معرفی نسل جدید بی ام و M5، ابرسدان هیبرید با 727 اسب بخار قدرت

چهارشنبه 6 تیر 1403 - 03:39
مطالعه 6 دقیقه
2025-bmw-m5 (3)
نسل جدید M5 با قیمت پایهٔ 120 هزار دلار، از همان قوای محرکهٔ V8 پلاگین‌هیبریدی شاسی‌بلند XM استفاده می‌کند و نزدیک 2.5 تن وزن دارد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام نسل جدید ب‌ام‌و M5 معرفی و رئیس دنیای سوپرسدان‌های نیز بالاخره تسلیم الکتریکی‌سازی شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، M5 جدید از همان قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی شاسی‌بلند XM استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی در گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تشکیل شده است.

پیشرانهٔ بنزینی به‌تنهایی 570 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و موتور الکتریکی هم 197 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور به آن می‌افزاید تا مجموع خروجی به 727 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور برسد. تکمیل‌کنندهٔ این سیستم هم یک پکیج باطری کوچک 14.8 کیلووات ساعتی است که امکان پیمودن تا 40 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

مثل اکثر خودروهای هیبریدی جدید، در M5 هم سیستم هیبریدی اضافه‌وزن چشمگیری را به همراه داشته و وزن سوپرسدان ب‌ام‌و را به 2445 کیلوگرم رسانده است. این در حالی است که نسل قبلی 1970 کیلوگرم وزن داشت. به خاطر همین وزن سنگین، شتاب M5 جدید کندتر از نسل قبلی خواهد بود. این سدان هیبریدی ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که M5 کامپتیشن قبلی با 625 اسب بخار قدرت این کار را در تنها 3.1 ثانیه انجام می‌داد.

حداکثر سرعت خودرو مثل گذشته روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود اما با سفارش پکیج رانندهٔ M این رقم به 305 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند. برای M5 جدید سه حالت رانندگی مختلف در نظر گرفته شده است. در حالت راحت، پیشرانهٔ بنزینی اغلب خاموش می‌شود تا کم‌مصرف‌ترین رانندگی ممکن فراهم شود. حالت اسپرت خودرو را سرحال‌تر می‌کند و پیشرانهٔ بنزینی را همیشه روشن نگه می‌دارد درحالی‌که حالت پویا قوای محرکه را روی حداکثر قدرت تنظیم می‌کند و عملکرد سیستم خنک‌کننده را برای استفاده در پیست تقویت می‌کند.

حالت پویا همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک را روی حالت دیفرانسیل عقب قرار می‌دهد و حتی امکان خاموش کردن کنترل پایداری را هم فراهم می‌کند. علاوه بر این سه حالت مذکور، M5 جدید تنظیمات جداگانه‌ای هم برای سیستم تعلیق، ترمز، فرمان، گیربکس و سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive دارد. برای متوقف کردن این سدان قدرتمند دیسک‌های ترمز 16.1 اینچی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های 15.7 اینچی با کالیپرهای تک پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است که پشت رینگ‌های 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب پنهان می‌شوند. همچنین امکان سفارش ترمزهای کربن سرامیکی هم وجود دارد که 25 کیلوگرم سبک‌تر هستند.

در داخل خودرو نیز سیستم‌عامل 8.5 ب‌ام‌و با گرافیک خاص M ارائه شده است. در اینجا همچنین هدآپ دیسپلی هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود که در هنگام توقف خودرو می‌تواند ویدئو پخش و یا امکان بازی کردن را فراهم کند. نسل جدید M5 در بیرون خیلی با سری 5 متفاوت نیست ولی بااین‌حال گلگیرهای عریض‌تر، چهار سر اگزوز در عقب و اسپویلر کوچکی روی لبه در صندوق نشان می‌دهند که این سدان معمولی نیست. نسل جدید ب‌ام‌و M5 ماه آینده در فستیوال سرعت گودوود برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد و تولید آن در ماه جولای آغاز خواهد شد. قیمت این سدان اسپرت آلمانی از 120,675 دلار آغاز می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.