرم X3 را اجتناب ناپذیر به نظر می رساند.

کمپانی های آئودی و بنز نیز به زودی SUV های کوپه خود را معرفی خواهند کرد. اما رقبای حال حاضر X4، پورشه "ماکان" و رنج روور "ایوُک" هستند.

همانند برادر بزرگتر خود X4 نیز خودرویی با کاربری محدودتر نسبت به مدلی است که بر اساس آن پایه گذاری شده است(X3). صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن ۵۰ لیتر فضای کمتری نسبت به X3 در اختیار شما قرار می دهد و ظرفیت کامل فضای بار آن (با خوابانیدن صندلی های عقب)، با ۲۰۰ لیتر کاهش در مقابل X3، معادل ۱۴۰۰ لیتر است.

البته بر خلاف X6, در این مدل سرنشینان عقب از وجود سه صندلی بهره مند می باشند.

در عین حال کمپانی BMW ، با تولید X4 بیشتر قلب خریداران را هدف گذاری کرده است تا منطق ایشان !

بدنه این خودرو ۱۴ میلیمتر کشیده تر از X3 است اما نکته بارز در طراحی X4 سقف آن می باشد که ارتفاعش ۳۶ میلیمتر پایین تر از X3 است.

نشیمنگاه سرنشینان نیز پایین تر تعبیه شده است (۲۰ میلیمتر در جلو و ۲۸ میلیمتر در عقب) که این امر، به حس اسپرتی بودن در داخل X4 کمک شایانی کرده است.

در اولین برخورد نگارنده با X4 و معرفی آن در شمال اسپانیا تنها نسخه xDrive35i آن برای آزمایش در دسترس بوده است.

این مدل با کوهی از گشتاور (۴۰۰ نیوتن متر) که در بازه ۵۰۰۰-۱۲۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید، همواره قدرت کافی در اختیار دارد و فشردن پدال گاز تا انتها و بالا بردن دور موتور تا دور ۷۰۰۰ و شنیدن صدای غرش آن از طریق لوله های اگزوز، تجربه ای بسیار هیجان انگیز و لذت بخش را به ارمغان می آورد.

شتاب از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر،معادل ۵.۵ ثانیه است که ۰.۳ ثانیه کندتر از مدل دیزلی با حجم موتور مشابه می باشد.

البته این شتاب و قدرت باعث شده است که نسخه 35i با مصرف ترکیبی ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به سایر مدل ها،لقب تشنه ترین را به خود اختصاص دهد. هرچند باید انتظار ۵۰٪ مصرف بیشتر را نیز داشت اگر با این ماشین به همان منظوری رانندگی کنید که برای آن طراحی شده است، که همانا مدل اسپرت تر X3 می باشد ! البته رانندگی چهار حالته این خودرو که یکی از آن ها "Eco Pro" نام دارد می تواند با تغییراتی که در سیستم موتور، انتقال نیرو و سیستم تهویه اعمال می کند مصرف کمتری را برای این خودرو حاصل کند. در عین حال یک آپشن به نام "وضعیت سرازیری" نیز وجود دارد که موتور را در مسیر سرازیری به حالت سکون در می آورد.

در کنار ارتفاع کمتر،مرکز ثقل X4 نیز پایینتر بوده که این امر به کاهش حرکت عرضی یا به اصطلاح بادی رول کمک شایانی کرده است. این SUV کوپه در عین حال به صورت استاندارد مجهز به بدنه با ۷ درصد مقاومت پیچشی بیشتر نسبت به X3، دیفرانسیل با گشتاور متغیر و فرمان اسپرت تر نیز شده است.

ما سالهاست که به هندلینگ خوب SUV های کمپانی BMW عادت کرده ایم که با مدل X5 در سال ۱۹۹۹ آغاز گشت و با معرفی X6 وارد مرحله جدیدی از هندلینگ شد . در نهایت عملکرد X4 نیز در جاده های کوهستانی پر پیچ و خم ایالت باسک اسپانیا دست کمی از برادران تنومند تر و کار کشته تر خود ندارد. چسبندگی استثنایی تایرها به جاده و گشتاور فراوان در طول جاده پر پیچ و خم خودنمایی می کردند. سیستم کنترل عملکرد خودرو که ترمز را از طریق چرخ عقب داخل پیچ فعال می کرد،تعادل و سرعت در میانه پیچ ها را وارد مرحله جدیدی کرده بود. X6 در این مورد عملکرد پیشرفته تری دارد چرا که یک دیفرانسیل عقب واقعی،نیروی گشتاور را به چرخ عقب بیرون پیچ وارد می کند. البته نتیجه نهایی در مورد X4 نیز مشابه است.

