بی ام و

معرفی بی ام و iX1، همتای برقی X1 جدید

هم‌زمان با معرفی نسل جدید بی‌ام‌و X1، این شرکت نسخهٔ الکتریکی آن را هم با نام iX1 معرفی کرده است. این خودرو که صرفاً در یک مدل بنام xDrive30 به بازار عرضه خواهد شد، اولین کراس‌اوور الکتریکی چهارچرخ محرک بی‌ام‌و در بخش کامپکت بازار به‌حساب می‌آید. iX1 به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. به لطف این نیرو، خودرو ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

این موتورها توسط یک پکیج باطری ۶۴.۷ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند که در کف خودرو جای گرفته‌اند. این باطری‌ها از قابلیت شارژ سریع برخوردار هستند و می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از آن‌ها را ظرف ۲۹ دقیقه شارژ کرد. همچنین با ۱۰ دقیقه شارژ، ۱۲۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌شود. به گفتهٔ بی‌ام‌و، مصرف برق ترکیبی iX1 xDrive30 بین ۱۷.۳ تا ۱۸.۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر خواهد بود و درنتیجه برد کلی آن به چیزی بین ۴۱۳ تا ۴۳۸ کیلومتر می‌رسد. خریداران این خودرو به شبکهٔ شارژ IONITY هم در سراسر اروپا دسترسی پیدا می‌کنند و در یک سال اول نیازی به پرداخت حق عضویت نخواهند داشت.

iX1 در ظاهر با برخی ویژگی‌ها از همتای درون‌سوز خود متمایز شده است. به‌عنوان‌مثال، در جلوی خودرو در قسمت ورودی‌های هوا تریم آبی‌رنگ کار شده است. همین رنگ آبی در قسمت‌های دیگری مثل دور جلوپنجره، رکاب‌های جانبی و سپر عقب هم به چشم می‌خورد تا به همه نشان دهد این یک X1 معمولی نیست.

اما علاوه بر این نسخهٔ تمام الکتریکی، بی‌ام‌و دو مدل پلاگین‌هیبریدی را هم برای نسل جدید X1 تدارک دیده است که از نوامبر امسال به بازار خواهند آمد. این مدل‌ها که xDrive25e و xDrive30e نام دارند، هردو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو به همراه سیستم پلاگین‌هیبریدی استفاده می‌کنند و هردو ۴۷۷ نیوتن متر گشتاور دارند اما قدرت آن‌ها به ترتیب ۲۴۵ و ۳۲۶ اسب بخار خواهد بود. هم iX3 و هم این دو مدل پلاگین‌هیبریدی فقط در اروپا عرضه می‌شوند و نسل جدید X1 در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی به فروش خواهد رسید. نسل جدید بی‌ام‌و X1 از اکتبر امسال در سراسر اروپا عرضه خواهد شد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (718 ديدگاه)

    از X1 بنزینی زیاد خوشم نیومد, این مدل الکتریکی هم از نظر ظاهری تفاوت اساسی با مدل بنزینی نداره ولی فنی خیلی بهتره شده و گزینه ی خوبی برای تردد های شهری و کم و بیش بین شهری.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۳
    1. TML BN

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (595 ديدگاه)

      دقیقا منم از این بیشتر از نسخه بنزینی خوشم اومد که اتفاقا تو پست دیروز بدجوری نسخه بنزینی رو هیت کردم ولی از این خدایی یکم خوشم اومد

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
    2. Reza Waffen SS

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3546 ديدگاه)

      بسیار بسیار زیبا

      موافقم ۹
      مخالفم ۲
      1. TML BN

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (595 ديدگاه)

        واقعا بسیار بسیار زیبا نیست
        خوبه

        موافقم ۱
        مخالفم ۵
  2. AMIR / ARMI

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1182 ديدگاه)

    آدم اینارو میبینه از اینده الکتریکی خودرو ها نا امید میشه کلا
    موتور بنزینی رو در آوردن یه پک باتری و یکی دو تا موتور الکتریکی جاش گذاشتن
    نه تکنولوژی هیجان انگیزی
    نه ظاهر آینده نگرانه و متفاوتی صرفا چند تا رنگ آبی اضافه شده
    قیافه ها هر روز بد تر از دیروز

    موافقم ۶
    مخالفم ۳۶
    1. امیررضا

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      داداش میخوای عین فیلما پرواز کنه؟ خب خودروی الکتریکی همینه دیگه! البته استراتژی کمپانی ها فرق داره، یکیشون مثل بنز اس‌کلاس و ای‌کیو‌اس میسازه که متفاوت هستن، یکیشون هم مثل بی‌ام‌و‌ i7 و ۷-Series همون یه مدل رو میسازن ولی با قوای محرکه متفاوت.
      بالاخره طراحی ها هم تو عصر شکاف بین مینیمالیسم و آینده‌نگری بعضا رادیکالی میشه.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱
  3. مهدی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    من از طراحی خارجی این خودرو بیشتر از طراحی خارجی مدل جدید بنز GLC خوشم اومد.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  4. Jdm باز

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    از نظر طراحی واقعا راستشو بگم خوشم نمیاد ازش
    ولی خب یه گزینه خوب برای رفت و امد های شهریه
    نمیدونم چرا این نسخه برقیش بیشتر به دلم نشست

    موافقم ۲
    مخالفم ۵
  5. هیچکس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    بسیار زیبا
    خب بی‌.ام.و جان این طراحی مشکلش چی بود که رفتید سراغ اون جلو پنجره بزرگ زشت و بد ترکیب با اون پلاک وسطش؟ (وای فقط اون پلاکی که میخورد وسط اون جلو پنجره. فکر می‌کنم مست می‌کردند سه خط هروئینم روش بعدش دوتا دودم می‌گرفتند آماده می‌شدند برای طراحی)
    همون بلایی که پژو چند دهه پیش در اوج موفقیت سر خودش آورد بی.ام.و هم تصمیم گرفت سر طراحی ماشیناش بیاره
    حالا باز به این نتیجه رسید همون فیس از همه قشنگتره

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا