بررسی بامو i3 S: آبنبات ترش با طعم نعناع
زمان به سرعت میگذرد، حتی برای خودروهایی که به نظر میرسد از آینده آمده باشند و اینک وقت آن رسیده تا شرکت ب ام و دستی به سر و گوش مدل i3 خود بکشد. این بروزآوری برای ب ام و i3 شامل یک فیس لیفت استایل ملایم، باتری آپگرید شده به منظور دامنه حرکتی بیشتر و یک مدل جدید با
نام i3 S که شاخصههایی همچون سیستم تعلیق پایینتر، تایرهای پهنتر و قدرت بیشتر را در بر میگیرد. قدرت این نسخه از i3 برابر 181 اسب بخار است که نسبت به مدلهای معمولی، 13 واحد قدرتمندتر شده است.
بنابراین آیا BMW i3 S یک هاچبک داغ است؟
نه، چندان هم اینچنین نیست. این خودرو تنها کمی پر انرژیتر شده و در عبور پیچها بهتر عمل مینماید. هندلینگ خوب در سرعتهای بالا هرگز جزء نقاط قوت i3ها نبوده است.
وجه تمایز i3 S با سایر نسخههای i3 در چیست؟
یک خط سقفی مشکی رنگ، کاری کرده تا ارتفاع این خودرو کوتاهتر به نظر برسد. البته در عمل نیز چنین است و قد این خودرو در حدود 10 میلیمتر آب رفته است. سپر جلوی تغییر یافته به همراه مقدار بیشتری از متریال براق مشکی رنگ، باعث شده تا خودرو از نمای جلویی عریضتر به نظر آید. سپر جدید عقب و زه مشکی رنگ دور گلگیرها نیز همین حس را القا مینمایند. شکی نیست که این تغییرات ظاهری، حالتی خاص را برای i3 به ارمغان آورده است.
فاصله بین دو چرخ جلو در حدود 40 میلیمتر افزایش یافته و هر کدام از رینگ و لاستیکهای جلو نیز به میزان 20 میلیمتر ازدیاد پهنا داشتهاند. رینگهای آلیاژی 20 اینچی نیز ویژه i3 S طراحی شدهاند. سیستم کنترل پایداری دینامیکی و کنترل کشش بازکالیبره شدهاند که البته کمی از نشاط و سرزندگی خودرو بدین سان کاسته شده است.
مدل i3S را فراموش کنید، در نسخه معمولی چه تغییرات جدیدی رخ داده است؟
تغییرات ظاهری از قبیل تغییر در سپر جلو و استفاده از نوار کرومرنگ در عقب، در این نسخه به چشم میخورد. همچنین ظرفیت باتری نیز به ارقام 94Ah/33kWh رسیده است و توان خروجی پیشرانه الکتریکی نیز با کمی افزایش به رقم 168 اسب بخار و گشتاور 184 پوندفوت رسیده است. مدل قویتر i3 s هم از باتری یکسان با این مدل بهره میبرد. همانند گذشته از یک سامانه انتقال قدرت تک سرعته برای هدایت نیروی پیشرانه به سمت چرخها استفاده شده است. همچنین از یک پیشرانه دو سیلندر بنزینی به عنوان افزایش دهنده دامنه حرکتی (REX) استفاده شده که به عنوان ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز باتری در مواقع لزوم میشود از آن بهره برد. در نتیجه دامنه حرکتی این خودروی برقی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
نسخه معمولی قادر است تا به حداکثر سرعت 149 کیلومتربرساعت دست یابد و این در حالیست که توانایی دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت از حال سکون در طی زمان 7.3 ثانیه و یا 8.1 ثانیه برای نسخه Rex را دارد. شتاب صفر تا صد مدل S معادل 6.9 ثانیه برآورد شده است. از دیگر بروزرسانیهای جزیی این خودرو برای سال 2018 میتوان به تزیینات داخلی نو مانند روکش جدید صندلیها از جنس چرم و جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی ب ام و اشاره نمود.
آیا نسخه S به افزایش دهنده برد حرکتی مجهز میشود؟
این سیستم در حدود 145 کیلومتر بر دامنه حرکتی i3 میافزاید. همچنین در حدود 120 کیلوگرم به وزن اضافه نموده و هزینهای در حدود چندین هزار پوند را به جیب شما تحمیل مینماید. بهای i3 S که فاقد سیستم رکس باشد معادل 36,975 پوند است و در صورت تجهیز به سیستم مذکور، قیمت آن به 40,125 پوند افزایش خواهد یافت. برای مقایسه میتوان به قیمت i3 معمولی با و بدون سیستم رکس اشاره کرد که به ترتیب برابر 37,220 و 34,070 پوند است.
نماینده ب ام و در انگلستان انتظار دارد تا در حدود 3150 دستگاه i3 فیس لیفت شامل نسخه معمولی و مدل اس را در اولین سال حضورشان در این بازار به فروش برساند که در حدود 60 درصد از این تعداد مجهز به سامانه رکس خواهند بود و نسخه اس نیز 25 درصد این مقدار را به خود اختصاص خواهد داد.
رانندگی با i3 S چگونه است؟
با حرکت بر روی خیابانهای شهری، پی به سفتی بیشتر سیستم تعلیق خواهید برد و سواری آن با اندکی لرزه و تکان همراه است. شتاب صفر تا 50 کیلومتربرساعت آن بسیار عالی است به گونه ای که پس از هر بار فشردن پدال گاز، لبخند رضایت بر لبهای شما خواهد نشست. i3 در مسیر مستقیم خودروی سریعی است و نسخه S از آن هم بسیار سریعتر است. هندلینگ قسمت جلو اگرچه بهتر شده اما عالی نیست. در کل نسبت ارتفاع به فاصله محوری این خودرو نسبتا زیاد بوده و در رانندگی بایستی از هرگونه رفتار عجولانه پرهیز نمود. راحتی و آسایش حین سواری در مسیرهای شهری بیشتر است، چرا که هدف از طراحی این خودرو نیز همین موضوع بوده است.
سخن پایانی
شتاب این خودرو به طرز جالبی خوب است اما قیمت آن برای یک خودروی شهری بالاست و جزء گرانقیمتها به شمار میرود. هندلینگ آن نسبت به قبل کمی بالا رفته و دینامیک این خودرو نسبت به نسخه معمولی، پایدارتر و دقیقتر شده اما نشانی از یک هاچبک داغ با خود به همراه ندارد. اگر به دنبال سریعترین نسخه i3 هستید، این همان چیزی است که به دنبالش میگردید اما در مابقی جنبهها از جمله جذابیت، نوآوری، استایل بیرونی خاص و ظرفیت کافی برای مسافرتهای طولانیتر، فرقی با نسخه معمولی نخواهد داشت.
منبع: carmagazine