بی ام و

بی ام و 323i مدل 1979 با کارکرد 35 هزار کیلومتر، هم‌قیمت سری 3 صفرکیلومتر!

یک ب‌ام‌و 323i نسل E21 مدل ۱۹۷۹ با کارکرد ۳۵ هزار کیلومتر در سوئد به حراج گذاشته شده و انتظار می‌رود با قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار فروخته شود.

پیش از آنکه نشان M به نماد خودروهای پرقدرت ب‌ام‌و تبدیل شود، مدل‌های ساده‌تری بودند که فرمول موفقیت را بی‌سروصدا اجرا کردند. مدت‌ها قبل از تولد M3 در سال ۱۹۸۵، ب‌ام‌و 323i نسل E21 فرمول یک سدان اسپرت دیفرانسیل عقب با تعادل عالی را به نمایش گذاشت. حالا یک نمونه فوق‌العاده سالم این خودرو از مدل ۱۹۷۹ در سوئد برای حراج آماده شده است. این ب‌ام‌و 323i با رنگ متالیک سبز، در جولای ۱۹۷۹ به اولین مالکش در شهر ساحلی ترلبورگ تحویل داده شد.

این خودرو زیر کاپوت یک موتور ۲.۳ لیتری شش سیلندر خطی دارد که با ۱۴۱ اسب بخار، قوی‌ترین گزینه در نسل E21 بود. یک گیربکس پنج سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. قدرت این کوپهٔ دودر شاید در مقایسه با ۵۵۰ اسب بخار ب‌ام‌و M3 CS امروزی ناچیز به نظر برسد اما در اواخر دهه ۷۰، با وزن حدود ۱۱۸۰ کیلوگرم، این خودرو نیازی به قدرت زیادی نداشت. شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت در ۸.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت 323i نیز در آن زمان عملکردی قابل‌توجه بود.

آنچه این خودرو را متمایز می‌کند، مشخصات فنی نیست، بلکه شرایط استثنایی آن است. طبق اعلام حراجی Bilweb، مالک اولیه و همسرش این خودرو را تنها در ماه‌های تابستان بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ استفاده کردند. این 323i با دقت در محیطی سرپوشیده نگهداری شد و برای ۲۶ سال دست‌نخورده باقی ماند. در سال ۲۰۱۰، مالک تصمیم گرفت خودرو را احیا کند و در تعمیرگاه خود آن را سرویس کرد. امروز، این مدل با ۳۵,۹۱۶ کیلومتر کارکرد، کاملاً در شرایط فابریک باقی مانده و فقط به یک اگزوز استیل ضدزنگ جدید مجهز شده است. با وجود ۴۶ سال سن، رنگ اصلی بدنه هیچ نشانه‌ای از کهنگی ندارد و قطعات کرومی همچنان مانند سال ۱۹۷۹ می‌درخشند.

طراحی نمادین دماغه کوسه‌ای با چراغ‌های دوقلو مجهز به برف‌پاک‌کن و اگزوز دوگانه در عقب، هویت این خودرو را تعریف می‌کند. روکش‌های صندلی‌های فابریک همچنان حفظ شده‌اند و کابین با جزئیات نوستالژیک مانند پخش کاست، ساعت آنالوگ، سانروف و فرمان سه‌پره باریک، حس و حال دهه ۷۰ را زنده می‌کند. این E21 دست‌نخورده به‌زودی در حراجی عرضه می‌شود. با توجه به شرایط استثنایی و کمیاب بودن آن، انتظار می‌رود بین ۴۸۰ هزار تا ۵۵۰ هزار کرون سوئد معادل ۵۰ تا ۵۷ هزار دلار قیمت‌گذاری شود. برای مقایسه، قیمت ب‌ام‌و 320i xDrive نو در سوئد از ۵۱۰ هزار کرون معادل ۵۳ هزار دلار آغاز می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۸ رای
منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. آراز

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    از صفرش بیشتر حال می کنی بااین عشق

    موافقم 65
    مخالفم 3
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1050 ديدگاه)

      اون کسی که عکس گرفته قشنگ می دونسته یک ماشین باز با چیا حال می کنه
      کلی حال کردم با عکسا

      موافقم 50
      مخالفم 5
      1. ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6355 ديدگاه)

        عجب طراحی خوشگلی داره حتی داخلش هم خیلی خشگله

        موافقم 17
        مخالفم 1
  2. امیرعلی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    دوستان این بی ام و های قدیمی که توی ایران هست یا قیمت پایین ارزش خرید داره؟
    دردسرشون بالا که هست ولی منظور اینه که دیگه قیمتشون خیلی پایینه آدم گبج میشه.

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. مازیار

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1680 ديدگاه)

      گیج شو و بگذر😂

      موافقم 20
      مخالفم 4
    2. هومن توسکی

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ایمن تر و مطمئن تر از ماشین های امروز هست
      تعمیر و نگهداری ساده تر هست
      ممکنه در پیدا کردن لوازم یدکی دچار مشکل بشید
      هر جایی تعمیر نمیکنند و هزینه بالایی برای تحمیل به شما تحمیل میشه ( با این که ساده هستند ولی به دلیل خاص بودن )
      موقع فروش بسیار بد مشتری هست
      من یه e24 داشتم (635csi) هر جایی برای تعمیرات قبول نمی کرد قیمت خیلی بالا برای خدمات می گرفتند و موقع فروش مجبور شدم به نصف قیمت بفروشم

  3. رحیم

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (116 ديدگاه)

    حیف که دست ما بهش نمیرسه ، ارزشش بیشتر از این رقم هاست .

    موافقم 31
    مخالفم 5
  4. محمد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (375 ديدگاه)

    به به ، اینکه ارزش این قیمت رو داره یا نه کسایی که دنبال همچین ماشین های دست نخورده ای هستن تعیین میکنن اگه خواهان داشته باشه شاید گرون تر هم معامله بشه ، کسی که دنبال ماشین کلاسیکه با عشق تصمیم میگیره نه عقل

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. صامورایی

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (282 ديدگاه)

    به به لذت بردم. شما نگاه کن چراغ‌شو جلو رو،،،
    ولوو ساب لندرور و غیره یه زمان ازینا زیاد داشتند. چه اصالت و هویتی داره. جلو پنجره کلیوی کوچیک، رینگ های نمادین، از همه زیباتر خم هافمیستر،،، البته نئوکلاس هم به نوعی همین فیس رو خواسته مدرنیزه کنه امیدوارم خروجی خوبی داشته باشه

    موافقم 33
    مخالفم 1
  6. Hf capri

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (213 ديدگاه)

    سری سه همیشه گلچینی از بهترین خودرو های بی ام و بوده.

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6355 ديدگاه)

      گلچین روزگار عجب سلیقه ای دارد

      موافقم 1
      مخالفم 1
  7. ماشین حساب

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    توی ایران ۳۲۰ با این اتاق بود خیلی جذابه واقعا
    ۳۲۰ یه فیس دیگه هم داشت که چراغهای جلو بجای چهارتایی دو تایی بود مثل ۲۰۰۲ اونم خیلی زیبا بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. Mohsen

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    درود و سپاس از جناب دهقان
    چه ماشین زیبایی است. اثر کهنگی هم ندارد. بهترین خاطرات من از مدل ۳۲۰ و ۵۱۸ و ۲۰۰۲ بی ام و است که سالها پیش در ایران فراوان بود. الان همه ماشینها شکل هم شده اند انگار و تک و توک چیز قشنگی در خیابانها می بینیم.

  9. بی وطن

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (157 ديدگاه)

    چ جیگریه…
    واقعا دلبری میکنه…
    طراحی چشم نوازی که حتی ساعتها بهش خیره بشی خسته نمیشی برعکس چیزی که تو این طرح های جدید اصلا نمیبینی…
    یه کلاسیک واقعی بدون هیچ اغراقی…

  10. ۱۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6355 ديدگاه)

    به نظرم بخریدش برید عشقو حال

  11. رضا

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمتون گرم این ماشین واقعا در زمان خودش یه شاهکار بود آدم وقتی سوار این خوشگله بشه عمرش طولانی میشه باید کارخانه بی ام و به این خانواده برای نگه داری ومراقبت از این جیگر یه جایزه تپل بده.

  12. M power

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (570 ديدگاه)

    اون موقع طرف ماشینه خوب میگرفت تا موقع روشن کردن از رانندگی لذت ببره ولی متاسفانه الان بیشتر با ماشینه خاموش حال میکنن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا