امروز در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم سری رقابتهای خودرویی پدال به یکی از جذابترین گروهها یعنی گروه سوپراسپرتها رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت بسیار جذابی میان فورد GT و نیسان GT-R بودیم که در آن تعداد 2330 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل فورد GT توانست در رقابتی بسیار نزدیک، با دریافت 1190 رأی و کسب 51 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه نیسان GT-R موفق به کسب 1140 رأی شده است؛ یعنی تا لحظهٔ نگارش این مطلب اختلاف آراء دو خودرو تنها 50 رأی است. امروز اما در هشتمین دوئل گروه سوپراسپرتها، دو سوپراسپرت هیبریدی یعنی بامو i8 و هوندا NSX در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
بامو i8 | هوندا NSX | شورلت کوروت | دوج وایپر |
؟ | شورلت کوروت | ||
آئودی R8 | لامبورگینی اوراکان | فراری 812 | لامبورگینی اونتادور S |
لامبورگینی اوراکان | لامبورگینی اونتادور S | ||
مکلارن 720S | فراری 488 | فراری کالیفرنیا | مکلارن 570 |
مکلارن 720S | فراری کالیفرنیا | ||
نیسان GT-R | فورد GT | مرسدس-آامگ GT | پورشه 911 |
فورد GT | مرسدس-آامگ GT | ||
آستونمارتین ونتیج | جگوار F تایپ | ||
؟ |
بامو i8
بامو با معرفی خودروهای الکتریکی کانسپتی در سال 2009 برای اولین بار نشان داد که بهطورجدی در این زمینه کار میکند و قصد رسماً با محصولاتی تولیدی به این بخش وارد گردد. سپس این شرکت آلمانی برای عرضهٔ محصولات الکتریکی و هیبریدی خود در سال 2011 برند جدید i را تأسیس کرده و در همین سال نسخهٔ کانسپت یکی از محصولات این برند را با نام i8 معرفی نمود. این ماشین که در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد، یک سوپراسپرت هیبریدی بود که بخشی از پروژهٔ i بامو محسوب میشد. سپس بعد از معرفی یک پروتوتایپ، نهایتاً در نمایشگاه فرانکفورت 2012 بامو برای اولین بار رسماً نسخهٔ تولیدی i8 را رونمایی کرد. این سوپراسپرت آلمانی در ابتدا بهصورت کوپه بتولید رسید اما بهتازگی در نمایشگاه لسآنجلس سال گذشته نسخهٔ رودستر آن نیز برای اولین بار معرفی شده است. همچنین همراه با معرفی این مدل، بهروزرسانیهایی هم در ظاهر و بخش فنی خودرو صورت گرفته است. همانطور که گفته شد، i8 یک سوپراسپرت هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر بنزینی توربو نصب شده که در میانهٔ آن نصب شده و 231 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود؛ اما غیرازاین، یک موتور الکتریکی هم در جلوی خودرو نصب شده که 143 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور داشته و آنرا به چرخهای جلو انتقال میدهد؛ بنابراین مجموعاً 374 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور به هر چهارچرخ خودرو منتقل میشود. همچنین i8 خودرویی پلاگینهیبریدی بوده و به لطف پکیج باطریهای 11.6 کیلووات ساعتی خود میتواند تا 50 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. بامو i8 سال گذشته در ایالاتمتحده تنها 488 دستگاه فروش داشته است.
هوندا NSX
هوندا در سال 1990 اقدام به معرفی سوپراسپرتی بنام NSX نمود. این خودرو یک سوپراسپرت موتور وسط بود که در ایالاتمتحده با برند آکورا عرضه میشد و تا سال 2005 به تولید رسید. بدین ترتیب NSX به یکی از مشهورترین ساختههای هوندا تبدیل شد ولی پس از خاتمهٔ تولیدش در سال 2005 برای چند سال خبری از آن نبود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت 2012 کانسپتی بنام آکورا NSX رونمایی شده و خبر از توسعهٔ نسل دوم این سوپراسپرت افسانهای داد. سپس بعد از معرفی کانسپت دیگری در سال 2013، نهایتاً نسخهٔ تولیدی نسل دوم NSX رسماً در نمایشگاه دیترویت 20115 رونمایی شد. NSX هم در این نسل برخلاف قبل به یک سوپراسپرت هیبریدی تبدیل شده است. البته این ماشین هنوز هم سوپراسپرتی موتور وسط است و از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 500 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که نیروی آن توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود؛ اما در کنار این موتور بنزینی، سه موتور الکتریکی هم قرار دارد. دو عدد از این موتورها در جلوی خودرو نصب شده و هرکدام 36 اسب بخار قدرت دارند که آنرا به چرخهای جلو انتقال میدهند. موتور الکتریکی سوم هم که 47 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور دارد، در کنار موتور بنزینی در میانهٔ شاسی نصب شده است. بدین ترتیب خروجی کلی این سیستم 580 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور است. همچنین NSX همانند i8 سوپراسپرتی چهارچرخ محرک است اما برخلاف رقیب آلمانی، سیستم هیبریدی NSX از نوع پلاگین نبوده و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی ندارد. این نسل از NSX هم مانند نسل قبلی در ایالاتمتحده با برند آکورا و در سایر کشورها با برند هوندا عرضه میگردد. آکورا NSX سال گذشته در ایالاتمتحده 581 دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
| بامو i8 | هوندا NSX |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه بنزینی | 1.5 لیتری 3 سیلندر | 3.5 لیتری V6 |
تنفس | توربوشارژ | توئین توربو |
موتور الکتریکی | 1 عدد | 3 عدد |
قدرت موتور بنزینی | 231 اسب بخار | 500 اسب بخار |
قدرت موتور الکتریکی | 143 اسب بخار | 119 اسب بخار |
مجموع قدرت | 374 اسب بخار | 580 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 645 نیوتن متر |
باطری | 11.6 کیلووات ساعت | 1 کیلووات ساعت |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4 ثانیه | 3.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.5 ثانیه | 11.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 310 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 8.2 لیتر (ترکیبی) | 11.2 لیتر (ترکیبی) |
بُرد تمام الکتریکی | 50 کیلومتر | - |
وزن | 1580 کیلوگرم | 1754 کیلوگرم |
طول | 4.69 متر | 4.47 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.80 متر | 2.63 متر |
حجم صندوق بار | 141 لیتر | 113 لیتر |
قیمت پایه | 144,395 دلار | 156,940 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9918261]