مقایسه نسل جدید و قدیم بی‌ام‌و M2، پوست‌اندازی کوچک‌ترین کوپه باواریا

چهارشنبه 27 مهر 1401 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
BMW-M2-13
نسل اول ب‌ام‌و M2 که با کد F87 شناخته می‌شد به‌تازگی جای خود را به نسل دوم با کد G87 داده است. این خودرو هرچند همچنان ویژگی‌های اصلی M2 یعنی...
تبلیغات

نسل اول ب‌ام‌و M2 که با کد F87 شناخته می‌شد به‌تازگی جای خود را به نسل دوم با کد G87 داده است. این خودرو هرچند همچنان ویژگی‌های اصلی M2 یعنی گیربکس دستی، انتقال قدرت محرک عقب و پیشرانهٔ شش سیلندر را حفظ کرده اما تغییراتی زیادی در آن صورت گرفته که گفته شده همهٔ آن‌ها برای بهتر شدن هستند. در اینجا اما می‌خواهیم بفهمیم آیا M2 نسل G87 واقعاً بهتر از قبل شده است یا نه.

کپی لینک

طراحی بیرونی

هرچند طراحی موضوعی سلیقه‌ای است اما اکثراً نسل جدید M2 را خودرویی زیباتر از نسل قبلی نمی‌دانند. نسل F87 ظاهری اسپرت و درعین‌حال ساده داشت، گلگیرهای آن عریض‌تر از سری 2 بودند اما نه بیش‌ازاندازه و در عقب نیز از چراغ‌های L شکل ب‌ام‌و با طراحی ساده و جمع‌وجوری استفاده می‌کرد. نسل جدید اما در همهٔ قسمت‌ها بسیار عضلانی‌تر به نظر می‌رسد و سپرهای بیش‌ازحد برجسته و تهاجمی آن چندان با دیگر قسمت‌های بدنه همخوانی ندارند. یکی دیگر از موضوعاتی که باعث می‌شود طراحی M2 جدید را زیر سؤال ببریم، فرم عجیب جلوپنجره است. این در حالی است که نسل قبلی به‌عنوان یک تکامل شجاعانه نسبت به سری 2 معمولی پذیرفته شده بود. در بخش ابعاد، نسل جدید 104 میلی‌متر در طول و 33 میلی‌متر در عرض رشد داشته اما ارتفاع آن 7 میلی‌متر کمتر شده است.

کپی لینک

وزن

محصولات ب‌ام‌و M در حال سنگین و سنگین‌تر شدن هستند و درحالی‌که M2 جدید قرار است خودرویی سبک‌تر و چابک‌تر از M4 باشد، از لحاظ وزن به‌طور ناراحت‌کننده‌ای به برادر بزرگ‌تر خود نزدیک شده است. M2 جدید با گیربکس دستی 1700 کیلوگرم وزن دارد که 150 کیلوگرم از M2 کامپتیشن قبلی بیشتر و با M4 پایه برابر است. البته برای این کوپهٔ جدید امکان سفارش سقف فیبر کربنی وجود دارد که وزن و مرکز ثقل را کاهش می‌دهد.

کپی لینک

پیشرانه و پرفورمنس

زیر کاپوت M2 جدید پیشرانهٔ S68 آتشین و انعطاف‌پذیر ب‌ام‌و قرار گرفته است. این همان پیشرانهٔ مورداستفاده در M3 و M4 است که در M2 جدید برای تولید 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تنظیم شده است. این 50 اسب بخار بیشتر از قدرت موتور S55 در M2 کامپتیشن قبلی است و هرچند گشتاور آن بدون تغییر باقیمانده اما حالا این گشتاور را در بازهٔ گسترده‌تری از دور موتور ارائه می‌کند. مثل نسل قبلی، M2 به‌صورت استاندارد همچنان با انتقال قدرت محرک عقب و گیربکس دستی ارائه می‌شود اما در گیربکس اتوماتیک، نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی جای خود را به یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک معمولی داده است. به همین دلیل، گمان می‌کنیم کمی از هیجان تعویض دنده‌های تهاجمی و جذاب قبل در گیربکس نرم و روان نسل جدید کاسته شود زیرا در M4 هم چنین اتفاقی رخ داده است.

با وجود افزایش قابل‌توجه قدرت، وزن سنگین‌تر موجب شده M2 جدید در پرفورمنس چندان بهتر از نسل قبلی نباشد زیرا این کوپهٔ جدید با گیربکس دستی ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که تنها 0.1 ثانیه از M2 کامپتیشن قبلی با گیربکس دستی سریع‌تر است. با گیربکس اتوماتیک نیز هرچند شتاب M2 جدید به 4.1 ثانیه می‌رسد ولی بازهم اختلاف با نسل قبلی همان یک‌دهم ثانیه است. بااین‌حال، فاصلهٔ عرضی چرخ‌های نسل جدید بیشتر شده و حالا هم‌اندازهٔ M4 است که این در کنار تکنولوژی‌های شاسی برگرفته از M3 و M4 به همراه افزایش سفتی پیچشی در جلو و تعلیق تطبیقی استاندارد M باید نسل جدید M2 را به خودروی هیجان‌انگیزی برای رانندگی تبدیل کنند.

کپی لینک

داخل

نسل قبلی M2 در داخل حس آنالوگ خوشایندی داشت اما قطعاً سالخورده شده بود و این را نشان می‌داد. در آن خودرو، طراحی کمی ضعیف بود، متریال بیشتر خوب بود تا عالی و از تجهیزات خیلی زیادی هم خبری نبود اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، نسل جدید گام قابل‌توجهی به سمت جلو برداشته است. در این ماشین، نمایشگر لمسی 8.8 اینچی قدیمی و صفحه آمپر آنالوگ جای خود را به صفحه‌نمایش منحنی جدید ب‌ام‌و داده‌اند که شامل صفحه آمپر دیجیتالی 14.9 اینچی و نمایشگر لمسی 14.9 اینچی می‌شود؛ بنابراین، هرچند وضوح و سادگی آمپرهای گرد آنالوگ F87 را از دست داده‌ایم اما در عوض حالا تکنولوژی و عملکردهای بسیار بیشتری خواهیم داشت. صندلی‌های استاندارد M2 جدید چرمی هستند اما حالا امکان سفارش صندلی‌های اسپرت کربنی M هم وجود دارد که هم راننده و سرنشین را بهتر در جای خود نگه می‌دارند و هم کابین را زیباتر می‌کنند.

کپی لینک

قیمت

قیمت نسل جدید M2 از 63,195 دلار آغاز می‌شود که کمی بیش از 3 هزار دلار از M2 کامپتیشن قبلی گران‌تر است. این افزایشی معقول برای خودرویی با قدرت بیشتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، هرچند نسل جدید M2 طراحی بیرونی جالبی ندارد و سنگین‌تر از قبل شده اما همین‌که در دوران الکتریکی‌سازی، ب‌ام‌و پیشرانهٔ شش سیلندر، انتقال قدرت محرک عقب و گیربکس دستی را حفظ کرده خبر خیلی خوبی است زیرا هرکدام از این سه عنصر حذف می‌شد پذیرش G87 را برای طرفداران بسیار سخت‌تر می‌کرد.

کپی لینک

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M2 G87

ب‌ام‌و M2 F87 کامپتیشن

پیشرانه

3 لیتری I6 توئین توربو

3 لیتری I6 توئین توربو

قدرت

460 اسب بخار

410 اسب بخار

گشتاور

550 نیوتن متر

550 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1725 کیلوگرم

1575 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

4.1 ثانیه

4.2 ثانیه

طول

4,580 میلی‌متر

4,461 میلی‌متر

عرض

1,887 میلی‌متر

1,854 میلی‌متر

ارتفاع

1,403 میلی‌متر

1,410 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,747 میلی‌متر

2,693 میلی‌متر

قیمت

63,195 دلار

59,895 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.