جدال لوکس‌های آلمانی با تازه وارد انگلیسی

پنج‌شنبه 20 بهمن 1390 - 14:41
مطالعه 11 دقیقه
Jaguar XJL Supercharged vs. Audi A8L vs. BMW 750Li
اين روزها تب استفاده از خودروهاى لوكس به قدرى فزونى يافته كه برخلاف گذشته تنها محدود به قشرخاصى از افراد مانند سياست‌مداران، هنرپيشه‌ها، ورزشكاران...
تبلیغات

اين روزها تب استفاده از خودروهاى لوكس به قدرى فزونى يافته كه برخلاف گذشته تنها محدود به قشرخاصى از افراد مانند سياست‌مداران، هنرپيشه‌ها، ورزشكاران و ... نيست بلكه حتى افراد جوان و كم سن‌ و سالى را نيز مى‌توان يافت كه سوار بر يكى از اين خودروهاى لوكس و مجهز هستند. دليل اين موضوع هم كاملا مشخص است، هنگامى كه شتاب اوليه خودروى لوكس شما در حدود پنج ثانيه و توانايى دست يابى به سرعت‌هاى فراتر از 250 كيلومتر برساعت را به راحتى داشته باشد، همه امكانات يك هتل پنج ستاره را بصورت خلاصه شده در یک خودرو خواهید داشت!

خودروهاى لوكس فراوانى را مى توان در بازار يافت كه تقريبا از مشخصه‌هاى مشترك در هر سدان لوكسى برخوردارند ولى همواره اسطوره‌هاى اين سگمنت هستند که برترى‌هاى خود را به رخ رقباى جديد و حتى با سابقه اين رده مى كشند.

در اين آزمايش سه دستگاه از بهترين هاى اين سگمنت یعنی ب‌ام‌و 750Li ، آئودی A8L و جگوار XJL در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا نقاط قوت و ضعف هر يك بهتر مشخص شود. هر سه خودروى اروپايى موردنظر داراى حداكثر فاصله بين دو محور (که با حرف L در نام خودروها نیز مشخص شده)، پيشرانه‌هاى قدرتمند هشت سيلندر خورجينى و همچنین حداكثر قيمت تقريبا برابر با 90,000 دلاری هستند.

آئودی A8L و جگوار XJL از سازه تمام آلومينيومى بهره مى گيرند تا ب‌ام‌و 750Li با بدنه فولادى خود در اين قسمت يكه‌تاز باشد. مجموع ميزان فروش هرسه خودروى اين آزمايش در سال گذشته ميلادى رقمى برابر با 8052 دستگاه بود که لقب پرفروش‌ترين اين جمع با 12,253 دستگاه نیز در اختيار ب‌ام‌و سرى7 است؛ ب‌ام‌و با اختلاف تقريبا سه برابری جگوار XJ و نزديك به هشت برابرى، آئودى A8 را در پس خود مى‌بيند.

به طور حتم  غايب بزرگ اين گردهمايى مرسدس بنز S-class است. مرسدس در تلاش است تا به زودى نسل جديد كلاس لوكس خود را به عنوان مدل 2012 در سال جارى به بازار عرضه كند ولى تا زمان برگزارى اين آزمايش مقدمات لازم براى در اختيار داشتن يكى از بهترين و پرفروش ترين هاى اين سگمنت مهيا نشد تا سه خودروى ديگر نفس راحتى بكشند!

****  مدال برنز برای مقام سوم : ب‌ام‌و  750Li ؛ مدل 2012  ****

بيشتر افرادى كه سوار بر اين خودرو شده‌اند داستان تقريبا يكسانى را در هنگام رانندگى در بزرگ راه ها و جاده هاى كم ترافيك بيان مى كنند؛ 750 برخلاف جثه بيش از دو تنى خود، براى رسيدن به سرعت 96 كيلومتر در ساعت به زمانى برابر با 5,3 ثانيه نياز دارد كه در واقع كندترين عضو گروه لقب مى گيرد.

با اينكه ب‌ام‌و 750 ، پسوند Li را با خود يدك مى کشد ولی با طولى برابر با  6257mm كوتاه‌ترين عضو گروه است. اما مهندسى خوب آن باعث شده تا بيشترين فاصله بين دو محور به نام 750Li ثبت شود.

