مصاف مهم بامو X5، فولکسواگن توارگ و پورشه کاین
آیا نسل جدید بامو X5 میتواند در کلاس شاسی بلندهای لوکس آقایی کند؟ ما این خودرو را در برابر فولکسواگن توارگ و پورشه کاین قرار دادهایم تا پاسخ این سؤال را پیدا کنیم.
X5 عنوان اولین شاسیبلند بامو را یدک میکشد. این خودرو سمبل دگرگونی باواریایی ها در چند سال پیش بوده و بیش از 2.2 میلیون دستگاه از این خودرو فروخته شدهاند و حالا هم نوبت نسل جدیدش رسیده تا دلربایی کند. با توجه به تاریخچهی این خودرو میتوان گفت X5 خودرویی فوقالعاده مهم برای بامو است.
همچون همهی خودروهای جدید، چهارمین نسل X5 از جدیدترین تکنولوژیها برخوردار بوده و بامو امیدوار است این موضوع به برتری آن در برابر رقبای قدرتمند همچون توارگ و کاین کمک کند.
ما هنوز توارگ را در برابر رقبای دیگر قرار ندادهایم و با تصمیمی که فولکس برای ارتقای این خودرو و لوکستر کردنش گرفت، توارگ از نظر قیمت، قدرت، تجهیزات و فضای کابین و بار با X5 قابلمقایسه است.
سومین ضلع از این مثلث آلمانی خودرویی تثبیت شده است. پورشه سال پیش فروش محصولات دیزلی خود را متوقف کرده بنابراین کاین E-Hybrid جایگزین کممصرفتر برای نسخههای دیزلی حاضر در این مصاف میباشد.
کاین سال پیش در برابر آئودی Q8 و رنجروور اسپورت بهروز شده برتری را از آنِ خود کرد اما آیا این بار خواهد توانست مچ X5 را بخواباند؟!
- بامو X5
مدل | بامو X5 xDrive30d M Sport |
قیمت (پوند) | 60995 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل 261 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 6 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 8.5 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 450 |
طراحی و مهندسی
نسل جدید X5 که با کد G05 شناخته میشود از پلتفرم جدیدی استفاده کرده که با نام CLAR شناخته میشود. در این معماری ثابت شده شاهد سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و تنظیمات چند اتصالی در عقب هستیم. سیستم تعلیق بادی تطبیقی بهصورت استاندارد وجود داشته اما سیستم فرمان پذیری چهار چرخ بامو یک آپشن 995 پوندی است. این سیستم با توجه به ابعاد بزرگ X5 کارایی مناسبی دارد. طول این خودرو 36 میلیمتر بیشتر از نسل قبل بوده و فاصلهی بین محوری و پهنای خودرو هم به ترتیب 42 و 66 میلیمتر افزایش یافته است.
طراحی ظاهری خودرو نیز تغییر یافته و اگرچه جلوپنجرهی خودرو به طرز عجیب و خندهداری بزرگ است اما آئرودینامیک فعال آن باعث کاهش درگ شده که نتیجهی آن بهبود مصرف سوخت خودروست.
مدل xDrive30d بامو X5 در بطن خود پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل را جای داده که توربوی آن دارای هندسه متغیر بوده و کل خروجی آن به 261 اسب بخار و گشتاورش به 620 نیوتون متر میرسد. این نیرو از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به تمامی چرخها فرستاده میشود.
در کل X5 تا حدی تواناییهای آفرودی داشته هرچند نباید انتظار تواناییهای لندروور را از آن داشت. البته میتوانید با سفارش پکیج آفرود 2595 پوندی بامو استعدادهای آفرود X5 را بهبود دهید. این پکیج شامل 4 حالت رانندگی در آفرود، قفل دیفرانسیل مکانیکی و حفاظ زیر بدنه است.
البته این یک آپشن گرانقیمت است زیرا اکثر مدلهای X5 در جادهها تردد خواهند کرد. اینجاست که کیفیت کابین خود را نشان میدهد.
شما انتظار کیفیت بالایی از خودرویی 60 هزار پوندی دارید و کابین بامو نیز خوشساختتر بوده و لوکستر از کابین توارگ احساس میشود. طراحی و متریال بکار رفته در هر سه خودرو سطح بالایی را نشان میدهند اما این فاکتورها در هر سه برند متفاوت جلوه میکند. X5 و کاین بیشک از این نظر بالاتر از توارگ قرار میگیرند.
لیست تجهیزات استاندارد X5 نیز گیراست. حسگرهای پارک، دوربین دندهعقب، ترمز خودکار، صندلیهای چرم گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل و... بهصورت استاندارد در این خودرو وجود دارند. چراغهای LED، درب پشتی برقی، ناوبری، داشبورد دیجیتال، شارژ بیسیم گوشی و اپل کارپلی هم در این شاسیبلند وجود دارند.
سواری و رانندگی
قوای محرکهی X5 مثالی از آیندهی روشن پیشرانههای دیزلی مدرن در شاسی بلندهای بزرگ میباشد.
این قلب آهنین واقعاً نرم و آرامش و البته ساکت بوده و به لطف گشتاور بالای خود پرفورمنس قابلتوجهی دارد. این پیشرانه حس قلدری خاصی دارد که باعث میشود در زمان فشردن پدال گاز نیازی به معکوس گیربکس نباشد. این خودرو به آسانی در شتاب گیریهای بین دندهای توارگ را شکست میدهد اما خب شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت توارگ یکدهم ثانیه بهتر است. البته پیشرانهی بامو انعطاف بیشتری داشته که اکثر اوقات به درد میخورد. کاین هم اینگونه عمل میکند.
کیفیت سواری X5 بسیار شبیه فولکس است. البته بامو در سرعتهای میانی بهتر عمل میکند که دلیل آن واکنشهای مناسب سیستم تعلیق به ناهمواریها میباشد. سیستم تعلیق X5 نرم و کنترل شده بوده اما خب هنوز هم در واکنش به چالههای بزرگ با چالش مواجه میشود. توارگ هم از این نقیصه رنج میبرد.
چسبندگی خودرو بالاست اما فرمان آن به اندازهی پورشه دقیق نیست و تکانهای بیشتری هم در بدنه دیده میشود. این امر به همراه موقعیت رانندگی بالا حس راندن تانک را القا میکند؛ اما باید گفت X5 آرامترین و نرمترین خودروست.
فضای داخلی و بار
به خاطر ابعاد بزرگتر X5 فضای داخلی آن بیشتر شده است. فضای پای عقب آن به خاطر فاصلهی بین محوری بیشتر بهبود یافته و فضای سر و شانهی آن افزایش داشته است.
البته فضای بار نسل جدید X5 نسبت به قبل تغییری نداشته و همچنان 650 لیتری است که قافیه را به محفظه بار 800 لیتری توارگ میبازد. کاین هم محفظه بار 645 لیتری دارد که دلیل آن قوای محرکهی هیبریدی پورشه است.
اگرچه رشد ابعاد X5 به معنی فضای داخلی بیشتر است اما مانور دادن با آن سختتر شده است. این خودرو بزرگترین شعاع گردشی در این مقایسه را داشته اما خب فرمان پذیری تمام چرخها به آن کمک میکند.
مالکیت
نظرها دربارهی بامو متفاوت و متنوع است. در مطالعه رضایت مشتریان اتو اکسپرس در سال گذشته این برند از بین 26 خودروساز به رتبهی بیست و یکم دست یافت درحالیکه فولکسواگن در رتبه پنجم قرار گرفت و پورشه هم در رتبهبندی حضور نداشت.
