بی ام وپورشه

پورشه کیمن GTS یا بی ام و M2؛ انتخاب سخت در کلاس اسپرت کوچک

دو خودروی اسپرتی که پرفورمنسی کاملاً مشابه را با روش‌های کاملاً متفاوت ارائه می‌کنند منجر به سخت‌ترین تصمیم‌گیری برای انتخاب برنده شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ب‌ام‌و M2 و پورشه ۷۱۸ کیمن GTS از لحاظ پرفورمنس آن‌قدر به هم نزدیک هستند که می‌توانستیم یکی را آزمایش کنیم و نتایج را برای دیگری کپی پیست کنیم. البته این موضوع در مورد قیمت صدق نمی‌کند ولی ما تصمیم گرفتیم ابتدا توجهی به قیمت نداشته باشیم. در اینجا ماشینی که بهترین ویژگی‌های مدنظر ما را ارائه کند برنده خواهد بود.

همچنین بخوانید: فورد موستانگ دارک هورس در برابر بی‌ام‌و M2، نبرد بهترین کوپه‌های اسپرت

اعداد و ارقام

کپی پیست که گفتیم اغراق نکردیم زیرا هردو خودرو ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدند و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۸ ثانیه طی کردند. موضوع جالب اما اینکه چطور دو خودروی متفاوت نتیجهٔ یکسانی را ارائه می‌کنند. البته هردو ماشین شش سیلندر دارند اما ب‌ام‌و دو توربوشارژر را به موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی خود چسبانده تا ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور از آن بیرون بکشد درحالی‌که پیشرانهٔ پورشه از نوع تنفس طبیعی است و برای تولید قدرت به حجم موتور تکیه دارد. این پیشرانهٔ ۴ لیتری که در وسط نصب شده، تا ۷,۸۰۰ rpm دور می‌گیرد (۳۰۰ دور بیشتر از ب‌ام‌و) و ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دلیل عملکرد یکسان پورشه با ب‌ام‌و با وجود قدرت کمتر، وزن است. کیمن حدود ۲۷۰ کیلوگرم سبک‌تر است. این موضوع دو عامل اصلی دارد که اولی وجود صندلی‌های عقب در M2 است درحالی‌که کیمن خودرویی دونفره است. دلیل دوم هم اینکه سری ۲ قطعات زیادی را از مدل‌های بزرگ‌تر سری ۳ و سری ۴ قرض گرفته که باعث شده بزرگ‌تر و سنگین‌تر شود به‌گونه‌ای که ۱۴۲ میلی‌متر کشیده‌تر، ۸۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۱۲۷ میلی‌متر بلندتر از کیمن بوده و ۲۷۲ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااین‌حال، وزن بیشتر روی قدرت توقف M2 تأثیر منفی نگذاشته و هردو ماشین از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۰.۵ متر متوقف می‌شوند هرچند که ب‌ام‌و از ترمزهای بزرگ‌تری استفاده می‌کند. عملکرد دو خودرو حتی در پیست Figure-8 هم یکسان است و هردو زمان ۲۳.۲ ثانیه را ثبت می‌کنند.

رانندگی

با وجود اعداد یکسان، وقتی پشت فرمان دو خودرو می‌نشینیم تفاوت‌ها کاملاً مشخص می‌شود. کیمن را باید تحت‌فشار بگذارید تا حداکثر پرفورمنس را از آن بیرون بکشید. دلیل اصلی این موضوع اختلاف گشتاور است. در واقعیت، M2 سریع‌تر از پورشه نیست اما پشت فرمان احساس متفاوتی خواهید داشت. ب‌ام‌و هر بار که پدال گاز را لمس کنید، سر شما را به داخل پشت‌سری صندلی‌ها فرومی‌برد. به همین دلیل، وقتی از کیمن پیاده می‌شوید باید پای راست خود را به‌طور کامل دوباره کالیبراسیون کنید! هنگامی‌که متوجه شوید چگونه با پدال گاز ب‌ام‌و رفتار کنید، M2 اعتیادآور می‌شود. تحویل قدرت مثل خودرویی الکتریکی فوری است و گویی موتور همیشه بدون توجه به rpm حداکثر قدرت و گشتاور خود را تولید می‌کند.

رفتار با ترمزها و فرمان نیز به همان ظرافت پدال گاز نیاز دارد اما وقتی به همهٔ این قسمت‌ها عادت کنید، M2 تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود. هنگام خروج از پیچ‌ها مثل خودرویی با دو برابر قدرت به جلو شلیک می‌شود و سپس مثل یک اسکی‌باز از پیچ بعدی عبور می‌کند. با هر بار فشردن پدال گاز یا چرخاندن فرمان، M2 یک جرعه آدرنالین تازه وارد رگ‌های شما می‌کند. این هیجان خالص است. کیمن اما برعکس عمل می‌کند. در اینجا بجای بازیگوشی و عصیانگری M2 همه‌چیز آرام‌تر و کنترل‌شده به نظر می‌رسد. اگر M2 مثل هالک باشد که همه‌چیز را در هم می‌شکند، کیمن مثل سوپرمن است که با تعقل و دقت پیش می‌رود. هردو عملاً شکست‌ناپذیر خواهند بود اما ابرقهرمان‌های کاملاً متفاوت هستند.

دلیل اصلی این موضوع وزن است. پورشه با بیش از ۲۷۰ کیلوگرم وزن سبک‌تر، هنگام تغییر جهت چابک‌تر و دقیق‌تر احساس می‌شود. همچنین پورشه هنگام رانندگی هیچ‌گاه پا را کج نمی‌گذارد. درحالی‌که ب‌ام‌و پرقدرت با دماغهٔ سنگین هنگامی‌که تحت‌فشار قرار گیرد مستعد کم‌فرمانی جزئی خواهد بود و هنگام تخته کردن گاز بیش‌فرمانی وحشیانه‌ای را به نمایش می‌گذارد، کیمن هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارد. بااین‌حال، رانندگی با پورشه با سرعتی مشابه M2، به همان اندازهٔ رقیب سریع احساس نمی‌شود و برای تجربهٔ هیجان مشابه در کیمن باید بسیار سریع‌تر و سخت‌تر رانندگی کنید.

رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ کوهستانی تنها بخش کوچکی از زمانی بود که پشت فرمان خودروها گذراندیم و رسیدن به آنجا مستلزم عبور از بزرگراه‌ها بود یعنی جایی که خودروهای اسپرت همیشه در آن راحت نیستند. بااین‌حال، هردو خودرو برای مسافت‌های طولانی نسبتاً راحت هستند. البته ب‌ام‌و کمی سفت‌تر است و همیشه یادآوری می‌کند که این اول‌ازهمه یک خودروی اسپرت است. همچنین ب‌ام‌و وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرد مصرف بنزین وحشتناکی دارد. این موضوع صرف‌نظر از هزینه‌ای که به مالک تحمیل می‌کند، باعث توقف‌های مکرر برای سوخت‌گیری می‌شود. البته شرایط کیمن هم خیلی بهتر نیست اما حداقل باک سوخت بزرگ‌تری دارد.

نتیجه‌گیری

این یکی از نزدیک‌ترین مقایسه‌هایی است که تاکنون انجام داده‌ایم. این دو ماشین واقعاً به هم نزدیک هستند و می‌توان در هرکدام به‌اندازهٔ دیگری لذت برد. به همین دلیل، انتخاب برنده واقعاً سخت بود. بااین‌حال، پورشه درحالی‌که پلت‌فرم پایدارتری دارد، به‌اندازهٔ ب‌ام‌و هیجان‌انگیز نخواهد بود. M2 هر زمان که بخواهید یک دیوانهٔ تمام‌عیار می‌شود. نیازی نیست آن را تحت‌فشار قرار دهید زیرا ب‌ام‌و در هر حالتی می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. M2 با سرعت یکسان و در جادهٔ یکسان جذاب‌تر کیمن است.

