یک بامو 323i نسل E21 مدل ۱۹۷۹ با کارکرد ۳۵ هزار کیلومتر در سوئد به حراج گذاشته شده و انتظار میرود با قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار فروخته شود.
پیش از آنکه نشان M به نماد خودروهای پرقدرت بامو تبدیل شود، مدلهای سادهتری بودند که فرمول موفقیت را بیسروصدا اجرا کردند. مدتها قبل از تولد M3 در سال ۱۹۸۵، بامو 323i نسل E21 فرمول یک سدان اسپرت دیفرانسیل عقب با تعادل عالی را به نمایش گذاشت. حالا یک نمونه فوقالعاده سالم این خودرو از مدل ۱۹۷۹ در سوئد برای حراج آماده شده است. این بامو 323i با رنگ متالیک سبز، در جولای ۱۹۷۹ به اولین مالکش در شهر ساحلی ترلبورگ تحویل داده شد.
این خودرو زیر کاپوت یک موتور ۲.۳ لیتری شش سیلندر خطی دارد که با ۱۴۱ اسب بخار، قویترین گزینه در نسل E21 بود. یک گیربکس پنج سرعته دستی قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکند. قدرت این کوپهٔ دودر شاید در مقایسه با ۵۵۰ اسب بخار بامو M3 CS امروزی ناچیز به نظر برسد اما در اواخر دهه ۷۰، با وزن حدود ۱۱۸۰ کیلوگرم، این خودرو نیازی به قدرت زیادی نداشت. شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت در ۸.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت 323i نیز در آن زمان عملکردی قابلتوجه بود.
آنچه این خودرو را متمایز میکند، مشخصات فنی نیست، بلکه شرایط استثنایی آن است. طبق اعلام حراجی Bilweb، مالک اولیه و همسرش این خودرو را تنها در ماههای تابستان بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ استفاده کردند. این 323i با دقت در محیطی سرپوشیده نگهداری شد و برای ۲۶ سال دستنخورده باقی ماند. در سال ۲۰۱۰، مالک تصمیم گرفت خودرو را احیا کند و در تعمیرگاه خود آن را سرویس کرد. امروز، این مدل با ۳۵,۹۱۶ کیلومتر کارکرد، کاملاً در شرایط فابریک باقی مانده و فقط به یک اگزوز استیل ضدزنگ جدید مجهز شده است. با وجود ۴۶ سال سن، رنگ اصلی بدنه هیچ نشانهای از کهنگی ندارد و قطعات کرومی همچنان مانند سال ۱۹۷۹ میدرخشند.
طراحی نمادین دماغه کوسهای با چراغهای دوقلو مجهز به برفپاککن و اگزوز دوگانه در عقب، هویت این خودرو را تعریف میکند. روکشهای صندلیهای فابریک همچنان حفظ شدهاند و کابین با جزئیات نوستالژیک مانند پخش کاست، ساعت آنالوگ، سانروف و فرمان سهپره باریک، حس و حال دهه ۷۰ را زنده میکند. این E21 دستنخورده بهزودی در حراجی عرضه میشود. با توجه به شرایط استثنایی و کمیاب بودن آن، انتظار میرود بین ۴۸۰ هزار تا ۵۵۰ هزار کرون سوئد معادل ۵۰ تا ۵۷ هزار دلار قیمتگذاری شود. برای مقایسه، قیمت بامو 320i xDrive نو در سوئد از ۵۱۰ هزار کرون معادل ۵۳ هزار دلار آغاز میشود.
آراز
۱۱ خرداد ۱۴۰۴از صفرش بیشتر حال می کنی بااین عشق
amirkhanzadeh
۱۱ خرداد ۱۴۰۴اون کسی که عکس گرفته قشنگ می دونسته یک ماشین باز با چیا حال می کنه
کلی حال کردم با عکسا
۱۱ خرداد ۱۴۰۴عجب طراحی خوشگلی داره حتی داخلش هم خیلی خشگله
امیرعلی
۱۱ خرداد ۱۴۰۴دوستان این بی ام و های قدیمی که توی ایران هست یا قیمت پایین ارزش خرید داره؟
دردسرشون بالا که هست ولی منظور اینه که دیگه قیمتشون خیلی پایینه آدم گبج میشه.
