ب‌ام‌و M6 گرن کوپه در برابر پورشه پانامرا 2017

چهارشنبه 20 مرداد 1395 - 12:30
مطالعه 9 دقیقه
m6-gran-coupe-porsche-panamera
همه چیز از تقریباً یک دهه پیش و با عرضه‌ی مرسدس بنز CLS شروع شد. این برند اشتوتگارتی احساس کرد که ترکیب استایل یک کوپه با کاربردی بودن یک سدان...
تبلیغات

همه چیز از تقریباً یک دهه پیش و با عرضه‌ی مرسدس بنز CLS شروع شد. این برند اشتوتگارتی احساس کرد که ترکیب استایل یک کوپه با کاربردی بودن یک سدان می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. این خودرو هنوز هم جذابیت یک خودروی کوپه و فضای عقبی یک سدان کامل را ندارد. بنابراین توقف تولید آن می‌توانست پاسخ به سؤالی باشد که هیچ‌کسی از آن‌ها نپرسیده بود. اما فروش CLS دیوانه‌وار بود.

پس از این واقعه ب‌ام‌و، آئودی و پورشه وارد گود شدند و نسخه‌های 4 درب کوپه‌های خود را ساختند و موفقیت بالایی را نصیب خود کردند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، برخلاف عدم کارایی نسبی این‌گونه خودروها، ما از حضور آن‌ها خوشحالیم. ب‌ام‌و سری 6 گرن کوپه یکی از شیک‌ترین خودروهای بازار است و نسخه‌ی M6 GC حتی بهتر نیز هست. بنابراین جهان ما با وجود خودرویی چون M6 GC مکان بهتری است حتی اگر چیز زیادی را روی دایره نریزد.

اولین تلاش پورشه در این کلاس به چندین سال قبل و عرضه‌ی پانامرا بازمی‌گردد. این خودرو سریع بوده و برای مدلی با این جثه پرفورمنس باورنکردنی‌ای دارد و درعین‌حال بسیار راحت است. پانامرا خودروی فوق‌العاده‌ای بود... از نظر نمای بیرونی می‌توان گفت پانامرا زشت بوده است. با این حال این خودرو فروش بالایی داشته و به دومین مدل پرفروش کمپانی پس از شاسی‌بلند کاین تبدیل شده است.

حال برای سال 2017 پورشه طبیعتاً تصمیم گرفته تا پانامرا را ارتقا داده و نمای بهتری را به همراه پیشرانه‌ها و تکنولوژی‌های به‌روزتر به آن ارزانی دارد. پانامرای جدید واقعاً زیبا است و ظاهر آن با ماهیت دینامیک خودرو همخوانی دارد. این خودرو چگونه در برابر ب‌ام‌و M6 گرن کوپه عرض اندام می‌کند؟

در روی کاغذ، پورشه پانامرا توربو و M6 گرن کوپه به خوبی با هم برابری می‌کنند. هر دو دارای پیشرانه‌های 8 سیلندر توئین توربو با حجم‌های متفاوت 4 و 4.4 لیتری هستند. هر دو دارای گیربکس‌های 7 سرعته دوکلاچه هستند و خروجی‌های تقریباً مشابهی دارند (550 اسب بخار برای پورشه و 560 اسب بخار برای ب‌ام‌و). شتاب صفر تا 96 کیلومتر پورشه و ب‌ام‌و نیز به ترتیب برابر با 3.6 و 3.7 ثانیه می‌باشد. علت شتاب اندکی کندتر ب‌ام‌و علیرغم وزن بیشتر به این دلیل است که این خودرو دیفرانسیل عقب است اما پورشه به علت دو دیفرانسیل بودن کشش بهتری دارد.

این دو حریف همچنین ظاهر نرم و صیقلی و بسیار زیبا دارند و بسیار لوکس هستند. صندلی عقب برای دو بزرگ‌سال خوب است و هر دو خودرو کنسول مرکزی دوست‌داشتنی برای سرنشینان عقبی دارند. صندلی راننده مکانی است که دقیقاً خواهان آن هستید. کابین گرن کوپه خیال‌انگیز بوده و دارای چرم عالی با دوخت‌های متضاد است در حالی که پانامرا شیک‌تر و تازه‌تر بوده و احساس مدرن‌تری دارد؛ بنابراین هر دو عالی هستند اما مزه‌هایی کاملاً متفاوت دارند.

بدیهی است که هنوز درباره‌ی چگونگی سواری پانامرا نمی‌توانیم نظری بدهیم. البته زمان طی یک دور پیست معروف نوربرگ رینگ توسط پانامرا 7:38 ثانیه بوده که این خودرو را به سریع‌ترین سدان لوکس در این پیست تبدیل کرده است؛ بنابراین این خودرو قطعاً سریع و بسیار توانا بوده اما در واقعیت نمی‌دانیم که از پشت فرمان سواری خودرو چگونه است.

گرن کوپه شاید در زمینه‌ی زمان طی یک دور پیست خیلی توانا نباشد اما قطعاً بی‌دست‌وپا نیست. M6 گرن کوپه گفته شده که یکی از بهترین سواری‌ها را در بین مدل‌های حال حاضر M دارد. در حقیقت پیش از معرفی M2 برخی‌ها می‌گفتند که این خودرو بهترین سواری مدل‌های بخش M را ارائه می‌کند؛ بنابراین شانه‌به‌شانه حرکت کردن با پانامرا برای گرن کوپه مشکلی ندارد.

نسل آینده‌ی ب‌ام‌و سری 6 احتمالاً دیگر نسخه‌ی گرن کوپه نخواهد داشت و بیشتر یک کوپه‌ی اسپورت برای رقابت با پورشه 911 خواهد بود. شایعاتی وجود دارد که ب‌ام‌و سری 9 سدان کوپه مانندی خواهد بود که می‌تواند گرن کوپه باشد اما در این مورد قطعیت نداریم.

بنابراین تا زمانی که M6 گرن کوپه حضور دارد می‌تواند یکی از رقبای قابل‌اعتنای پانامرا باشد. یک رقابت رؤیایی می‌تواند بین این دو خودرو و آئودی RS7 صورت پذیرد؛ اما برای حالا به نظر می‌رسد که گرن کوپه و پانامرا توربوی کاملاً جدید رقابتی داغ خواهند داشت.

[polldaddy poll=9494230]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.