بی ام وتجربه و آزمایش

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید بی‌ام‌و سری 7، یک تضاد جذاب!

در نسل جدید ب‌ام‌و سری ۷ تضاد جالبی در جریان است. طراحی بیرونی پرچم‌دار جدید باواریایی‌ها باعث می‌شود دوران کریس بنگل ایده‌آل به نظر برسد اما داخل آن به سطحی ارتقا پیدا کرده است که موجب می‌شود تمام نسل‌های قبلی سری ۷ در مقایسه با این نسل مثل سری ۳ به نظر برسند. صندلی رانندهٔ این ماشین مکان بسیار خوبی برای نشستن است و صندلی‌های عقب آن از همیشه بهتر شده‌اند. از همه مهم‌تر، در این نسل برای اولین بار پیشرانه تمام الکتریکی برای سری ۷ ارائه شده است؛ بنابراین، اگر سری ۷ جدید را به‌طورکلی در نظر بگیریم، بدون مناقشه یک سدان لوکس پرچم‌دار بسیار چشمگیر است که این سگمنت را به چالش خواهد کشید.

هفتمین هفت

این نسل که با کد G70 شناخته می‌شود، هفتمین نسل از سری ۷ محسوب می‌شود و حالا کشیده‌تر، عریض‌تر و بلندتر از همیشه شده است. هرچند پیشرانهٔ V12 تسلیم قوانین آلایندگی شده است اما هیبریداسیون خفیف ۴۸ ولتی طول عمر پیشرانه‌های ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۳۸۰ اسب بخار قدرت در مدل ۷۴۰i و ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۴۴ اسب بخار قدرت در مدل ۷۶۰ xDrive را افزایش داده‌ است. انتقال نیروی این موتورها از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد و هردو به استارت ژنراتور یکپارچه در این گیربکس مجهز هستند. ب‌ام‌و در کنار سری ۷ جدید، نسخهٔ الکتریکی i7 را هم عرضه کرده اما نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی بعداً از راه خواهند رسید.

سری ۷ همیشه طراحی بحث‌برانگیزی داشته و همچنان به همین میراث ادامه می‌دهد. نمای بیرونی این ماشین یک انقلاب بزرگ را تجربه کرده که فقط از طریق جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ و خم هافمیستر به‌عنوان یک ب‌ام‌و قابل‌تشخیص خواهد بود. مطمئناً چراغ‌های جلو به معنای واقعی کلمه بحث‌برانگیزترین عنصر طراحی این خودرو هستند. این چراغ‌های دوقسمتی که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین می‌شود، نشان‌دهندهٔ مدل‌های بالا ردهٔ ب‌ام‌و یعنی XM و فیس‌لیفت X7 هستند. با وجود ابعاد بزرگ خودرو، طراحان ب‌ام‌و با استفاده از ویژگی‌هایی مثل ورودی‌های هوای فعال پنهان به ضریب درگ نسبتاً پایین ۰.۲۴ دست یافته‌اند.

داخل، حد نهایی ب‌ام‌و

با باز کردن درهایی که امکان سفارش باز و بسته شدن برقی هم برای آن‌ها وجود دارد، شاهد کابینی فوق‌العاده مجلل و هنرمندانه خواهیم بود. هرچند طراحی کلی اینجا توسعه‌ای از چیدمان‌های سنتی ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما کابین نسل قبلی سری ۷ در مقایسه با آن کاملاً قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. صندلی‌ها باشکوه هستند و با روکش‌هایی پوشیده شده‌اند که روی آن‌ها الگوهای هندسی خلاقانه‌ای کار شده است. کنترل‌های شیشه‌ای زیر نور خورشید می‌درخشند و هرچند چرم‌ها و چوب‌ها خیلی معمولی هستند اما ب‌ام‌و تریم‌هایی مثل فیبر کربن نقره‌ای را ارائه کرده است. کیفیت صدای سیستم صوتی هم شبیه اجرای زنده است.

هرچند ب‌ام‌و در استفاده از نمایشگرهای بسیار بزرگی که این روزها مد شده‌اند خویشتن‌داری کرده و این باعث شده متریال داخلی زیبای سری ۷ بیشتر به چشم بیاید اما نمایشگرهای جلو هرگز کوچک نیستند. در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر لمسی ۱۴.۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی زیر یک شیشهٔ خمیده جای گرفته‌اند. بااین‌حال، در عقب خودرو شاهد تکنولوژی‌هایی هستیم که زمانی فقط در خودروهای کانسپت می‌دیدیم. روی هرکدام از درهای عقب یک نمایشگر ۵.۵ اینچی لمسی تعبیه شده که امکان کنترل تنظیمات تهویه و صندلی‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، یک صفحه‌نمایش عظیم ۳۱ اینچی لمسی ۸K هم قابل سفارش خواهد بود که از روی سقف جمع می‌شود و سرگرمی‌های بی‌پایانی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد.

بااین‌حال، جدیدترین نسخه از رابط کاربری سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 ب‌ام‌و هنوز هم ناشیانه به نظر می‌رسد. از تعداد دکمه‌های فیزیکی بسیار کاسته و با معادل دیجیتالی در نمایشگرها جایگزین شده‌اند. به همین دلیل، برای عملکردهای ساده‌ای مثل تنظیم صندلی‌ها، کنترل تهویه یا حالات رانندگی باید نگاه از جاده برداشت که می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. البته حداقل سیستم فرمان صوتی «هی ب‌ام‌و» می‌تواند بسیاری از وظایف را انجام دهد.

