بامو، همانطور که از نشان نمادین آن برمیآید، بهعنوان یک سازنده موتور در دنیای هوانوردی شروع به فعالیت کرده و بیشتر برای هلیکوپترها این کار را انجام داده است. در همین حال، بامو، با اینکه قابلیتهای مهندسی فوقالعاده بالا و فهم عمیقی از مسابقات جادهای داشته، کمتر در دنیای رالی محبوب بوده است.
موضوعی که شاید کمتر کسی بداند، این است بامو از سال ۱۹۳۹ در مسابقات رالی، قهرمانی بهدست آورده است. در این سال، وقتی ابیگگ فین (Abiegeg Fane) رالی RAC را با کمک بامو 328 برنده شد، لحظهای فراموشنشدنی برای بامو بود. «فین» برای چند سال بعد، رانندگی بامو در RAC را ادامه داد؛ ولی با این وجود هیچگاه دوباره مدل طلای خود را تکرار نکرد.
طبیعتاً این نقطهای بود که بامو تصمیم گرفت که در مسابقات رالی بیشتری شرکت کند.
بامو تصمیم گرفت که در دور فرانسه مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) رقابت کند؛ مسابقات همیشه محبوب «رالی دو فرانس». البته قهرمانی برای بامو تا سال ۱۹۸۷ اتفاق نیفتاد؛ یعنی زمانی که نسخه M3 از مدل E30 توسعه داده شده و سرانجام قهرمان این رقابتها شد. M3 بر اساس E30 ساخته شده بود، ولی در همین حال، تقریباً در تمام زمینهها با آن متفاوت بود. بامو در این مدل ویژگیهای آئرودینامیک بیشتری به کار برده بود و قدرت و هندلینگ نیز در این مدل در سطح بالاتری قرار داشت.
در همین زمانها، بامو تیونینگ موتور S14 را به پایان رساند. این موتور قادر بود ۲۳۵ اسببخار تولید کند؛ قدرتی که برای سالهای دهه ۸۰ میلادی بسیار زیاد بود. همچنین M3 پیروزیهای زیادی در رقابتهای تورینگ بهدست آورد. در اوایل، کمپانیهای مثل «پژو» و «رنو» رقیبان اصلی بامو محسوب شده و هر سه بهعنوان سهگانه خارقالعاده خودروسازان اروپایی رالی شناخته میشدند.
در این دوره، این سه خودروسازان، رقیبان اصلی در مسابقات بودند و در طول سالها مقامها با یکدیگر دست به دست میکردند. بامو، پژو و رنو در رالیهای سراسر جهان شرکت میکردند؛ این در حالی بود که خودروسازان دیگر، رالیهای نزدیک به محل خود را انتخاب میکردند.
پس از چند سال، بامو مدل E36 M3 را توسعه داد که یکی از بهترین خودروهایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. در این مدل، موتور جدید شش سیلندر در یک ردیف، ۲۸۲ اسببخار تولید میکرد و با استفاده از آن، بامو میتوانست برای حضور در رالی زمستانی آلکان 5000 آماده باشد. در این مسابقات، بامو یکی از قابلاطمینانترین خودروها را در اختیار داشت.
در آلکان 5000، دوام، قابلیتاطمینان و هندلینگ خودروها تحت یک آزمون شدید در مسابقهای پیرامون قطبشمال قرار میگیرد. بیش از ۵۰ خودرو برای شرکت در این مسابقه ۶۳۰۰ مایلی (۱۰۱۳۸ کیلومتری) در شرایط آبوهوای سخت ثبتنام میکنند. مارپیچها و مسیرهای پوشیده از یخ از جمله شرایط این مسابقه هستند و هر کدام از مراحل آن، نزدیک به ۲ هفته طول میکشد. در رالی آلکان 5000 سال ۲۰۰۲، بامو تنها شرکتکنندهای بود که بدون داشتن مشکل مکانیکی عمده از خط پایان عبور کرد.
