بامو M5 یک نماد است. این سدان اسپورت از حوالی سال 1985 با ما بوده و اخیراً قدرتمندترین M5 تاریخ توسط باواریایی ها معرفی شده است؛ اما پیش از آنکه سوپر سدان 600 اسبی چهار چرخ محرک بامو قلبهای ما را برباید، باید با تاریخچهی پرافتخار این خودرو آشنا شویم. دوستان ما در Cars Evolution این کار را انجام دادهاند.
در ویدئوی 4 دقیقهای منتشر شده که تکامل بامو M5 نام دارد سفری مجازی به تاریخچه این سدان اسپورت از سال 1985 تا جدیدترین نسل در سال 2018 خواهیم کرد. نسل اول این خودرو که E28 1985 نام داشت از پیشرانه 286 اسب بخاری سود میبرد و بهای 45500 دلاری داشت. در آن زمان بامو M5 سریعترین سدان تولیدی دنیا محسوب میشد.
در ادامه به سال 1989 میرسیم که این کمپانی M5 E34 را معرفی کرد. این خودروی ویژه دارای پیشرانه 314 اسب بخاری و حداکثر سرعت محدود شده 250 کیلومتر در ساعتی بود و رینگهای توربینی آن اجازه ورود 25 درصد هوای بیشتر به ترمزها را میدادند. یک مدل صفر کیلومتر M5 E34 در آن زمان بهای 58700 دلاری داشت.
تولید این نسل از بامو M5 تنها 7 سال طول کشید و پس از شاهد عرضه مدل E39 در سال 1998 بودیم. این خودرو اولین نمونه M5 با پیشرانه 8 سیلندر بود که قدرت 394 اسبی ارائه داشت و به یک گیربکس 8 سرعته دستی متصل شده بود. اکثر طرفداران معتقدند E39 از جمله بهترین نسلهای تاریخ M5 است.
در سال 2005 شاهد دگرگونی شدید M5 بودیم. این نسل دارای پیشرانه 10 سیلندر 5 لیتری و طراحی رادیکال جدیدی بود که قدرت 500 اسبی و گشتاور 520 نیوتون متری تولید میکرد. در سال 2012 شاهد معرفی نسل F10 از این خودرو بودیم و پس از آن نوبت جدیدترین نسل M5 با کد F90 رسید که اوایل سال جاری معرفی شد و پیشرانه 8 سیلندر 600 اسب بخاری باعث شد سریعترین M5 تاریخ لقب بگیرد.