پيشرانه قدرتمند 4,4 ليترى V8 اين خودرو به لطف دو توربوشارژر توانايى توليد حداكثر قدرتى برابر با 400 اسب‌بخار دارد.  750Li پرمصرف ترين عضو گروه نيز به حساب مى آيد به طوریكه 16.8 لیتر در سیکل شهری و 11.2 لیتر در بزرگراه می‌سوزاند.

این سدان لوکس براى رويارويى با رقباى قدر خود در اين گروه، از 10,000 دلار تجهيزات سفارشى نيز بهره مى‌گيرد. اين تجهيزات شامل پكيج رانندگى اسپرت به قیمت 3,750 دلار، پوشش چرم ناپا و تزيينات چوبى مات در كابين بعلاوه سيستم ردياب ماهواره‌اى با درگاه USB و اتصال iPod به قيمت 1,800 دلار و سيستم نمايش اطلاعات بر روى شيشه جلو و رينگ هاى 19 اينچى که هر کدام به قیمت 1,300 دلار است.

سيستم نمايش اطلاعات ضرورى بر روى شيشه جلو از عملكرد بسيار جذابى برخوردار است و در عين حال سيستم هشدار دهنده حركت بين خطوط كه به صورت استاندارد بر روى خودرو نصب شده با دقت بسيار زيادى وظيفه خود در آگاه ساختن راننده هنگام انحراف وسيله نقليه را انجام مى دهد.

در كنار اهرم تعويض دنده، يك شاسى تعبيه شده تا به كمك آن راننده بتواند وضعيت كلى خودرو شامل سيستم تعليق، ميزان حساسيت پدال گاز و سرعت تعويض دنده را بصورت دلخواه از حالت كاملا نرم براى يك رانندگى آرام شهرى تا حالت Sport+ تغيير دهد.

صندلى‌ها به صورت برقى و مجزا در چندين زاويه مختلف تنظيم مى‌شوند و ميزان جاى پا به لطف فاصله زیاد بين دو محور واقعا منحصر به فرد به نظر مى رسد ولى با توجه به همه اين مزايا چرا 750Li در رده سوم اين گروه قرار گرفته است؟!

نكته‌اى كه شايد بيشترين تاثير را در این امر داشته اين است كه اصولا هر ب‌ام‌و به گونه‌اى ساخته مى‌شود كه بهترين ديناميك رانندگى را در كلاس خود داشته باشد. سرى3 و به خصوص نسل جديد سرى5 ب‌ام‌و، همه نيازهاى يك رانندگى اسپرت و لوكس را فراهم می‌كنند؛ در كنار اين مسائل عدم توجه كمپانى به متمايز ساختن سرى7 از مدل‌هاى كوچك‌تر و و ارزان‌تر خود باعث شده تا اين ذهنيت ايجاد شود كه يك سرى5 كمى كشيده تر و البته با قيمتى به مراتب گزاف تر در اختيار داريد!

****  مدال نقره برای مقام دوم : جگوار XJL ؛ مدل 2012  ****

جگوار نيز براى عقب نماندن از رقباى خود در اين كلاس مجبور به تغيير كلى طراحى مدل لوكس خود شد. نسل جدید جگوار XJL با پیشرانه پنج لیتری V8 خود و به لطف سيستم سوپرشارژر توانايى توليد حداكثر قدرتى برابر با 470  اسب‌بخار را دارد تا برترى بلامنازع خود را در اين بخش به رقباى آلمانى خود ديكته كند. البته برچسب قيمت 92 هزار دلارى آن شايد به مذاق برخى خوش نيايد!

جگوار در طراحى و ساخت XJL جديد به گونه‌اى عمل كرده كه گويى با يك موشك زمين به زمين مافوق صوت روبرو هستيم! طراحى هيجان انگيز و اسپرت و در عين حال كاملا متفاوت نسبت به نسل‌هاى پيشين، بهره گيرى از بهترين مواد در داخل كابين، سيستم تعليق و فرمان بسيار عالى و در نهايت پيشرانه قدرتمند، به طور حتم امتياز بسيار بالايى را براى اين ساخته انگليسى جمع آورى كرده است.

طبيعتا مهم ترين عاملى كه ميزان لوكس بودن يك خودرو را تعريف مى كند كيفيت ساخت كابين و تجهيزات به كار رفته در آن محسوب مى‌شود. اين پارامتر در دو خودروى آلمانى گروه يعنى ب ام و و آئودى به صورت كاملا منسجم و كلاسيك همانند گذشته شكل گرفته و به راحتى مى‌توان گستره وسيع تزيينات چوبى و كرومى را در آنها مشاهده كرد اما در جگوار اين موضوع كمى متفاوت است كه البته به راحتى و در همان نگاه اول وجه تمايز خود را با دو رقيب ديگر به معرض نمايش مى گذارد.

فرمان گرم شونده در كنار صندلى هاى جلو که مجهز به سيستم گرم كننده و خنك شونده به صورت استاندارد هستند نیز راحتى بيشترى را براى سرنشينان به ارمغان می‌آورند. سرنشينان رديف عقب همانند دو خودروى ديگر از فضاى وسيعى برخوردارند و سيستم تهويه مطبوع چند منطقه‌اى بهترين شرايط را به طور مجزا براى هر يك از سرنشينان فراهم مى كند.

تنها نكته منفى در جگوار پرده شيشه هاى جانبى عقب است كه - برخلاف ب‌ام‌و و آئودى - به صورت دستى عمل مى كند. ضمن اينكه فضاى بالاى سر آن چنان كه بايد به نظر نمی‌رسد. نشان دهنده هاى پشت فرمان نيز با اينكه از ظاهرى بسيار زيبا برخوردارند ولى به واسطه ابعاد كوچك نوشته ها خوانايى مشهودى را در اختيار راننده قرار نمی‌دهند.

اما در بخش قواى محركه به طور حتم فاتح مطلق اين پيكار، جگوار خواهد بود، پیشرانه پنج ليترى سوپرشارژر آن می‌تواند شتاب اوليه 4,4 ثانيه‌ای براى رسيدن به سرعت 96 كيلومتر در ساعت از حال سكون براى آن حاصل کند. البته جعبه دنده شش سرعته اتوماتيك جگوار اگر همانند دو خودروى آلمانى گروه سريع و بدون مكث وظيفه خود را انجام مى داد شايد اين زمان كمتر نيز مى شد!

****  و مدال طلا برای آئودی A8L ؛ مدل 2012 ****

آئودى را بايد يكى از موفق‌ترين خودروسازان در حال رشد جهان قلمداد كرد. ساخته‌هاى بى‌عيب و نقص اين شركت در همه سگمنت‌ها حتى خودروهاى موفق و محبوبى چون ب‌ام‌و را نيز دچار چالش می‌کند.

آئودی A8L آخرين تغيير چهره را سال میلادی گذشته به خود ديد. اين خودرو با سيستم چهارچرخ محرك آئودى، عنوان طويل‌ترين خودروى گروه را در اختیار دارد که البته پیشرانه هشت سیلندر 4.2 ليترى آن با قدرتى برابر با 372 اسب‌بخار ضعيف‌ترين در ميان اين سه خودرو به شمارمى آيد.

آئودى در عين حال با قيمت پايه 84,875 دلارى ارزان ترين عضو گروه نيز است كه البته سيستم انتخاب حالت حركت آئودى به ارزش 2,300 دلار و رينگ هاى 20 اينچى با تايرهاى چهار فصل به قيمت 1,200 دلار محدوده قيمتى آن را تا بيش از 88 هزار دلار افزايش داده‌اند.

با نگاهى به مشخصات A8L ، شايد اين خودرو چندان هيجان انگيز به نظر نيايد ضمن اینكه تجهيزات سفارشى آن به مراتب كمتر از دو خودروى ديگر است. با اين وجود طراحى داخلى كابين آن بهتر از ب‌ام‌و شكل گرفته و ميزان راحتى صندلى‌ها در هر دو رديف همانند ب‌ام‌و جزء بهترين هاى اين كلاس است.

پيشرانه 372 اسب بخارى اين خودرو با اينكه بى صداترين عضو گروه بود ولى براى دست‌يابى به شتاب اوليه صفر تا 96 كيلومتر در ساعت سريع‌تر از ب‌ام‌و عمل كرده و در 5,1 ثانيه او را مغلوب نمود.

در مجموع با اينكه آئودى از فروش چندان قابل توجهى در ايالات متحده بر خوردار نيست ولى ارزش واقعى اين خودرو ظاهرا بسیار بيشتر از اين اعداد و ارقام کاغذی است و گرنه مقام اول این تست را به این راحتی‌ها نمی‌گرفت!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.