مقام دوم: پورشه کیمن GTS

نقاط مثبت: شاسی بسیار پایدار، رفتار آرام و مطمئن، کوچک‌تر و سبک‌تر و چابک‌تر

نقاط منفی: به گشتاور بیشتری نیاز دارد، برای ارائهٔ هیجان باید تحت‌فشار قرار گیرد

چکیده: ارتباطی عمیقاً رضایت‌بخش بین ماشین و راننده که برای لذت بیشتر واقعاً به تلاش نیاز دارد

مقام اول: ب‌ام‌و M2

نقاط مثبت: تحویل قدرت انفجاری، شخصیت همیشه فعال، کششی که وزن را پنهان می‌کند

نقاط منفی: سواری سفت‌تر، اندازهٔ بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر، تعویض دنده‌های خشن‌تر

چکیده: یک جنون تسلیحاتی که در هر شرایطی، هر جاده‌ای و هر زمانی آدرنالین خالص را ارائه می‌کند

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M2 پورشه کیمن GTS
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو ۴.۰ لیتری H6
قدرت (اسب بخار) ۴۶۰ ۴۰۰
گشتاور (نیوتن متر) ۵۵۰ ۴۳۰
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۷۴۵ ۲,۴۷۴
طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۵۸۰ / ۱,۸۸۷ / ۱,۴۰۲ ۴,۴۰۴ / ۱,۸۰۱ / ۱,۲۷۵
ظرفیت سرنشین (نفر) ۴ ۲
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۷۴۷ ۱۴۷۷
حجم صندوق بار (لیتر) ۳۹۰ ۱۵۰+۱۲۵
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۳.۵ ۳.۵
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۱.۸ ۱۱.۸
توقف از ۹۶ (متر) ۳۰.۵ ۳۰.۵
شتاب جانبی (جی) ۱.۰۴ ۱.۰۶
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) ۲۳.۲ ۲۳.۲
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) ۱۲.۴ ۱۱.۲
قیمت پایه (دلار) ۶۴,۱۹۵ ۹۶,۸۵۰
قیمت تست‌شده (دلار) ۶۷,۶۹۵ ۱۱۷,۰۵۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    بی ام وه لایک
    پورشه دیس لایک

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. محمد فرخی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      بی ام و عقبش شبیه ساینا 😂😂

      موافقم 18
      مخالفم 4
      1. Nima

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (77 ديدگاه)

        محمد معذرت میخوام ولی حرفت مفته
        ساینا خودش از روی سری ۲ بیمر و کوئیکم از روی سری ۱ کپی کاری شده
        خیلی هم طراحی این نسل از بیمر سری ۲ چشم نوازه

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. froG-driVer

          ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (90 ديدگاه)

          چرا عصبی میشی عزیزم من فقط گفتم شبیه اون هست وگرنه معلومه کی کپی کاری کرده😂

          موافقم 5
          مخالفم 1
  2. amir-mr

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    M2 واقعا خوبه ولی نسل قبلش واقعا از نظر طراحی بهتر بود
    من پورشه رو انتخاب میکنم به دلیل طراحی زیبا تری که داره و اینکه حس اسپرت تری از پورشه میگیرم

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. علی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (280 ديدگاه)

      پورشه جذابیت خاصی داره

      موافقم 10
      مخالفم 1
  3. شهرام

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    با بنزین ایران پورشه چون تنفس هست. ‌‌‌‌‌‌‌🤩

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. Dan

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (600 ديدگاه)

      لزوماً تنفس طبیعی بودن ب معنای سازگاری با بنزین های اکتان پایین نیست

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. M.P

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اما مثل توربو هم حساس نیست

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. B

          ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (343 ديدگاه)

          بازم زیاد ربط نداره ممکنه یه موتور توربو حساسیت کمتری نسبت به تنفس طبیعی داشته باشه
          اما خب کسی که پول خرید اینارو تو ایران داشته باشه مریضه مگه بمونه؟ بره اماراتی جایی راحت زندگیشو کنه دیگه

          موافقم 1
          مخالفم 10
  4. JaMsHiD

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (868 ديدگاه)

    تا موقعی که معجزه موتور وسط در میومد نباشه ب ام و خوبه .
    با احترام به ب ام و ، انتخابم پورشه هست .
    پایداری و هیجانی که موتور وسط داره هیچ موتور جلویی نداره !

    موافقم 12
    مخالفم 5
  5. Zombie

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    انتخابم پورشه بود اما ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار اختلاف قیمت باعث میشه m2 رو بردارم :)

    موافقم 12
    مخالفم 4
  6. Absurd Hero

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    کاش طراحی بی ام و اینقدر شخمی نبود

    موافقم 16
    مخالفم 2
  7. sinasvj

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    پورشه با وزن کمتر و قیافه هیجان انگیز تر قطعا گزینه بهتریه و مطمئنا تجربه سواری بهتریم میده فقط قیمت یکمی…

    موافقم 7
    مخالفم 6
  8. نوید

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    چه اختلاف قیمتی!!!
    BMW با M2 کولاک کرده.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. محمد فرخی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      به نظر من بی ام و با این ماشین و طراحی قدیمی برگشته به 2000تا2009 میلادی و اون طراحی های دوست داشتنی اما این دلیل نمیشه که برای هر ماشینی خوب از آب در بیاد به نظر من پورشه از نظر طراحی بهتره بی ام و باید الان تو این زمونه که همه دنبال مدرن بودن و کشیده بودنن یکم بیشتر رو این کار میکرد m2 مثل سری دو کوپه 2009 شده که فیس لیفت غلیظ شده از نظر طراحی.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمدهادی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      M2 در مقابل رقیب پورشه یی ش هیچی از دیوانگی و جنون کم نداره
      چهره ی بسیار خشن تری هم داره
      با این اختلاف قیمت قطعا انتخاب من M2 توانا خواهد بود

      موافقم 4
      مخالفم 3
  9. زیزیگولو

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4700 ديدگاه)

    با اینکه رتبه اول M2 بود ولی با این وجود انتخاب کردن یکی از بین این دوتا سخته و نمیشه به راحتی یکی رو انتخاب کرد و از اون یکی گذشت

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2982 ديدگاه)

    من میگم پورشه بهتره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. M power

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    فقط m2

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1181 ديدگاه)

    چکیده: یک جنون تسلیحاتی که در هر شرایطی، هر جاده‌ای و هر زمانی آدرنالین خالص را ارائه می‌کند👍👌🥲

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. Gdm

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    الحق که این نسل M2 عجوبس! حالا درسته تو طراحی بی نقص نیست ولی تو مبحث تنظیمات موتور و شاسی عجوبه به تمام معناس
    حتی ی سری از مجلات تو زمینه لذت سواری و ارتباط با راننده بالاتر از M4 قرار دادن اش!
    اینجا هم که مقام اول رو از پورش گرفت…کار هر ماشینی نیست

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. amirboss

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    واقعیت اینه که این مقایسه دقیق بخصوص تو شتاب و ضریب درگ و این ریزه کاریا به درد مصرف کننده معمولی نمیخوره و شاید اصلا متوجه این چیزا نشه!

    به هرحال از لحاظ برند و طراحی و پرفورمنس قطعا پورش برنده ست.

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. آلمانی باز

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (137 ديدگاه)

      یعنی میفرمایید شتاب و ضریب درگ (این ریز کاری ها!) اونم تو این کلاس زیاد مهم نیست و کسی متوجه نمیشه . ولی اینکه چه لوگو ای رو کاپوت ماشین خورده مهمه و همه متوجه میشن؟ عجب!
      *چطوری پورش تو پرفورمنس قطعا برندس؟ از این جهت میپرسم:
      ((ب‌ام‌و M2 و پورشه ۷۱۸ کیمن GTS از لحاظ پرفورمنس آن‌قدر به هم نزدیک هستند که می‌توانستیم یکی را آزمایش کنیم و نتایج را برای دیگری کپی پیست کنیم))

      موافقم 4
      مخالفم 2
  15. B

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    فقط جا دار تر بودن و فضای صندوق بی ام و کافیه تا به پورش ترجیهش بدم

    موافقم 3
    مخالفم 2
  16. Navid A J

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    قیمت کارکرده هاشونم برید سرچ کنین تا ببینین پورشه، ناب تره. ارزش خودشو خوب نگه میداره.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. محمد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    پرسیدن داره؟
    معلومه پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. ماکان

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (765 ديدگاه)

    سلام . انتخاب من بی ام و M2

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا