ب‌ام‌و X6 در برابر رنجروور اسپرت و پورشه کاین

جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 08:42
مطالعه 14 دقیقه
Range Rover Sport
آیا نسل دوم BMW X6 می‌تواند در برابر رقبای قدرتمندی چون پورشه و رنجروور قد علم کند و برتری خود را ثابت کند؟
تبلیغات

یک چیز خاص در BMW X6 وجود دارد، آن هم سقف شیب‌دار آن است که کمتر خودروی SUV به این حالت است. لقب اسپرت کوپه برای این SUV موجب شده است تا با ترکیب یک خودروی آف‌رود و یک خودروی اسپرت کوپه، ظاهری تهاجمی و جنجالی به این خودرو ببخشد. ظاهراً این استایل بدنه برای BMW پرسود و پرفروش بوده که نه‌تنها تولید X6 را متوقف نکرده، بلکه نسل دوم این خودرو را در سال جاری تولید و همچنین مدل X4 را هم با همین استایل، به محصولاتش اضافه کرده است.

BMW همانند قبل، X6 نسل دوم را بر اساس X5 و با همان پلت فرم، و با هدف ارائه تجربه رانندگی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده با یک SUV جذاب و منحصربه‌فرد تولید کرده است. اما آیا عملکرد X6 جدید قابل قبول و در حد یک SUV اسپرت به نظر می‌رسد؟

برای پیدا کردن جواب این سؤال، ما دو رقیب معتبر و سرسخت را با X6 روبه‌رو ساختیم تا عادلانه در مورد این خودرو تصمیم‌گیری کنیم و نتیجه را مشخص سازیم؛ بله رنجروور اسپرت و پورشه کاین، خودروهایی که از نظر اسپرت بودن، مجلل بودن و حرفه‌ای بودن، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند.

البته در نظر داشته باشید که هدف ما در این مقایسه، سریع بودن و تندوتیز بودن نیست، به همین دلیل، ما از نسخه‌های High-Spec این سه خودرو استفاده نکرده‌ایم، یعنی هر سه خودرو از نسخه‌های دیزل 3.0 لیتری هستند و از نظر چابکی در حد متوسطی قرار دارند. اما هر سه خودرو از نظر عملکرد، عملی بودن، لوکس بودن و همه جنبه‌های دیگر، در سطح بالا قرار دارند که تمام این جوانب یکسان، باعث می‌شود موقعیت واقعی و دقیق X6 جدید در این بین مشخص شود.

کپی لینک

شاخ به شاخ

استایل و طراحی عقب

نمای عقب هر سه خودرو بسیار لوکس و با ابهت است، البته ظاهر X6 اسپرت کوپه خارج از عرف یک خودروی SUV است، ولی طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. همین امر باعث شد مرسدس بنز هم مدل جدید GLE کوپه را در تابستان سال جاری به مبارزه با X6 دعوت می‌کند و همچنین آئودی که در برنامهٔ تولیدات خود در آینده‌ای نزدیک از SUV کوپه خود پرده‌برداری می‌کند. بدنهٔ رنجروور در این آزمون با زوایایی شکسته به نظر می‌رسد، کاین و X6 هم با خطوطی خمیده و قوس‌دار انتهای خودرو را تمام کرده‌اند.

کیت آپشن استاندارد

X6 M ما به‌خوبی با لیست بلند بالایی از آپشن های استاندارد مجهز شده است، سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی مجهز به گرم‌کن، چراغ‌های LED، رنگ متالیک و یک سیستم چندرسانه‌ای با یک دوربین مخصوص پارک در بالای بدنه مجهز شده است. رنجروور اسپرت هم مشابه همین لیست را در کیت استاندارد خود دارد. اما برای دریافت همین آپشن ها در پورشه کاین، شما مجبور به پرداخت 7 هزار پوند اضافه‌تر خواهید بود، البته این در حالی است که قیمت کاین، در مقابل قیمت پایهٔ دو خودروی دیگر معقولانه‌تر است.

هزینه‌های مالیاتی

لیست قیمت هر سه خودرو تقریباً بالاست ولی تولید گازهای CO2 تقریباً قابل قبول است. در این لیست رنجروور به‌عنوان گران‌ترین خودرو در لیست، با نرخ مالیات بالاتری هم روبرو است، که این میزان، مالیاتی حدود 2000 پوند در سال بیشتر از X6 است. پورشه کاین هم در یک گروه مالیاتی بالاتر از BMW نشسته است اما قیمت پایهٔ پایین‌تر آن باعث شده است که هزینه‌ای مشابه با X6 داشته باشد.

حکم

جایگاه نخست: پورشه کاین

حاشیه‌های کاین از این پیروزی بسیار باریک است چرا که در اینجا رقیب قدرتمند و تمام عیاری چون رنج‌روور اسپرت وجود دارد که اگر هزینه‌های اولیه و مالیات کمتری را داشت، کسب مقام اول برای آن کار ساده‌ای بود. و اما پورشه کاین؛ می‌توان گفت که همه چیز را به نحو احسن رعایت کرده است، قابلیت اطمینان، خدمات پس از فروش، اسپرت بودن، مجلل بودن و ارزان‌تر بودن را در یک بستهٔ در اختیار شما قرار می‌دهد. پورشه کاین را می‌توان بهترین SUV برای خانواده و همچنین بهترین SUV ارزان‌تر نسبت به رقبا دانست که علاوه بر این‌ها، ارزش باقی مانده آن پس از سه سال 59 درصد خواهد بود که خودروهای دیگر این ارزش را ندارند.

جایگاه دوم: رنجروور اسپرت

هر چند که می‌توان گفت کمتر خودروی بریتانیایی ارزان قیمت است، اما از سوی دیگر می‌توان گفت که رنجروور اسپرت واقعاً ارزش این قیمت مازاد را دارد، و به‌جز مسئلهٔ قیمت به‌راحتی می‌تواند در سطح کاین قرار گیرد. رنجروور اسپرت قدرت و گشتاور بسیار قابل‌توجهی نسبت به کاین و X6 تولید می‌کند و از آپشن های راحتی بسیار زیادی هم بهره می‌برد. و تنها دلیل دوم شدن آن، قیمت و هزینه‌های جاری این خودرو بوده است. رنجروور از X6 بسیار کاربردی‌تر و عملی‌تر است. با این حال، این خودرو در بین دو رقیب دیگر، علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر و یک موتور قوی‌تر، کندتر است. همچنین با وجود ویژگی‌های کیت استاندارد 11,000 پوند از پورشه، گران‌تر است.

جایگاه سوم: BMW X6

بیشتر عدم عملی بودن BMW X6 در کنار این دو SUV باعث شد رتبهٔ آن را از اول یا دوم، به آخر کاهش دهد. X6 جدید با وفور نعمت و تجهیزات پیشرفته، همراه با کیت استاندارد ارائه شده است که همچنین ادعای سریع‌تر بودن و انتشار گاز CO2 کمتر را دارد. با وجود کوتاه بودن سقف خودرو، می‌توان گفت X6 جدید یک SUV راحت است، لوکس و زیباست، سریع و چابک است، اگر چه کاهش ارزش 29,000 پوندی آن در سه سال، کمی برای صاحبان سخت و آزاردهنده باشد.

مشخصات کلیدی:

مشخصات

BMW X6 xDrive30d M Sport

Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE

Porsche Cayenne Diesel

قیمت پایه / قیمت مدل تست

£55,850/£65,445

£61,250/£71,478

£50,247/£62,925

ارزش باقیمانده پس از (3 سال/36.000)

£33,810/55.2%

£33,810/55.2%

£29,595/58.9%

مالیات سالانه / نرخ بالاتر

£3,226/£6,451

£4,016/£8,032

£2,994/£5,988

طول / فاصلهٔ دو محور

4,909/2,933mm

4,933/2,912mm

4,855/2,895mm

ارتفاع / عرض

1,702/1,989mm

1,780/2,073mm

1,705/1,939mm

موتور / حجم

6 سیلندر خطی / 2993 سی‌سی

6 سیلندر خورجینی / 2993 سی‌سی

6 سیلندر خورجینی / 2967 سی‌سی

بیشینهٔ قدرت

255 اسب‌بخار

302 اسب‌بخار

258 اسب‌بخار

بیشینهٔ گشتاور

560 نیوتن‌متر

700 نیوتن‌متر

580 نیوتن‌متر

گیربکس و دیفرانسیل

8 سرعته اتوماتیک / 4WD

8 سرعته اتوماتیک / 4WD

8 سرعته اتوماتیک / 4WD

حجم باک

85 لیتر

80 لیتر

85 لیتر

حجم صندوق عقب

550 لیتر

489 لیتر

670 لیتر

وزن خودرو / حمل بار

2,065/715/3,500kg

2,115/985/3,500kg

2,110/760/3,500kg

دایره دور زدن خودرو

12.8 متر

12.3 متر

11.9 متر

گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی

3 سال (نامحدود) / 3 سال

3 سال (نامحدود) / 3 سال

3 سال (نامحدود) / 2 سال

رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده

10 / 22

20 / 28

6 / 3

یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره

-

-

-

0 تا 60 مایل / 30 تا 70 مایل

6.3 – 6.4 ثانیه

7.5 – 6.9 ثانیه

7.3 – 5.0 ثانیه

حداکثر سرعت (کیلومتر)

230

210

220

مسافت ترمز از سرعت 70 / 60 / 30 مایل

47.0/34.3/8.5 متر

53.6/36.8/9.9 متر

48.1/32.0/8.7 متر

مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین

5.66 /4.66 /4.99 لیتر

6.57 /5.33 /5.82 لیتر

6.32 /4.99 /5.49 لیتر

co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات

231/159g/km/27%

247/185g/km/33%

228/173g/km/30%

ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین

6 عدد / دارد / دارد / 375 پوند

6 عدد / دارد / دارد / دارد

6 عدد / دارد / دارد / 446 پوند

گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترل

دارد / دارد / دارد

دارد / دارد / دارد

دارد / دارد / دارد

تهویه اتوماتیک / چرم / گرم‌کن صندلی

دارد / دارد / دارد

دارد / دارد / دارد

دارد / دارد / 296 پوند

رنگ متالیک / چراغ LED / ورود بدون کلید

دارد / دارد / دارد

دارد / ندارد / دارد

720 پوند / 1886 پوند / 744 پوند

ناوبری/ /usb/dab radio بلوتوث

دارد / دارد / دارد / دارد

دارد / دارد / دارد / دارد

2307 پوند / دارد / 324 پوند / 446 پوند

[polldaddy poll=8867524]

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.