بی ام و

تست داینوی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن ۲۰۲۱

اینکه خودروهای پرفورمنس قدرت بیشتری یا کمتری نسبت به ارقام اعلامی سازنده تولید کنند چیز غیرعادی‌ای نیست. البته گاهی اوقات نتایج به دست آمده از تست‌های داینو واقعاً باعث تعجب می‌شود.

اگر خاطرتان باشد چند هفته پیش یک دستگاه ب‌ام‌و M4 تست و فهمیده شد این خودرو ۷۴ اسب بخار قوی‌تر از آن چیزی است که ب‌ام‌و اعلام می‌کند. قدرت کل این خودرو در واقع ۵۴۷ اسب بخار می‌باشد. اگر این موضوع درست باشد، M4 استاندارد حتی قوی‌تر از نسخه کامپتیشن خود خواهد بود.

خب این بار نوبت به M3 کامپتیشن رسیده که در تست داینو شرکت کند. این خودرو از همان پیشرانه M4 استفاده کرده است بنابراین در بطن آن نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با خروجی اعلامی ۵۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۶۵۰ نیوتون متری قرار دارد. ب‌ام‌و می‌گوید این خودرو توانایی ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴ ثانیه‌ای را دارد هرچند این بار نیز شاهد آن هستیم که ژرمن‌ها قدرت این خودرو را کمتر از حد واقعی اعلام کرده‌اند.

پس از تست داینوی M3 کامپتیشن حداکثر قدرت ۵۳۸ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۳ نیوتون متری مشاهده می‌شود که ۳۵ اسب بخار بیشتر از قدرت اعلامی سازنده است. این تفاوت اگرچه به اندازه تفاوت مشاهده شده در M4 نیست اما هنوز هم اختلافی قابل‌توجه با اعداد اعلامی ب‌ام‌و است.

البته اختلاف بین ارقام می‌تواند به چند فاکتور بستگی داشته باشد. اول اینکه بررسی‌های متفاوتی با تراکم هوای متفاوت می‌تواند منجر به آمار متفاوتی شود؛ بنابراین اگر تست ب‌ام‌و در ارتفاع بیشتری نسبت به این ویدئو انجام شود شاید اسب بخار به دست آمده تفاوت زیادی داشته باشد.

دیگر دلیل می‌تواند به تبدیل اسب بخار چرخ به اسب بخار میل‌لنگ مربوط باشد. داینوی استفاده شده در این ویدئو قدرت روی چرخ ها را اندازه می‌گیرد بنابراین مجریان برنامه حدود ۱۵ درصد اتلاف قدرت را در نظر گرفته‌اند تا قدرت روی میل‌لنگ را به دست آورند. البته برخی مدعی هستند پیشرفت‌های صورت گرفته در قوای محرکه باعث شده اتلاف قدرت حدود ۱۰ درصد باشد که این امر یکی دیگر از دلایل وجود اختلاف بین ارقام مشاهده شده است.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. یانکی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2109 ديدگاه)

    تست داینو به هیچ عنوان نمیتونه اسب بخار درست رو نشون بده.بهترین مرجع نیروی تولیدی سر میلنگ هست.وقتی یه ماشین ساخته میشه یه موتور هم داره که ما با قدرت موتور کار داریم نه چیزی که به زمین میرسه چونکه متغییر هستش.موتور ۳لیتره و ۵۱۰ اسب تولید میکنه.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۶
  2. بهراد

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (722 ديدگاه)

    خوب یبار گیربکس بیمرو تهیه کنن و بهش نیرو بدن ، قدرت و گشتاور خروجیشو اندازه بگیرن و اینطوری خطا میاد پایین و اتلاف نیرو دقیق مشخص میشه و قدرت موتور صحیح بدست میاد.

    مثل توان مصرف انرژی نمایشگر گوشی های سامسونگ که هر نسل پایین میاد ولی خروجی بهتر میشه، اینطوری علت افزایش توان هر نسل از خودرو مشخص میشه که تغییرات انجین بوده یا بهبود گیربکس

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. Ali_x76

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1092 ديدگاه)

      بجای این کار، میتونن انجین رو از ماشین جدا کنن، و از داینوی گیربکسی استفاده کنن

      موافقم ۳
      مخالفم ۳
      1. بهراد

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (722 ديدگاه)

        مخالفم
        جدا کردن گیربکس سریعتر ،راحتتر و به صرفه تر از جدا کردن انجین هست.اینطوری به میلنگ دسترسی مستقیم هست و امکان سنجش وجود داره.میشه مستقیم نیروی استارتر ژنراتور ادغام شده داخل گیربکس هم اندازه گرفت.
        اینجوری اتلاف نیروی پلوس محور جلو و پلوس محور عقب (ماشینای دو دیفرانسیل که گاردان دارن و همچنین فرمان پذیری چرخ های عقب دارن) مشخص میشه.
        انجین رو جدا کردن، ایسیو و برقیشو اوکی کردن، سیستم خنک کاری رادیاتور آب و خنک کن روغن رو چیکار میکنن؟سیستم اگزوز و مکش باید جدا بشه و روی زمین رو موتور اسمبل بشه،سیستم هیبریدی و باتریو باید از ماشین جدا کنن ووو، دیگه نرمال نمیشه.

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  3. Hadi

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2203 ديدگاه)

    آلمانی ها معمولاً این جوری هستن تو دنیای واقعی بهتر از روی کاغذ هستن…
    بر عکس بقیه…

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
    1. Sajjad

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1861 ديدگاه)

      یه تقلب واضح از دید طرفدار یه برند میشه برتری

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۳
      1. علی turbo s

        ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (279 ديدگاه)

        حیف که تو مراقب امتحان نبودی وگرنه نمیتونستن تقلب کنن اقا مراقب.

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۲
        1. Sajjad

          ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1861 ديدگاه)

          آره میدونم

          موافقم ۱
          مخالفم ۶
  4. R

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (547 ديدگاه)

    شرکتای خودروساز با چه دستگاهی قدرتو اندازه میگیرن و اعلام میکنن؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. R

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (547 ديدگاه)

    نسل جدید ام ۳ و ۴ چرا انقد شبیه همن هم ظاهر هم باطن و فنی پس وجه تمایزشون کجاست؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۴
  6. Ranger

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (35 ديدگاه)

    با اعلام کردن قدرت سرچرخ بجای موتور به مهندسیشون مینازن و میگن از قدرت کمتر پرفورمنس بهتری میگیرم و طرفدار برند اینو برتری میدونه آدم متعجب میشه اصلا
    حالا اگه این کار و یه شرکت آمریکایی میکرد تو کامنتا هیت بازاری راه انداخته شده بود دومی نداشت

    موافقم ۲
    مخالفم ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا