درگ جذاب استیشنهای اسپرت آئودی RS4 و بامو M340i
آئودی اسپرت در ساخت استیشنهای اسپرت و پرفورمنس سابقه و تبحر خاصی دارد و سالها است که در این زمینه به فعالیت مشغول است. مدل RS4 آوانت یکی از جدیدترین استیشنهای اسپرت این شرکت است که پرفورمنس قابلتوجهی را در قالب یک استیشن خانوادگی کاربردی ارائه میکند؛ اما رقبای هموطن آئودی اجازه نمیدهند که این شرکت یکهتاز بخش استیشنهای پرفورمنس باشد و بدین منظور بامو مدل M340i تورینگ را روانهٔ بازار کرده است تا رقیب انگولشتاتی را به چالش بکشد. حال CarWow در جدیدترین درگ خود این دو استیشن اسپرت آلمانی را در برابر هم قرار داده است تا مشخص شود کدامیک از آنها پرفورمنس بهتری دارد.
بامو M340i از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که 374 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، در سینهٔ آئودی RS4 یک موتور 2.9 لیتری V6 توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. نیروی موتور هردوی این استیشنها به هر چهارچرخ منتقل میشود و وزن هردو نیز یکسان و برابر با 1750 کیلوگرم است؛ بنابراین صرفاً از روی اعداد احتمالاً انتظار دارید RS4 پیروز میدان باشد اما این دو استیشن پرفورمنس آلمانی در واقعیت بهطور شگفتآوری نزدیک به هم عمل میکنند.
هرچند آئودی قدرت بیشتری دارد اما در اولین مسابقهٔ درگ بامو پیروز میشود زیرا چرخهای RS4 در آغاز حرکت هرز گردی پیدا میکنند؛ اما در درگ دوم، آئودی میتواند قدرت خود را کنترل کند و پیروز میشود. در این دو مسابقه، بهترین تایم آئودی 12.1 ثانیه و بهترین زمان بامو 12.4 ثانیه به ثبت میرسد؛ اما پسازاین درگها، دو مسابقهٔ رولینگ از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت هم برگزار میشود که عملکرد خودروها در این رقابت هم جالب است.
هردوی این استیشنها از گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکنند اما تنظیم و کالیبراسیون آنها باهم بسیار متفاوت است و گیربکس آئودی در معکوس دادن یک دنده کُند عمل میکند. به همین دلیل، در مسابقهٔ رولینگ اول در ابتدا بامو جلو میافتد. در رولینگ دوم اما گیربکس آئودی بهتر عمل میکند و RS4 از همان ابتدا بهراحتی از M340i پیشی میگیرد. در آزمایش توقف هم RS4 قدرت چشمگیر سیستم ترمز خود را نشان میدهد زیرا علیرغم داشتن وزنی یکسان، در مسافت بسیار کمتری نسبت به M340i متوقف میشود.
مشخصات فنی
آئودی RS4 | بامو M340i | |
پیشرانه | 2.9 لیتری V6 توئین توربو | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 450 اسب بخار | 374 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1750 کیلوگرم | 1750 کیلوگرم |
قیمت | 65 هزار پوند | 50 هزار پوند |