کانسپتهای فراموششده: بامو Z21
نام | بامو Z21 |
معرفی | نمایشگاه توکیو 1995 |
ترکیب | موتورعقب |
پیشرانه | 4 سیلندر K1100 |
قدرت | 100 اسب بخار |
محور محرک | عقب |
وزن | 550 کیلوگرم |
چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
بامو ایدهٔ ساخت کانسپت Z21 را که اصطلاحاً Just 4/2 هم نامیده میشد، از کاترهام گرفته بود و درواقع خودروی دونفرهٔ جالبی ساخته بود که با پُشت کردن به اصول اولیهٔ ساخت خودروهای اسپرت، قادر بود بدون نیاز به خالی کردن حساب بانکی، لبخند لذت و رضایت را بر چهرهٔ راننده بیاورد.
Z21 که خودرویی کاملاً متفاوت با محصولات بدون سقف معمولی بامو بود، توسط همان مهندسین ماهری ساخته شده بود که در همان سال کانسپت Z18 را هم ساخته بودند. فلسفهٔ اصلی ساخت این ماشین، ارائهٔ یک خودروی اسپرت و عملکردی با حذف موارد اضافی معمول این خودروها، نصب پیشرانه در قسمت عقب و انتقال قدرت به چرخهای عقب بود. در همان زمان بامو میگفت زمانی که یک خودروی سبکوزن در اختیار داشته باشید، واقعاً نیازی به اسب بخار زیاد جهت لذت بردن از رانندگی نخواهید داشت.
به همین دلیل، در Z21 از یک پیشرانهٔ 1.1 لیتری چهار سیلندر متعلق به موتورسیکلت بامو K1100 استفاده شده بود که تنها 100 اسب بخار قدرت داشت. قدرتی که هرچند چشمگیر به نظر نمیرسد اما هنگامیکه در یک وسیله نیمه موتورسیکلت/نیمه خودرو با تنها 550 کیلوگرم وزن قرار گیرد یک انفجار واقعی را در رانندگی پدید خواهد آورد.
بامو همچنین برای دریافتن عملکرد این خودرو هم کنجکاو بود و به همین دلیل آنرا مورد آزمایش قرار دارد که طی آن Z21 توانست ظرف شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابد. البته بدیهی است کانسپت Z21 که میتوان آنرا موتورسیکلتی بر روی چهارچرخ دانست، فقط برای تفریح و سرگرمی ساخته شد و هیچ برنامهای برای تولید آن وجود نداشت.
منبع: Motor1