بی ام و

نکات شگفت‌انگیز در بی ام و XM، از هندلینگ تا طراحی و امکانات

هرچند ب‌ام‌و XM هنگام معرفی با انتقاداتی مواجه شد اما پس از گذراندن مدت کوتاهی پشت فرمان می‌توان به جذابیت‌های این شاسی‌بلند هیبریدی پی برد.

ظاهر بی‌پروا، وزن سنگین و قیمت هنگفت، ب‌ام‌و XM را روی کاغذ به خودرویی تبدیل کردند که از آن متنفر بودیم و پس از اولین رانندگی نیز به خاطر سواری نسبتاً سفت و اندازهٔ بزرگ، این احساس تشدید شد اما هرچه بیشتر با XM رانندگی می‌کردم بیشتر ویژگی‌های عالی خودرو را کشف می‌کردم که نظرم را تغییر می‌داد. این ماشین خیلی زود نشان داد که چیزی بیش از یک پیشرانهٔ هیبریدی قدرتمند با شاسی قابل‌توجه است.

البته این برداشت‌ها صرفاً برای XM معمولی است که از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ نرم و روان به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. ب‌ام‌و اما نسخهٔ حتی قوی‌تر لیبل رد را هم ارائه می‌کند که به لطف موتور V8 قوی‌تر، مجموعاً ۷۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در این نسخه، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت از ۴.۱ به ۳.۷ ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت از ۲۷۰ به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش میابد. بااین‌حال، مطمئن نیستیم که تجربهٔ رانندگی لیبل رد آن‌قدر متفاوت باشد که ۲۶ هزار دلار قیمت گران‌تر خود را توجیه کند. درهرحال، در ادامه شش برداشت از رانندگی با XM را بیان خواهیم کرد.

کابین شگفت‌انگیز

با وجود تمام ماجراجویی‌هایی که ب‌ام‌و طی سال‌های اخیر در طراحی بیرونی محصولات خود داشته، سرسختانه از به هم ریختن طراحی داخلی خود امتناع کرده است. به همین دلیل، خوشبختانه کابین XM به‌اندازهٔ بیرون اغراق‌آمیز و عجیب نیست. چرم با رنگ‌های مختلفی از مشکی معمولی تا قهوه‌ای متمایزتر و حتی سبز تیره، بخش بزرگی از داشبورد را می‌پوشانند و سقفی که فاقد پانل شیشه‌ای است، آستری با طراحی هندسی و نورپردازی LED دارد. صندلی‌های عقب نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نظر می‌رسد با درهای عقب یکپارچه هستند. این ویژگی‌ها حال و هوای سالن مانندی به کابین XM بخشیده‌اند که در هیچ خودروی دیگری در این کلاس پیدا نخواهید کرد.

قدرت شگفت‌انگیز

یکی از جذابیت‌های اصلی XM قدرت فوق‌العادهٔ آن است. با ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور، این شاسی‌بلند بزرگ به‌طور شگفت‌انگیزی سریع است. البته شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۱ ثانیه‌ای XM شاید خیلی چشمگیر به نظر نرسد اما قدرت خودرو بیشتر از چیزی که هست احساس می‌شود. موتور الکتریکی ۱۹۴ اسب بخاری به جبران کمبود قدرت در دورهای پایین پیشرانهٔ بنزینی کمک می‌کند و تا زمانی که V8 توئین توربو به‌طور کامل وارد عمل شود، پاسخگویی فوری و تحویل قدرت نرمی را فراهم می‌کند. این یعنی نه مثل پیشرانه‌های تمام بنزینی در دورهای پایین باید منتظر قدرت بمانید و نه مثل خودروهای الکتریکی نیرویی فوری در اختیار خواهید داشت. در XM قدرت همیشه و همه‌جا به میزان مناسب و با کنترلی عالی ارائه می‌شود.

هندلینگ شگفت‌انگیز

این یک شگفتی واقعی است زیرا هرچند بخش M ب‌ام‌و می‌تواند خودروهایی با پرفورمنس شگفت‌انگیز بسازد اما XM با وزن ۲۷۶۴ کیلوگرم، واقعاً سنگین است. من تاکنون با خودروهای الکتریکی کمی سبک‌تر از این رانندگی کرده‌ام که هنوز هم در پیچ‌ها احساس سنگینی داشتند اما XM به‌طور باورنکردنی سریع و چابک احساس می‌شود. این ماشین چسبندگی بسیار زیاد و فرمان بسیار سریع و دقیقی دارد. فرمان حتی بازخورد مناسبی را هم ارائه می‌کند که در بسیاری از ب‌ام‌وهای مدرن کمتر دیده می‌شود. این ویژگی‌ها در ترکیب با پیشرانه‌ای پاسخگو، XM را به شاسی‌بلندی تبدیل کرده‌اند که می‌خواهید سخت‌تر و سخت‌تر با آن رانندگی کنید.

حالت تمام الکتریکی قابل‌استفاده

انتظار داشتید دوباره بگوییم شگفت‌انگیز؟ خب این توصیف برای حالت تمام الکتریکی XM مناسب نیست اما با برد تخمینی ۵۰ کیلومتر، از این خودروی پلاگین‌هیبریدی واقعاً می‌توان به‌طور منظم در حالت تمام الکتریکی استفاده کرد. در این حالت خودرو حتی به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بنابراین می‌توان در بزرگراه هم بدون نیاز به بنزین رانندگی کرد.

اما…

نکته اینجا است که مثل بسیاری از خودروهای پلاگین‌هیبریدی، در حالت تمام الکتریکی از لذت همهٔ چیزهایی که XM ارائه می‌کند محروم خواهید شد. در این حالت، تنها چیزی که دارید ۱۹۴ اسب بخار قدرت است که برای یک شاسی‌بلند نزدیک به سه تنی اصلاً کافی نخواهد بود. البته این موضوع در ترددهای کوتاه شهری و ترافیک‌ها مهم نخواهد بود ولی در دیگر شرایط، خیلی نمی‌توان روی این ۱۹۴ اسب بخار قدرت حساب کرد.

و طراحی بیرونی

مثل بسیاری از ب‌ام‌وهای جدید، به طراحی XM هم انتقاداتی وارد شده است ولی این موضوع بسته به نظر افراد می‌تواند متفاوت باشد. من رفته‌رفته از این ظاهر خوشم می‌آید. خوشبختانه ب‌ام‌و در این ماشین جلوپنجره را به‌اندازهٔ مدل‌های M3 و M4 بزرگ نکرده است. همچنین گلگیرهای بزرگ و برجسته من را به یاد هاچ‌بک‌های داغ کلاسیک می‌اندازد و خط سقف بجای اینکه با شیب زیاد به سمت پایین، نمایی فست‌بک مانند ایجاد کند، شیب ملایمی داشته و فضای بار را کاهش نداده است. علاوه بر این، جزئیاتی مثل سر اگزوزهایی که به‌صورت عمودی روی‌هم قرار گرفته‌اند و دو لوگوی ب‌ام‌و در طرفین بالای شیشهٔ عقب نیز جالب به نظر می‌رسند. به‌طورکلی، XM خودروی کاملاً متمایزی است که شبیه هیچ خودروی دیگری در این کلاس به نظر نمی‌رسد و احتمالاً خریداران هم به دنبال همین هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای
منبع
AutoBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    ایشون رو از نزدیک دیدم ولی متسفانه نتونستم تجربه سواری ایش رو داشته باشم.
    از اون ماشین هاست که یا عاشق طراحی ایش میشی یا متنفر و حد وسط نداره.
    طراحی بیرونی خیلی تهاجمی که در رنگ های تیره جذاب تره تا رنگ روشن، سایز ماشین خیلی گنده است و گاهی فکر میکنی لازم بود اینقدر گنده باشه.
    ولی بزرگ ترین مشکل من طراحی داخلیه که میتونست هماهنگی بیشتر با بیرون ماشین داشته باشه و با اینکه فضای زیادی در داخل داره ولی ارتفاع کم سقف ( نسبت به کلاس اش ) احساس تنگ بودن به آدم میده.