محبوبیت و احترام ایجاد شده برای خودرو، بامو را بر آن داشت که نسخههای ویژه مانند LTW سبکوزن و M3 GT-R برای آن تولید کند. LTW حدود ۹۰ کیلوگرم از وزن بدنه خودرو را کاهش داده بود و این کاهش وزن زمانی که قدرت ۲۸۲ اسببخار دارید، تفاوت بسیار زیادی ایجاد میکند. این موضوع نهتنها مقدار مصرف سوخت خودرو را کاهش میداد، بلکه با نسبت بهتر قدرت به وزن، آن را چابکتر از قبل میکرد. بدنه سبکتر باعث شد تا نیمثانیه بر شتاب M3 اضافه شود و سرعت حداکثر آن به اندازه ۱۶ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
نسخه GT-R دقیقاً همان خودرویی بود که در مسابقات تورینگ کاپ استفاده میشد و تنها ملاحظات قانونی در آن به کار رفته بود.
بامو احساس کرد که علاقهمندان دنیای خودرو واقعاً دوست دارند که یک خودرو مسابقهای خریداری کنند که بتوانند با آن در سطح شهر نیز حرکت کنند.
این رویکردی است که تا به امروز نیز توسط بسیاری از خودروسازان دنبال شده است. برخی از نمونههای اولیه این موضوع عبارتند از:
- فولکسواگن سیراکو R
- آئودی RS4
- هوندا سیویک تایپ R
- میتسوبیشی اولوشن X
- شورولت کامارو ZL1
بامو پس از موفقیتهای بزرگی با مدل E30 M3 بهدست آورده بود، تصمیم گرفت که در سال ۲۰۰۰ یک مدل جدید بسازد؛ E36 M3. در این خودرو، موتور ۳/۲ لیتری I6 با تنفس طبیعی، قدرتی بهاندازه ۳۳۸ اسببخار تولید میکرد. در همین زمان، سوبارو و میتسوبیشی حکمرانی خود را بر دنیای رالی آغاز کرده بودند و بامو تمرکز اصلیاش را بر روی رقابتهای تورینگ گذاشت. با این که حضور بامو در رقابتهای رالی ادامه دارد، ولی هنوز در زیر سایه رقبای ژاپنی قرار گرفته است.
البته در زیر سایه ژاپنیها بودن، تنها در رقابتهای رالی صدق میکند. بامو در رقابتهای مسابقه جادهای در سراسر جهان، همچنان عملکرد خوبی از خود به نمایش میگذارد.
آخرین بامو M3، مدل F80 M3 است که در سال ۲۰۱۴ در هر جای دیگر غیر از ایالاتمتحده ارائه شده است. خوشبختانه، بامو همچنان به رقابت ادامه میدهد و به دنبال موفقیتهای بیشتر در دنیای رالی است. ولی بسیار عجیب است که بامو این مدل جدید M3 تنها به صورت سدان عرضه کرده است؛ چیزی که در تضاد کامل با تاریخ کوپههای M3 است. البته این دلیل نمیشود که به سراغ این خودرو نرویم. بامو در این مدل، قدرت ۴۲۵ اسببخار فراهم کرده و شما میتوانید با آن به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برسید. برای این که بیشتر در این زمینه قانع شوید، در نظر بگیرد که شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل با کوروت Z06 قابلمقایسه است. تنها تفاوت، چهار در بودن و داشتن یک صندوق عقب در F80 M3 است.
در همین حال، بامو احتمالاً این M3 جدید را وارد صحنه دریفت کند؛ جایی که با گشتاور هیولایی خود میتواند تبدیل به یکی سلاطین دریفت شود. توزیع متناسب وزن در این بامو با توجه به دیفرانسیل جلوعقب بودن، شرایط دریفتهای فوقالعاده را برای این خودرو فراهم میکند. ولی در مورد ورود این مدل به دنیای رالی، اطلاعات خاصی در دست نیست.
تنها تصور کنید که یک F80 M3 با این سرعت و قدرت در اختیار دارید و هنوز هم میتوانید با آن در شهر تردد کنید ...