دوئل بامو X3 و لکسس NX
برای قسمت بعدی سری رقابتهای خودرویی پدال یکی از کلاسهای شلوغ و پرطرفدار خودرویی یعنی سگمنت کراساوورهای کامپکت لوکس را انتخاب کردهایم که تقریباً تمامی سازندگان خودروهای لوکس و پریمیوم نمایندهای در آن دارند. خودروهای حاضر در این کلاس و رقابتهای ما عبارتاند از:
مرسدس بنز GLC
مرسدس بنز GLC کوپه
بامو X3
بامو X4
آئودی Q5
لکسس NX
آکورا RDX
اینفینیتی QX50
لینکلن MKC
بیوک اینویژن
دیاس 7
جگوار F-Pace
آلفارومئو استلویو
ولوو XC60
لندروور دیسکاوری اسپرت
پورشه ماکان
در اولین سری از رقابتهای این کلاس، دو کراساووری به مصاف یکدیگر رفتهاند که هر دو در بازار کشورمان هم حضور دارند یعنی بامو X3 و لکسس NX.
لکسس NX
سری NX بهعنوان کوچکترین کراساوور لکسس و برادر کوچکتر مدل RX در سال 2014 و در نمایشگاه پکن رونمای شد. NX که در کلاس کراساوورهای کامپکت لوکس قرار دارد، هنوز لقب کوچکترین کراساوور لکسس را در اختیار دارد اما احتمالاً بهزودی با معرفی نسخهٔ تولیدی مدل UX این لقب را واگذار خواهد کرد. درهرحال این کراساوور لوکس در دو مدل NX200t و NX300h تولید میشود که اولی مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی بوده و دومی از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که ما برای این رقابت مدل NX200 را انتخاب کردهایم. این موتور 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. البته NX بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد اما به دلیل اینکه چند روزی بیشتر از معرفی این نسخه نگذشته است و همینطور رقیبش در این نبرد نیز نسبتاً پا به سن گذاشته است ترجیح دادیم همان نسخهٔ پیش از فیسلیفت NX را انتخاب کنیم.
بامو X3
X3 برای اولین بار در سال 2003 بهعنوان دومین شاسیبلند بامو بعد X5 به بازار آمد. X3 نیز مانند NX برای چندین سال عنوان کوچکترین کراساوور بامو را در اختیار داشت تا اینکه در سال 2009 و با معرفی مدل X1 این عنوان به برادر کوچکتر رسید. تولید نسل اول X3 نیز تا آگوست 2010 ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه پاریس همین سال نسل دوم آن معرفی شد. این نسل در سال 2014 فیسلیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در قسمت جلو و چراغها روی داده بود. همچنین در همین سال مدل X4 هم به سبد محصولات بامو افزوده شد که در اصل نسخهٔ کوپهٔ X3 محسوب میشود. تولید نسل دوم این کراساوور پریمیوم همچنان ادامه دارد اما این نسل تقریباً به پایان عمر خود نزدیک شده است چراکه سال آینده نسل سوم X3 معرفی خواهد شد. نسل کنونی X3 با پیشرانههای مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر خطی بنزینی و دیزل عرضه میشود که ما برای هماهنگی با رقیب ژاپنی مدل X3 28i را انتخاب کردهایم. این مدل مجهز به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 240 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است.
مشخصات فنی
لکسس NX200 | بامو X3 28i | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 235 اسب بخار | 240 اسب بخار |
گشتاور | 350 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 7.4 ثانیه | 6.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر/ساعت | 210 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.8 لیتر (ترکیبی) | 9.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1837 کیلوگرم | 1882 کیلوگرم |
طول | 4.63 متر | 4.66 متر |
قیمت پایه | 37,680 دلار | 41,045 دلار |
قیمت در ایران | 350 میلیون تومان | 400 میلیون تومان |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9731041]