کوچک و جسور: بررسی بامو M140i جدید
بامو با ساخت M140i هاچبک سری 1 را بیش از گذشته داغتر کرده است...
در سال 2016 بامو بهروزرسانیهایی را برای سری 1 و 2 در نظر داشته که یکی از آنها مدل M135i است که هماکنون M140i نامیده میشود؛ اما این تغییر نام بهبودهای چشمگیری را در پی داشته است. این خودرو هنوز هم قدرتمند، دیفرانسیل عقب و جایگزینی مناسب برای هاچبک های چهار چرخ محرک سرسخت است و هنوز هم با فرمهای بدنهی 3 و 5 درب عرضه میشود.
نام جدید نشاندهندهی چیزی جدید است. قدرت پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی از 321 به 335 اسب بخار افزایش یافته است. درحالیکه این میزان افزایش کم است اما گشتاور نیز 50 نیوتون متر بهبود یافته که به قدرتمندتر حس شدن خودرو در هنگام شتاب گیری کمک میکند.
M140i تنها در بخش اعداد بهروز نشده بلکه عملکرد نرم و صدای فوقالعادهای دارد. در هر دور پیشرانه خودروی به خوبی شتاب میگیرد. صدای اگزوز در هر دندهای لذتبخش بوده و البته زمانی که بخواهید متمدنانه رفتار میکند.
شاید پس از ناپدید شدن این خودرو دیگر هیچ هاچبک 6 سیلندری را نبینیم چرا که استفاده از پیشرانههای 4 سیلندر با حجم کم به یک سنت تبدیل شده است. این قضیه خجالتآور است چراکه پیشرانهی 6 سیلندر همیشه کاریزماتیکتر از پیشرانهی 4 سیلندر خواهد بود.
داستانی مشابه دربارهی شاسی نیز وجود دارد و درحالیکه آلفارومئو جیولیتا را بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میکند اما به نظر میرسد که داستان هاچبک های دیفرانسیل عقب به پایان خود نزدیک میشود. توازن و احساس M140i در جاده سرزنده نشان میدهد. فرمان خودرو زیادی سبک است اما دقت خوبی دارد.
با اینکه گیربکس 8 سرعته اتوماتیک خودروی حاضر در تست تعویضهای سریع و نرمی دارد اما هنوز هم خواهان نسخهی دستی هستیم. این گیربکس درگیرکنندهتر و ارزانتر بوده و با پیشرانهی فوقالعادهی خودرو هماهنگی بیشتری نشان میدهد.
موقعیت رانندگی اسپورت و راحت احساسی خاص را از پشت فرمان ایجاد میکند و طراحی داخلی نیز شما را به وجد خواهد آورد. کابین احساس گرانبهایی داشته و سیستم اطلاعات سرگرمی جدید آن فوق العاده است. سیستم ناوبری ماهوارهای بهصورت استاندارد در این مدل بکار رفته است.
دیگر جنبهی ارتقا یافتهی این خودرو مصرف سوخت آن است که مصرف کمتر 7.1 لیتری را ثبت میکند. هزینههای سواری یک بامو هنوز هم بالاست اما با در نظر گرفتن اینکه پیشرانهای بزرگتر در این خودرو بکار رفته آنها را نادیده خواهید گرفت. آلایندگی کمتر این خودرو نیز مالیات کمتری را به مالک تحمیل میکند.
با صندوق بار 360 لیتری، M140i هاچبک کاربردیتر از خواهر خود یعنی M240i است. این میزان فضا همچنین بیشتر از فولکسواگن گلف R نیز میباشد. البته سواری نرمتر و کابین کاربردیتر گلف به معنی سواری روزمرهی بهتر آن است.
رقبای زیادی در این بخش حضور دارند که ارزش بالایی برای خریداران نشان میدهند. بامو بیشتر مناسب کسانی است که ترکیبی فوقالعاده از پیشرانه و شاسی را میخواهند. در طرف دیگر هوندا سیویک تایپ R برای طرفداران پیست جذاب خواهد بود و فورد فوکوس RS نیز ترکیبی عالی از این دو خودرو است. همهی اینها خودروهای فوقالعادهای هستند و بامو هنوز هم در این بخش به خود افتخار میکند.
بامو M140i با نامی جدید، پیشرانهای قدرتمندتر و هزینهای اندکی کمتر را به ارمغان آورده است. رانندههای مشتاق از هندلینگ، پیشرانه و شاسی مناسب آن لذت خواهند برد و البته کابین گرانبها و صدای اگزوز فوقالعادهی آن نیز مورد تحسین همگان است. این خودرو ارزان نیست اما میتواند آخرین هاچبک جذاب با پیشرانهی 6 سیلندر و دیفرانسیل عقب باشد؛ بنابراین افراد زیادی از پرداخت چنین پولی خوشحال خواهند بود.
مشخصات بامو M140i
قیمت: 31875 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/500 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.6 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress