بامو i8، خودروی ایمنی فرمول E
این هفته شاهد حضور خودروی ایمنی جدید مسابقات فرمول E در گرندپری سانتیاگو بودیم. خودروی ایمنی این مسابقات بر پایه بامو i8 ساخته شده اما به منظور برخورداری از ویژگیهای ردهبالا شاهد برخی اصلاحات در آن هستیم.
خب لیست تغییرات با قوای محرکه بهبود یافتهای آغاز میشود که BMW برای مدل جادهای کوپه و رودستر i8 در نظر گرفته است. پیشرانه 3 سیلندر 1.5 لیتری توربوی این خودرو هماکنون قدرت 231 اسب بخاری داشته و البته واحد الکتریکی همکار نیز با افزایش خروجی روبرو شده و قدرت آن به 143 اسب بخار رسیده است. همچنین مجموعه باتری آن نیز ظرفیت بالاتر 11.6 کیلووات ساعتی دارد. بدین ترتیب قدرت مجموع این خودرو به 374 اسب بخار میرسد که باعث میشود شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو به 4.4 ثانیه برسد. بامو i8 ایمنی هماکنون در حالت الکتریکی قادر به طی مسافت 53 کیلومتری است.
البته i8 ایمنی چیزی بیشتر از اینها دارد. خودروی مورد بحث دارای سیستم تعلیق سفتتر، ترمزهای سرامیک کربنی، صندلیهای اسپورت سطلی برگرفته از مدل M4 GTS، رول کیج کامل و کیت آئرودینامیک فیبر کربنی است. این خودروی ایمنی همچنین دارای پوشش بدنه منحصربهفرد و چراغهای اضطراری روی سقف است.
البته جذابترین ویژگی این خودرو شاید سیستم شارژ القایی باشد. بجای استفاده از پریز در بدنه، راننده به سادگی خودرو را روی صفحه ویژهای پارک کرده و خودرو شارژ میشود. این تکنولوژی توسط اسپانسر یعنی کوالکام تهیه شده و میتواند 80 درصد باتری را در 1 ساعت شارژ کند.
راننده خودروی ایمنی فرمول E میگوید:
از BMW برای تهیه چنین پوشش فوقالعادهای تشکر میکنم. صندلیهای جدید و رول بار نیز باعث شدهاند i8 کنونی کمی سبکتر از نمونه قبلی باشد. پرفورمنس و ابعاد باتری نیز بهبود یافته است. در کل راندن چنین خودرویی فوقالعاده لذتبخش است.
اما i8 تنها محصولی از BMW نیست که در مسابقات حضور دارد. این خودروساز به عنوان همکار رسمی فرمول E چند دستگاه i3 را به عنوان خودروهای پزشکی و X5 xDrive40e را به عنوان خودروی نجات در نظر گرفته است.