پورشه کیمن GTS یا بی ام و M2؛ انتخاب سخت در کلاس اسپرت کوچک

جمعه 10 فروردین 1403 - 17:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-2
دو خودروی اسپرتی که پرفورمنسی کاملاً مشابه را با روش‌های کاملاً متفاوت ارائه می‌کنند منجر به سخت‌ترین تصمیم‌گیری برای انتخاب برنده شد.
تبلیغات

ب‌ام‌و M2 و پورشه 718 کیمن GTS از لحاظ پرفورمنس آن‌قدر به هم نزدیک هستند که می‌توانستیم یکی را آزمایش کنیم و نتایج را برای دیگری کپی پیست کنیم. البته این موضوع در مورد قیمت صدق نمی‌کند ولی ما تصمیم گرفتیم ابتدا توجهی به قیمت نداشته باشیم. در اینجا ماشینی که بهترین ویژگی‌های مدنظر ما را ارائه کند برنده خواهد بود.

همچنین بخوانید: فورد موستانگ دارک هورس در برابر بی‌ام‌و M2، نبرد بهترین کوپه‌های اسپرت

کپی لینک

اعداد و ارقام

کپی پیست که گفتیم اغراق نکردیم زیرا هردو خودرو ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسیدند و 400 متر را در 11.8 ثانیه طی کردند. موضوع جالب اما اینکه چطور دو خودروی متفاوت نتیجهٔ یکسانی را ارائه می‌کنند. البته هردو ماشین شش سیلندر دارند اما ب‌ام‌و دو توربوشارژر را به موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی خود چسبانده تا 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور از آن بیرون بکشد درحالی‌که پیشرانهٔ پورشه از نوع تنفس طبیعی است و برای تولید قدرت به حجم موتور تکیه دارد. این پیشرانهٔ 4 لیتری که در وسط نصب شده، تا 7,800 rpm دور می‌گیرد (300 دور بیشتر از ب‌ام‌و) و 400 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دلیل عملکرد یکسان پورشه با ب‌ام‌و با وجود قدرت کمتر، وزن است. کیمن حدود 270 کیلوگرم سبک‌تر است. این موضوع دو عامل اصلی دارد که اولی وجود صندلی‌های عقب در M2 است درحالی‌که کیمن خودرویی دونفره است. دلیل دوم هم اینکه سری 2 قطعات زیادی را از مدل‌های بزرگ‌تر سری 3 و سری 4 قرض گرفته که باعث شده بزرگ‌تر و سنگین‌تر شود به‌گونه‌ای که 142 میلی‌متر کشیده‌تر، 86 میلی‌متر عریض‌تر و 127 میلی‌متر بلندتر از کیمن بوده و 272 میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااین‌حال، وزن بیشتر روی قدرت توقف M2 تأثیر منفی نگذاشته و هردو ماشین از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در 30.5 متر متوقف می‌شوند هرچند که ب‌ام‌و از ترمزهای بزرگ‌تری استفاده می‌کند. عملکرد دو خودرو حتی در پیست Figure-8 هم یکسان است و هردو زمان 23.2 ثانیه را ثبت می‌کنند.

کپی لینک

رانندگی

با وجود اعداد یکسان، وقتی پشت فرمان دو خودرو می‌نشینیم تفاوت‌ها کاملاً مشخص می‌شود. کیمن را باید تحت‌فشار بگذارید تا حداکثر پرفورمنس را از آن بیرون بکشید. دلیل اصلی این موضوع اختلاف گشتاور است. در واقعیت، M2 سریع‌تر از پورشه نیست اما پشت فرمان احساس متفاوتی خواهید داشت. ب‌ام‌و هر بار که پدال گاز را لمس کنید، سر شما را به داخل پشت‌سری صندلی‌ها فرومی‌برد. به همین دلیل، وقتی از کیمن پیاده می‌شوید باید پای راست خود را به‌طور کامل دوباره کالیبراسیون کنید! هنگامی‌که متوجه شوید چگونه با پدال گاز ب‌ام‌و رفتار کنید، M2 اعتیادآور می‌شود. تحویل قدرت مثل خودرویی الکتریکی فوری است و گویی موتور همیشه بدون توجه به rpm حداکثر قدرت و گشتاور خود را تولید می‌کند.

رفتار با ترمزها و فرمان نیز به همان ظرافت پدال گاز نیاز دارد اما وقتی به همهٔ این قسمت‌ها عادت کنید، M2 تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود. هنگام خروج از پیچ‌ها مثل خودرویی با دو برابر قدرت به جلو شلیک می‌شود و سپس مثل یک اسکی‌باز از پیچ بعدی عبور می‌کند. با هر بار فشردن پدال گاز یا چرخاندن فرمان، M2 یک جرعه آدرنالین تازه وارد رگ‌های شما می‌کند. این هیجان خالص است. کیمن اما برعکس عمل می‌کند. در اینجا بجای بازیگوشی و عصیانگری M2 همه‌چیز آرام‌تر و کنترل‌شده به نظر می‌رسد. اگر M2 مثل هالک باشد که همه‌چیز را در هم می‌شکند، کیمن مثل سوپرمن است که با تعقل و دقت پیش می‌رود. هردو عملاً شکست‌ناپذیر خواهند بود اما ابرقهرمان‌های کاملاً متفاوت هستند.

دلیل اصلی این موضوع وزن است. پورشه با بیش از 270 کیلوگرم وزن سبک‌تر، هنگام تغییر جهت چابک‌تر و دقیق‌تر احساس می‌شود. همچنین پورشه هنگام رانندگی هیچ‌گاه پا را کج نمی‌گذارد. درحالی‌که ب‌ام‌و پرقدرت با دماغهٔ سنگین هنگامی‌که تحت‌فشار قرار گیرد مستعد کم‌فرمانی جزئی خواهد بود و هنگام تخته کردن گاز بیش‌فرمانی وحشیانه‌ای را به نمایش می‌گذارد، کیمن هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارد. بااین‌حال، رانندگی با پورشه با سرعتی مشابه M2، به همان اندازهٔ رقیب سریع احساس نمی‌شود و برای تجربهٔ هیجان مشابه در کیمن باید بسیار سریع‌تر و سخت‌تر رانندگی کنید.

رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ کوهستانی تنها بخش کوچکی از زمانی بود که پشت فرمان خودروها گذراندیم و رسیدن به آنجا مستلزم عبور از بزرگراه‌ها بود یعنی جایی که خودروهای اسپرت همیشه در آن راحت نیستند. بااین‌حال، هردو خودرو برای مسافت‌های طولانی نسبتاً راحت هستند. البته ب‌ام‌و کمی سفت‌تر است و همیشه یادآوری می‌کند که این اول‌ازهمه یک خودروی اسپرت است. همچنین ب‌ام‌و وقتی تحت‌فشار قرار می‌گیرد مصرف بنزین وحشتناکی دارد. این موضوع صرف‌نظر از هزینه‌ای که به مالک تحمیل می‌کند، باعث توقف‌های مکرر برای سوخت‌گیری می‌شود. البته شرایط کیمن هم خیلی بهتر نیست اما حداقل باک سوخت بزرگ‌تری دارد.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

این یکی از نزدیک‌ترین مقایسه‌هایی است که تاکنون انجام داده‌ایم. این دو ماشین واقعاً به هم نزدیک هستند و می‌توان در هرکدام به‌اندازهٔ دیگری لذت برد. به همین دلیل، انتخاب برنده واقعاً سخت بود. بااین‌حال، پورشه درحالی‌که پلت‌فرم پایدارتری دارد، به‌اندازهٔ ب‌ام‌و هیجان‌انگیز نخواهد بود. M2 هر زمان که بخواهید یک دیوانهٔ تمام‌عیار می‌شود. نیازی نیست آن را تحت‌فشار قرار دهید زیرا ب‌ام‌و در هر حالتی می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. M2 با سرعت یکسان و در جادهٔ یکسان جذاب‌تر کیمن است.

مقام دوم: پورشه کیمن GTS

نقاط مثبت: شاسی بسیار پایدار، رفتار آرام و مطمئن، کوچک‌تر و سبک‌تر و چابک‌تر

نقاط منفی: به گشتاور بیشتری نیاز دارد، برای ارائهٔ هیجان باید تحت‌فشار قرار گیرد

چکیده: ارتباطی عمیقاً رضایت‌بخش بین ماشین و راننده که برای لذت بیشتر واقعاً به تلاش نیاز دارد

مقام اول: ب‌ام‌و M2

نقاط مثبت: تحویل قدرت انفجاری، شخصیت همیشه فعال، کششی که وزن را پنهان می‌کند

نقاط منفی: سواری سفت‌تر، اندازهٔ بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر، تعویض دنده‌های خشن‌تر

چکیده: یک جنون تسلیحاتی که در هر شرایطی، هر جاده‌ای و هر زمانی آدرنالین خالص را ارائه می‌کند

کپی لینک

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M2

پورشه کیمن GTS

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توئین توربو

4.0 لیتری H6

قدرت (اسب بخار)

460

400

گشتاور (نیوتن متر)

550

430

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,745

2,474

طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر)

4,580 / 1,887 / 1,402

4,404 / 1,801 / 1,275

ظرفیت سرنشین (نفر)

4

2

وزن خالص (کیلوگرم)

1747

1477

حجم صندوق بار (لیتر)

390

150+125

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

3.5

3.5

مسافت 400 متر (ثانیه)

11.8

11.8

توقف از 96 (متر)

30.5

30.5

شتاب جانبی (جی)

1.04

1.06

تایم پیست Figure 8 (ثانیه)

23.2

23.2

مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)

12.4

11.2

قیمت پایه (دلار)

64,195

96,850

قیمت تست‌شده (دلار)

67,695

117,050

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.