تجهیزات ایمنی زیاد همچون ترمز اضطراری خودکار باعث شدهاند X5 امتیاز ایمنی کامل را دریافت کند. پکیج حرفهای دستیار راننده با قیمت 2295 پوند هم در دسترس است که شامل هشدار عبور از ترافیک هم میباشد. این سیستم به شما کمک میکند از برخورد با موانع جلوگیری کنید. کروز کنترل نیمهخودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط از دیگر ویژگیهای این پکیج هستند.
هزینههای نگهداری
پیشبینی میشود نسل جدید X5 و توارگ 47 درصد ارزش خود را حفظ کند. بامو 2700 پوند گرانتر است بنابراین 1396 پوند بیشتر از ارزش خود را از دست میدهد و در طول سه سال مالک ضرر 32321 پوندی تجربه خواهد کرد؛ بنابراین یک X5 سهساله قیمت 28674 پوندی خواهد داشت درحالیکه توارگ در آن زمان 27370 پوند قیمت خواهد داشت.
ارزش برند پورشه در بازار دستدومها به حدی بالاست که پیشبینی میشود کاین پس از سه سال 51.9 درصد ارزشش را حفظ کند. البته اگرچه هزینههای این خودرو کمی بالاتر از رقباست اما افت قیمت 32844 پوندی آن تقریباً به اندازهی X5 و توارگ بوده و این نشاندهندهی ارزش بالای برند پورشه است. قیمت یک کاین پس از سه سال استفاده حدود 35539 پوند خواهد بود.
نظرات آزمایشکنندگان: صدای پیشرانهی X5 با حس قلدری آن همخوانی دارد. این صدا از طریق بلندگوها بهتر شده و البته با کاراکتر پیشرانه هماهنگ است. پرفورمنس خودرو هم بیشتر از حد نیاز است.
- فولکسواگن توارگ
مدل | فولکسواگن توارگ 3.0 TDI 4MOTION 286 R-Line Tech |
قیمت (پوند) | 58295 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل 282 اسب بخاری |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 5.9 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 9.2 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 450 |
طراحی و مهندسی
توارگ در این کلاس خودرویی هرگز نتوانسته حرف چندانی برای گفتن داشته باشد اما فولکسواگن در نسل جدید این خودرو سنگ تمام گذاشته است.
به لطف گستردگی بالای گروه فولکسواگن، توارگ از قطعات و عناصر زیاد برادران لوکستر خود استفاده میکند. این خودرو بر پایه پلتفرم MLB Evo ساخته شده و از فنرهای فولادی با دامپرهای تطبیقی استاندارد سود میبرد. البته با پرداخت 2370 پوند میتوان سیستم تعلیق بادی و فرمان پذیری اکسل عقب را سفارش داد که باعث کاهش فاصله قیمتی با X5 میشود. بامو بهصورت استاندارد از فنرهای بادی استفاده میکند.
در قلب این خودرو پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل 282 اسب بخاری قرار دارد که اگرچه قدرت آن بالاتر از X5 است اما گشتاور 600 نیوتون متری آن کمتر از رقیب باواریایی میباشد. همچنین گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک در توارگ دیده میشوند.
به منظور رقابت کامل با X5، توارگ با پکیج آفرود و حالتهای رانندگی بیشتر هم در دسترس است. باک سوخت 90 لیتری این شاسیبلند نیز برد بیشتری را ایجاد میکند.
لیست تجهیزات توارگ هم بلندبالا بوده و از نظر تکنولوژی با بامو برابری میکند. صندلیهای چرمی گرم شونده، کروز کنترل تطبیقی با ترمز اضطراری خودکار و... از جمله امکانات این خودرو هستند. دوربین دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع، درب پشتی برقی و دستیار پارک هم در توارگ وجود دارند.
تریم های R-Line Tech توارگ با تریم M Sport بامو قابلمقایسه بوده و در کابین آنهم صفحه لمسی 15 اینچی، داشبورد دیجیتال و ورود بدون کلید وجود دارند. کیفیت ساخت کابین توارگ قابلتوجه بوده اما خب از نظر متریال و ارگونومی یکقدم با بهترینهای کلاس یعنی پورشه و بامو فاصله دارد.
سواری و رانندگی
پیشرانهی توارگ یکی از بهترین پیشرانههای گروه فولکس است. زمانی که توربو وارد مدار میشود پرفورمنس قابلتوجهی در دسترس خواهد بود.
البته تأخیر توربوی این شاسیبلند بیشتر از X5 است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت توارگ در 5.9 ثانیه ثبت میشود اما شتاب گیری بین دندهای آن به پای رقبا نمیرسد. این موضوع بخصوص در دندههای هفتم و هشتم و سرعتهای 80 تا 110 کیلومتر مشهود است.
البته گیربکس کمکحال توارگ است. این گیربکس 8 سرعته دوست دارد در سریعترین زمان ممکن دندهها را سبک کند تا مصرف سوخت پایین بیاید و گشتاور کافی برای حرکت خودرو با دور پایین وجود دارد؛ اما خب این امر به معنی معکوس شدید در زمان فشردن پدال گاز است که دور پیشرانه را بالا میبرد.
توارگ سواری راحت و نرمی در جاده داشته اما رینگهای 21 اینچی سفارشی آن در دست اندازها باعث ایجاد لرزش میشود. از نظر کارایی سیستم تعلیق، بامو X5 بهتر عمل میکند.
هزینههای نگهداری
اگرچه توارگ طول کمتری دارد اما فضای بار 800 لیتری آن کاملاً بر X5 و کاین برتری دارد؛ اما با تا کردن صندلیها فضای بار بامو به 1870 لیتر میرسد درحالیکه این مقدار برای توارگ و کاین به ترتیب 1800 و 1610 لیتر است.
فضای زیادی داخل کابین فولکس وجود داشته اما X5 هنوز هم جادارتر حس میشود که کمکحال آن طول بیشتر بدنه و بین محورهاست.
مالکیت
عملکرد فولکسواگن در نظرسنجی رضایت مالکان 2018 نشان داده این خودروساز میتواند لوکس سازان را شکست دهد زیرا رتبهی پنجم را از آنِ خود کرده که کاملاً بالاتر از بامو رده بیست و یکمی است.
توارگ از نظر سیستمهای ایمنی بالاتر از دو رقیب دیگر قرار میگیرد. ترمز اضطراری خودکار هماکنون در کلاس شاسی بلندهای لوکس یک ویژگی الزامی بوده و بهصورت استاندارد در هر سه خودرو وجود دارد اما توارگ علاوه بر آن از دستیار حفظ خطوط، کروز کنترل تطبیقی و تشخیص علائم ترافیکی هم برخوردار است.
هشدار ترافیک، حفاظت از عابران پیاده و هشدار نقاط کور هم بخشی از پکیج 860 پوندی است. توارگ توانسته 5 ستاره ایمنی از یورو انکاپ به دست آورد.
توارگ ارزانترین خودروی این مقایسه است بنابراین اگرچه آلایندگی بیشتری در مقایسه با X5 داشته اما برای خریداران سازمانی ارزانتر درخواهد آمد.
پورشه گرانتر از دو رقیب دیگر بوده اما به لطف قوای محرکهی هیبریدی آلایندگی بسیار کمتری دارد که بهطور قابلتوجهی قیمت بالای خود را توجیه میکند.
نظرات آزمایشکنندگان: به زودی مدل پلاگین هیبریدی X5 برای رقابت با کاین تولید خواهد شد. فولکسواگن هم تأیید کرده نسخه پلاگین هیبریدی توارگ برای بازار چین را اواخر امسال عرضه خواهد کرد.
- پورشه کاین
مدل | پورشه کاین E-Hybrid |
قیمت (پوند) | 68423 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری توربو و واحد الکتریکی، 458 اسب بخار |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 4.5 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.2 |
مالیات جادهای سالانه (پوند) | 440 |
طراحی و مهندسی
این خودروی پلاگین هیبریدی هم از پلتفرم MLB Evo گروه فولکسواگن استفاده میکند اما خب زیر کاپوت آن پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی 335 اسب بخاری و واحد الکتریکی و مجموعه باتری 14.1 کیلووات ساعتی با قدرت 134 اسب بخاری قرار گرفته است.
قدرت کل این مجموعه برابر با 456 اسب بخار و گشتاور آن 700 نیوتون متر است. البته کاین با وزن 2295 کیلوگرمی خود سنگینتر عضو گروه لقب میگیرد.
حالتهای رانندگی متنوع در رقبای کاین وجود دارد اما مهمترین حالت رانندگی این شاسیبلند حالت هیبریدی است که ترکیبی از قدرت پیشرانههای بنزینی و الکتریکی بوده و باعث میشود پیشرانه بنزینی به عنوان یک ژنراتور عمل کند.
البته این شاسیبلند را میتوان برای شارژ باتری به پریز برق متصل کرد. شارژ کامل باتری با استفاده از شارژر خانگی حدود 7.5 ساعت طول میکشد. با استفاده از شارژری قویتر این زمان به 2.5 ساعت کاهش مییابد.
کیفیت کابین کاین بهترین بوده بنابراین اگرچه پورشه گرانترین خودرو در این مصاف است اما خب با متریال بکار رفته و کیفیت خود این فاصله قیمتی را توجیه میکند.
سیستم تهویه مطبوع، ناوبری، اپل کارپلی، سرویسهای ارتباطی، صندلیهای چرمی و برقی، چراغهای LED، کروز کنترل، حسگرهای پارک جلو و عقب و درب پشتی برقی تنها برخی از امکانات کاین هستند. این تجهیزات در رقبا هم وجود دارند اما خب ارزش نشان پورشه چیز دیگری است.
سواری و رانندگی
کاین سواری بهتری از دو رقیب خود دارد. در واقع علیرغم وزن بیشتر، این شاسیبلند چابکتر از X5 و توارگ بوده و همان دانش ساخت خودروهای اسپورت پورشه در کاین هم بکار رفته است. فرمان تیزتر، چسبندگی بیشتر و تکانهای بدنهی کمتر از جمله ویژگیهای این قدبلند جذاب میباشند.
کاین تنها در عرض 4.5 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد که سریعتر از برخی کوپههای پرفورمنس بازار بوده و شایستگیهای این شاسیبلند 2.3 تنی را نشان میدهد. لانچ کنترل پورشه باعث رسیدن به این عملکرد میشود. البته نباید گیربکس 8 سرعته ی تیز و نرم را از یاد برد. گشتاور آنی واحد الکتریکی نیز به ایجاد این پرفورمنس درخور کمک میکند.
عملکرد کاین در شتابهای بین دندهای هم باورنکردنی است. در دنده هشتم تنها 7.9 ثانیه طول میکشد تا این خودرو از سرعت 80 به 110 کیلومتر در ساعت برسد که بهتر از رقباست.
سیستم تعلیق بادی این خودرو آپشنی 1511 پوندی است اما خب باعث بهبود سواری میشود. اگرچه سواری کاین با استفاده از رینگهای 20 اینچی سفارشی نرم است اما به پای X5 یا توارگ نمیرسد زیرا رینگهای بزرگتر باعث ناهنجاری بیشتر میشوند؛ اما همان حس پایداری و راحتی محصولات پورشه در کاین دیده میشود. کاین بهترین سواری را نشان میدهد.
به نقاط قوت این خودرو باید آرامش قابلتوجه کابین را هم اضافه کرد که اگرچه رینگهای بزرگتر باعث ایجاد کمی صدا شدهاند اما آرامش داخلی کاین مثالزدنی است.
فضای داخلی و بار
کاین استاندارد فضای بار 770 لیتری دارد اما مدل پلاگین هیبریدی به خاطر باتریها فضای بار 645 لیتری دارد. البته فضای بار این شاسیبلند فاصله چندانی با X5 ندارد.
با تا شدن صندلیها این فضا به 1610 لیتر میرسد که اگرچه کمتر از دو رقیب هموطن است اما خب نیازها را برطرف میکند.
کابین هم داستان مشابهی دارد. این بخش کمی تنگتر از رقباست اما تنها سرنشینان قدبلند کمی انتقاد خواهند داشت. یکی از بخشهایی که کاین کم میآورد بخش فضاهای ذخیرهای است. یک جفت نگهدارنده فنجان پشت جایگاه قرار گرفتن موبایل وجود دارد اما بسیاری از دستگاههای بزرگتر از موبایل را نمیتوان آنجا قرار داد.
مالکیت
پورشه فروشی هماندازه با فولکس یا بامو نداشته اما در نظرسنجی رضایت 2018 حضور نداشته است؛ اما خب پورشه به خاطر قابلیت اعتماد و پرفورمنس خود شناخته شده است.
تجهیزات ایمنی کاین جدید کاملاً ارتقا یافته و از جملهی آنها میتوان به ترمز اضطراری و 8 کیسه هوا اشاره کرد. البته پایش نقاط کور و دستیار حفظ خودرو بین خطوط با پرداخت مبلغ بیشتر ارائه میشوند. سیستم نیمه خودران پورشه نیز با رقبا قابلمقایسه است. کاین هنوز در تست تصادفات شرکت نکرده اما خب انتظار داریم حداکثر امتیاز را به دست آورد.
هزینههای نگهداری
ما قبلاً دیدهایم که کاین گزینهی مناسبی برای خریداران سازمانی است. این خودرو مصرف سوخت مناسبی داشته و البته آلایندگی آنهم کمتر میباشد. قوای محرکه پلاگین هیبریدی کاین جانشین مناسبی برای پیشرانههای دیزلی است زیرا X5 و توارگ مصرف بالاتری نسبت به کاین دارند.
به دلیل ماهیت لوکس این خودروها باید انتظار هزینههای بیمه و سرویس بالاتری را داشت هرچند پورشه به خاطر هیبریدی بودن چند پوندی تخفیف میگیرد.
نظرات آزمایشکنندگان: کاین در حالت الکتریکی برد 43 کیلومتری دارد که میتواند مسیرهای کوتاه را پوشش دهد. البته احساس ترمز احیا شوندهی این خودرو میتوانست بهتر باشد زیرا زیر پا حالت چوبی بودن دارد.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: پورشه کاین
کاین پلاگین هیبریدی قیمت بالای خود را با هزینههای نگهداری و مالکیت پایین جبران میکند. این خودرو اگرچه از تجهیزات سفارشی زیادی برخوردار است اما خب توازن فوقالعادهای بین پرفورمنس، دقت، راحتی و کاربردی بودن برقرار کرده و از این نظر بالاتر از حریف باواریایی قرار میگیرد.
رتبه دوم: بامو X5
جدیدترین نسل X5 را میتوان با آرامش و رفاه بالای کابین آن شناخت. اگرچه سواری این خودرو همان دقت پورشه را نداشته و از نظر سرعت با کاین برابری نمیکند اما سواری راحتی دارد. این خودرو پایدار و بسیار جادار بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی آن بهترین است. بامو بهطور شگفتانگیزی احساس لوکس بودن داشته هرچند از نظر هزینههای نگهداری قافیه را به پورشه میبازد.
رتبه سوم: فولکسواگن توارگ
توارگ نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرده و میتواند با رقبای لوکس و صاحب سبک رقابت نماید؛ اما خب اگرچه توارگ از نظر انعطاف کابین و محفظه بار دست برتر را دارد اما حس لوکس بودن، سواری بهتر و پرفورمنس بالای رقبا را نشان نمیدهد. این خودرو قیمت مناسبی داشته و تجهیزات زیادی هم دارد بنابراین اگر از نظر بودجه در مضیقه هستید میتوانید توارگ را انتخاب کنید.
منبع: autoexpress