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. cyrus-az

      ۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (77 ديدگاه)

      هرچند در فن آوری و پرفورمنس عالی و بدون شک کم رقیبه ولی کنار اومدن با ظاهرش از رو عکس خیلی سخته. شاید از نزدیک و گذر زمان یکم بهتر بشه. هرچند ظاهر ماشین سلیقه ایه و بی تعصب نسبت به برند باید نظر بدیم.

      موافقم 24
      مخالفم 4
      1. net

        ۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3149 ديدگاه)

        سپر عقب و خط خاکستری سپر عقب و ۴ لوله اگزوز مربعی روی هم بد هست.اولین ماشینی هست که خط سفید اطراف شیشه دربها این مدلی کرده و از پایین شیشه زده بیرون و خط رو پایین شیشه روی در قرار داده و از زیر اینه هم زده بیرون رفته به سمت چراغ جلو و خیلی بد هست، خط نازک بالای شیشه دربها خوبه ولی در قسمت شیشه مثلتی که پهن شده و زیر شیشه دربها که بیش از اندازه اومده پایین و زیر اینه بغل قطع نشده و رفته سمت چراغ جلو خیلیی بد هست. رینگ بد هست. خط پهن خاکستری اطراف جلوپنجره خیلییی بد هست و تعجبه از خط نازک خاکستری چرا استفاده نکرده. چراغ عقب یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد.زیر چراغ باریک جلو چراغ دیگر قرار گرفته و چراغ جلو دوطبقه ای کرده بد هست. زیر جلوپنجره سپر باز هست بد شده اگر بسته بود قشنگتر میشد

        موافقم 9
        مخالفم 20
    2. رضا

      ۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      طراحیش نسبت به محصولات جدید ب ام و مثل سری ۷. وسری ۴ جدید و اون کانسپتش که شبیه ال نود بود خیلی بهتره!طراحی جلو خوبه ولی عقب معمولیه
      چراغ دو تیکه به یک ماشین بزرگ و عضلانی اسپورت مثل این میاد نه یه لیموزین لوکس مثل سری هفت

      موافقم 13
      مخالفم 4
  2. مازیار

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    این یک جهش برای بی ام و هست. چیزی بیشتر از یه اس یو وی هیبریدی. کلیات و جزئیات فناوری که ناگفته پیداست، کابینی باشکوه و نمای بیرونی که رفته رفته داره جای خودشو پیدا می کنه.

    موافقم 35
    مخالفم 4
  3. R@min

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1680 ديدگاه)

    میدونم غیر ممکنه ولی ب امید روزی که جای آت و آشغالای چینی مثل سایت اتوبلاگ همچین رپوتاژ مزخرف و خنده داری برای بی ام و بزارین.

    موافقم 22
    مخالفم 34
    1. 18:45

      ۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (473 ديدگاه)

      یک هیت و توهین دیگه از طرف یکی از بزرگترین هیتر های ب ام و در کانال (رامین)
      توی آمریکن فن و چه به ب ام و آخه؟!
      نمیدونم چه عاید یه سری میشه که مدام ب ام و رو تجزیه و تحلیل میکنن!!🙉🙉😂
      نقد ب ام و نیاز به اطلاعات کافی داشتن از این برند داره و یکم علم بیشتر تو صنعت خودرو…
      واقعا چیه این مطلب خنده دار بود؟!!
      ضمنا انقدر یسری آمریکن فن ها تعصبی رفتار میکنن راجع به برندهای آمریکایی که دیگه اصلا برندهای دیگه پیششون مثل شرکت های نوپای چینی هستن!
      چی بگم، تو برخی چیزا جماعت درست شدنی نیستن… 😑😑🙉

      موافقم 37
      مخالفم 13
      1. R@min

        ۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        به تو هیچ ربطی نداره کی چی میزاره، بخوام هم هیت کنم کار ۵ دقیقه هست، چیزی هم بارت نیست انگشت ب دماغ می مونی.

        موافقم 9
        مخالفم 44
        1. 18:45

          ۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (473 ديدگاه)

          احسنت به این حاضر جوابی🙉😂😂
          انگشت به دماغ و نشنیده بودیم که شنیدیم!! 😱😂

          موافقم 19
          مخالفم 4
    2. ALI.S

      ۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      حتماً مشکلت قیمت هست.
      چون چیزی جز اینکه بگید:
      ماشین آمریکایی=قیمت کم، پرفورمنس عالی؛
      پیدا نمیکنید. شاید هم مشکلت این باشه که طراحی جدیدتری نسبت تسلا یا فورد داره؟
      (ولی خدایی می‌تونست طراحی بهتری داشته باشه شاید هم ما به یکسری چیزها عادت کردیم!🤔)

      موافقم 18
      مخالفم 4
      1. R@min

        ۴ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        تو چی میگی این وسط ؟؟؟ بیا برو دو تا شفته مغز گیر ما افتادن.

        موافقم 5
        مخالفم 22
        1. مازیار

          ۴ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (819 ديدگاه)

          رامیییین
          یکمی … یکمی آرومتر
          نه اینکه فکر کنی سطح اتانول الان کمی بالاتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر هست و باقی قضایا

          یکمی آرومتر از هر جهت بهتر

          موافقم 19
          مخالفم 0
  4. کوشا

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    زیبا..
    بسیار زیبا..
    یک گام بلند رو به جلو برای bmw ♥️

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. reza342

      ۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (185 ديدگاه)

      زیبا؟؟؟؟!!

      موافقم 6
      مخالفم 6
  5. Soroush

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    هرچی میگذره داره طراحیش داره برام قابل قبول تر میشه
    کابین و مشخصات فنی و هندلینگم که عاالیه

    موافقم 24
    مخالفم 5
  6. 💀

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    اگه تسلا این طراحی رو میزد همه مصلح میشدن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. A1

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (226 ديدگاه)

    هرکی بررسی کرده گفته هندلینگش بده که

    موافقم 5
    مخالفم 6
  8. حسام

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا کابینش از مد افتاده و زشته

    موافقم 4
    مخالفم 21
  9. net

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    سپر عقب و خط خاکستری سپر عقب و ۴ لوله اگزوز مربعی روی هم بد هست.اولین ماشینی هست که خط سفید اطراف شیشه دربها این مدلی کرده و از پایین شیشه زده بیرون و خط رو پایین شیشه روی در قرار داده و از زیر اینه هم زده بیرون رفته به سمت چراغ جلو و خیلی بد هست، خط نازک بالای شیشه دربها خوبه ولی در قسمت شیشه مثلتی که پهن شده و زیر شیشه دربها که بیش از اندازه اومده پایین و زیر اینه بغل قطع نشده و رفته سمت چراغ جلو خیلیی بد هست. رینگ بد هست. خط پهن خاکستری اطراف جلوپنجره خیلییی بد هست و تعجبه از خط نازک خاکستری چرا استفاده نکرده. چراغ عقب یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد.زیر چراغ باریک جلو چراغ دیگر قرار گرفته و چراغ جلو دوطبقه ای کرده بد هست. زیر جلوپنجره سپر باز هست بد شده اگر بسته بود قشنگتر میشد

    موافقم 5
    مخالفم 14
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بی ام و عجب شاسی بلندی و هزار حیف

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. net

    ۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    بدترین و زشترین جای این ماشین زه خط سفید ناشیانه اطراف شیشه دربها هست حتی این مدل زه سفید اطراف شیشه دربها در ماشینهای آشغال چینی هم دیده نشده و تعجبه بی ام و همچین کاری کرده و اولین بار هست که همچین خط سفید بد اطراف شیشه دربها میبینیم

    موافقم 2
    مخالفم 12
  12. Payam m5 E60

    ۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بی ام وه همیشه یه ماشین رو میسازه همه در موردش فقط بحث و بدگویی میکنن ولی وقتی یک ماه میگذره ۹۰ درصد ادما نظرات شون عوض میشه .ودر اخر ماشین درجه یک از اب در میاد .مثل ام ۳یا ام۴جدید یا سری ۸ یا اکثر محصولات بی ام وه که از هر نظر همه رو مجذوب خودش میکنه .روی عکس قضاوت نمیشه کرد باید از نزدیک دید و قضاوت کرد.درستش همینه

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا