تولید خودروی هیدروژنی بی ام و با همکاری تویوتا در سال 2028
این خودروساز آلمانی برنامههای خود برای سرمایهگذاری بیشتر روی تکنولوژی هیدروژنی و تولید خودروی سلول سوختی در سال 2028 را تائید کرده است. به همین منظور ژرمنها با تویوتا به عنوان یکی از معدود خودروسازانی که هنوز به آینده هیدروژن معتقد است همکاری خواهد کرد. با اینکه حدود یک دهه است تویوتا میرای هیدروژنی در بازار حضور دارد اما خودروی موردبحث اولین محصول هیدروژنی بی ام و خواهد بود که امکان خرید آن توسط مردم وجود خواهد داشت.
از آنجایی که خودروی هیدروژنی بی ام و حداقل تا 4 سال دیگر عرضه خواهد شد بنابراین بی ام و اشاره چندانی به جزئیات آن نکرده است. البته گفته میشود این خودرو نسخهای هیدروژنی از محصول فعلی بی ام و خواهد بود. اگر به خاطر داشته باشید پروژه هیدروژنی قبلی بی ام و بر پایه X5 شکل گرفته بود هرچند به نظر میرسد این خودروی هیدروژنی نسخه تولیدی iX5 نخواهد بود. این نسل از شاسیبلند بی ام و در نیمه دوم عمر خود قرار دارد و تا سال 2028 جای خود را به نسل جدیدش خواهد داد.
اما صرفنظر از شکل و فرم کلی، بی ام و میخواهد محصولی اصیل را بجای ریبج کردن محصولی از تویوتا تولید کند. طبیعتاً تویوتا روی محصولات خود کار میکند اما تکنولوژی سلول سوختی آنها با همکاری بی ام و توسعه یافته است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که قوای محرکه سلول سوختی iX5 نیز توسط تویوتا تأمین میشود. این شاسیبلند بدون آلایندگی بخشی از ناوگان تست متشکل از حدود 100 دستگاه است که در اسپارتانبورگ ساخته شده است. این مجموعه 396 اسب بخار قدرت دارد و در بطن خود تانکهای هیدروژنی 700 بار از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن را قرار داده است. این دو تانک هیدروژنی 6 کیلوگرم هیدروژن را در خود جای دادهاند و توان پیمایش 504 کیلومتری را فراهم میسازند. سوختگیری iX5 حدود 3 تا 4 دقیقه طول میکشد و بنابراین از این نظر مشابه X5 دیزلی است.
بر اساس اطلاعات موجود، اولین خودروی هیدروژنی بی ام و بر پایه نسل بعدی X5 شکل خواهد گرفت و از همان پلتفرم CLAR بکار رفته در نسخههای بنزینی/دیزلی/پلاگین هیبریدی استفاده خواهد کرد. اخباری مبنی بر اینکه بی ام و نسخه برقی X5 را نیز با همان پلتفرم تولید خواهد کرد منتشر شده است. ظاهراً نسل بعدی X5 از نیمه دوم سال 2026 راهی خط تولید خواهد شد. همچنین باید گفت سال آینده خودروی نئو کلاس به عنوان اولین محصول با پلتفرم مخصوص خودروهای برقی پدیدار خواهد شد. البته این پلتفرم با در نظر گرفتن قوای محرکه سلول سوخت هیدروژن توسعه یافته اما گزارشها نشان میدهد حداقل برای محصولات هیدروژنی بالقوه بی ام و از پلتفرم CLAR استفاده خواهد شد.
شاید این موضوع جای تعجب داشته باشد اما بی ام و بهطور قابلتوجهی مشغول توسعه خودروهای هیدروژنی بوده است. همهچیز از سال 1979 و تولید 520h با پیشرانه درونسوز تغییر یافته برای بهکارگیری سوخت هیدروژن شروع شد. این فرمول بعداً توسط سدان های E38 و E65 دوازده سیلندر در اوایل قرن 21 مجدداً بکار گرفته شد هرچند پروژه استفاده از خودروهای درونسوز با سوخت هیدروژن چندین سال به محاق رفت زیرا مهندسان ترجیح میدادند بجای این نوع قوای محرکه روی سلولهای سوخت تمرکز کنند. یورگن گالدنر نایبرئیس تکنولوژی سلول سوخت هیدروژن گروه بی ام و میگوید:
اساساً ما با X5 هیدروژن سلول سوختی به شعاع حرکتی حدود 500 کیلومتری رسیدهایم. اگر من یک پیشرانه درونسوز را در همان خودرو با همان باک بگذارم حتی 300 کیلومتر را نیز نخواهم داشت. این تفاوت بین محصولی است که میتوانیم و نمیتوانیم بفروشیم. با توان پیمایش 500 کیلومتر و زمان سوختگیری 3 تا 4 دقیقهای، فکر میکنم مردم خودروی هیدروژنی را انتخاب خواهند کرد
البته مشکل بزرگی وجود دارد که به زیرساختهای سوختگیری مربوط میشود. در واقع زیرساخت سوختگیری هیدروژن در بسیاری از نقاط دنیا وجود ندارد و بنابراین اگر خودروی هیدروژنی بی ام و در برخی مناطق محدود عرضه شود جای تعجبی نخواهد داشت. هنوز 4 سال تا سال 2028 فاصله داریم و شاید شبکه سوختگیری هیدروژن تا آن زمان بهبود یابد. همچنین تویوتا و بی ام و میگویند پروژههای منطقهای را برای توسعه زیرساختهای هیدروژن دنبال خواهند کرد.