خداحافظی با پیشرانه 12 سیلندر بامو M760Li؟!
بنا به گفته BMW بلاگ، این خودروساز باواریایی در حال آمادهسازی خود برای خداحافظی با پیشرانه 12 سیلندر 6.6 لیتری توئین توربوی مدل M760Li میباشد. ظاهراً دلیل این کار قوانین سختگیرانهتر آلایندگی است، درست همان دلیلی که باعث توقف تولید M550i نیز شده است.
ظاهراً BMW در حال کار بر روی فیلترهای ذرات جدیدی روی اکثر پیشرانههای خود که آلایندگی بیشتری دارند میباشد. البته شاید این کار برای حفظ پیشرانه 12 سیلندر کافی نباشد و البته در نسل آینده سری 7 نیز احتمالاً آن را نخواهیم دید.
تنها امیدمان این است که مهندسان BMW روشی جدید یافته و ضامن حیات پیشرانه 12 سیلندر شوند؛ اما اگر این کار را نکنند نسل فعلی M760Li تنها محصولی از باواریا خواهد بود که این پیشرانه را در دل خود دارد و به نظر میرسد آخرین آنها نیز خواهد بود.
البته شاید این پیشرانه در سایر کمپانیها حفظ شود. همانگونه که میدانید همین پیشرانه در رولزرویس گوست، ریث و دون بکار رفته است. شاید یک راهحلی برای ادامه استفاده از پیشرانه مورد بحث در محصولات رولزرویس پیدا شود. البته این را هم باید گفت با وجود محصولی از آلپینا که همین میزان قدرت و گشتاور را از پیشرانهای 8 سیلندر خارج میکند، ادامه تولید M760Li توجیهی نداشته باشد.
هماکنون رولزرویس و بامو از معدود خودروسازانی هستند که قلبهای آهنین 12 سیلندر را تولید میکنند. فراری و لامبورگینی نیز پیشرانههای خود را داشته درحالیکه بنتلی هم به خاطر پیشرانههای 12 سیلندر خود شناخته میشود. مرسدس نیز سازنده اینگونه پیشرانهها بوده و البته به این جمع باید استون مارتین و پاگانی را نیز اضافه کرد.