مقایسه اجمالی سه خودروی دیزلی ب‌ام‌و سری 3، آئودی A4 و جگوار XE

جمعه 23 بهمن 1394 - 06:53
مطالعه 6 دقیقه
BMW 3 Series
جدال خودروهایی مانند سری 3 ب‌ام‌و و آئودی A4 بحث دیروز و امروز نیست. 30 سال از زمان معرفی A4 می‌گذرد و از آن زمان تاکنون این دو خودرو در میدان...
تبلیغات

جدال خودروهایی مانند سری 3 ب‌ام‌و و آئودی A4 بحث دیروز و امروز نیست. 30 سال از زمان معرفی A4 می‌گذرد و از آن زمان تاکنون این دو خودرو در میدان نبرد برای یکدیگر رجزخوانی می‌کنند. حال تازه‌وارد این جنگ مدل XE از سوی کمپانی جگوار است که به نظر خیلی‌ها یکی از بهترین و زیباترین اعضای این کلوپ مبارزه است که زیبایی خود را مدیون طراح ارشد جگوار، آقای یان کالوم است که در کمپانی سابق مادر جگوار یعنی فورد، طراحی مدل‌های افسانه‌ای استون مارتین ونکوئیش (استون و جگوار سابقاً زیرمجموعه فورد بودند)،DB7 و همچنین فورد پوما و اسکورت را نیز انجام داده است. نیاز به بحث در مورد زیبایی خودروهای جگوار نیست و در طول تاریخ عاشقان خودرو می‌دانند همواره جایزه زیباترین خودروها را دریافت کرده است. حال نظاره‌گر جدال این سه خودرو می‌نشینیم تا برنده مشخص شود. مسابقه‌ای که زحمت آن را نشریه معتبر اتواکسپرس کشیده است که ویدیوی آن را نیز در پایین مطلب مشاهده می‌کنید.

آئودی A4 موردنظر ما که بر روی پلتفرم مشترک سبک‌تر و محکم‌تر MLB9 کمپانی مادر یعنی گروه خودروسازی فولکس‌واگن (که نمونه ارتقا یافته آن در مدل‌های زیرمجموعه‌های دیگر نظیر پورشه ماکان و بنتلی بنتایگا و فولکس پاسات حتی استفاده شده) که در زمان نگارش این مقاله هنوز در انتظار ورود رسمی به بازار آمریکای شمالی قرار دارد یک سرو گردن از مدل پلتفرم B8 کنونی آن بالاتر است که اصلاً در حد مقایسه با تازه‌واردی چون جگوار نیست. کاری که مدل جدید آن با استفاده از پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر دیزلی توربوشارژر TDI فولکس‌واگن با توان 187 اسب بخار و جعبه‌دنده خودکار هفت سرعته دو کلاچه مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک معروف آئودی با نام کواترو و شتاب (0-96) قابل قبول هفت ثانیه‌ای در حد یک رقیب شایسته انجام می‌دهد (خودروهای آزمایشی نمونه دیزلی شهری معمول هستند و نباید انتظار یک خودرو مسابقه‌ای تقویت شده را از آنها داشت.) اما چیزی که در این میان آئودی سنگ تمام گذاشته طراحی داخلی جالب آن است.

علیرغم اعمال برنامه جدید رفع عیب و به‌روزرسانی ب‌ام‌و با نام LCI، خودروی 320d جدید را نمی‌توان یک معجزه به‌حساب آورد؛ چراکه توان مشابه 187 اسبی آئودی را از موتور با حجم مشابه 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل تولید می‌کند. بیمر (عامیانه ب‌ام‌و) کمی کندتر از آئودی عمل کرده و در 7.1 ثانیه به سرعت 96 رسیده و باوجود نمایش توان کمتر در دورگیری، اندکی سریع‌تر احساس شده و جعبه‌دنده‌اش بهتر عمل کرده و همانند آئودی عمل "دنده معکوس" را در سرعت‌های بالا کمتر می‌کند. طراحی داخلی بیمر زیباست، ولی نه به زیبایی داخل آئودی که با آلومینیوم و کروم به طرز استادانه‌ای در داخل اتاق بازی می‌کند! اما در بیرون طراحی بیمر برنده است، چراکه برخلاف طراحی بیرونی خسته‌کننده، تکراری و محافظ کارانه آئودی که خیلی از کارشناسان خودرویی هم به آن انتقاد وارد می‌کنند از روند طراحی شکل گرفته جدید ب‌ام‌و در محصولاتش بهره می‌برد. 320d در رانندگی تیز و چابک احساس می‌شود.

اما نوبت به زیبای خفته می‌رسد. جگوار XE جدید را می‌توان زیباترین خودرو نسل‌های خود (با توجه به کلاس جدید طراحی، شاید بتوان تیپ X را نسل قبلی آن در نظر گرفت) و همچنین کلاس خود دانست که زبان طراحی منحصربه‌فرد کلاسیک و زیبای انگلیسی در آن بچشم می‌خورد. داخل آن طراحی مهندسی و زیبای آئودی را ندارد ولی بی‌شک ازنظر بیرونی زیباترین است. از منظر دیگر کاراترین و اقتصادی‌ترین خودروی گروه است، ولی ازلحاظ شتاب کندترین است. از منظر بسیاری از عاشقان خودرویی از ب‌ام‌و کارایی و انرژی بیشتری دارد. بر اساس داوری اتواکسپرس، جگوار به دلیل هندلینگ عالی، قیمت پایین‌تر و کارایی بیشتر بهترین خودروی گروه است. در مورد جایگاه‌های دوم و سوم نظر قاطعی داده نشده، اما بر اساس نظرات، 320d در جایگاه دوم و A4 به دنبال آن در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

هر سه این خودروها عالی هستند و به‌سختی می‌توان ایرادی از آنها گرفت. با این حال هر جدالی یک برنده دارد و به نظر اتواکسپرس برنده جگوار است. ب‌ام‌و به لطف فضای داخلی و همچنین فضای بار بهتر و توان بیشتر یک خودرو همه فن حریف حساب می‌شود؛ اما جگوار برتری‌های خانوادگی دارد. A4 هم علیرغم راحتی، بهترین طراحی داخلی، رانندگی عالی، هندلینگ خوب و بهترین شتاب گروه به دلیل طراحی بیرونی تکراری خود تنها قشر خاصی را به خود جذب می‌کند. قشری که شاید جذب مهندسی حرفه‌ای پیشرانه و دکوراسیون داخل آن شوند و نه طراحی بیرونی ساده آن!

 

Jaguar XE 2.0 180 R Sport

BMW 320d 190 M Sport Auto

Audi A4 2.0 TDI 190 S line S tronic

قیمت پایه/قیمت مدل تست

£34,775/£37,750

£33,635/£33,635

£34,030/£40,230

قدرت bhp

178

187

187

گشتاور (نیوتن‌متر)

430

400

400

گیربکس

8-spd auto/rwd

8-spd auto/rwd

7-spd auto/fwd

وزن

1565

1505

1530

شتاب صفر تا 96

8.2

7.1

7

نهایت سرعت

225

236

230

مصرف سوخت در تست

6.3

5.3

6.6

تولید CO2

169 گرم

142 گرم

176 گرم

صدای کابین در سرعت 113

68dB

68dB

69dB

خط ترمز از سرعت 113

48 متر

51.3 متر

43.9 متر

 

حال باید دید این جدال کی به پایان می‌رسد و عاقبت برنده کیست اما اکنون آنچه مسلم است ازنظر اتواکسپرس برنده شایسته XE است. در پایان شما را به تماشای ویدیوی مقایسه کوتاه اتواکسپرس دعوت می‌کنیم. [دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.