در X4 ها از سیستم تعلیق سفت تری استفاده شده است که استحکام و سفتی خاصی به سواری آن داده است. این موضوع به خصوص در صندلی عقب محسوس تر است و حتی حالت "کامفورت" سیستم تعلیق نیز آن را کامل برطرف نمی کند.

حالت اسپرت بیشتر مناسب اتوبان ها و جاده های با کیفیت تر است.

اتوموبیل آزمایشی ما بر روی رینگ های ۱۹ اینچی سوار بود که در نسخه M آن ۲۰ اینچی هستند.

مهمترین احساس در هنگام سواری، ارتفاع پایین صندلیها می باشد. داشبورد،محافظه کارانه اما زیبا است. مانیتور ۸.۸ اینچ و سیستم "iDrive" مشابه X3 است. کیفیت قطعات عموما بالا است به جز چند ناحیه از جنس پلاستیک سخت که وجودش در یک مدل لوکس باعث تعجب است.

محل نشستن در ردیف جلو عالی نیست و پنجره باریک عقب،دید را بسیار محدود می کند(همانند X6). نشیمنگاه صندلی عقب کمی باریک است و پاها کمی سر بالا قرار می گیرند. جای زانو مناسب بوده ولی فضای انگشتان پا مقداری ناکافی به نظر می رسد. جایگاه وسط صندلی عقب نیز فقط مناسب کودکان است. نصب صندلی ها در ارتفاع پایینتر فضای سر مناسبی برای افراد بلند قد ایجاد کرده است.

صندلی عقب به طور استاندارد قابلیت تاشدن به صورت ۴۰:۲۰:۴۰ را دارد که این امر در X3 به صورت ۶۰:۴۰ می باشد.تخته صندوق بار اتوماتیک تعبیه شده در X4 بسیار مفید است. در عین حال خریداران با پرداخت مبلغ بیشتر می توانند با یک ضربه کوچک پا به پایین سپر عقب،درب صندوق را باز کنند ! در هنگام باز کردن درب صندوق بار متوجه می شوید این شیب تند سقف است که باعث کم شدن ۵۰ لیتری فضا شده است. البته X4 در مورد حجم صندوق بار با پورشه ماکان یکسان است و شما کماکان چند چمدان بزرگ را می توانید در آن جای دهید.

پرداخت بیشتر در مقابل دریافت کمتر در رده کالاهای لوکس و ممتاز امری غیر عادی نیست و در مورد X4 نیز این موضوع با پرداخت بین ۹۰۰۰ تا ۱۰۵۰۰ دلار نسبت به مدل مشابه X3 مصداق پیدا می کند.

شاید بر روی کاغذ این موضوع به جذابیت این اتوموبیل کمکی نکند اما کمپانی مادر معتقد است که فقط امکانات بیشتر X4 مبلغ ۹۰۰۰ دلار ارزش دارند.

البته باید در نظر داشت که این امکانات،وجود فضای کمتر صندوق بار و صندلی عقب که گنجایش سه نفر انسان بالغ را ندارد،جبران نمی کند!

کمپانی BMW ادعا می کند که خریداران،این کمبودها را در ازای رانندگی اسپرت تر به راحتی می پذیرند. البته باید دید آنها طرح بیرونی این خودرو که از بعضی زوایا عجیب و به اصطلاح نچسب به نظر می رسد را می پسندند یا خیر. این بحث در مورد مدل X6 نیز مطرح بود اما این مدل با اینکه طراحی حجیمی داشته است، تناسب بهتری بین اعضای آن نسبت به X4 وجود داشت.

شاید بزرگترین چالش X4 این باشد که با وجود اینکه در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی از رقیب خود، پورشه ماکان جدید کم نمی آورد، شما می توانید مدل شش سیلندر با دو توربو این "کاین کوچولو" را با قیمت ۷۰۰ دلار کمتر از مدل 35i خریداری نمایید!

نقاط قوت: قابلیت های دینامیکی که در مقابل رقیبی مانند پورشه "ماکان" کم نمی آورد؛ موتور شش سیلندر توربو با قدرت زیاد و صدای جذاب؛ یک دنده بیشتر در ازای قیمت بیشتر نسبت به X3; فضای سر مناسب

نقاط ضعف: طراحی به دور از جذابیت در مقایسه با سایر محصولات BMW؛ X3 با قیمتی کمتر خودرویی به مراتب کاربردی تر است؛ در مدل 35i پرداخت ۷۰۰$ بیشتر از پورشه "ماکان S" را می طلبد، صندلی های عقب با فضای محدود؛ دید کم عقب

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.