مازیار
۱۱ خرداد ۱۴۰۴گیج شو و بگذر😂
هومن توسکی
۱۲ خرداد ۱۴۰۴ایمن تر و مطمئن تر از ماشین های امروز هست
تعمیر و نگهداری ساده تر هست
ممکنه در پیدا کردن لوازم یدکی دچار مشکل بشید
هر جایی تعمیر نمیکنند و هزینه بالایی برای تحمیل به شما تحمیل میشه ( با این که ساده هستند ولی به دلیل خاص بودن )
موقع فروش بسیار بد مشتری هست
من یه e24 داشتم (635csi) هر جایی برای تعمیرات قبول نمی کرد قیمت خیلی بالا برای خدمات می گرفتند و موقع فروش مجبور شدم به نصف قیمت بفروشم
رحیم
۱۱ خرداد ۱۴۰۴حیف که دست ما بهش نمیرسه ، ارزشش بیشتر از این رقم هاست .
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴به به ، اینکه ارزش این قیمت رو داره یا نه کسایی که دنبال همچین ماشین های دست نخورده ای هستن تعیین میکنن اگه خواهان داشته باشه شاید گرون تر هم معامله بشه ، کسی که دنبال ماشین کلاسیکه با عشق تصمیم میگیره نه عقل
صامورایی
۱۱ خرداد ۱۴۰۴به به لذت بردم. شما نگاه کن چراغشو جلو رو،،،
ولوو ساب لندرور و غیره یه زمان ازینا زیاد داشتند. چه اصالت و هویتی داره. جلو پنجره کلیوی کوچیک، رینگ های نمادین، از همه زیباتر خم هافمیستر،،، البته نئوکلاس هم به نوعی همین فیس رو خواسته مدرنیزه کنه امیدوارم خروجی خوبی داشته باشه
Hf capri
۱۱ خرداد ۱۴۰۴سری سه همیشه گلچینی از بهترین خودرو های بی ام و بوده.
۱۱ خرداد ۱۴۰۴گلچین روزگار عجب سلیقه ای دارد
ماشین حساب
۱۱ خرداد ۱۴۰۴توی ایران ۳۲۰ با این اتاق بود خیلی جذابه واقعا
۳۲۰ یه فیس دیگه هم داشت که چراغهای جلو بجای چهارتایی دو تایی بود مثل ۲۰۰۲ اونم خیلی زیبا بود
Mohsen
۱۱ خرداد ۱۴۰۴درود و سپاس از جناب دهقان
چه ماشین زیبایی است. اثر کهنگی هم ندارد. بهترین خاطرات من از مدل ۳۲۰ و ۵۱۸ و ۲۰۰۲ بی ام و است که سالها پیش در ایران فراوان بود. الان همه ماشینها شکل هم شده اند انگار و تک و توک چیز قشنگی در خیابانها می بینیم.
بی وطن
۱۱ خرداد ۱۴۰۴چ جیگریه…
واقعا دلبری میکنه…
طراحی چشم نوازی که حتی ساعتها بهش خیره بشی خسته نمیشی برعکس چیزی که تو این طرح های جدید اصلا نمیبینی…
یه کلاسیک واقعی بدون هیچ اغراقی…
۱۱ خرداد ۱۴۰۴به نظرم بخریدش برید عشقو حال
رضا
۱۲ خرداد ۱۴۰۴دمتون گرم این ماشین واقعا در زمان خودش یه شاهکار بود آدم وقتی سوار این خوشگله بشه عمرش طولانی میشه باید کارخانه بی ام و به این خانواده برای نگه داری ومراقبت از این جیگر یه جایزه تپل بده.
M power
۱۲ خرداد ۱۴۰۴اون موقع طرف ماشینه خوب میگرفت تا موقع روشن کردن از رانندگی لذت ببره ولی متاسفانه الان بیشتر با ماشینه خاموش حال میکنن