معرفی رسمی نسل جدید بامو سری 1 و خداحافظی با دیفرانسیل عقب
بامو سرانجام رسماً نسل جدید هاچبک سری یک را معرفی کرده است. سری 1 در نسل جدید خود برای اولین بار سیستم انتقال قدرت سنتی دیفرانسیل عقب را کنار گذاشته و به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. بدین ترتیب پس از 15 سال باید برای همیشه با سری 1 دیفرانسیل عقب خداحافظی کنیم. نسل جدید این هاچبک لوکس روی پلتفرم UKL بامو ساخته شده که با کراساوورهای X1 و X2، مینیونهای سری 2 و همینطور مینی کانتریمن مشترک است.
اما در نسل سوم سری 1 تنها پلتفرم و سیستم انتقال قدرت تغییر نکرده بلکه طراحی داخلی و خارجی آن نیز بهطور کامل متحول شده و حالا سری 1 جدید شباهت قابلتوجهی به کراساوور X2 پیدا کرده است. در بخش جلویی این ماشین جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معروف بامو دیده میشود که بزرگتر از قبل بوده و برخلاف گذشته به هم متصل شده است. این جلوپنجره با چراغهای تیزی احاطه شده که بهصورت مورب در طرفین دماغهٔ خودرو جای گرفتهاند. با پرداخت هزینهٔ اضافی میتوان چراغهای تمام LED را هم برای خودرو سفارش داد.
در پروفیل جانبی سری 1 جدید، خم هافمیستر بروز شده و خط شانه نیز از زیر دستگیرهٔ درها عبور کرده است. در همین حال درحالیکه در نسل قبلی خط کمر خودرو صاف بود، در نسل جدید این خط از جلو به عقب بهتدریج به سمت بالا حرکت کرده و نمای پویاتری را ایجاد کرده است. علاوه بر این، پنجرههای جانبی با زه کرومی نسبتاً ضخیمی احاطه شدهاند و رینگهای آلیاژی مختلفی با اندازهای از 16 تا 19 اینچی هم برای هاچبک جدید بامو قابل سفارش خواهند بود.
در بخش عقبی خودرو هم چراغهای باریکی به چشم میخورد که حتی بیش از نسل قبلی روی درب صندوق کشیده شده و نمای عریضتر و باابهتتری به بخش عقبی بخشیدهاند. همانند جلو، برای این چراغها هم نمونههای LED قابل سفارش خواهد بود. در سپر سری 1 مدل 2020 نیز دیفیوزر ظریفی کار شده که سر اگزوزها را در خود جای داده است.
برخلاف روند صنعت خودروسازی که خودروها در نسل جدید خود بزرگتر میشوند، سری 1 جدید 5 میلیمتر کوتاهتر شده و طول آن به 4.32 متر رسیده درحالیکه فاصلهٔ محوری آن نیز با 20 میلیمتر کاهش به 2.67 متر رسیده است. در نسل جدید اما عرض خودرو 34 میلیمتر افزایش پیدا کرده و به 1.80 متر رسیده و ارتفاع آن نیز افزایشی 13 میلیمتری را تجربه کرده است.
به گفتهٔ بامو طراحی و شکل جدید سری 1 و همینطور استفاده از پلتفرم دیفرانسیل جلو موجب افزایش قابلتوجه فضای داخلی آن شده است بهگونهای که حالا سرنشینان عقب از 19 میلیمتر فضای سر، 33 میلیمتر فضای پا و 13 میلیمتر فضای زانوی بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین حجم صندوق بار نیز به 380 لیتر رسیده که 20 لیتر بیشتر از نسل قبلی است. علاوه بر این، بارگیری صندوق بار نیز سادهتر از قبل شده زیرا حالا تنگترین قسمت دهانهٔ صندوق 67 میلیمتر عرض دارد که از نسل قبل بیشتر است درحالیکه درب صندوق برقی هم برای آن قابل سفارش است. با خواباندن صندلیهای نیز حجم صندوق تا 1200 لیتر افزایش پیدا میکند.
در کابین نسل جدید سری 1 مثل دیگر محصولات جدید بامو دو صفحهنمایش 10.2 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی به چشم میخورد که اولی جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو را ارائه میکند. علاوه بر این، برای این هاچبک آلمانی یک نمایشگر سربالای 9.2 اینچی هم قابل سفارش است. شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند و سقف پانورامای برقی هم از دیگر آپشنهای قابل سفارش برای این خودرو هستند که دومی برای اولین بار است که برای سری 1 ارائه میشود. این سقف پانوراما امکان ورود نور بیشتری را به کابین فراهم میکند.
بامو نسل جدید سری ا را در ابتدا با سه پیشرانهٔ دیزلی و دو موتور بنزینی به بازار عرضه میکند. موتور دیزلی پایه که در مدل 116d ارائه میشود، یک واحد 1.5 لیتری سه سیلندر با 115 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است. مدل دیزلی بعدی 118d نام داشته و از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.
بالاترین مدل دیزلی نسل جدید سری 1 اما 120d XDrive نام دارد که در زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور جای گرفته است. انتقال نیرو در دو مدل دیزلی اول بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما برای اولی یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه و برای دومی هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم قابل سفارش است درحالیکه مدل 120d XDrive صرفاً با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود. این مدل همچنین بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است درحالیکه در دو مدل اول نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود.
مدل بنزینی پایهٔ این هاچبک لوکس به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر با 140 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور مجهز بوده و 118i نام دارد. نیروی موتور در این مدل بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند اما برای آن یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود.
و نهایتاً مدل بنزینی دوم در نسل جدید این خودرو M135i XDrive نام دارد که نسخهای داغ و اسپرت بوده و پرچمدار خانوادهٔ سری 1 محسوب میشود. این مدل به همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مورداستفاده در کراساوور X2 M35i مجهز شده که 302 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور داشته و قویترین موتور چهار سیلندر تاریخ بامو بهحساب میآید. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
M135i XDrive در حالت عادی به لطف برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم لانچ کنترل، ظرف 4.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند اما از ماه نوامبر پکیج سفارشی M Performance هم برای این مدل ارائه خواهد شد که یکدهم ثانیه از این عدد کم میکند. حداکثر سرعت این هاچبک اسپرت نیز بهصورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
بامو طیفی از سیستمها و تکنولوژیهای ایمنی را هم بهصورت استاندارد یا سفارشی برای نسل جدید سری 1 در نظر گرفته است که ازجملهٔ آنها میتوان به هشدار برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز شهری، هشدار خروج از خط با قابلیت بازگرداندن خودرو به خط، کروز کنترل فعال، هشدار تغییر خط، هشدار برخورد عقب و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد. علاوه بر این، سیستم کمک پارک و دوربین دید عقب هم برای این هاچبک آلمانی قابل سفارش خواهند بود.
بامو در رویدادی بنام NextGen که در تاریخ 25 تا 27 ژوئن در مونیخ برگزار میشود، نسل جدید سری 1 را برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آورد درحالیکه در این رویداد مدل سری 8 گرن کوپه هم رونمایی خواهد شد. اولین حضور نمایشگاهی سری 1 جدید اما در ماه سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت صورت خواهد گرفت. فروش سری 1 جدید نیز از ماه سپتامبر در اروپا آغاز میشود.