رانندگی کردن یا راننده داشتن؟

با توجه به اینکه پیشرانهٔ V8 سری ۷ از موتورهای بخش M گرفته شده است، ۷۶۰i xDrive شتابی عضلانی دارد که توسط موتور الکتریکی یکپارچه در گیربکس تقویت می‌شود. تعویض دنده‌ها به‌سختی قابل احساس هستند اما قطعاً نباید انتظار نرمی مدل تمام الکتریکی i7 را داشت. از سوی دیگر، هرچند صدای مصنوعی i7 که از طریق بلندگوها پخش می‌شود جالب است اما با صدایی که از پیشرانهٔ V8 مدل ۷۶۰i هنگام رسیدن به ردلاین در کابین به گوش می‌رسد قابل‌مقایسه نخواهد بود. این مدل همچنین از سیستم تعلیق بادی بهره می‌برد که به‌طور ماهرانه‌ای چاله‌ها و ناهمواری‌های مسیر را جذب می‌کند. این سیستم سواری خودرو را در سرعت‌های بالا کاملاً آرام نگه می‌دارد اما روی ناهمواری‌های کوچک و متوالی کمی آشفته می‌شود.

هرچند سری ۷ به لطف هندلینگ جذاب و آنتی‌رول بارهای فعال، به‌عنوان یک خودروی لوکس راننده محور گزینهٔ ایده‌آلی است اما هنوز هم صندلی‌های عقب آن چشمک می‌زنند. این صندلی‌ها بسیار جادار، آرام و راحت هستند و به همین دلیل، حتی یک علاقه‌مند به رانندگی هم ممکن است با کمال میل هدایت ماشین را به شوفر واگذار کند. همچنین چندین پکیج ارتقاء صندلی‌های عقب هم برای این خودرو قابل سفارش هستند که امکاناتی از گرم‌کن، تهویه و ماساژور گرفته تا امکان خواباندن پشتی صندلی و زیر پایی را ارائه می‌کند درحالی‌که سقف شیشه‌ای با نورپردازی LED هم فضای دل‌بازی را ایجاد خواهد کرد. البته همین تجربه را در صندلی‌های جلو هم می‌توان داشت زیرا سیستم کمک‌رانندهٔ هندزفری ب‌ام‌و کنترل خودرو را در بزرگراه‌ها در دست خواهد گرفت.

جمع‌بندی

در پایان رانندگی با این ماشین همچنان درگیر تضادهای آن هستیم. طراحی بیرونی بحث‌برانگیز اما داخل هیجان‌انگیز، رانندگی لذت‌بخش اما تجربه‌ای به همان اندازه چشمگیر در صندلی‌های عقب، تکنولوژی‌های فراوان اما کنترل‌های لمسی خسته‌کننده. بااین‌حال، شاید مهم‌ترین «اما» این باشد که کدام مدل بهترین است. این خانواده از ۷۶۰i شش سیلندر با قیمت ۹۴,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود که پایین‌تر از مدل هشت سیلندر ۷۶۰i xDrive با قیمت ۱۱۵ هزار دلاری قرار می‌گیرد. صدر خانواده هم در اختیار i7 xDrive60 با قیمت ۱۲۰,۵۰۰ دلار است که هرچند گران‌ترین مدل محسوب می‌شود اما راحتی بیشتری را ارائه می‌کند و مطمئناً بیشتر شبیه یک ب‌ام‌و آینده است. بااین‌حال، صرف‌نظر از اینکه خریداران کدام مدل را انتخاب خواهند کرد، نسل جدید سری ۷ بدون هیچ شک و تردیدی بالاترین تجلی تجمل ب‌ام‌و محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و ۷۴۰i

ب‌ام‌و ۷۶۰i xDrive

پیشرانه

۳.۰ لیتری I6 توربو

۴.۴ لیتری V8 توئین توربو

قدرت

۳۸۰ اسب بخار

۵۴۴ اسب بخار

گشتاور

۵۲۰ نیوتن متر

۷۵۰ نیوتن متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

۵.۲ ثانیه

۴.۱ ثانیه

وزن

۲۰۸۰ کیلوگرم

۲۲۷۰ کیلوگرم

طول

۵,۳۹۰ میلی‌متر

عرض

۱,۹۵۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۵۴۴ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۳,۲۱۵ میلی‌متر

مصرف سوخت

۸.۷ لیتر ترکیبی

۱۱.۲ لیتر ترکیبی

قیمت پایه

۹۴,۲۹۵ دلار

۱۱۴,۵۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اونی که پول داره و خارج زندگی میکنه مثل اینجا زوری نبست که میره برندی رو که دوست داره میخره و امار فروش هم مشخص میکنه که موفق میشه یا نه و هیت کردن هم میمونه برا ما که بده و نمیخوام از این حرفا و بعدشم به ارامی وارد سایت ایران خودرو مبشیم ببینم چی برامون در میاد!

    موافقم 25
    مخالفم 1
  2. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۲۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    با سلام
    یکی از کارخانه دارها میخواد شاسی جدید بی ام x7 وارد کنه به صورت گذر موقت سفید رنگشو
    انشالله ببینید اونو تو پیج های اینستا

    موافقم 5
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا